Jump to content
MAINOS

Mitä tehdä hirviö hoitajille?


Matami Mimmi

Recommended Posts

Tällä foorumilla on ollut pientä keskustelun tynkää työyksikköjen ns. ei toivotuista hoitajista. Omaan työyksikköön on aika ajoin myös ilmestynyt jos jonkinlaista yrittäjää (sekä sairaanhoitajia että lähihoitajia) keikkalaisena tai ihan vakituiseen työsuhteeseen. Lähinnä mietityttää se, että kuinka näiltä  täysin häiriintyneiltä (mm. narsistit) tai muuten alalle epäsopivien kulkeminen työpaikasta toiseen saataisiin katkaistua?  angry.png

Sen tiedän, että Helsingin seudulla on niin kova hoitajien tarve, että töihin palkataan kysymättä mitään edellisistä työsuhteista lähes kaikki keillä kädet heiluu, ellei nyt sitten satu haastattelutilanteessa saamaan jotain hulluuskohtausta.

Esimerkkinä graaveimmasta päästä voin kertoa, että joitakin vuosia sitten meidän työyksikköämme häiriköi hyvin vaikea narsisti, lähes psykoottisin piirtein ja olen saanut vihiä, että ko. hoitaja on kiertänyt täällä pääkaupunkiseudulla jo erinäisiä työpaikkoja sotkien asiat ja häiriköiden niinkuin meilläkin. Samoin palkkalistoille oli pääsemässä aikaisemmalta työpaikaltaan kavalluksesta ja lääkevarauksista tuomiota odottava hoitaja.

Tuntuu myös jotenkin aivan hirveältä, kun työyksikkö vihdoin ja viimein pääsee häiriköstä eroon, niin kohta tämä samoinen henkilö on mellastamassa muualla ilman että voit asialle yhtikäs mitään! Onko asialle mitään tehtävissä, kertokaa!

-Pessimisti ei pety-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tänä päivänä kannattaa työntekijöiden taustat tarkistaa, kun tosiaan on jos jonkinlaista hiihtäjää yrittämässä. Uudet työntekijät on hyvä aina palkata koeajalla töihin, näin heidän työsuhteensa voi  katkaista mikäli tämänkaltaisia ongelmia ilmenee, mistä kerroit. Ja niitähän ilmenee välillä...

Keikkalaisten kohdalla meillä ilmoitetaan heti keikkafirmaan tai työhönottoon, ettemme tarvitse kyseisen henkilön palveluksia jatkossa. Keikkafirmoistahan me ostetaan vähän kuin sikaa säkissä, aina ei todellakaan tiedä millainen hoitaja sieltä tulee. Tällä hetkellä näyttää meillä ainakin siltä, että keikkafirmojen tarve on hiipumassa ja ihmiset ovat hakeutuneet toimiin ja pitkiin sijaisuuksiin. Omassa yksikössäni ei ole ainuttakaan vakanssia täyttämättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hirviö-hoitaja on vähän turhan kova ilmaisu, mutta kyllä olen havainnut saman asian kuin ketjun aloittaja. Olemme töissä pähkäilleet sen johtuvan siitä, että työnantajilla ei ole enää varaa valita ketä palkkalistoilleen ottaa. On otettava mitä saa. Toisaalta maassamme koulutetaan/kurssitetaan työvoimapoliittisista syistä lähihoitajia, joilla on ollut takana työttömyyttä tai työkyvyttömyyttä toisista ammateista johtuen. On jokseenkin menty siihen, että lähihoitajaksi kelpaa lähes kuka vaan, mutta muihin ammatteihin ei. Tuota olen ihmetellyt monesti. Lisäksi erilaiset sosiaaliset ongelmat ovat lisääntyneet ja niinpä se näkyy myös hoitoalalla.

Kirjoitustani lievittääkseni haluan sanoa, että lyhyiltäkin kursseilta valmistuu helmiä, jotka ovat kullanarvoisia. En siis halua yleistää asiaa.

Ja, sama meillä. Ilmoitamme "hirviökeikkalaisista" heidän työnantajilleen (yleensä Seureen). Emme tarkoittaaksemme pahaa, vaan ilmoittaaksemme työntekijän olevan avun tarpeessa, jotta osaavat ohjata hoitoon. Kyllä heitä välillä aina valitettavasti eteen tulee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Työyksikössämme oli puolen vuoden ajan hoitaja joka penkoi toisten yksityis asiaoita ja levitteli niitä juorumaisesti eteenpäin. Itenkkin jouduin hänen uhrikseen ja otin asian esiin osastonhoitajan kanssa. Soiteltiin sitten liittoon ja käytyyn neuvottelua ylihoitajan, henkilöstöpäällikön ja työsuojeluvaltuutetun kanssa. Nyt tilanne siinä määrin selvä että hoitaja joutui/halusi siirtyä toiseen yksikköön. Mielestäni talo suojelee kokeneempia hoitajia ja antaa anteeksi "pienen" töpäyksen.

Kyseessä oli kuitenkin vaitiolovelvollisuuden rikkomin ja yksityisten asioiden julkinen levittely. Minulle ilmoitettiin ettei asiaa tulla viemään poliisille ja oli kaikein järkevin ratkaisu jos en itsekkään ottaisi yhteyttä poliisiin.

En uskaltanut ottaa poliisiin yhteyttä koska minulla on vain määräaikainen työsuhde ja sen jälkeen tuskin sopimusta olisi uusittu.

Että näin.. :-

- Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä oli kuitenkin vaitiolovelvollisuuden rikkomin ja yksityisten asioiden julkinen levittely. Minulle ilmoitettiin ettei asiaa tulla viemään poliisille ja oli kaikein järkevin ratkaisu jos en itsekkään ottaisi yhteyttä poliisiin.

En uskaltanut ottaa poliisiin yhteyttä koska minulla on vain määräaikainen työsuhde ja sen jälkeen tuskin sopimusta olisi uusittu.

Hetken mietin, mikä ihme estää joitain ihmisiä puuttumasta konkreettisiin ongelmiin. Saati estää muita puolustamasta omia oikeuksiaan. Ei tuossa työnantajalle kuulu hittoakaan, jos joku työntekijä tekee rikoksen toista työntekijää kohtaan. Työntekijä voi ihan itsenäisesti ja työnantajaa kuvioon sekoittamatta hoitaa kuvion tarvittaessa viranomaisten kanssa.

Sitten muistin tietyn tilanteen, jossa vanhemman (nykyisin 60 - 70 -vuotiaan) ikäpolven edustajia käytettiin aika törkeästi hyväksi, laskutettiin toista sataa tuhatta markkaa hommasta, joka tänä päivänäkin voidaan hoitaa sadoilla euroilla. Vaan hommaa ei viety eteenpäin, ei haluttukaan viedä eteenpäin. Asenne oli niin nöösiä, niin nöösiä. Ei me mitään voiteta takaisin kuitenkaan, joudutaan vaan itse ongelmiin, joutuu maksamaan kuluja lisää - niin avuttomia, kädettömiä, jalattomia ja ennenkaikkea päättömiä. Sitten kärsittiin ja haukuttiin selän takana, mutta hyväksikäyttäjän edessä hymyiltiin ja nuoleskeltiin.

Että aha. Luoja varjelkoon meitä tuollaisten nöösien päätösvallan alle joutumiselta. Jos työntekijöiden etuihin, asemaan ja oikeusturvaan suhtaudutaan tuolla tavalla, niin kannattaa harkita työpaikan vaihtamista. Niitä yhtä syvältä olevia määräaikaisuuksia voi hakea monesta muustakin paikasta - jos työvoimasta on pula, niin ei tarvitse uhrautua ja alistua sille pelolle, että jos en työnnä kieltä paksunsuolen mutkiin asti, ei määräaikaiset pätkät jatku. Joskus vaan on pakko nousta noiden pelkojen yläpuolellekin. Se työpaikan ja työntekijän symbioosi voi olla vahvemminkin tasaveroinen - jos työntekijä joustaa, niin työnantaja myös antaa paljonkin siitä takaisin.

Jos sitten on pomoja, jotka levittelee käsiään auki, ettei "päteviä työntekijöitä saa", ja sitten vuoden aikana käy ehkä kymmeniäkin työntekijöitä testaamassa, millainen paikka on tehdä töitä, mutta he eivät kaikkia kykyjään edes halua tuoda esiin, niin se on voi voi. Ihan ääneen voin sanoa monelle osastonhoitajalle sellaisen, ettei se (opisto)sairaanhoitajan tutkinto nyt ole sellainen koulutus ja hoitajan ura sellainen jumaluus, että siinä kasvaisi tai ansaitsisi mitään ihmeellistä osaajan tai johtajan kultakuorta. Pykälän eteenpäin uralla pääseminen ei tarkoita esimies- ja johtamistaidoissa itsessään välttämättä yhtään mitään.

Onneksi on alaisia huomioivia, alaisten etuja omatoimisesti järjestäviä, myös sijaisten ja pätkätyöläisten jaksamista ja viihtymistä huomioivia, oikeudenmukaisia ja ongelmakohtiin puuttuvia esihenkilöitä. Niitä, jotka eivät puutu yksittäisten hommien tekemiseen, vaan kaikessa hiljaisuudessa tekevät hartiavoimin töitä taatakseen suorittavalle portaalle resursseja ja mahdollisimman hyvät lähtökohdat hommien hoitamiseen. Heillä kumman harvoin on myöskään mitään uskomuksia tai tarpeita vähätellä muita tai korostaa itseään. Näistä kiitos.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Voi että on hyvä kirjoitus tuossa edellä Pöllöltä. Kiitos ja kumarrus.

Narsistinen hoitaja ei ymmärrä tunteita.Hän saattaa tuoda esiin väittämiä sen luulon varassa ,miten hän luulee muitten kokevan asiat.Hänen väittämänsä eivät pidä yhtä todellisuuden kanssa ja aiheuttavat jatkuvaa sekaannusta työpaikalla.Hän uskottelee toisille sellaista ,mikä ei toisten havaintojen mukaan pidä paikkaansa.

Mitä tehdä ?

Kannattaa todeta ;en koe asioita tuolla tavalla.

Narsistilla on jatkuva tappelu päällä ,koska hän haluaa ,että kaikki tapahtuisi niinkuin hän haluaa tapahtuvan.

Vertaapa häntä niihin hoitajiin ,joilla on sovittelutaitoa ja kykyä ottaa huomioon muittenkin ajatukset.Yleensä näillä toisten ajatuksia kuuntelevilla hoitajilla ei ole riitaa potilaitten kanssa ,vaan he pystyvät saamaan aikaan sovinnon ja rauhan ja edistämään potilaitten sopeutumista maailmaan.

Narsistin käsissä ihmisistä tulee kroonikkoja-mikä maksaa yhteiskunnalle miljoonia per potilas.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiittää huolenkantajaa. Msh79 laittoi erinomaisen kommentin.

Taloussanomien nettisivuilla oli pieni juttu työpaikkakiusaamisesta ja aiheesta tehdystä kirjasta.

Jännästi talouslehtien näkemykset ovat monipuolistuneet - uusiutunut Kauppalehti mainosti painavansa aviisinsa ympäristöystävällisimmälle paperille, Taloussanomat ehdottaa kovasti kiusaajien irtisanomista - toki tuottavuuden nimissä. Taloussanomien kommenttiosassa sitten löytyy erilaista kommenttia - aika... Kyynistäkin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

mulle taasen kävi niin että mulle laitettiin ikäänkuin sanat suuhun..

olin tehnyt keikkaa jo monen vuoden ajan samaan laitokseen,ja siellä eräs määräaikane työntekijä oli mennyt sanomaan että mä olin sanonut jotain tyhmää.  en ollut sanonut.. sitten kun olin menossa muutaman kuukauden kuluttua sinne osastolle kaikalle,niin seuresta ilmoitettiin että "henkilökemia" ei toimi kohdallamme???  en käsittänyt lainkaan mistä oli kyse.  sitten toisen osaston hoitsut pakottivat menemään kysymään tältä oh:lta mikä on homman nimi. no,hän ja tämä toinen hoitsu olivat keskenään sopineet asian,että olen sanonut jotain,(jonka tämä kyseinen hoitaja oli itse sanonut minulle ja käänsi että minä olin sen sanonut..hänellä alko-ongelma,yms). sanoin oh:lle että asian nimi on nyt sellainen että ette voi vain yksipuolisesti mennä tekemään tuollaista.  oh sanoi että pidetään "matalaa profiilia"??!!! asiahan olisi pitänyt hoitaa niin että me kaikki kolme oltaisi olltu siellä ja puhuttu asioista niiden oikeilla nimillä,ja kuka sanoi mitä.. eikö?

no,nyt sitten edelleen mä olen ns.paska hoitaja ja tämä este on mun tiedoissa seuressa..

tämä oh ei ole enää duunissa koko laitoksessa ja toinen hoitsukin lähtenyt..

Enkä todellakaan ole koskaan ollut mikää sellainen joka olisi ansainnut tuollaista kontolleen... Kommatkaa!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kommatkaa!!

Jos joku puhuisi minusta pomolle paskaa ja sen takia en enää pääsisi töihin, niin ottaisin takataskusta rikoslain 24. luvun 9 §:

Joka

1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka

2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.

Todennäköisesti nostaisin asiasta niin suuren metelin, että asiaan tulisi selvyys ja paskanpuhujat ja urpoilijat joutuisivat oikeasti selittelemään tekojaan ja kantamaan niistä vastuun.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...