Jump to content

Korona-ahdistus

Recommended Posts

Josephine

Miten hoidatte, arvon kollegat omaa ahdistusta nyt korona-aikana. siis te, kenelle tämä aiheuttaa ahdistusta. Potilaita saa lohdutella ja tyynnytellä, mutta omalla kohdalla välillä ainaki meinaa pelko ja ahdistus kuristaa kurkkua. Lähinnä kai pelkään, että jos vien kotiin koronan ja tartutan lapsiin. Työskentelen siis terveyskeskuksessa, että epäilyjen kanssa hyvinkin tekemisissä.

• Tykkää 2
Sebucom60

Sepä se! Välillä on niin ahdistunut olo ja kaikkensa antanut. Tuntuu että oma tuki on olematonta ja varsinkin kun itse elätän itseni keikkatyöllä.

Pyrin ulkoilemaan meren rannalla.Siellä yritän heittää aatokset tuulen vietäväksi. Kotona mua odottaa rakas kissani.

• Tykkää 2
Lähäri20

Ahdistaa myös... Kuinka hyvin teillä työpaikoilla puhutaan asiasta henkilökunnan kesken? Voiko siellä purkaa omaa ahdistustaan? Entä työterveys? Nyt jos koskaan vertaistuki olisi äärettömän tärkeää sekä myös työnantajan puolesta täysi tuki myös henkiseen jaksamiseen. Toivoisin myös että tällä sivustolla tuettaisiin nyt toinen toisiamme, ja ajatuksiaan voisi täällä purkaa matalalla kynnyksellä. 

anniamandab

Itseäni ei asia sillä tavalla kosketa, kun en juuri nyt ole työelämässä, mutta jotenkin ei kauhean yllätyksenä tule, jos tästäkään asiasta ei puhuta hoitoalalla. Mikähän kumma se on, että asioista ei joissain paikoissa voi puhua? Varsinkin, jos asiat on sellaisia negatiivisiksi miellettyjä, kuten työssä jaksaminen, kiire, työn aiheuttama stressi, tai vaikka sitten tämä koronatilanne.

• Tykkää 1
  • Hämmentynyt 1

Mua on vasta viime viikkoina alkanut ahdistaa hieman omalla kohdalla että jos tartunta ja vakavamuotoinen sairaudenkuva osuisikin itselle. Ei kuitenkaan paljon eikähän se tilastojen valossa todennäköistä olekaan. Enemään ahdistaa se, jos kannan tai kantaisin oreetonta tartuntaa ja/tai muuten kuljettaisin virusta eteenpäin jollekulle toiselle, ihmiselle ketä hoidan tai läheiselle. Tosin läheisiä en tietty ole tässä tilanteessa nähnyt enkä aio vähään aikaan nähdäkään, ja onneksi asun yksin. Oireita olen tarkkaillut, ja niitä ei ole ollut. Töissä ei ole tarpeeksi resursseja tehdä sekä töitä kunnolla että hoitaa koronaturvallisuutta, aseptiikkaa ja hygieniaa kunnolla, joten oma työote ei enää ole niin rento. Työkavereiden kesken on kyllä hyvää yhteishenkeä ja huumoria. 

Työkaverit ovat arvokkaita tällä hetkellä :) niin kuin aina kyllä.

Ahdistaa yleinen tilanne ja kuinka pitkään se tulee jatkumaan ja miten se vaikuttaa omiin läheissuhteisiin. Esimerkiksi siskoni saa lapsen alkukesästä. Mietin, milloin on jos on turvallista minulle nähdä vauvaa. Tai vanhempiani, jotka riskiryhmässä ovat. Ei siinä mitään että muutama kuukausi pitää vältellä mutta jos tilanne jatkuu, ja jos se jatkuu niin että muut voivat nähdä toisiaan mutta minua ei koska olen hoitaja. En tiedä. Minulla oli myös ennen koronaa orastava seurustelusuhde, mutta nyt on kaikki tapaamisen olleet jäissä niin kun tässä tilanteessa pitääkin. 

Jos ne vasta-ainetestit kehittyvät toivoisin että työnantaja testaisi meidät (taitaa olla turha toivo) jos ei, niin harkitsen omalla kustannuksella testiin menemistä jossain vaiheessa. 

• Tykkää 2

Pyysin kollegaa perustamaan varaventtiili 2020 ryhmän Facebookiin jossa sais purkaa ahdistusta, mutta tuntuu ettei monikaan uskalla suutaan avata.

Itse rajoitan uutisvirtaa, jota aiheesta seuraan. Tein näin alusta asti. En mene nettiin selailemaan mm. iltapäivälehtien tarinoita ja klikki-otsikoita. Kuuntelen radiosta uutiset, joitain hallituksen tiedotustilaisuuksia olen katsonut. Toimin työnantajan ohjeiden mukaan ja seuraan liiton, sairaanhoitopiirin sivuja ja THL-sivuja. En osallistu some-keskusteluihin aiheesta, muualla kuin tällä foorumilla. Sitten pyrin hoitamaan työni mahdollisimman hyvin ja niillä resursseilla, mitä on käytössä. Täydellisesti ei pysty noudattamaan esim. suojain ohjeita (kun terve asiakas ja hoitaja), koska tavaraa ei ole. Annan oman tukeni työnantajalle. Tämä ei ole helppoa aikaa, kun tietoa ja ristiriitaista tietoa tulee joka tuutista. Viime kädessä noudatan työpaikan ohjeita ja suojaan itseni, tuon huoleni esiin työpaikalla. Työnantaja vastaa sitten itse mahdollisista rikkomuksista. 

Josephine
On 3/31/2020 at 5:12 PM, Lähäri20 said:

Ahdistaa myös... Kuinka hyvin teillä työpaikoilla puhutaan asiasta henkilökunnan kesken? Voiko siellä purkaa omaa ahdistustaan? Entä työterveys? Nyt jos koskaan vertaistuki olisi äärettömän tärkeää sekä myös työnantajan puolesta täysi tuki myös henkiseen jaksamiseen. Toivoisin myös että tällä sivustolla tuettaisiin nyt toinen toisiamme, ja ajatuksiaan voisi täällä purkaa matalalla kynnyksellä. 

Työkavereiden kesken toki puhutaan. Riippuu työkaverista, osa ei halua puhua asiasta tai ei vaikuta olevan ahdistunut, osa taas on hyvinkin ahdistunut. Työterveyteen en ole ollut ainakaan minä yhteydessä asian tiimoilta. Lähiesimiehet lähinnä vähättelee tilannetta. Hoetaan sitä mantraa, tästä kyllä selvitään, yhdessä. No niin varmaan selvitään, mutta kyllä kai sitä pitäs nyt kriisin keskellä kysellä vähän sitä työntekijöidenkin jaksamista.