Reportteri Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Lahden tavoitteena on saada palkkalistoilleen 30 kiinalaista sairaanhoitajaa vuonna 2010. Jos pilottikokeilu onnistuu, kiinalaista hoitajatyövoimaa on tarkoitus houkutella jatkossa myös muihin isoihin kaupunkeihin. http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article172215.ece?s=r&wtm=mediuutiset/-24112008# Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liisa Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Tulee sitten Lahdelle säästöä, kun voivat alkaa hyödyntämään samalla näiden sairaanhoitajien akupunktuurisia taitoja. Meillä oli luennoimassa omassa AMK:ssa kaksi kiiinalaista sairaanhoitajaopettajaa. Muutama sana englantia ja kaikki powerpointit ja suurin osa puheesta kiinaksi :o. Paljon yrttien ym. vastaavien tuotteiden vaikutuksista ja akupunktiosta saimme "kuulla". Sekä haistella suitsukkeita. No edellä on purettu pieni pettymys AMK:n luentoja kohtaan, mutta ilmeisesti ovat viisaat päättäjät ottaneet selvää, että sairaanhoitajan tutkinto siellä vastaa tätä meidän nykyistä "auta minua käytännössä"-tutkintoa. Pienellä päivityksellä 3 kk + kieliopinnot voivat sitten jo toimia täällä sairaanhoitajina. Hoitotyötä oppii, mutta mielestäni työntekijän kielitaidon olisi oltava niin hyvä, että pystyy täällä valtaväestön kanssa kohtuullisen sujuvasti kommunikoimaan. Tosiasiassa se on totisinta totta, että työvoimaa tarvitaan tulevaisuudessa ulkomailta ja paljon! Liisa Link to comment Share on other sites More sharing options...
pile Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Tosiasiassa se on totisinta totta, että työvoimaa tarvitaan tulevaisuudessa ulkomailta ja paljon! Liisa Kunhan vielä yrittäisivät tehdä jotain saadakseen ulkomailla olevat suomalaiset hoitajat takaisin kotimaahan. Silloin saataisin n. 2000 hoitajaa Suomeen. No comments Link to comment Share on other sites More sharing options...
dino Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Tosiasiassa se on totisinta totta, että työvoimaa tarvitaan tulevaisuudessa ulkomailta ja paljon! Kunhan vielä yrittäisivät tehdä jotain saadakseen ulkomailla olevat suomalaiset hoitajat takaisin kotimaahan. Silloin saataisin n. 2000 hoitajaa Suomeen. Tuohan se ensisijainen keino pitäis olla, mutta kun te ootte valtiovallan mielestä niin tuhottoman kalliita hoitsuja.. :o Voihan tuota hoitsujen maahantuontia hillitä hieman tulossa oleva lamakausi ja uusi työttömyysaalto. Ei luulis olevan järkeä tuoda kaukomailta hoitajia kun suomalaisia työintoisia ja oppimiskykyisiä makaa kortistossa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
huolenkantaja Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Voihan tuota hoitsujen maahantuontia hillitä hieman tulossa oleva lamakausi ja uusi työttömyysaalto. Ei luulis olevan järkeä tuoda kaukomailta hoitajia kun suomalaisia työintoisia ja oppimiskykyisiä makaa kortistossa.. En pistä pahakseni minkään maan kansalaisia työkavereinani, mutta sitä vähän arastelen, että kortistosta haalitaan hoitajiksi porukkaa. Löytyy sieltä helmiäkin, mutta jotenkin se asenne, ettei ole kelvannut muihin töihin mutta hoitajaksi kelpaa kyllä, tuntuu oudolta. Muokkaus:lainaukset Link to comment Share on other sites More sharing options...
nursio Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Just aamulla töihin ajaessani kuuntelin radiosta uusintaa jostain eilisestä A-studiosta tmv, kuinka muutamat työnvälitysfirmat ovat keksineet keinon rahastaa kiinalaisia työttömiä lupaamalla siivoustöitä Suomesta. Innokkaita on roudattu kymmenittäin lentokoneella ja tänne saavuttuaan ovatkin saaneet työntekijät kuulla olevansa liian kielitaidottomia siivoamaan. Työnvälitysfirma kauppasi myös kielikursseja ja kotouttamista. Lahden kaupunki alkaakin paikkaamaan talouttaan tällaisin konstein? Vai onko niin, että yhtäkkiä kielitaidottomatkin kelpaavat sairaanhoitajiksi... :o Olishan niitä tulijoita varmaan tuolla itärajan takanakin, jos ei kielitaitovaatimuksia olisi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
huolenkantaja Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 Jos kieli on ajattelun väline, niin ajatteleeko eri kieltä puhuva eri tavalla? Entäs vaikeasti dementoituneen kohtaaminen, jossa eleillä ja ilmeillä kommunikointi on tärkeämpää, kuin puhuminen? Tai AVH-potilaan kohtaaminen, jossa yksikin tavu voi merkitä suomea puhuvalle hoitajalle paljon, mutta suomea taitamattomalle ei mitään? Edelliset noin niin kuin vaan ääneen pohdintaa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dino Posted November 25, 2008 Share Posted November 25, 2008 En pistä pahakseni minkään maan kansalaisia työkavereinani, mutta sitä vähän arastelen, että kortistosta haalitaan hoitajiksi porukkaa. Löytyy sieltä helmiäkin, mutta jotenkin se asenne, ettei ole kelvannut muihin töihin mutta hoitajaksi kelpaa kyllä, tuntuu oudolta. Siis jos esim. raksamieheltä loppuu oman alan duuni niin alanvaihto olis jotenkin kyseenalaista..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
huolenkantaja Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 En pistä pahakseni minkään maan kansalaisia työkavereinani, mutta sitä vähän arastelen, että kortistosta haalitaan hoitajiksi porukkaa. Löytyy sieltä helmiäkin, mutta jotenkin se asenne, ettei ole kelvannut muihin töihin mutta hoitajaksi kelpaa kyllä, tuntuu oudolta. Siis jos esim. raksamieheltä loppuu oman alan duuni niin alanvaihto olis jotenkin kyseenalaista..?? Äh..ei tietenkään. Minä vaan pidän kyseenalaisena pitkäaikaistyöttömien (jotka siis eivät ole osannet hankkia itselleen työtä tai koulutusta muilla konsteilla) kouluttamista työhön, jossa he joutuvat mm. opastamaan pitkäaikaistyöttömiä työnhakuun. Tiedän, että tämä kuulostaa ylimieliseltä, mutta noin kun ajattelen niin en voi muuta kirjoittaa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annastiina Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 En vaan ymmärrä millä sais nuo päättäjät ymmärtämään, että suomessa on hoitajia muissa hommissa ja jos palkka olisi asianmukainen niin voisi olla että ainakin osa palaisin hoiturin hommiin...Mutta silti se on vaan niiin paljon helpompi hakea työvoimaa toiselta puolen palloa ja opettaa kieli ja odottaa että he lähtevät tienaamaan oikeasti esim. esim. britteihin >:D Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä. Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää, kukaan ei kiitä - Maija Vilkkumaa- Link to comment Share on other sites More sharing options...
dino Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Siis jos esim. raksamieheltä loppuu oman alan duuni niin alanvaihto olis jotenkin kyseenalaista..?? Äh..ei tietenkään. Minä vaan pidän kyseenalaisena pitkäaikaistyöttömien (jotka siis eivät ole osannet hankkia itselleen työtä tai koulutusta muilla konsteilla) kouluttamista työhön, jossa he joutuvat mm. opastamaan pitkäaikaistyöttömiä työnhakuun. Puhuttiin ilmeisesti eri asiasta, itse en puhunut pitkäaikaistyöttömistä vaan näistä laman aikana työttömäksi jäävistä työintoisista ja oppimiskykyisistä henkilöistä joista minun mielestä osa kannattaisi kouluttaa hoitajiksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TeeVee Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Hmmm... Lahtihan oli mukana myös Lokakuussa 2007 Tukholmassa järjestetyssä rekrytointi tapahtumassa, jossa koitettiin houkutella Ruotsissa työskenteleviä suomalaisia sos. ja terveyspuolen työntekijöitä takaisin kotimaahan. Tulokset tuolloin olivat ymmärtääkseni melkoisen laihoja mutta toivottavasti kiinalaisten kanssa parempi tuuri ;D - Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat - Link to comment Share on other sites More sharing options...
sisterluck Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Jos kieli on ajattelun väline, niin ajatteleeko eri kieltä puhuva eri tavalla? Entäs vaikeasti dementoituneen kohtaaminen, jossa eleillä ja ilmeillä kommunikointi on tärkeämpää, kuin puhuminen? Tai AVH-potilaan kohtaaminen, jossa yksikin tavu voi merkitä suomea puhuvalle hoitajalle paljon, mutta suomea taitamattomalle ei mitään? Edelliset noin niin kuin vaan ääneen pohdintaa.. Näin juuri itsekin olen useamman kuin yhden kerran tätäkin asiaa miettinyt. Vielä kun tähän soppaan lisätään suomen kielen monet eri murteet, erilaiset kielen vivahteet, "nyanssit" (niinku hienosti sanotaan ;)) niin onpahan opettelemista! Esimerkiksi kun potilaalta kysytään, onko kipuja/koskeeko johonkin, hän voi vastata mm. seuraavilla verbeillä: särkee, kolottaa, juilii, tuikkii, tökkii, pakottaa...jne. No, kyllähän nämäkin varmasti aikanaan oppii minkäkielinen ihminen vaan, mutta mun mielestä hoitoala ei kylläkään ole se sopivin opettelupaikka. En vaan ymmärrä millä sais nuo päättäjät ymmärtämään, että suomessa on hoitajia muissa hommissa ja jos palkka olisi asianmukainen niin voisi olla että ainakin osa palaisin hoiturin hommiin...Mutta silti se on vaan niiin paljon helpompi hakea työvoimaa toiselta puolen palloa ja opettaa kieli ja odottaa että he lähtevät tienaamaan oikeasti esim. esim. britteihin ::) Juuri näin. Mua vähän ärsyttää koko tässä työvoiman halpatuonti-kuviossa tämä työnantajien asenne. Että kun ei suomalaiset ole tarpeeksi nöyriä/epätietoisia/helposti höynäytettävissä olevia, niin rahdataan kyseisiä ominaisuuksia omaavia ihmisiä tänne jostain muualta. Ei puhettakaan siitä, että jos palkat olisi ihan oikeasti tämän maan muuta hintatasoa vastaavat ja henkilökuntaa riittävästi, hoitoalakin voisi olla vetovoimainen ala. Mä olen aina sanonut, että mulle on ihan sama vaikka mun palkka olis 100e kuukaudessa, kunhan muut kulut olisivat siihen järkevässä suhteessa. En minä mitään miljoonia kaipaa, mutta kyllähän se välillä vituttaa, kun ajattelee, että käteenjäävästä palkanosasta menee kolmannes pelkästään siihen, että on katto pään päällä. Ja ennenkaikkea se, että kun se jäljelle jäävä kaksi kolmasosaa on niin vähän, että taas seuraava kuukausi kitkutellaan... Punaviini laittaa näköjään avautumaan. Sisterluck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kerde Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Mua aavistuksen vituttaa kun meillä otetaan ulkomaalaisia lääkäreitä amanuenssiksi 3kk ajaksi PEREHDYTYKSEEN. Heillä on AYL niskan takana tukena ja hoitavat aluksi helppoja sh:n caseja. KAIKEN aikaa nostavat silti lääkärin palkkaa. Toki mä ymmärrän, että työ on vastuullisempaa, mut halooooooo, ei meillä hoitajiakaan perehdytetä lähellekään yhtä tehokkaasti. Enää ei ota niin paljoo päähän, kun AYL valtuutti mut viskomaan niille töitä enemmän. ;D Kun mä ymmärrän näitä lääkärien hommien kokonaisuuksia niin hyvin. Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pöllö Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Siis jos esim. raksamieheltä loppuu oman alan duuni niin alanvaihto olis jotenkin kyseenalaista..?? Alanvaihto on mitä järkevin liike, jos töitä edellisellä alalla ei ole tai niitä ei enää jaksa. Tosin valtiovaltahan suhtautuu lähtökohtaisesti hyvin negatiivisesti esim. kahden korkeakoulututkinnon hankkimiseen. Kääntöpuolena tuossa koulutuksessa on se, että lähihoitajakoulutukseen tunnutaan laittavan myös henkilöitä, joilla ei ole ihan ehkä edellytyksiä? No, kiinalaiset sitten varmaan ratkaisevat koko työvoimapulan, siellä maaseudulla on ainakin toista sataa miljoonaa ihmistä, jotka tarvitsevat työtä, jos talouskasvu hiipuu alle 8 %:n vuodessa. Tietysti ensisijaisiksi keinoiksi toivoisi työvoimapulan estämiseksi: - työmäärän kohtuullistamisen - lähi- ja yleisjohtamisen paranemisen - henkilöstöjohtamisen kehittymisen - työnjaon ja organisaatiomuutosten keinot - työntekijän kunnioittamisen Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pilkku Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 kyl minäkin sieltä kortistosta olisin mielellään tullut ja tulossa töihin. ihmiset jotka ei ole työtömyytä omassa nilkassaan kokeneet ovat juuri tuollaisia, syyllistävät. ei vitsi, taas lisää kerrottavaa terapeutille...että mä haluisin että tää lama keikauttasi juuri kaikkien ylimielisten elämän persiilleen sit olisi hyvä tulla laukomaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pilkku Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 ja varmaan ymmärsin väärin tämän pitkäaikaistyöttömien pointin koska näin punaista jonkun aikaa ja aivotoiminta meni täysin lukkoon, että ei millään pahalla :) tiedättekö kuinka paljon sairaanhoitajia ajautui muille aloille/ jäi kotiin kotiäideiksi ja jopa syrjäytyi -90 laman takia. Tietoa löytyy, jos osaa hakea. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pilkku Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Kyllä se on katkeraa katsoa jos tänne meillekin aletaan kohta ulkomaalaisia kärrätä hoitajiksi....kait se on niin iso työ perehdyttää kauan poissa ollutta, onpa tuon nähnyt nyk hommissakin. Haukut saa kun et yhellä kertaa tajua:/ siinä tekee oikeesti jo mieli maatalouslomittajaksi:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
huolenkantaja Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 Pikku, olen pahoillani jos olen pahoittanut kommenteillani juuri sinun mielesi. Se ei tietenkään ollut tarkoitus. Toisessa ketjussa olen itsekin maininnut, että lamalla on myös hyviä seurauksia: ihmisten arvot muuttuvat pehmeämpään suuntaan. Raha ja tehokkuus eivät ole in niin kuin nyt. Siinä mielessä lama saa minusta ihan vapaasti tulla. Luotan, että viime kerran pahimmat mokat osattaisiin tällä kertaa jättää väliin. Saattaa toki olla, että olen liian optimistinen... Sanomani pitkäaikaistyöttömistä, joita kurssitetaan hoitoalalle ei sekään perustu tutkittuun tietoon, vaikka osaan kyllä tilastoja lukea. Valitettavasti suurin osa kurssitetuista, joita olen työssäni tavannut, eivät ole olleet mielestäni parhaita mahdollisia alalle sopivia yksilöitä. Mainitsin myös joukosta löytyvän helmiä ja tarkoitin myös sitä. Heitäkin on. Vielä kerran: anteeksi jos loukkasin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pilkku Posted December 4, 2008 Share Posted December 4, 2008 joo, en minäkään 3kk kertauskurssin jälkeen vielä osannut mitään, ei sitä hetkessä opi etenkin jos on itsetunto jo saanut kolhaisuja ja on liian varovainen ja arka. joo, en loukkaantunut... :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny Posted December 9, 2008 Share Posted December 9, 2008 Ei kannata ottaa vakavasti noita suunnitelmia. Tulin itse juuri Vårdförbundetin matkalta Pekingistä, jossa oli mahdollisuus myös tutustua sairaaloihin. Kiinassa osa sairaanhoitajista on koulutettu perinteiseen kiinalaiseen lääketieteeseen ja osa länsimaiseen lääketieteeseen. Kävimme mm yhdessä parhaista sairaaloista, jotka olivat olympia järjestyskomitean viralliseksi hyväksymä sairaala. TCM (traditional chinese medicin) mm akupunktio, erilaiset yrttihoidot, opiskelleita oli 80% ja loput länsimaista lääketiedettä. Kaikilla ei ole meidän vastaavaa lukiotutkintoa, joten kielen opiskelukin lienee jäänyt vähäiseksi. Ainoa, joka osasi edes alkeellista englantia oli sairaalan informaatiopäällikkö, joka puhui asioista suu supussa ja vähän sinne suuntaan. Kiina ei varmasti hevillä luovuta koulutettua henkilöstöä, maasta on muutenkin vaikea päästä lähtemään edes pidemmälle turistimatkalle, ellei ole parisataatuhatta kruunua näyttää pankkitilillä, näin kertoi Ruotsin lähetystön edustaja ja opas, joka usein oli tulkkineuvotteluissa mukana. Sairaanhoitajien palkka oli huippusalaisuus. Emme myöskään saaneet puhua kenenkään kanssa henklökohtaisesti. En usko myöskään perhekeskeisten kiinalaisten haluavan jättää perhettään ja kotimaataan, maassa kun vallitsee nykyisin yhden lapsen hyväksyvä perhepolitiikka. Ainokaisista siis pidetään huolta ja he vanhemmistaan. Kulttuuri poikkeaa kuin yö ja päivä meidän länsimaisesta kulttuurista. Kiina on kovaa vauhtia kansainvälistynyt ja varsinkin Peking, mutta köyhyyttä silti näkyy newyorkilaisessa katukuvassa. Muuten upea matka, mutta kannattaa lähteä keväällä, jolloin on vihreää ja kukat loistossaan. Tietääkö kukaan niistä filippiiniläisistä hoitajista mitään? Kuinka onnistunut projekti se oli? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kartsa Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Ja juutit kuikuilevat Intiaan: http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/12/22/153324.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Julma Posted December 23, 2008 Share Posted December 23, 2008 En pistä pahakseni minkään maan kansalaisia työkavereinani, mutta sitä vähän arastelen, että kortistosta haalitaan hoitajiksi porukkaa. Löytyy sieltä helmiäkin, mutta jotenkin se asenne, ettei ole kelvannut muihin töihin mutta hoitajaksi kelpaa kyllä, tuntuu oudolta. Itse myös hyväksyn maahan tulevat työntekijät, kun vain pidetään huoli että aktiiviset suomalaiset on huomioitu ensin, maahanmuuttajat osaavat kielen ja heidän tutkintosa vastaa paikallista. Ehkä tämä kiinalaisten tuominen on vähän kaukaa haettua, halpojahan he varmasti ovat, mutta tuosta lähempääkin voitaisi houkutella. Onhan kuitenkin fakta että näillä näkymin tullaan tilanteeseen jossa suhdeluku hoitajat/hoidettavat käy ylivoimaisen pieneksi ellei ole sitä jo tällä hetkellä. Palkan tarkastaminen toki houkuttelisi ehkä joitain yksittäisiä opiskelemaan alaa ja saattaisi tuoda ulkomailta suomalaisia hoitajia takaisin kotimaahan, mutta ei näillä vielä ratkaista ongelmaa. Ylipäätään kortistosta palkkaaminen on vähän niin ja näin, siellä ei kuitenkaan niitä kaikkein aktiivisimpia ihmisiä liene pääosin, syy siihen on että he ovat töissä. Työvoimatoimisto ei kelpaa muuhun kuin työttömyysrahan nostoon. Yhden kerran kävelin konttuuriin ja sanoin että tarvin hommia. Työkkärin tyttö siihen tuumasi että täytä nämä laput ja viet ne kelaan niin saat sitten meiltä rahoja. Kun tiedustelin että miksi et voi laittaa duuniin mua, sivuilla on listattu yli 10 000 avointa paikkaa, alan huomenna jos mahdollista ja homman ei ole mitään väliä mitä se on, niin vastaukseksi sain jotain epämääräistä mutinaa ja käteen lyötiin työttömyysinfolappu johon sisältyi kutsu johonkin työttömien kahvitukseen. Liian ylpeä kun olen niin jäi laput täyttämättä ja hoitelin sitten muuta kautta itseni töihin seuraavan viikon maanantaihin mennessä. Ainakin itselle jäi kieltämättä se maku että ne ketä kortistossa makaa niin ei ole sieltä työtä hakemassa. Jos yrittäjä olisin niin omaan firmaan haalisin työntekijät muualta. Isot propsit jo siitä jos viitsii itse lähteä joku päivä vähän liikenteeseen haistelemaan tuulia ja tulee juttelemaan ihan face-to-face että onkos hommia tai sitten soittelee. Varsinkin tuoreena työntekijänä on hankala alkaa metsästämään heti vakipaikkaa tuplapalkalla ja puolella työajalla niin että vielä kotoa tultaisiin hakemaan. Jostain on lähdettävä liikkeelle. Näin on tähän asti pärjätty ainakin kun tämä valtion tarjoama työvoimatoimisto hoitaa hommat niinkuin hoitaa. Nimim. Ei päivääkään kortistossa, pisin työttömyysjakso ehkä 2 vko ja nekin "omasta pussista". Ja sitten post scriptit: En ole edes vaivautunut tutkimaan johtuuko alan työttömyys siitä ettei ole tekijöitä, vai ettei ole avoimia paikkoja. Sen verran tsekkasin että toista tuhatta ilmoitusta löytyi työvoimatoimiston sivuilta terveyden- ja sairaanhoidon saralta. Älkää nyt kaikki työnhakijoina olevat provosoituko, tarkoitus ei ole haukkua teitä. Omaa näkemystäni tuon vain julki ja voihan se olla että allekirjoittaneellekin se työttömyysjakso joskus koittaa. Tällä hetkellä tuntuu vain siltä että suurin osa työttömistä on onnellisia tilanteeseensa, eivätkä niin edes välitä hakea työtä tai sitten kriteerit uudelle työlle ovat epärealistiset. Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pilkku Posted January 2, 2009 Share Posted January 2, 2009 Juu, kyllä- jos en perhettä saa mukaani täältä perukasta ja täältä en alan töitä saa, kun pulaa ei ole kuin kokeneista. En pääse edes yrittämään vaikka päälläni seisoisin.. Nyt en enää edes lähihoitajan , kun olen siihen liian koulutettu. Kyllä minun oma vikahan se on. Siinä olette aivan oikeassa, mietin avioeroa ja lasten puolittamista( että lähtisin töitä ettii sieltä etelämmästä)..tai navetan taakse menoa tahi niin hulluksi heittäytymistä, että pääsen jopa sille pienelle olemattomalle eläkkeelle. Ei nuo teidän kirjoitukset meikäläisistä niin mielialaa kohota, että oikeastaan haluisinkaan sinne teidän työkavereiksenne:/ Joten taidan jättää hakemiset jo sikseen ja suosiolla antaa periksi. Raatakaa vain rauhassa ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.