Jump to content
MAINOS

Kieltäytyminen työstä, valmiuslaki.


hoitulinen

Recommended Posts

Määrä-aikaisuus päättyi, olen työtön lähihoitaja.  Muutin iäkkään isäni (86v) luokse,  korona-tilanteen vuoksi. Omahoitaja suunnittelu keskeytyi korona tilanteen takia.   Hänen jalat toimii, pää vielä jotenkin.  Pisteet eivät riitä kotihoidon palveluihin. Joudun vartioimaan häntä, ettei hän lähde kauppaan tai muualle.  Jos minut määrätään mahdolliseen velvoitetyöhön, en voi jättää isääni kotiin, koska hän ei pysy kotona. Tuleeko joku vahtimaan isääni, jos minulle määrätään työvelvoite tässä tilanteessa? Kiitos neuvoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Valmiuslaki L1552/29.12.2011,

98 §

"Työmääräyksen antamisen rajoitukset

Työmääräystä ei saa antaa henkilölle:

1) joka ei voi työn vaatimaksi ajaksi poistua kotoaan jatkuvaa huolenpitoa tarvitsevan lapsen tai muun henkilön hoitamisen vuoksi, jos hoitoa ei voida muuten järjestää"

Eli uskoisin, että hoitopaikka kyllä järjestyy JOS sinua tarvitaan muualla.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni kiinnostaisi työmääräys ja siitä kieltäytyminen raskaana ollessa. Raskaana oleviahan ei katsota vielö riskiryhmäksi, mutta toisaalta tutkimustietoa vaikutuksesta raskauteen ja sikiöön on todella vähän. Lisäksi, työnantajallahan on kuitenkin työsuojeluvelvollisuus. Ei vaan oikein itse haluaisi riskeerata raskaudessa mitään, juuri siksi, kun ei ole varmaa tietoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksi kyseisen isäänsä hoitavan täytyisi lähteä  hoitamaan muita ja jättää oman isänsä muiden hoidettavaksi? En ymmärrä. Kertokaa tyhmälle? Itselläni sama tilanne?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 hours ago, hoitulinen said:

Miksi kyseisen isäänsä hoitavan täytyisi lähteä  hoitamaan muita ja jättää oman isänsä muiden hoidettavaksi? En ymmärrä. Kertokaa tyhmälle? Itselläni sama tilanne?

En tiedä oletko seurannut uutisointia, mutta Suomessa on nyt melko poikkeukselliset ajat ja hoitoalan ammattilaisille saattaa olla tarvetta esim. sairaalassa. 

Jos priorisoi elämässään jonkun muun asian tuon työmääräyksen edelle niin luulen siitä seuraavan korkeintaan muutaman päiväsakon, tuskin täällä tullaan väkisin kantamaan ihmisiä töihin.

Itse haluan kuitenkin uskoa ammattikunnasta löytyvän tahtoa auttaa maata pääsemään tämän kriisin yli. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaisi siitä, että varsinaisille työhön määräämisille ei ehkä olisi tarvetta, vaan mentäisiin vapaaehtoisilla. Jos siihen nyt kuitenkin jostain syystä päädyttäisiin, ensin todennäköisesti määrättäisiin työelämässä olevat ja ne, keillä ei olisi mitään esteitä. Lisäksi, jos työmääräykset lähetettäisiin vaikka kirjeitse, niin siinähän myös kestäisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, anniamandab kirjoitti:

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaisi siitä, että varsinaisille työhön määräämisille ei ehkä olisi tarvetta, vaan mentäisiin vapaaehtoisilla. Jos siihen nyt kuitenkin jostain syystä päädyttäisiin, ensin todennäköisesti määrättäisiin työelämässä olevat ja ne, keillä ei olisi mitään esteitä. Lisäksi, jos työmääräykset lähetettäisiin vaikka kirjeitse, niin siinähän myös kestäisi.

Tai työllistettäisiin kaikki kortistossa olevat .Niitäkin on.Rajoiteisenakin pystyy jotain tekemään! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten määräys tulee? Itse muutin iäkkään omaiseni luokse, koronan vuoksi. En ole kuukauteen käynyt omassa asunnossani,  koska pakko-oireisena pelkään kerrostalossa asumista. Kämppäni saa olla tyhjänä epidemian ajan. Olen täysin hysteerinen tämän pakkomääräyksen suhteen. Minusta ei ole apua kenellekään, pystyn iäkkään isäni juuri ja juuri hoitamaan. Pelkään omaa varjoanikin. Olen täysin romuna. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jossain muistaakseni on ollut, et määräys voisi tulla postitse kotiin. Tai sitten jotenkin julkisena työnantona, sen yksityiskohtiin en sen enempää ole perehtynyt. Ilmeisesti ennen kai ainakin on ollut mahdollista myös antaa työmääräys esimerkiksi työpaikalla henkilökohtaisesti.

No siis, jos postitse työmääräys tulisi, niin sehän saattaisi hyvinkin kestää pitkään. Ja kotonakin posti voisi jäädä avaamatta joksikin aikaa. Siis toisin sanoen, kaikki ei välttämättä ole aina tavoitettavissa. En sitten tiedä, miten toimisivat ja missä vaiheessa, soittaisivatko perään vai mitä.

Muokattu - anniamandab
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
31.3.2020 klo 08.29, anniamandab kirjoitti:

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaisi siitä, että varsinaisille työhön määräämisille ei ehkä olisi tarvetta, vaan mentäisiin vapaaehtoisilla. Jos siihen nyt kuitenkin jostain syystä päädyttäisiin, ensin todennäköisesti määrättäisiin työelämässä olevat ja ne, keillä ei olisi mitään esteitä. Lisäksi, jos työmääräykset lähetettäisiin vaikka kirjeitse, niin siinähän myös kestäisi.

Kyllä Helsingissä ainakin määrätään hoitajia töihin. Määrätään siirtymään paikasta a paikkaan b = koronaosasto. Vapaaehtoisia ei ole löytynyt riittävästi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

41 minutes ago, Dreamon said:

Määrätään siirtymään paikasta a paikkaan b = koronaosasto

Tämä täysin eri asia. Olet töissä ja työnantaja muuttaa sijoitustasi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

31.3.2020 klo 20.20, hoitulinen kirjoitti:

Miten määräys tulee? Itse muutin iäkkään omaiseni luokse, koronan vuoksi. En ole kuukauteen käynyt omassa asunnossani,  koska pakko-oireisena pelkään kerrostalossa asumista. Kämppäni saa olla tyhjänä epidemian ajan. Olen täysin hysteerinen tämän pakkomääräyksen suhteen. Minusta ei ole apua kenellekään, pystyn iäkkään isäni juuri ja juuri hoitamaan. Pelkään omaa varjoanikin. Olen täysin romuna. 

Älä huoli tuskin sinua määrätään velvoitteeseen. Mutta kuvaamasi oireiston pohjalta, kehoittaisin sinua olemana yhteydessä kotikuntasi MT puolelle. Tuon kertomasi mukaan sinulle voisi olla avuksi keskusteluterapia ja lääkitys, ihan itsesi jaksamisen vuoksi. Saisit myös sairasloman ja KELA;n sairaspäivärahan. Älä ihmeessä kärsi yksin, apua on saatavilla. Jaksamista sinulle " Terkuin MT-hoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingissä on tullut käsky koronaosastolla ihan sähköpostitse, ei esimiehen soittoa tai mitään, vain käsky lisäkoulutukseen ja koronaosastolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika jännä, että sähköpostilla. Sähköpostihan kun voi jäädä lukematta pitkäksikin ajaksi tai muuten jäädä joku viesti huomiotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

ettekö ihmiset osaa ottaa sairaslomaa? jos minut määrätään toiseen yksikköön tms vastoin tahtoani tai pakotetaan töihin lomalla; 1. sanon että ok. 2. kun pitäisi mennä töihin, soittaisin sairaslomaa 3. lomansiirto sairasloman aikana. Joten saisin tuålasti lomaa ja sairasloman palkan... :)

  • Tykkää 2
  • Haha 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

22.12.2020 klo 20.10, vittupää kirjoitti:

ettekö ihmiset osaa ottaa sairaslomaa? jos minut määrätään toiseen yksikköön tms vastoin tahtoani tai pakotetaan töihin lomalla; 1. sanon että ok. 2. kun pitäisi mennä töihin, soittaisin sairaslomaa 3. lomansiirto sairasloman aikana. Joten saisin tuålasti lomaa ja sairasloman palkan... :)

Toki pitäis ensin varmistaa että tekee vaan iltoja ja viikonloppuja ja öitä ja lista tehtynä. Ja sitten epidempiaperusteisesti että saa myös lisät...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...