Jump to content
MAINOS

Koronaviruksesta huolestunut hoitaja

hhoitaja

Recommended Posts

Sairastuin vapailla flunssaan. Oireina voimakas yskä, kurkkukipu ja kokoajan saa olla niistämässä. Olen hoitajana ikäihmisten palvelukodissa. Esimieheni on sitä mieltä että voin mennä töihin jos en ole ollut kontaktissa henkilöön, jolla on todettu koronavirus. Ilmoitin, että en voi yksityishenkilönä sekä hoitajana ottaa sellaista riskiä, että levittäisin mahdollista koronavirusta tietämättä olisinko mahdolliseen virukseen sairastunut vaikkapa vain kaupassa käydessäni. Saankohan palkkaa poissaolopäiviltäni ja minne minun kannattaisi olla yhteydessä? Tiedän tekeväni vastuullisesti, jää vain kurja olo kun esimies ei tätä ymmärrä. Tukea tarvitaan! 

Edited by hhoitaja
Lisäys

MAINOS
8 minuuttia sitten, hhoitaja kirjoitti:

Sairastuin vapailla flunssaan. Oireina voimakas yskä, kurkkukipu ja kokoajan saa olla niistämässä. Olen hoitajana ikäihmisten palvelukodissa. Esimieheni on sitä mieltä että voin mennä töihin jos en ole ollut kontaktissa henkilöön, jolla on todettu koronavirus. Ilmoitin, että en voi yksityishenkilönä sekä hoitajana ottaa sellaista riskiä, että levittäisin mahdollista koronavirusta tietämättä olisinko mahdolliseen virukseen sairastunut vaikkapa vain kaupassa käydessäni. Saankohan palkkaa poissaolopäiviltäni ja minne minun kannattaisi olla yhteydessä? Tiedän tekeväni vastuullisesti, jää vain kurja olo kun esimies ei tätä ymmärrä. Tukea tarvitaan! 

Jos sinulla on käytettävissä työterveys niin yhteys sinne. Tai sitten omaan terveyskeskukseen. Haet sairaslomaa. Teet varmasti oikein ja niinkuin itsekin sanoit toimit juurikin vastuullisesti. Jos esimiehesi ei tätä nyt ymmärrä, se on hänen ongelmansa. Tsemppiä! 🙂

• The title was changed to Koronaviruksesta huolestunut hoitaja

Tosiaan, johonkin muualle kannattaa selittää tilanne. Jotenkin absurdia, jos työnantaja tai esimies ei haluaisi ottaa tuollaista tosissaan.

Meillä mitataan nyt töihin tullessa lämpö, mutta vasta 38 c oikeuttaa lähtemään kotiin ilman muita oireita. Eipähän tunnu firmoja kiinnostavan leviääkö korona vai ei. 

Edited by Zanny

Sinulla on velvollisuus olla poissa töistä. Kunnan infektiolääkärin todistus ja saat kelalta täyden palkkaa vastaavan ansionmenetyksen ko.ajalta jos olet tai epäilet olevan altistunut. 

5 minuuttia sitten, Terese kirjoitti:

Meillä mitataan nyt töihin tullessa lämpö, mutta vasta 38c oikeuttaa lähtemään kotiin. Eipähän tunnu firmoja kiinnostavan leviääkö korona vai ei. 

Meillä rajana 37.5 tai flunssan oireet

Hommaat todistuksen ja jäät thl:än suositusten mukaan kotia, jos ett esimiehen luvalla saa sairastaa. Todella vastuutonta esimieheltä. Mun mielestä ihan sama mitä tarttuvaa virustautia sairastaa, niin kotia pitää jäädä. Itselläni on perussairaus, viime vuonna hoitaja kollega tuli töihin pienessä kuumeessa ja influenssassa. Itse sain siitä tartunnan ja olin todella huonossa kunnossa useamman viikon. Eli toimi niinkuin haluaisit itseäsi kohtaan toimivan, näin näytät esimerkkiä muille 🙏

• Tykkää 1

10 minuuttia sitten, Milma kirjoitti:

Hommaat todistuksen ja jäät thl:än suositusten mukaan kotia, jos ett esimiehen luvalla saa sairastaa. Todella vastuutonta esimieheltä. Mun mielestä ihan sama mitä tarttuvaa virustautia sairastaa, niin kotia pitää jäädä. Itselläni on perussairaus, viime vuonna hoitaja kollega tuli töihin pienessä kuumeessa ja influenssassa. Itse sain siitä tartunnan ja olin todella huonossa kunnossa useamman viikon. Eli toimi niinkuin haluaisit itseäsi kohtaan toimivan, näin näytät esimerkkiä muille 🙏

Kyllä juuri näin! Itselläni myös perussairaus ja kuulun riskiryhmään, niin en todellakaan ehdoin tahdoin halua sairastua. Surullista, että hoitoalan vuosia jatkunut kriisi kostautuu nyt siihen, että työntekijöitä eikä sijaisia ole tarpeeksi, ja kun hoitohenkilökunta alkaa jäämään kotiin joko sairastuttuaan tai altistuttuaan, me ollaan enemmän kuin kusessa. Nyt jo näyttää pahalta, vaikka ollaan ns. vielä alussa.

35 minuuttia sitten, Terese kirjoitti:

Meillä mitataan nyt töihin tullessa lämpö, mutta vasta 38c oikeuttaa lähtemään kotiin. Eipähän tunnu firmoja kiinnostavan leviääkö korona vai ei. 

Anteeksi nyt mutta mihinköhän tämmöiset lämpötilarajat perustuu? Työehtosopimuksessa seisoo että työntekijä ei saa olla töissä jos ei koe olevansa työkykyinen. 

Ainakin fb:ssä Tehyn sivuilla on tietopaketti koronasta, ja luonnollisesti siis myös netissä, jos ei fb:ssä ole. Kommenttikentässä joku kysyi tarviiko suostua siihen, että työnantaja mittaa kuumeen töihin tullessa. Vastaus: ei tarvitse. Näin oli SuPerin lakimies sanonut.

• Tykkää 1

Olisin voinut paremmin avata tuota lämpötilarajaa. Keskiviikosta lähtien olen ollut töissä ja viikonloppu meni aamu+illassa. Ei paras mahdollinen mielentila kirjoitella väsyneenä. Vielä tämän aamun kun jaksaa niin saa levätä huomisen.

Perjantaina iltavuoroon oli tullut lappu pöydälle, että kuume mitataan kun tullaan töihin. Jos lämpö alle 37,5 c niin ei toimenpiteitä. Lämpö 37,5 c tai yli mutta ei oireita, niin kokeillaan toisella mittarilla eli kaksi kertaa lämpö, mutta eri mittarilla vaikkakin molemmat ovat ihan perinteisiä digitaalimittareita osastolla. En tiedä mitä pitäisi tehdä ohjeen mukaan, jos sama tulos tulee kummastakin mittarista. Jos lämpöä on 38 c tai yli niin silloin saa lähteä heti kotiin työvuorosta. 

Kuitenkin tähän asti on yli 37 c lämpö on ollut ihan "hyväksytty" syy olla pois töistä. THL ja muut ohjeistavat että pienimmästäkin syystä tulisi välttää kontakteja niin kohtuuttomalta tuntuu, että nyt lämpö ei ole syy olla pois töistä vaikka työskennellään riskiryhmien parissa.  Ei lämpö välttämättä koronasta kerro, mutta mahdollista se on. Onhan näistä oireettomistakin kantajista saanut lukea. Ja itselläni ei ole lämpöä ollut edes 37 astetta. Tätä ohjeistusta vain ihmettelen. 

13.3 tuli asetus että jos olet ollut ulkomailla niin 1-2vkoon ei töihin saa tulla...entäpä hlöt jotka ovat tulleet 9-12.3...hehän voivat olla taudin kantajia ja oireet eivät tosiaan näy heti...näitä hlöjä on työelämässä, koska ovat tulleet juuri ennen asetusta...heti nousee epäilys kun joku yskäisee, on nuhainen tai aivastaa..

Onko kenelläkään tietoa minkälaisia suojavarusteita on oikeus saada, jos määrätään hoitamaan koronaan sairastuneita vanhusten asumispalvelussa?

Täysi henkinen tuki! Nyt täytyy hyvin herkästi käyttäytyä kuin olisi kantaja. Todella huolestuttava asenne esimiehellä. Toivottavasti saat jäädä palkalla kotiin.

On 3/17/2020 at 10:18 PM, Simpukka said:

Onko kenelläkään tietoa minkälaisia suojavarusteita on oikeus saada, jos määrätään hoitamaan koronaan sairastuneita vanhusten asumispalvelussa?

THL suosittelee näitä:

- kertakäyttöiset suojakäsineet

- kirurginen suu-nenäsuojus ja suojalasit tai visiirillinen kirurginen suu-nenäsuojus

- hihallinen suojatakki/esiliina

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19/koronavirustartuntojen-torjunta-pitkaaikaishoidon-ja-hoivan-toimintayksikoissa

MAINOS