Mirre Posted March 20, 2020 Posted March 20, 2020 Nyt on hirveesti joutunu miettimään mitkä milloinkin esiintyvistä "vaivoista" on korvien välin tuottamaa ja mitkä todellisia. Herään aamulla, hengitys vinkuu. Kerron itelleni "se menee ohi, sulla vinkuu hengitys usein aamuisin". Suoriudun aamurutiineista ja lähden töitä päin. Havahdun pieneen särkyyn ohimoilla. Mut eihän mua koskaan säre päätä. Sanon itelleni "Menet töihin, juot kupposen kahvia, se menee ohi. Sulla on sitäpaitsi hartiatkin ihan jumissa, se johtuu siitä". Päänsärky menee kuin meneekin ohi päivän mittaan. Kolvi vuotaa, yskittää. No hei, normi flunssa. Rykäse räkärättiin ja jatka rokkaamista, kaikki on hyvin. Sit tulee päivä kun sun pitää oikeasti miettiä sitä, että ootko työkuntoinen. Hoitajan moraali kuiskii "ihan hyvin voit mennä töihin vaikka nieluun vähän koskee, räkä lentää joka tuutista ja imusolmukkeet on turvoksissa." Hmmm, ei koronanoloiset oireet, joten ehkä tää menee tässä aamun aikana taas ohi. Keitän kahvin, käyn suihkussa, vointi ei kohene. Päätän mitata lämmön. Lievää lämpöä, ei varsinaista kuumetta kuitenkaan, aiemmat oireet pitää kynsin ja hampain kiinni. Varsinaista huolta en itsestäni osaa kantaa, klaaraisin varmaan työpäivän ihan hyvin. Mut entä jos mulla on joku? Altistanko mä sitten ne muut, heikot? "Normiflunssasta keuhkokuumeeseen, keuhkokuumeesta koronaan" lukis jossain. Päätän jäädä kotiin, vaikka tunnen siitä hirmuista syyllisyyttä. Vai pitäiskö mun kuitenkin olla tyytyväinen päätökseeni? Hoitoalalla törmää usein ilmiöön, että koetaan huonoa omaatuntoa soittaa itsensä sairaaksi. Mennään mielummin puolikuntoisena töihin välittämättä omasta terveydentilasta. Ajatellaan, että lafka kaatuu kun henkilöstöäkin on niin vähän ja työmäärä kasvaa. Nyt varsinkin tän maailmanlaajuisen vitsauksen vallitessa sitä havahtuu kuinka tyhmää sellanen ajattelutapa on. Saatat tehdä hallaa niille vastustuskyvyttömille ihmisille, vaikka kokisitkin itse olevasi pienestä alavireestä huolimatta hyvässä iskussa töihin. Saikulta töihin palatessa, häntä koipien välissä huomaat kuitenkin, että talo on pystyssä, päivästä on selvitty vaikka päätitkin jäädä kotiin. "Ei sota yhtä miestä kaipaa", vaikka nyt eletäänkin aikaa jolloin kaikki "miehet" rivistössä on kultaakin arvokkaampia. Hatunnosto kaikille alan ihmisille. Terveyttä ja tsemppiä! Sebucom60, Asswiper and caramella 3
herkkähipiäinen Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Miksi, pitää tulla puolikuntoisena töihin , koskee myös vierasmaalaisia työntekijöitä? Onko tarkoitus toiset työntekijät sairastuvat tai asukkaat? Kun viesti ei mene millään näille jääräpäisille työntekijöille perille? Saatu on faktaa asioista ja jokaisen on pitänyt vielä allekirjoittaa on LUKENUT ja noudatetaan niitä. Lisäksi me kannamme " teidän bakteereja" taas eteenpäin. Kiitos teidän itsekkyyden, typerän käytöksen. Ette voi varmasti tietää, mitä kukin työntekijä " sairastaa", sillä kaikki eivät kuuluta omia asioita teille ja myös ne eivät teille kuulu. Te itsekkäät työntekijät; otatteko vastuulle toisen henkilön " sairastumisen tai peräti voi johtaa kuoleman"? Nyt ei ole suosikkeja tai peitellä asioita toisen puolesta , mitä tehdään jatkuvasti hoitotyössä. Olisi aika näyttää oikeasti mikä on YHTEISTYÖ kaikkien kesken ,ilman taka-ajatuksia. Yhteen hiileen puhaltaminen, sitä oli ennen hoitotyössä. Nyt tapellaan keskenämme, revitään tai puhutaan pahaa toisista selän takana, olisi aika työasenteen muuttua täydellisesti. On kaikkien terveydestä kysymys ja koskee myös kaikkia vakituisia, määräaikaisia jne. Te saatte vielä omalla ilmoituksella olla poissa työstä ruhtinaallisesti, mutta mikä mättää kun ei mene toisille perille? Tullaan puolikuntoisena levittämään tauteja ja työ on mitä on? Tiedän tapauksia; on oltu ihan "työpaikkakiusaamisen" takia ns. sairauslomalla, kun ei ole uskaltanut kertoa johtajalle oikeata syytä. Oma ilmoitus on riittänyt. Miksi nyt tullaa puolikuntoisena tartuttamaan toisia, kaikilla on sama Suomen laki, mitä noudatetaan? Jokainen on aikuinen hoitotyössä pitää osata lukea itsenäisesti päivänlehdestä uutiset, kuunnella, ymmärtää niitä, myös eri kielellä löytyy ja peräti vielä pitäisi käyttää omaa maalaisjärkeä ja tehdä itsenäisesti oma päätös. Onko liikaa vaadittu, teiltä täydellisiltä työntekijöiltä? Lisäksi meidän muiden ei tarvitse " pelätä" kenen kanssa joutuu "työskentelemään" työvuoron aikana ? Ette saa siis Kruunua pään päälle , voi olla joudutaan vielä teidän takia sulkemaan koko putiikki? Kentällä kuuluu nopeasti. missä puolikuntoiset taas toimivat ja eivät noudata yleisiä määräyksiä? Teitä ei kukaan kiitä vaan päinvastoin. Talo on taatusti pystyssä, mutta teidän takia voi olla kohta ei ole henkilökuntaa tai asukkaita? Miettikää sitä? Myös keikkalaiset arvostavat näitä " hyviä työpisteitä" ja he saavat meidät tekemään parastamme" ja huonoihin emme halua mennä edes päiväksi? Tiedoksi keikkalaisista jo kilpaillaan ja monelle raha ei ole kannuste vaan työilmapiiri ja missä noudatetaan työpelisääntöjä. Lisäksi on halpamaista kuuluttaa, leveillä Ollaan niin hyvin taas hoidettu puolikuntoisena, tehty pitkää päivää ja muut tuntevat itsensä Laiskaksi teidän takia. Lisäksi usein on vain suunsoittoon mennyt työpäivä ja toiset ovat hoitavat työt. Hävetkää, jos edes osaatte. Hiljaisemmat työntekijät eivät leveille vaan tekevät myös teidän työt pyyteettömästi. Ilma kiitoksen sanaa yhdeltäkään työntekijältä saati pomolta. Me emme hoida töitä suun soittamisella vaan teot puhuvat meille., myös johtajien teot. Aika on nyt toinen. Ette saa meiltä koskaan hatun nostoa, kiitosta vain paheksuntaa omalla typerällä, järjettömällä käytöksellä. Johtajat ja lähiesimiehet nyt olisi aika näyttää kuka on oikein johtaja osastolla, ei nämä teidän pikkupomot/ suosikit vaan kunnon johtamistaito punnitaan myös. Cassandra 1
anniamandab Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Ohjeistuksiakin on kyllä ollut melko erikoisia. Eikös jossain vaiheessa ilmoitettu, että on ok tulla töihin karanteenin sijasta, vaikka olisi palannut matkalta? Mikä tuntuu tosi oudolta ja ristiriitaiselta. Sairaana töihin meneminen ei ole fiksua vaan aika lyhytnäköistä. Myönnän tosin, että en itsekään ole kaikissa harkoissa jäänyt kotiin vaan nenän tukkoisuuden vuoksi, mikä olisi voinut johtua allergiastakin. Tämä siis muualla kuin somaattisissa paikoissa. Näin siksi, koska harkoissa usein tosi tiukkaa sairauspoissaolojen kanssa.
G.Focker Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Vähän nyt lähti taas laukalle tämäkin aihe mutta itse olen noudattanut sellaista (itse keksimääni) sääntöä että jos koen syystä taikka toisesta olevani kykenemätön tekemään toisen ihmisen henkeen tai terveyteen kohdistuvia päätöksiä tai se on syystä taikka toisesta rajoittunut niin en mene töihin. Siihen riittää puhelinsoitto eikä sijaisen etsiminen ole minun ongelmani. Esimiehet ovat sitä varten ja heille maksetaan siitä korvaus. Ei voi olla niin että aikuinen tervejärkinen ammatti-ihminen joutuu miettimään sitä mitä pomo sanoo jos nyt jää pois töistä. Piiu, Mirre, Lähäri20 and 3 others 6
kukkis. Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Tunti sitten, G.Focker kirjoitti: Vähän nyt lähti taas laukalle tämäkin aihe mutta itse olen noudattanut sellaista (itse keksimääni) sääntöä että jos koen syystä taikka toisesta olevani kykenemätön tekemään toisen ihmisen henkeen tai terveyteen kohdistuvia päätöksiä tai se on syystä taikka toisesta rajoittunut niin en mene töihin. Siihen riittää puhelinsoitto eikä sijaisen etsiminen ole minun ongelmani. Esimiehet ovat sitä varten ja heille maksetaan siitä korvaus. Ei voi olla niin että aikuinen tervejärkinen ammatti-ihminen joutuu miettimään sitä mitä pomo sanoo jos nyt jää pois töistä. Tuo sijaisten etsiminen....hmmmm Pitäisikö sen aina olla esimiehen tehtävä? Entä viikonloput ja illat, kun esimies ei paikalla? Omalla työpaikallani hieman tai siis oikeastaan tosi paljon harmittaa juuri tänä jatkuva sijaisten soittaminen, se vie paljon aikaa.
Julma Posted March 22, 2020 Posted March 22, 2020 Nyt menee ohi aiheen, mutta eikö soittorinki oo aika ysäriä? Meillä laitetaan eka ryhmäviesti tekstarilla, että tarvitaan työntekijä ja sitten toisella viestillä ilmoitetaan, kun vuoro on täytetty. Myös whatsapp-ryhmä on ihan toimiva ratkaisu tähän. jupet 1 Halvat vitamiinit iHerbistä - Klikkaamalla tästä vielä 10 dollaria alennusta ensitilaajalle!
Mirre Posted March 22, 2020 Author Posted March 22, 2020 (edited) Niin ja siis tottakai on tyhmää mennä töihin jos vähääkään tuntee itsensä huonokuntoiseksi, pitää ajatella maiseman ulkopuolelle. Teksti sattui syntymään aamuaivoilla kun päätin jäädä pois töistä erinäisten pienten oireiden takia. Kiva jos se aiheuttaa keskustelua, kiukkua sen ei ollu tarkotus aiheuttaa. Varsinkaan nyt kun tuntuu, ettei aiheet olekaan muuta kuin kiukkua, vihaa ja pelkoa. Edited March 22, 2020 by Mirre
G.Focker Posted March 23, 2020 Posted March 23, 2020 15 tuntia sitten, Mirre kirjoitti: Kiva jos se aiheuttaa keskustelua, kiukkua sen ei ollu tarkotus aiheuttaa. Varsinkaan nyt kun tuntuu, ettei aiheet olekaan muuta kuin kiukkua, vihaa ja pelkoa. Ystävä hyvä, ei tässä kukaan kiukkuinen ole. Tässä asiat vain keskustelee. Mirre 1
sanzibaari Posted March 24, 2020 Posted March 24, 2020 Tätähän esiintyy alalla, kuin alalla. Komppaan kyllä G.Fockeria ja olen sitä mieltä, että tuuraajan etsiköön se, kenelle se kuuluu. Sairaana ei kuuluisi kenenkään (varsinkaan tällä alalla) mennä töihin. Eikä se noro tai influenssa kivaa ole ravintola- tai metallialalla, sen enempää. Huolehditaan hygieniasta ja pysytään terveinä jos ei pysytä, ollaan fiksumpia ja estetään tartunnat. Kyllä meillä on töissä, olen ilokseni huomannut, sellainen ilmapiiri, missä hyväksytään poissaolot. Sehän on myös asia mikä vaikuttaa omaan kynnykseen jäädä kotiin. Toimikaamme taas itse esimerkkinä tässäkin asiassa. Hyvin moneen asiaan sopii tämä upea lainaus: "niin makaa, kuin petaa". Mirre 1
Recommended Posts