Jump to content
MAINOS

Tehyn liittokokous- ja valtuustovaalit 2009


OldOne

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 365
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hei huolenkantaja, ketä äänestät liittokokous- ja valtuustoehdokkaaksi heidän työnsä/tavoiteensa  pitäisi olla sinulle tuttua, että luotat heihin jotta antaisit heille valtakirjan edustamaan sinua. Itsekkin voisit harkita ehdokkuutta.

Kiitos kysymästä. Olen tullut pyydetyksi vaikka minkä sorttiseen toimintaan politiikassa ja ammattiyhdistystoiminnassa, mutta en ole tullut lähteneeksi - vielä. Ammattiosastoni kokouksissa istuu kaikenlaista matamia, jotka hädin tuskin ymmärtävät mikä on Tehy. Eräskin luuli, että Tehy on hänen työnantajansa, eikä firma jonka palveluksessa olemme...että silleen...

Tulen äänestämään henkilöä, joka on valmis ammattiliiton rajat ylittävään yhteistyöhön myös sosiaalisektorin kanssa. Ideaalina pidän toimivaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa, eikä sitä rakenneta millään muulla tavalla kuin yhteistyössä kaikkien kurjimpienkin vastustajien kanssa. Henkilön, jota äänestän, tulee tuntea ammattiyhdistystoiminta läpikotaisin sekä myös mielellään poliittinen pelaaminen, jotta pystyy ajattelemaan jotain muutakin mitä puolueohjelmassa lukee. Arvostan oman tiensä kulkijoita, jotka sanovat rehellisesti mielipiteensä pelkäämättä suuren yleisön kritiikkiä. Toivottavaa olisi myös, että henkilöllä olisi toimiva kroppa, jottei puheet jäisi vain puheiden tasolle ilman minkäänlaista toimintaa.

Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että haluan nuorta verta kaikkeen ammattiyhdistystoimintaan. Ulos vaan kaikki elähtäneet ja kulahtaneet mummot ja mammat.

Tsemppiä siis teille, jotka täällä olette ehdokkaina! Ette varmasti lähentele eläkeikää, koska osaatte käyttää internetin keskustelufoorumia.

Ääh ja sori, meni pitkäksi, mutta menköön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, tehyläisiä on yli 130 000, joten monelaista ihmistähän siihen joukkoon mahtuu :)

No niin on ja siksi monenlaista ihmistä on myös teitä ehdokkaita äänestämässä :D Tehkää siis selväksi se, millaisia asioita haluatte ajaa ja millä tavoilla niitä ajatte. Ei riitä, että sanoo olevansa vihreä, vasemmisto, arvo tms. Mitä konkreettista tulette tekemään? Kuulutteko aggressiiveen rintamaan vai oletteko nöyristelijöitä?

-En löytänyt Tehyn intrasta vaalikeskustelua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei huolenkantaja, ketä äänestät liittokokous- ja valtuustoehdokkaaksi heidän työnsä/tavoiteensa  pitäisi olla sinulle tuttua, että luotat heihin jotta antaisit heille valtakirjan edustamaan sinua. Itsekkin voisit harkita ehdokkuutta.

Kiitos kysymästä. Olen tullut pyydetyksi vaikka minkä sorttiseen toimintaan politiikassa ja ammattiyhdistystoiminnassa, mutta en ole tullut lähteneeksi - vielä. Ammattiosastoni kokouksissa istuu kaikenlaista matamia, jotka hädin tuskin ymmärtävät mikä on Tehy. Eräskin luuli, että Tehy on hänen työnantajansa, eikä firma jonka palveluksessa olemme...että silleen...

Juuri tuon takia siihen toimintaan kannattaisi lähteä  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin on ja siksi monenlaista ihmistä on myös teitä ehdokkaita äänestämässä :) Tehkää siis selväksi se, millaisia asioita haluatte ajaa ja millä tavoilla niitä ajatte. Ei riitä, että sanoo olevansa vihreä, vasemmisto, arvo tms. Mitä konkreettista tulette tekemään? Kuulutteko aggressiiveen rintamaan vai oletteko nöyristelijöitä?

-En löytänyt Tehyn intrasta vaalikeskustelua.

Siitäkin olis hyvä alottaa että ehdokkaat kertos nimensä. Helpottas äänestämistä. :D

Mitä noihin muihin asioihin tulee, niin koko VV porukka mihin kuulun, on ihmisiä jotka haluavat panna paletin uusiksi. Eiköhän nöyristelyt kuulu edelliselle sukupolvelle ja nyt on kevätsiivouksen aika. Musta olis mahtavaa nähdä Tehy joskus yhtä vahvana liittona kun moni miesvaltainen liitto, joissa asiat vaan hoidetaan kuntoon ja sillä siisti. Se vaatii vahvaa ja suoraselkäistä päätöksentekoa, sitä me olemme ajamassa.

Jos joku haluaa lähteä meidän mukaan ehdokkaaksi, niin meidän nettisivuilta löytyy yhteyshenkilö jota kautta asia lähtee rullaamaan. Sieltä löytyy infoa ryhmästä ja lisää puuhataan koko ajan. Nyt tarvitaan mukaan rohkeita ja uudistushaluisia ihmisiä. Jo mukana olevat on tosi innoissaan tästä ja fiilis alkaa olla aika mahtava. Luulen että ens keväänä oikeasti menee pakka uusiksi, näin ainakin toivon. Nyt haetaan oikeasti uudistusta eikä vaan puhuta siitä. Nojoo, valipuheeksi menee, mutta mä olen aidosti innostunut tästä porukasta. Nyt on vihdoin kanava mitä kautta pääsee toteuttamaan sitä mistä täälläkkin on vuosia puhuttu.  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iltaa... Olen itse lähtenyt mm. juuri tuon takia tekemään tehystä uutta, reilu kolme vuotta sitten. Eli ajattelin ja ajattelimme, että miksei se TEHY tee mitään... Pähkäilimme pitkään ja olimme jopa tekemässä jotain uutta juttua. Mutta kuitenkin huomasimme sellaisen pienen seikan, että TEHY on juuri sama asia, kuin me. Eli se tekee sen, mitä me haluamme, mutta se vaatii, että me olemme ITSE sitä tekemässä.

Minulla on tärkeää, kuten kaikilla meille PALKKA, mutta on meillä monta muutakin asiaa. Seuraavana tulevat mm. työajat ja tarkoitan sitä, että me olemme oppineet joustamaan työn takia. Siittä on kärsineet perheet, lapset ja me itse. Me emme ole enään nykyaikana, mitää sisar hento valkoisia, jotka saavat viettää yhden vapaa päivä kerran kuussa. Vaan me olemme oikeasti tärkeässä ammatissa, josta me saamme itseisarvoa omalle elämälle ja ennenkaikkea saamme elannon elää ja elättää perheemme. Tämän vuoksi meidän pitää tietää, milloin meidän pitää olla töissä ja milloin olemme vapaalla. Emme voi enään joustaa, vaan ta:n takia tai sama asia verhottuna potilasturvallisuuteen, vaan me olemme oikeita ammattilaisia, jotka kannamme vastuun, kun olemme töissä ja ta kantaa vastuun, että töissä on oikea porukka, oikeaan aikaan...

Eli meillä on monta asiaa, johon meidän ammattiliiton, eli meidän tulee ottaa kantaa ja asioita joita tulee muuttaa. Siis kuten sanotaan, uuden tuulet puhaltavat, niin sos. ja terv. huolloin työelämässä, kuin meidän edunvalvonnassa. Me emme halua kuuta taivaalta, vaan haluamme oikeasti, että meitä arvostetaan, samallatavalla, kuin muitakin. Se on elämää, vain...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi joustoasia on todella koko alan ongelma. Se vaatis kulttuurimuutoksen koko alalle. Miettikää oikeasti onko mitään toista alaa missä venytään työnantajan takia niin paljon kuin me tehdään? Kuinka monta kertaa ootte kuullu kirvesmiehen suusta ettei kerenny syömään kun oli niin kiire? Tai montako kertaa kirvesmies jää ylitöihin jos siitä saa vastineeksi tunti tunnista vapaata? Jne jne. Me ollaan muutenkin kaikki joulut jussit vaput jne töissä kun muu suomi juhlii, sitten päälle vielä uhrataan omaa elämäämme työntajan hyväksi. Jotenkin noista menneisyyden haamuista ja siitä herran pelosta pitäs päästä. Työsopimus on kahden tasavertaisen tahon soppari, eli me vaan myymme työpanostamme työnantajalle palkkaa vastaan, emme koko elämäämme.

Ja Vapaa on oikeassa että on paljon muitakin tärkeitä asioita kuin palkka. Toki se on iso asia mutta ei ainoa sellainen. KVTESsissä on tosi paljon tekstikysymyksiä mihin pitäs hakea muutosta. Epämukavan työajan lisät, hälyraha, tehtävänsiirrot, tmp-palkkiot,  monet työaikakysymykset jne. Monella meistä esim lisät tekee kolmasosan palkasta, eli mistään pikkuasiasta ei o kyse. Onneksi Tehy teki pitkän sopparin vain palkkojen osalta, tekstikysymyksistä päästään vääntämään paljon aikasemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun meette sinne Tehyn valtuustoon, niin hoitakaa ens kierroksella meille myös lauantailisät pe-la väliseltä yöltä klo 00.00->

Toivoo: S-hoo

:-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi joustoasia on todella koko alan ongelma. Se vaatis kulttuurimuutoksen koko alalle.

Lainasin nyt vaan osan tekstistä, sorgen..

Mutta joo, nimenomaan kulttuurimuutos, ja eiköhän se ole tuloillaan.

10 vuotta eteenpäin, veikkan ettei tästä tarvitse enää paasata tämän päivän malliin.

Me alan vaihtajat ollaan tietysti ajamassa etujamme ihan eri tavalla kuin vanha joukko, ollaan siis tottuneita vaikka juuri tähän raksamentaliteettiin.

Ja tietysti poistuu työmaalta pahin/ ammattitaidoltaan paras florenceporukka.

Opetustehtävissä oleva henkilöstö myös luojan kiitos uudistuu, ei mikään pieni asia tässäkin dilemmassa.

Jne.

Pikkuhiljaa, toki aina soisi, jotta omat muutostoiveet tapahtuisivat heti ja nyt, mutta tässä asiassa tuskin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun meette sinne Tehyn valtuustoon, niin hoitakaa ens kierroksella meille myös lauantailisät pe-la väliseltä yöltä klo 00.00->

Toivoo: S-hoo

:-*

Allekirjoitan. Myös se, että opiskelijan puolisolla on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta. Nykyisessä tessissä kun opiskelu on yhtä arvostettua kuin shoppailu :D Jos tähän pykälään sais viilausta toivon mä.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehyssä aina ennen sopimusneuvotteluja ammattiosastoilta pyydetään neuvottelu tavoitteita. Sopimusteksteissä varmasti korjattavaa ja joka kierroksella on jotain uudistustakin tullut. Jollakin tavalla sopimuksen synnyttyä myös tekstimuutokset pitäisi myös pystyä muuttamaan euroiksi. Olemme naisvaltaisella alalla ja esim. Tehyn ajamat parannukset perhevapaisiin on tervetullut vaikka se ei kosketa koko jäsenistöä. Jokaisella neuvottelukierroksella työnantaja tietenkin esittää heikennyksiä ja myös torjuntavoitot olisi huomioitava.

Osku mainitsi miesvaltaiset vahvat liitot, sattumalta poika rekkakuski ja lueskelin heidän tessiä. Itsekkin olin sen tasosta yllättynyt olen aina pitänyt AKT.tä vahvana liittona mutta sopimus kertoi toista. Esimerkkinä sairausloma-ajan palkkaus ja vuosiloman pituus ja myös ylityöt kertyvä kuten meillä jaksotyössä. Valitettavasti yksityisillä firmioilla ylitöitä ei yleensä makseta eikä muutenkaan sopimuksia noudateta.

Vapaan kirjoituksesta samaa mieltä Liitto on juuri yhtä vahva kun sen jäsenet, mehän itse olemme TEHY.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas toivoisin RAHALLISTA korvausta toisten töiden tekemisestä. En tarkoita itse haalittuja tehtäviä, vaan niitä tehtäviä, joita me työssä olevat teemme elämäntapapoissaolijoiden ollessa jälleen kerran poissa. Syy: minusta on väärin, että jos panostaa työyhteisöönsä ja työpaikkaansa työsopimuksen edellyttämillä ehdoilla saa saman liksan kuin ne, joiden poissaolotilastot näyttävät hurjilta ja jotka töihin joskus tullessaan ovat pihalla kuin lumiukot kehittämistämme uudistuksista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas toivoisin RAHALLISTA korvausta toisten töiden tekemisestä. En tarkoita itse haalittuja tehtäviä, vaan niitä tehtäviä, joita me työssä olevat teemme elämäntapapoissaolijoiden ollessa jälleen kerran poissa.

Toi ratkeis yksinkertaisesti sellasella systeemillä, että esim jos vuorosta on yks hoitaja pois, muut vuorossa olevat jakais sen palkan keskenään koska hehän sen poissa olevan työt tekee.

olen aina pitänyt AKT.tä vahvana liittona mutta sopimus kertoi toista. Esimerkkinä sairausloma-ajan palkkaus ja vuosiloman pituus ja myös ylityöt kertyvä kuten meillä jaksotyössä.
Nojuu, kaivamalla varmaan löytyy huonojakin esimerkkejä, mutta pääsääntösesti hoitoalan sopparit on kyllä orjasopimuksia moneen miesvaltaiseen alaan verrattuna.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas toivoisin RAHALLISTA korvausta toisten töiden tekemisestä. En tarkoita itse haalittuja tehtäviä, vaan niitä tehtäviä, joita me työssä olevat teemme elämäntapapoissaolijoiden ollessa jälleen kerran poissa.

Toi ratkeis yksinkertaisesti sellasella systeemillä, että esim jos vuorosta on yks hoitaja pois, muut vuorossa olevat jakais sen palkan keskenään koska hehän sen poissa olevan työt tekee.

Tuosta on ollut puhetta, mutta eihän työnantaja siihen suostu, koska se maksaa sille poissaolevallekin palkkaa sairaspäiviltä ja niin ollen se joutuisi maksamaan tuplapalkan, tavallaan. Tiedän erään yksityisen työnantajan (se oli joku noista Med-alkuisista), joka maksaa vakkareileen lisäkorvauksen per kuukausi, mikäli heillä ei ole poissaoloja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta on ollut puhetta, mutta eihän työnantaja siihen suostu, koska se maksaa sille poissaolevallekin palkkaa sairaspäiviltä ja niin ollen se joutuisi maksamaan tuplapalkan, tavallaan.

Niin ei suostu tietenkään tällä hetkellä, mutta suostuu jos asia saadaan sovittua sopimustasolla. Eli neuvottelutavoitteeksi vaan jos idea saa kannatusta, niitähän tässä myös mietitään. Nämä on just niitä tekstikysymyksiä. Ja joutuuhan se maksamaan tuplapalkan silloinkin jos siihen palkataan keikkalainen tms tilalle. Voipi tulla halvemmaksikin että keikkalainen jätetään palkkaamatta ja rahaa annetaan vähän omille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuosta on ollut puhetta, mutta eihän työnantaja siihen suostu, koska se maksaa sille poissaolevallekin palkkaa sairaspäiviltä ja niin ollen se joutuisi maksamaan tuplapalkan, tavallaan.

Niin ei suostu tietenkään tällä hetkellä, mutta suostuu jos asia saadaan sovittua sopimustasolla. Eli neuvottelutavoitteeksi vaan jos idea saa kannatusta, niitähän tässä myös mietitään. Nämä on just niitä tekstikysymyksiä. Ja joutuuhan se maksamaan tuplapalkan silloinkin jos siihen palkataan keikkalainen tms tilalle. Voipi tulla halvemmaksikin että keikkalainen jätetään palkkaamatta ja rahaa annetaan vähän omille.

Totta puhut.

Lisäksi toivoisin muutoksia ikälisiin. Kunnalla ikälisät saa muistaakseni viidestä ja kymmenestä vuodesta. Yksityisellä neljästä ja seitsemästä. Mulle tulee kauan hoitajana olleena sellainen olo, ettei ikälisäsysteemissä huomioida ammattitaitoa, joka tulee kokemuksen kautta. Joskus ajattelen väsyneenä, että meidät nelikymppisetkin halutaan vaihtaa nuoriin vatsavalmistuneisiin, jotka eivät vielä osaa vaatia mitään, kun eivät välttämättä systeemeistä ymmärrä.

Vähän valitukseksi menee, mutta on se vähän ikävää, kun tietää ettei palkka nouse enää vaikka mitä tekisit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti ei mennä huolenkantajan Med-alkuisen työnantajan suuntaan. Tiedän yrityksiä jossa tämä on käytössä jossa myös lapsen sairastuminen ja poissaolo sen vuoksi vaikuttaa ns. vuodenlopussa maksettavaan erilliskorvaukseen. Tänäkin päivänä valitettavasti terveydenhuollon ihmiset ovat puolikuntoisina töissä koska tietävät, että työtoveri voidaan hälyttää poissaolon korvaavaksi. Ensisijainen lähtökohta oltava poissaolijan sijalle hommataan keikkalainen ja vasta äärimmäisessä tilanteessa omaa henkilöstöä vapaapäivältä.  Huolenkantajan esimerkki sairauspoissaoloista voisi tulkita turhiksi poissaoloiksi jolloin se on työnjohdollinen ongelma johon täytyisi puuttua.

Onneksi on paikallisesti sovittu hälytys-/kutsuraha korvauksista.

Itse en missään nimessä olisi hyväksymässä järjestelmää, jossa kaverin poissa olo revittäisiin työtoverin selkänahasta vaikka siitä saisikin rahallisen korvauksen.

Huolenkantaja viestissäsi ajattelet työnantajan kustannuksia, että olisi halvempaa ilman keikkalaista, työnantaja varmaan ottaisi ehdotuksen ilolla vastaan.

Paikallisesti tietenkin voidaan sopia em. Tilanteista jos sijaista ei saada.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en missään nimessä olisi hyväksymässä järjestelmää, jossa kaverin poissa olo revittäisiin työtoverin selkänahasta vaikka siitä saisikin rahallisen korvauksen.

Minä hyväksyisin sen tilanteessa jossa työnantaja ei saisi sijaista hommattua ja oma väki joutuisi väkisinkin tilanteeseen jossa painetaan vajaalla. Se on ihan arkipäivää monessa paikassa nykyisin. Jotenkin se pitäisi työntekijöille korvata. Mutta totta puhut että se ei saisi olla mikään ensisijainen keino.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään missään nimessä halua, että ensisijaisesti revittäisiin työssäolevien selkänahasta mitään, sillä silloinhan työnantaja pääsisi vastuustaan järjestää sijaisia/työntekijöitä, mikä on yksi sen perustehtävistä. Ehdottamani systeemi olisikin paikallaan niissä työyhteisöissä, joihin ei ole helposti saatavissa sijaisia paikkaamaan puutoksia ja joissa henkilöstön poissaolopäivät ovat ikuinen ongelma. Tottakai vakiintuessaan kyseinen käytäntö näännyttäisi tunnolliset, joiden uupumusta ei saisi edes lisärahalla korjattua.

Samovaarin maininta työntekijöistä, jotka tulevat puolikuntoisina töihin siinä pelossa, että kaveri kutsutaan vapailta töihin, saa aikaan kylmiä väreitä, nimittäin tuon ongelman voi korjata ainoastaan työntekijä itse olemalla terveesti itsekäs, eikä se ikuinen uhrautuja. Sairaana ollaan kotona, eikä töissä.

-Kyllä, työnantajan tulee miettiä työn organisointia uudelleen, mikäli poissaolot kentällä lisääntyvät.

-Kyllä, ajattelen myös taloudellisuutta työnantajan kantilta katsottuna, sillä mitä vähemmän sillä on rahaa, sitä vähemmän meitä hoitajia on kenttätyössä ja sitä enemmän meillä on työtehtäviä per nenä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en missään nimessä olisi hyväksymässä järjestelmää, jossa kaverin poissa olo revittäisiin työtoverin selkänahasta vaikka siitä saisikin rahallisen korvauksen.

Minä hyväksyisin sen tilanteessa jossa työnantaja ei saisi sijaista hommattua ja oma väki joutuisi väkisinkin tilanteeseen jossa painetaan vajaalla. Se on ihan arkipäivää monessa paikassa nykyisin. Jotenkin se pitäisi työntekijöille korvata. Mutta totta puhut että se ei saisi olla mikään ensisijainen keino.

Olen samaa mieltä. Eikö toi olisi hyvä aihe paikallisneuvotteluihin esim. häly- ja kutsurahan rinnalle, vaikka alle minimin raha tms. Tuntiliksaan vaikka 20% lisää.

Ja tietysti ta:a pitäs nyt tässä tilanteessa kehottaan panostamaan rekry- yksiköihin, siis omiin ei ostopalvelu. Ja milläs sitä kilpaillaan; kun palkalla ja työoloilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sairauslomalle jäänti kynnys on tosi isoasia asia terveydenhuolossa.

Kyllä se huolenkantaja minussakin on aihettanut kymiäväreitä, terveenäkin ollessa. Valitettavasti kaikki työntekijät eivät ole itsekkäitä ja sitähän Tehy on toitottanut, että työntekijälläkin on oikeutensa. Keskustelun alku kuitenkin Tehy vaaleissa mutta tottakai nämäkin liittyvät niihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohta otan viikonloppuvapaan kunniaksi iltasiidein(-t), joten on parasta olla tätä konetta sitten enää avaamatta, mutta haluan vielä yhden asian sanoa niille, jotka ovat ehdokkaina puolueesta riippumatta:

Ajakaa ihmeessä henkilökohtainen lisä- ja kannustipalkkioasiaa läpinäkyvämmäksi! Lisiä pitää olla joko sitten palkkioksi hyvästä työsuorituksesta tai muista syistä johtuen, mutta niiden myöntämisperusteet tulee olla jokaisen työntekijän tiedossa, jotta jokaisella olisi samanlaiset mahdollisuudet niitä tavoitella. Teoriassahan näin vissiin onkin, mutta käytännössä ei. Lisät ovat monessa paikassa yhtä kuin "naamakerroinlisiä", joita saa hymyilemällä lähimmälle esimiehelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tärkeä muistutus, eli 31.12.2008 mennessä ammattiosastoon liittyneet ovat äänioikeutettuja ja vaalikelpoisia eli voivat asettua ehdokkaiksi. Eli jos haluat ehdolle tai ennenkaikkea äänestää, liity Tehyn ammattiosaston jäseneksi vuoden loppuun mennessä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Morot kaikille.

Huolenkantaja laittoin aikaisemmin kysymyksiä. Olen toisaalta samaa mieltä, että tiettyjä asioita varmaan on järkevämpi ruotia tuolla tehyn jäsensivuilla ja sinne kait on tulossa se vaalikonekin...?

Voin omasta puolesta vastata ainakin pariin juttuun. Olen sitä mieltä, että sosiaali ja terveydenhuollon ammattilaisilla pitää olla yksi yhteinen edunvalvonta järjestö. TEHY ei mielestäni ole puhdas ammattiliitto, vaan se on juuri eri ammatti/ammatillisien liittojen järjestö, jonka tärkein tehtävä on meidän edunvalvonta.

Toiseksi palkan jne. lisäksi tärkein asia on puhtaasti työehdot. Meille monelle, nuoremmallakin on luulo, että tietyt hyvät asiat ovat itsestään selvyyksiä Itse heräsin viimeksi viime syksynä miettimään tätä asiaa, kun luin jostakin, että yksityisille siivoojilla lopultakin saatiin TES:iin palkallinen äityisloma. Tämä tai palkalliset sairaslomat, pitkät vuosilomat, ikälisät, epämukavan työajan korvaukset jne. ovat asioita, joista on sovittu, monesti pitkienkin vääntöjen jälkeen työehtosopimuksin.

Tätänykyä entistä enemmän teemme paikallisia diilejä. Eli olemme sopineet asioita, joita valtakunnassa ei olla saatu tehtyä, on kutsurahaa, hoitotakuun jonopurkusoppareita, sädelomia, koulutusvapaita jne. Eli työtä on todella paljon vielä edessä.

Tärkeimmäksi meidän alalta nostaisin työaika-asiat. Missään muulla alalle ei tehdä sellaisia epäsäännöllisen epäsäännöllisiä työaikoja, joita monet meikäläisetkään eivät edes ymmärrä, kuin kunnan sosiaali ja terveydenhuollon ammattilaiset tekevät. Eli työaikojan kehittäminen on tärkeää ja ennenkaikea se, että tiedämme milloin meidän tulee olla töissä ja milloin olemme vapaalla. Tämä joustaminen ei kuulu enään 2000 luvun hoitajille, vaan me olemme oikeita ammattilaisia. Työantajan tehtävä on järjestää mitoitukset ja toimintatavat, ettei potilasturvallisuudet vaarannu. Jos he haluavat meidän joustava, se maksaa:)

Eli tehyllä on edelleenkin paljon asiaa, joita pitää kehittää, paljon asiaa joista pitää neuvotella, vääntää rautalankasta ja sopia. Eli tehyynkin pitää alkaa puhaltamaan uudet tuulet. Mielestäni tehyläinen päätöksen teko pitää perustua tosiasioihin, eli pitää ymmärtää mistä päätetään. Lisäksi päätöksen teon tulee olla avointa ja jäsenien näköistä sekä ennenkaikkea sitoutumatonta. En halua, että tehyläistä päätöksen tekoa ja tulevaisuutta ohjaavat puolueet = työantajan päättäjät, vaan sen pitää olla oikeasti riippumatonta ja meidän edunvalvontaa keskittyvää.

Olen päättänyt jo aikaisemmin, että en halua itkea, vaan haluan olla kehittämässä, uudistamassa ja tekemässä tehyläistä edunvalvontaa. En halunnut enää itkeä, että tehy ei tee mitään, vaan lähdin itse mukaan toimintaan. Ajatukseni siis on, että tehy on juuri niin vahva, kuin me jäsenet olemme. Näiden ajatusten vuoksi halua lähteä myös tekemään tehyläistä päätäntää, eli olen lähdössä ehdokkaaksi tehyn vaaleihin. Ryhmäksi olen valinnut uusien tuulien, riippumattoman, sitoutumattoman ja puolueiden ohjeista ja ohjannasta vapaan, Vapaat Vaikuttajat.

t Juha Honkakoski, pääluottamusmies TEHY PPSHP (oys)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...