Jump to content
MAINOS

Tehyn liittokokous- ja valtuustovaalit 2009


OldOne

Recommended Posts

Niin, mieshän siellä Superissakin asioita johtaa...  ;D

No, vakavasti puhuen en lähtisi puheenjohtajuudesta tekemään sukupuoliasiaa. Kyllä ne on kyvyt/taidot ja jonkinlainen neuvottelukokemus, joiden tulee ratkaista tämä homma.

Ei vois tästä asiasta olla enempää samaa mieltä. Tässä maassa on nykyisellään jonkin vimma nähdä asioita sukupuoli- tai muuhun yksittäiseen ominaisuuteen sidonnaisina. Meikäläisen äänestyskäyttäytyminen menee ainakin osaamisen / asenteen mukaan (tai siis sen mukaan mitä luulen ehdokkaasta tietäväni  :-/)

Ei se vakavaa ole, se on vaan syöpää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 365
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Niin, Jaanaa on pyydetty puheenjohtajaedokaaksi , ei valittu. Kuten jo kirjoitin aiemmin jokainen voi äänestää jotain muuta jos kelvollinen ehdokas löytyy.

Ehdottomasti jokaisen tehyläisen kannattaa äänestää liittokokous- ja valtuustovaaleissa.

Minun ymmärrykseni mukaan valtuustovaalit on jäsenäänestysvaalit, jäsenistö valitsee ketä haluavat valtuustoon, samoin liittokokousedustajat valitaan jäsenistön äänillä, ja sinne äänestetään henkilöitä, vai olenko väärässä??

Liittokokousedustajat valitsevat puheenjohtajiston. Nyt suurin osa ryhmistä on ilmoittanut, että he haluavat Jaanan jatkavan puheenjohtajana, eli näiden ryhmien liittokokousedustajilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin äänestää puheenjohtajistoon ne ehdokkaat, jotka ko. ryhmät ovat etukäteen sopineet.

Nyt kun sitten ryhmät valitsevat liittokokousehdokkaansa ja niitä on vaikkapa 100 kpl. Näistä ehdokkaista sitten jokainen tehyläinen voi valita mieleisensä, jota äänestää. Näistä ehdokkaista 85 prosenttia tulee kannattamaan Jaanaa jatkoon, eli tällaista ehdokasta äänestämällä annat äänesi Jaanan jatkolle. Jos taas haluat jonkun muun kuin Jaanan jatkoon, niin sinulla on vain 15 ehdokasta jota voit äänestää.

Voiko nyt joku sanoa, että tällainen äänestystapa on demokratian riemuvoitto ja että jäsenten ääni tulee kuulluksi siten kuin pitäisi? Ja miksei puheenjohtajistoa valita suoralla jäsenvaalilla? Miksi halutaan sallia tällainen puheenjohtajien paikkojen jakaminen jo etukäteen ennen vaaleja? Ja voiko joku ihan kirkkain silmin väittää, että nykyinen käytäntö ei sitä olisi?

miksi tämä kohu ja pelko , jäsenistö puhuu. Käydään ensin edustajiston vaalit ja sitten pj+ muut paikat jakoon, kun on selvinnyt keitä ovat liittokokousedustajat.

Tässä ei ole mitään pelkoa, eikä kohua. Mielestäni puheenjohtajiston valinnassa ei jäsenten mielipide tule kuuluviin sellaisella tavalla kuin sen pitäisi tulla. 85 prosenttia liittokokousehdokkaista tulevat äänestämään Jaanaa jatkoon, joten todelliselle vaihtoehdolle jää vain 15 prosenttia. Sekö on jäsenistön puhumista?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nythän on kortit näiden ryhmien osalta lyöty pöytään, vaalit on ensi keväänä ja lopputulos nähdään silloin. Jos joku muu kuin Jaana saa enemmistön liittokokoukseen niin sehän valitaan, ja jos Jaanaa kannattaneet ryhmät saa enemmistön niin Jaana valitaan. Mä olen ymmärtänyt että tämä on demokratiaa, eniten kannatusta saanut valitaan.
Siis lainaus Smeicheliltä

Todellista demokratiaa pj vaalissa olisi asetaa ehdokkaat ja kaikki Tehyläiset jäsenet saisivat äänestää keulakuvastaan. Nythän näin ei ole, vaan 290 edustajaa käyttää äänivaltaa.

Onneksi meillä VV: llä on asettaa vaihtoehto. Toivottavasti jäsenet haluavat avointa ja tehokasta edunvalvontaa, samalla rohkeudella mihin viime syksynä otimme osaa ja jatkaa sitä muutoksen tietä.

Tästä syystä, sekä siitä, että mielestäni politiikka ei sovellu tälle alalle hakeuduin VV; listoille. Toki tehyn jäsenkortti on taskussa...Muokkaus:lainaukset korjattu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

PS. Ja me ei olla tilivelvollisia puolueele, eikä saada rahaa.

Tosta rahan saamisesta puolueelta. Olen omin silmin nähnyt viestin erään valtapuolueen sähköpostilistalta missä eräs henkilö ihan suoraan kysyy paljonko massia näihin vaaleihin puolueelta saadaan. Vaikea uskoa että vai yksi puolue tukisi ryhmäänsä rahallisesti. Kaikki on tietysti mahdollista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin sitkeläisenä sitoutumattomana viime liittokokousvaaleissa ja olen valtuutettu. Tässä aiemmin jossain kommentissa sanottiin että ryhmäkuri on armoton. Tämä ei pidä millään muotoa paikkansa, joten tekstiä ei kannata laittaa oletusten ja kuulopuheiden perusteella. Se, että joku kokee noin, on omasta rohkeudesta kiinni. Itse olen äänestänyt sekä ryhmän mukana (kun olen ollut samaa mieltä) että railakkaasti vastaan, jos en ole ollut asian takana. Ei minua ole tekojeni takia ollenkaan tuomittu!

Pidetään ensin vaalit ja jaetaan paikat sitten ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä aiemmin jossain kommentissa sanottiin että ryhmäkuri on armoton. Tämä ei pidä millään muotoa paikkansa, joten tekstiä ei kannata laittaa oletusten ja kuulopuheiden perusteella.

Eli sitten useampikin ihminen useasta eri ryhmästä on valehdellut minulle? Kyse ei ole oletuksesta vaan mukana olleiden kertomuksista.

Tässä lainaus eräältä:

Olin *********-ryhmässä mutta olin erittäin pettynyt kaikenkaikkiaan koko liittokokousjärjestelmään. Minua häiritsi myös suuresti kulissipeli ja lehmänkaupat äänistä, jotka sitten melkeinpä uhkailemalla kerrottiin edustajille.  Ensikertalaisena edustajana tuli kyllä kumileimasimen olo...

Ymmärrän toki että ryhmillä on iso tarve kumota nämä väitökset, mutta enhän minä niitä nyt päästäni keksi. Ainoat ryhmät joissa en ole kuullut junttameininkiä olevan on VV ja Vihreät. Tarkoituksenani ei ole harrastaa mitään mustamaalausta, mutta kyllä ikävistäkin asioista pitää voida puhua. Liittokokous on ollut menneisyydessä aikamoista kabinettipeliä, se asia ei hyssyttelemällä muutu.

Pidetään ensin vaalit ja jaetaan paikat sitten ;D

Nimenomaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä heitit  Smeichel aika pahan sinällään, mutta minun mielestäni VV:n ryhmään kuuluva saa äänestää ketä haluaa. Tämäon minun mielipide ja mm. sen vuoksi olen VV:ssä mukana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se mikään retorinen kysymys ollut, lähinnä hypoteettinen, eli jos sattuisi olemaan joku ehdokas joka tuntee olevansa samaa mieltä asioista vapaitten vaikuttajien kanssa mutta haluaa kuitenkin äänestää Jaanaa puheenjohtajaksi, niin se nähtävästi onnistuu koska teillä ei ole ryhmäkuria.

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pyydän, määrittele minulla, mitä ymmärrät ryhmäkurilla. Minulle se tarkoittaa sitä, että joku toinen tai jotkut toiset määrittelevät, mitä minun pitää tehdä tai sanoa, vaikken olisikaan takana... Jos se tarkoittaa tätä, niin VV:llä ei sitten ole ryhmäkuria, mutta ryhmähalua taas on..., mutta miten sinä näet sen...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse vaihdoin ryhmää Vapaisiin Vaikuttajiin tulevissa vaaleissa juuri tämän sanelupolitiikan vuoksi. Minusta ainakin viimekertaiset äänestykset olivat lähinnä farsseja ja pääryhmyri ainakin omassa ryhmässäni käytti hyvin vahvaa kieltä kertoessaan mitä/ketä äänestetään kabinettisopimusten puitteissa. Tämä tuli luonnollisesti esiin erityisesti henkilöäänestyksissä, muussa päätöksenteossa edustaja sai käy omaa harkintaansa.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oskulle terveiset, että sitäpä juuri tarkoitin tuolla kirjoituksellani, että pitää olla rohkea olipa missä ryhmässä tahansa. Jos uskoo ja tekee vastoin luontoaan, niin ei voi syyttää kuin itseään. Kukaan muu ei nosta sinun lappuasi ja lippuäänestys on salainen. Siispä kaikki vapaisiin vaikuttajiin ja äänestämään Jaanaa, jos kokee että pj on paikkansa ansainnut. Se kai pitää olla mahdollista??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyi että koko politiikka on likaista peliä sanon minä, vaikka perustankin lausumani omiin kokemuksiini. Tunnen monta poliitikkoa livenä, joilta ei ole saanut omaa ajattelua sisältävää kommenttia sen jälkeen, kun ovat päässeet pelissä vähän pidemmälle. Jopa ystäviä tavallisessa arkielämässä ohjaillaan "muka totuuksilla" syöttämällä omaa arvomaailmaa ainoana oikeana ja suuttumalla jos ei vastapuolella oleva ystävä ostakaan mitä tahansa...yök...

Puheenjohtajan vaalista vielä: minusta seuraava pj voisi hyvinkin olla mies. Viime syksynä Tehyn taistossa tuli kuultua kommenttia, että "tytöt riehuu", "hormoonit hyrrää" ja "akkojen juttuja". Eipä olisi vastaisuudessa, jos pj:n paikalla olisi mies.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikenlaista uutta sitä oppiikin:

- Puheenjohtajiston paikkoja ei jaeta kabineteissa etukäteen

- Tehyn poliittisesti suuntautuneet ryhmät eivät ole millään lailla kytköksissä poliittisiin puolueisiin

- Ryhmäkuria ei missään nimessä ole

- Nykyisellä puheenjohtajiston valintatavalla jäsenten ääni tulee parhaiten kuulluksi

Muokkaus:Typo

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikenlaista uutta sitä oppiikin:

- Puheenjohtajajiston paikkoja ei jaeta kabineteissa etukäteen

- Tehyn poliittisesti suuntautuneet ryhmät eivät ole millään lailla kytköksissä poliittisiin puolueisiin

- Ryhmäkuria ei missään nimessä ole

- Nykyisellä puheenjohtajiston valintatavalla jäsenten ääni tulee parhaiten kuulluksi

Älä muuta sano.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puheenjohtajan vaalista vielä: minusta seuraava pj voisi hyvinkin olla mies. Viime syksynä Tehyn taistossa tuli kuultua kommenttia, että "tytöt riehuu", "hormoonit hyrrää" ja "akkojen juttuja". Eipä olisi vastaisuudessa, jos pj:n paikalla olisi mies.

X-kromosomien määrä ei vielä kerro kaikkea, hämärä mielikuva kertoo että jokin aikaa sitten eräälle miespuoliselle ay-johtajalle toimitettiin hamekankaita urakalla... Ja uskoisin että Tehyn viime kierroksen taistelu hieman hillitsee tytöttelyä tulevaisuudessa..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puheenjohtajan vaalista vielä: minusta seuraava pj voisi hyvinkin olla mies. Viime syksynä Tehyn taistossa tuli kuultua kommenttia, että "tytöt riehuu", "hormoonit hyrrää" ja "akkojen juttuja". Eipä olisi vastaisuudessa, jos pj:n paikalla olisi mies.

X-kromosomien määrä ei vielä kerro kaikkea, hämärä mielikuva kertoo että jokin aikaa sitten eräälle miespuoliselle ay-johtajalle toimitettiin hamekankaita urakalla... Ja uskoisin että Tehyn viime kierroksen taistelu hieman hillitsee tytöttelyä tulevaisuudessa..

Saatat olla oikeassa, mutta kyllä viime syksynä laskettiin hameen helmat liian nopeasti alas, jos niin voi sanoa. Olis pitänyt vilautella vielä vähän pidempään. Mietin vaan, että siinäkin tilanteessa kun olisi ollut mies ja kravatti, niin mikä olisi ollut lopputulos...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hitsi ku olen hidas... Taas kirjoitin hyvän? jutun ja se kerkesi pimentyä pois...

Kuitenkin laitoin, että tuo viime syksyn ruotiminen on sinällään vieläkin varmaan aika kiva aihe..., mutta sen toivon, että ne jotka ovat sitä mieltä, että ns. hameen helmat tulivat liian aikaisin alas kuuluvat vähintää siihen 12 800 kerhoon...

Mutta se ei ollut nyt pointti, vaan se, että kuinka moni teistä on oikeasti tutustunut siihen ns. pakkotyölakiin...? Se oli aika mielenkiintoinen laki, sillä sen voimaan tulo olisi heittänyt kaikki TES:t, työsopimus-, työaika-, vuosiloma- jne.lait roskiin, ainakin poikkeusajaksi... Eli itselläkin toisaalta elää sellainen piru sisällä, että olisi ollut mielenkiintoista nähdä tuon toteutuminen, mutta toisaalta olen niin realisti, että sen toteutumista en toisaalta toivonut, eli olisihan se ollut ehkä liiankin mielenkiintoinen tilanne... Faktahan olisi ollut, että tuolla lailla yhteiskunta olisi pyörittänyt toiminaa aivan samalla tavalla, kuin normi lakon aikana... Ikävä kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  Näin on näreet, kannattaa lukea pakkolaki . Seuraavan kerran jos olemme samassa tilanteessa[/size]valtiovalta ei anna tilanteen mennä edes näin pitkälle, olipa Pj  mies tai nainen.

Mutta se ei ollut nyt pointti, vaan se, että kuinka moni teistä on oikeasti tutustunut siihen ns. pakkotyölakiin...? Se oli aika mielenkiintoinen laki, sillä sen voimaan tulo olisi heittänyt kaikki TES:t, työsopimus-, työaika-, vuosiloma- jne.lait roskiin, ainakin poikkeusajaksi... Eli itselläkin toisaalta elää sellainen piru sisällä, että olisi ollut mielenkiintoista nähdä tuon toteutuminen, mutta toisaalta olen niin realisti, että sen toteutumista en toisaalta toivonut, eli olisihan se ollut ehkä liiankin mielenkiintoinen tilanne... Faktahan olisi ollut, että tuolla lailla yhteiskunta olisi pyörittänyt toiminaa aivan samalla tavalla, kuin normi lakon aikana... Ikävä kyllä.

Pökötti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin on näreet, kannattaa lukea pakkolaki . Seuraavan kerran jos olemme samassa tilanteessa valtiovalta ei anna tilanteen mennä edes näin pitkälle, olipa Pj  mies tai nainen.

Melko varmaa on, että vastaavaa tilannetta ei enää koskaan tule. Eiköhän kohta putkahda laki joka estää joukkoirtisanoutumisen käyttämisen työtaistelumuotona.

Siksi vuosi sitten olisi kannattanut ottaa kaikki irti mahdollisuudesta jota tuskin koskaan enää meille suodaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se mikään retorinen kysymys ollut, lähinnä hypoteettinen, eli jos sattuisi olemaan joku ehdokas joka tuntee olevansa samaa mieltä asioista vapaitten vaikuttajien kanssa mutta haluaa kuitenkin äänestää Jaanaa puheenjohtajaksi, niin se nähtävästi onnistuu koska teillä ei ole ryhmäkuria.

Kaiken lukemani perusteella VV hakee aikaan muutosta ja uudenlaisia ajattelu-/ toimintamalleja. Tämä pitäisi sisällään mm. mahdollisuuden valita puheenjohtaja, jolla on oikeasti jäsenistön tuki takanaan. Siksi en oikein ymmärrä ajatusta siitä, että joku liittyisi vaaliliittoon ja kuitenkin äänestäisi mahdollista muutosta vastaan vaikkakin se toki mahdollista olisikin.

- Ei tarinoita vuodet vaihda, ne vaihtaa vain kertojat -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melko varmaa on, että vastaavaa tilannetta ei enää koskaan tule. Eiköhän kohta putkahda laki joka estää käyttämisen työtaistelumuotona.

Norjassa joukkoirtisanoutuminen on kielletty, joten tuo kortti on varmaan Suomessakin käytetty.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ryhmä kuri mitä se todellisuudessa on ja mitä sillä halutaan ymmärtää? Lienee tärkeintä käydä ryhmässä asioita läpi ennen kokousta, jolloin ryhmä ottaa kantaa päätösesityksiin. Ryhmässä käydään keskustelu jossa pohditaan päätösesitystä ja määritellän ryhmän kanta.Ryhmä tekee päätöksensä tarvittaessa äänestäin ja enemmistön kanta on myös ryhmän mielipide asiasta ja se lienee myös demokratiaa. Ryhmän jäsen voi tietenkin olla asiasta myös erimieltä. Minusta on selkärankaista toimintaa jos ryhmän päätös ei miellytä ilmoittaa sen myös ryhmälle, että aikoo äänestää ryhmän vastaisesti. Kirjoitusten perusteella hieman korostunutta ryhmäkuri ajatus mitä se todellisuudessa on. Valtuustossa äänestykseen menneissä päätöksissä poikkeuksitta on ryhmät hajonneet. Poikkeuksen tekee VV- ryhmä joka ollut äänestyksissä yksimielinen se ei varmasti johdu rymäkurista vaan saman suuntaisesta ajattelusta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...