Jump to content
MAINOS

Raportointi


kukkis.

Recommended Posts

Mitä sanoo laki vai kuuluuko tämäkin asia hoitotyössä "Ei väliä" osastoon. Eli sairaanhoitaja tulee vapailta aamuun,  yökkö antaa pienen raportin joskus ei tätäkään saa, olet vastuussa osaston potilaista ja lääkityksestä. Ja kyseessä akuutti osasto. Miten toimitaan? Miten muualla? Jotain sentään pitäisi tietääkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse olen palvelutalossa töissä mutta uskon monessa paikassa olevan sama systeemi eli hiljainen raportti. Asiat luetaan itse kirjauksista ja jokainen työntekijä huolehtii omalta osaltaan, että kirjaukset tulee luettua. Sitä itseohjautuvuutta. Tietysti tärkeimmät ja akuuteimmat asiat voidaan sanoa suullisestikin mutta varsinaisia rapsoja ei enää ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen MYÖS hoivakodissa ja jokaisessa on ANNETTU RAPORTTI aamuvuorolaisille, iltavuorolaisille ja yökölle. Vielä on kysytty milloin OLIT viimeksi työvuorossa.  Silloin pitkältä jaksolta näille hoitajille. Myös koronan aikana ja voi vielä tarkistaa omalla ajallaan. Lisäksi on faktaa saatu sen päivän vuorontöistä jokaisessa työvuorossa. Aikaa on myös annettu, ainoa vaatimus; HILJAISUUS raportin aikana .

Oma velvollisuus on vain KUUNNELLA tarkkaavaisesti rapotin antajaa ja itse päätät kirjotatko muistiin tärkeimmät asiat.  Hän puhuu normaalilla puheäänellä, ei siis huutamalla ja tarkennuksia saadaan tehdä jos tulee. 

Yksi ainoa paikka , missä on ollut hiljainen RAPORTTI oli eräs yksityinen hoivakoti pääkaupunkiseutu, myös siellä annettiin aamulla raportti suullisesti.  Myös AVOHOIDOSSA, kunta, kaupunkityönantaja saatu raportti joka ainoassa työvuorossa myös viikonloppuisin. 

Oma moka, jos ei viitsitä sen vertaa kuunnella raportin antajaa muutaman minuutin vertaa. " Oma eriomaisen äänen, pitää saada kuulumaan yli muiden hoitajien".  Kilpailu kenen ääni kannattaa kovemmin taas raportin aikana ja tietysti juorutaan "omia henkilökohtaisia "asioita. 

Muille hoitajille rasittavaa kuunneltavaa, ikävä kyllä näitä itsekkäiden oman äänen puhujia löytyy koko paikasta. 

Sitten kuuluu , ei saatu taaskaan raporttia asiasta.  Normi tilanne monessa hoivatyöpaikassa eli eräät ovat aina äänessä ja tietävinään kaiken kaikesta.

Älä siis yleistä mitään, vaan lähde kiertämään / tutustumaan muita hoivapaikkoja, niin opit todella paljon myös itsestäsi. Oletko niin eriomainen kuin luulet?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa kysymyksessäni  mietin kun ollaan akuutti osastolla, ei hoivakodissa. Siis aamulla ei ole mahdollisuutta lukea itse raporttia eikä sitä ole toisenkaan lukemana, koska jos hyvin käy kaikki vuorossa olevat tulevat vapailta. Aamulla aloitetaan työt ja toivotaan vaan että kaikki menee hyvin. Usein jää huomioimatta lääkärin määräyksiä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, kukkis. kirjoitti:

Omassa kysymyksessäni  mietin kun ollaan akuutti osastolla, ei hoivakodissa. Siis aamulla ei ole mahdollisuutta lukea itse raporttia eikä sitä ole toisenkaan lukemana, koska jos hyvin käy kaikki vuorossa olevat tulevat vapailta. Aamulla aloitetaan työt ja toivotaan vaan että kaikki menee hyvin. Usein jää huomioimatta lääkärin määräyksiä. 

Tämä on jo käsittämättömän kuuloista. Akuutilla osastolla ei mahdollisuutta raporttiin? Yön aika tullut useampi potilas ja lähdetään hoitamaan ilman mitään tietoa potilaasta? Vaarallisen kuuloista.

Itse useammalla paikkakunnalla työskennellessä tullut törmättyä useampaan malliin. Eräässä paikassa yökkö piti nopean raportin jonka jälkeen edellisenä päivänä illassa ollut piti raportin muille (aikana ennen nykyistä työaikalakia jolloin käytännössä joka aamuun tuli joku edellisestä iltavuorosta.) Toki yön aikana tulleet luettiin potilastietojärjestelmästä. Tätä esimiestasolta painotettiin että kaikkien on pakko osallistua. Toisessa paikassa taas aamuraportti oli vain sairaanhoitajille. Lähi/perushoitajat lähtivät suoraan töihin kun sairaanhoitajat piti 0,5-1h raporttia keskenään.

Nykyisessä työpaikassa yökkö pitää hyvin nopean raportin jonka jälkeen aamuvuoro lukee hiljaisen raportin. Yö- ja iltavuoroon tullessa pelkkä hiljainen raportti. Tämän olen kokenut kaikkein toimivammaksi. Mielestäni voisi lopettaa tuon yökönkin suullisen raportin. Käytännössä yökkö kertoo asiat jotka aamuvuorolainen jokatapauksessa lukee kuitenkin.

Muokattu - -JP-
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä vähän sitä ja tätä. Aamu on ongelmineen. Periaatteessa hiljainen raportti käytössä, mutta käytännössä hypridisysteemi.

Iltavuorolla aidoin hiljainen raportti. Tunti aikaa lukea ja suullisesti vain vastuuhoitajat käyvät läpi erityiset asiat ja kysymykset. Voi siis hyvin typistyä siihen, että tolle on veret tilattu mutta ei vielä tulleet. Huomasithan että tuolla oli nestarikontrolli klo 18 ja tolla menee antsat kertaa kuusi. Ja tulija taas kysyy, onko kukaan nähnyt ton ct:tä ja ottanut mitään kantaa.

 

Iltavuoro taas kirjoittaa aamuvuorolle rapsalapun, pari A4:sta olennaista ja kierrolla kysyttävää. Yökkö lukee nopsasti potilaat puolessa tunnissa ja iltavuoro kertoo yötä vasten erityiset. Yököt täydentävät rapsalappua yön suhteen ja kirjaavat siihen tulijat.

 

Aamuvuoro saa tullessaan rapsalapun tueksi n. vartin suullisen raportin, sen jälkeen kenttähoitajat käyvät ottamassa kontrollit, auttamassa aamupala-asentoihin ja lukevat hiljaisen raportin. Vastuuhoitajat hoitavat sillä välin lääkärikierrot rapsalapusta ja hoitavat lääkkeet. Vastuuhoitajat avaavat koneet usein vasta yhdeksän ja kymmenen välissä ja alkavat toteuttaa määräyksiä ja soitella lääkäreille perään esiin tulevia asioita.

 

Ei tuo oikein aamun suhteen vastaavilla hoitajilla toimi, mutta parempaakaan ei ole keksitty. Pitkällisten neuvotteluiden jälkeen ensimmäisen erikoisalan lääkärikierron alku on saatu lykättyä klo 7.15:sta klo 7.20:een joka hieman helpottaa, mutta käsinkirjoitetun rapsalapun tekoon turhautuu illassa paljon aikaa ja toisaalta aamuhoitaja tietää kierrolla tasan sen, mitä lapussa on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se ettei potilaista saa tietoa, on kyllä henkilökohtaisesti itselleni vaikea asia, miten turvaan selustani. Iltavuoro on ainoa jossa se itse luetaan hiljaisesti, ellei osastolla ole täys hässäkkä päällä ja tarvetta heti mennä päätä pahkaa johonkin. Iltavuorosta jäänkin sit vapaalle ja vapaiden jälkeen taas aamuun, kyllä siinä joskus menee viikko tai toista ennen kuin mitään raporttia pääsee lukeen. Kyllä mä aina ajattelen että ollaan me merkillinen työntekijä porukka kun suostutaan tämmöiseen. Kauhun sekaisin tuntein oottelen kenen kohdalla korttitalo sortuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...