Jump to content
MAINOS

Kotona asuvat vanhukset


Fiu

Recommended Posts

Viimeaikoina olen paljon miettinyt, missä kulkee kotona asumisen raja?

Toki on itsestään selvää, että jokaisella on oikeus asua kotonaan niin kauan kuin itse haluaa ja pärjää. Ja toki kotiin on saatavilla erilaisia palveluita, jotka helpottavat jokapäiväistä elämää ja kotona asumista.

Mutta milloin mielestänne vanhus ei enään pärjää kotona?

Itse aloin tätä miettimään, kun olen useampien vanhuksien kotona elämistä seurannut sivusta jo pidempään. Noin puolet näistä vanhuksista ei mielestäni ole enään "kotikuntoisia". Toisinsanoen he eivät kykene laittamaan ruokaa (ateriapalvelu hoitaa tämän ongelman), ksh käy 4 kertaa päivässä, kotipalvelu käy 1-2 kertaa päivässä ja useimmat näistä vanhuksista ei tee juuri mitään muuta kuin makaavat päivät pitkät sängyssä (tai sitten ovat niin dementoituneita, että heitä haeskellaan vähänväliä kissojen ja koirien kanssa). Myös sairaankuljetuksen palveluita he tuntuvat tarvitsevan tavallista useammin...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 54
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olet siis laitostamisen kannalla ;)

Itsekin olen ihmetellyt joidenkin tapausten kotona oloa, erityisesti kun harhainen vanhus haahuilee yöllä. Jotkut tapaukset kuskataan niin monta kertaa päivystykseen keskellä yötä, että jossain vaiheessa keksitään, ettei tämä pärjää ilman ympärivuorokautista valvontaa. Kotonahan on vielä vuodepotilaitakin, jotka pärjäävät tukitoimin ja ystävien avulla yllättävän hyvin. Näillä potilailla pää vielä pelaa ja he pystyvät itse tekemään päätöksiä elämisestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei, en missään nimessä ole laitostamisen kannalla (nimim. "oma mummini asuu yhä yksin ksh:n ja ateriapalvelun voimin, ikää löytyy 92wee").

Mutta mietityttää vain, että milloin vanhukset kuuluisi laitokseen? Eräskin vanhus on sellainen että on kadoksissa lähes joka aamu, kuskataan lanssilla vähintään 1-2 kertaa viikossa (ei ota lääkkeitään, kaatuilee juovuksissa, sydänsairauksia taustalla), eikä huolehdi itsestään millään tavalla (kiskoo alkomahoolia urakalla (rahat hän varastaa muilta juomaseuralaisiltaan), ei huolehdi hygieniastaan (kulkee tavarat housuissa ympäri cityä, kämpässä käy tuholaistorjuja säännöllisin väliajoin ulkopuolisten toimesta)), jne. Ei ole mielestäni oikein kotikuntoinen  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihin se sitten pitäis laittaa?

Olis aika vaikea hoitaa sairaalassakaan, ja millä indikaatiolla?

Eikö oo parempi että juo ittensä hengiltä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistanpa kerran hoitaneeni sisätautiosastolla semmosta vanhusta, joka "asui" (ts. oli) kotona: makasi sängyssä, ei puhu, ei liiku itse, tuskin kovastikaan ymmärtää maailmanmenosta, syvästi dementoitunut. Kotipalvelu kävi KÄÄNTÄMÄSSÄ mummua kotona varmaankin about parin tunnin välein, niinhän pitää tehdä jos makuuhaavoja halutaan ehkäistä. Puhumattakaan muusta hoidosta: ruoat, lääkkeet, hygienia... kaikki tämä siksi, että omaiset halusi että vanhus saa olla kotonaan. Ei sen väliä, vaikka käytännössä potilas oli kroonikko, täysin laitoskamaa. En muista, kotiutuiko vanhus vielä vai saatiinko omaisille puhuttua järkeä. Opiskelijana olin aika järkyttynyt...  ;)

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

medi: minä laittaisin tuon esimerkiksi johonkin palveluasuntoon, jossa tekemisiä edes hieman pystyttäisiin valvomaan/kontrolloimaan. Varmasti elämänlaatu paranisi edes hieman.

Cattius: Juuri tuota tarkoitan. Tuollaisia vanhuksia on aivan liikaa, ainakin mitä minä olen nähnyt.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kaikki tämä siksi, että omaiset halusi että vanhus saa olla kotonaan. Ei sen väliä, vaikka käytännössä potilas oli kroonikko, täysin laitoskamaa. En muista, kotiutuiko vanhus vielä vai saatiinko omaisille puhuttua järkeä. Opiskelijana olin aika järkyttynyt...  ;)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pystyttäisiin valvomaan/kontrolloimaan. Varmasti elämänlaatu paranisi edes hieman.

Eli eikö ihminen saa ryypätä jos haluaa?

Ja kenen mielestä elämänlaatu paranisi?

Sinun?

Yhteiskunnan?

Entäs yksilö itse??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua kyseisen vanhuksen tapauksessa kauhistutti nimenomaan se, että hän oli yksin AIVAN TURVATON siellä kotona. Jos kotipalvelu kävi kahden tunnin välein, hän oli sen välin aivan yksin. Kahdessa tunnissa ehtii pirtti palaa poroksi, narkkarit käydä varastamassa kaiken mitä löytyy, kerkiää oksentaa ja aspiroida, krampata monta kertaa... Jos on tuollaisessa kunnossa, ei todellakaan voi olla turvallista olla yksin edes kahta tuntia kerrallaan. Sitä en tiedä missä maan äärissä tämä potilas asui, vaiko ihan keskustassa, mutta sama se.

Edit: siitäkään en nyt menisi takuuseen, että kuinka kykeneväinen tämä vanhus edes oli ITSE päättämään siitä missä asuu. Toki jokainen saa itse päättää, jos pystyy (asuisin mäkin keltaisessa puutalossa järven rannalla jos saisin itse päättää), mutta aika usein sen asian päättää omaiset.

Olen itsekin hoitanut vanhuksia, tunkenut väkisin ruokaa suuhun, laitettu tippaa kun ei syö, olen joutunut sanomaan vessaan pyytävälle että tee vaippoihin, kukaan ei nyt ehdi viemään jne jne. Tykkäisin hirmuisesti siitä työstä, jos a) saisi olla avoimessa, kehittyvässä, motivoituneessa työyhteisössä cool.png saisi hoitaa vahnuksia eikä OMAISIA ja c) saisi siitä työstä muutakin tyydytystä kuin potilaan puhtaan takapuolen (viitaten kohtaan a).

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

Avoimessa työyhteisössä varmaan oivalletaan, että kyllä omaisiakin tarvitsee hoitaa. Kaikki sujuu silloin helpommin, kun omaiset saavat riittävästi tietoa ja empaatisen vastaanoton. Silloin ei tarvii takkuilla järjettömien vaatimusten suossa. Epätoivon ja hämmennyksen hetkiä tulee omaisille, ja mitä nopeammin taiteillaan niitä pois, sitä paremmin yhteistyö sujuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän niitä omaisia tarvi "hoitaa" ihan yhtä lailla joka erikoisalalla, ei pelkästään geriatriassa. Vanhusten kohdalla kyse on vaan siitä kuoleman luonnollisesta läheisyydestä, ja kun siitäkin on yhteiskunnassa tehty epäonnistuneen hoidon lopputulos (yleensä), niin sitä yritetään kaikin tavoin pitkittää. Omaisten toimesta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nimen omaan OMAISET haluaa näin... Geriatria= omaistenhoitoa... Ei sen vanhuksen mielipiteellä niin väliä..... Hoidetaan kuumekkin pois kunnon antibioteilla? Laitetaan beg-letku ravitsemiseen kun suun kautta ei enää kykene syömään? Aloitetaan nesteytys suonensisäisesti? ÄÄÄÄ Toivottavasti itse osaan omista vanhemmista päästäytyä irti hieman vähemmälläkin!!!

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja kun siitäkin on yhteiskunnassa tehty epäonnistuneen hoidon lopputulos (yleensä), niin sitä yritetään kaikin tavoin pitkittää. Omaisten toimesta.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Keskustelitte kodista ja laitoksista...Ootteko huomannu, että on olemassa myös välimuoto...palvelutalot, oma koti -> hoitajat ympärivuorokauden samassa rakennuksessa...eli palvelut lähellä!Ei laitostumista jne...mun työpaikassa palvelutalossa on myös kahden/kolmenkin autettavia...ja hyvin pärjäävät vielä...  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskustelitte kodista ja laitoksista...Ootteko huomannu, että on olemassa myös välimuoto...palvelutalot, oma koti -> hoitajat ympärivuorokauden samassa rakennuksessa...eli palvelut lähellä!Ei laitostumista jne...mun työpaikassa palvelutalossa on myös kahden/kolmenkin autettavia...ja hyvin pärjäävät vielä...  huh.gif

Kyllä, olen huomannut. Valitettavasti niihin on vain (ainakin täällä) niin pitkät jonot, ettei kaikki niitä paikkoja tarvitsevat aina pääse palvelutaloon tms. Siksipä mieluummiin hoidettaisiin kotiin maximi kotiavuilla -  kuin et makuutetaan sairaalassa, laitostumassa.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan...Mä kannatan kotona hoitamista, mut järki pitää siinäkin olla päässä...!Eipä noihin laitoksiinkaan helposti pääse(varsinkaan dem puolelle) ennenkun oikeesti sattuu jotain...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten kun siellä kotona sattuu jotain, viedään piipaa-autolla ensiapuun. Sieltä siirtyy jonkin erikoisalan kautta terveyskeskuksen vuodeosastolle. Siellä sitten ihmetellään, kun kotona ei pärjää ja vanhainkodissa ei ole paikkoja. Vähitellen laitostuu, elämänhalu vähenee, luovuttaa. Kun vanhainkoti paikka aukeaa, ei enää ole siirtokunnossa.

Tässä yksi skenaario.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minulla kävi tuuri (vai pitäisikö sanoa, että tuuri kävi sillä henkilöllä, josta olin huolissani): kyseinen henkilö, josta tämä keskustelu alkoi, on siirtynyt asumaan palvelutaloon.  ;)

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: MeikäLikka

Joo, kyllä se on aika surullista kun dementoituneet vanhukset ovat "vankeina" omissa kodeissaan. Oven pitää olla takalukossa, ettei vanhus karkaa. Palvelutaloonkaan ei aina tosiaan pääse, varsinkin jos on fyysisesti "liian" hyvässä kunnossa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On olemassa kevyen palvelun palvelutaloja niile jotka on fyysisesti "liian hyvässä kunnossa"...Niihin voi hakeutua jos esim kokee turvattomuuta. Itse olen töissä ns tehostetun palvelun palvelutalossa jossa asuu mm muutama sellainen asukas joka on muuttanut "valmiiksi" tuettuun asuntoon...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei!

Olen uusi täällä ja tämä ketju on jo kai vähän "vanhentunutkin", mutta ajattelin nyt kuitenkin kirjoittaa aiheesta...

Työskentelen vanhusten lyhytaikaishoitoyksikössä ja tästä syystä olen paljon tekemisissä kotona asuvien vanhusten ja heidän omaistensa kanssa.

Niinkuin joku tuossa taisi aiemmin jo kirjoittaakin, monet omaiset todella haluavat pitää vanhuksensa kotona mahdollisimman pitkään, mutta niin haluavat monet vanhukset asuakin kotona niin pitkään kuin se on mahdollista...onneksi on olemassa paljon ihania vaimoja, miehiä, lapsia ja muita omaisia/läheisiä, jotka jaksavat hoitaa huonokuntoisiakin vanhuksiaan kotona. Niin, ongelmallisinta onkin varmasti tilanne, jos ei ole ketään omaista, joka huolehtisi - silloin ihminen helpommin joutuu laitoshoitoon/- kierteeseen tahtomattaankin, etenkin jos on taipuvainen kaatuiluun tai jos turvattomuuden tunne on suuri. Tottakai melkein jokaisen huonompikuntoisen ikäihmisen kotona asumisen edellytyksenä on toimiva kotipalveluverkosto; kodinhoitajat, sairaanhoitajat, ateriapalvelu ym.

Oma pointtini tässä asiassa kuitenkin on se, että minun mielestäni meidän ammatti-ihmisinä onkin nimenomaan tuettava vanhuksia ja yhtälailla heidän omaisiaan ratkaisuissaan - annettava tietoa resursseista, järjestettävä kotiin tarvittavaa apua - tuettava kotona asumista niin kauan kuin kaikki osapuolet ovat sitä mieltä, että se on turvallista ja järkevää. Myönnän kyllä, että kyse on usein enemmän omaisten "haluamisista", kuin vanhuksen itsensä, mutta ei ole helppoa olla tilanteessa, jossa joutuu päättämään tällaisia asioita omaisensa puolesta...Usein omainen/hoitaja ei vaan yksinkertaisesti uskalla luovuttaa, ei kehtaa myöntää, ettei jaksaisi enää hoitaa vanhustaan tai toisaalta moni vanhus on yksinäinen, eikä enää ymmärrä omaa tilannettaan, joillakin taas koko elämänhalu voi olla kiinni siitä, että saa asua kotona...

Oma työni on ainakin jatkuvaa "taiteilua" siinä, kuka haluaa vielä asua kotona ja kuka ei - hyväkuntoinen ihminen haluaa laitokseen vaikka pärjäisi kotonakin ja huonokuntoinen haluaa asua kotona, vaikkei enää siihen maksimituenkaan avulla kykene...ja me hoitajat siinä välissä, ei ihan helppo ammatti tämäkään;)

Huh,huh - tulipa pitkä sepustus. Ihania syyspäiviä kaikille:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos niitä pitkiä sepustuksia tuppaa tulemaan, niin kappalejakojakin voisi harkita...

Eikös tuossa ole?

[me= €Â¹0z €Âº]siristää silmiään  ;)[/me]

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...