Jump to content
MAINOS

Poikkeuslaki


Ex-hoitqjampian

Recommended Posts

Muistatteko potilasturvalain vuodelta 2007? Sen kokemuksen perusteella minusta on aivan selvää että tarpeen tulleen nuijitaan uusia lakeja läpi pikavauhtia tilanteen mukaan. Hoitajat voidaan kohta pakottaa vaikka ilmaiseksi töihin vuorokauden ympäri kunnes toisin päätetään. Kotoa tullaan hakemaan vaikka poliisisaatossa jos pelkkä tuntuva uhkasakko ei riitä töihin pakottamiseen. Jos haluat jäädä kotiin on parempi keksiä jokin tapa päästä eroon ammattioikeuksistaan. Meidän fiilikset ja hyvinvointi on yhteiskunnalle yhdentekeviä jos tulee tarve järjestää parisataatuhatta hoitojaksoa keuhkokuumepotilaille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
24 minuuttia sitten, pekka kirjoitti:

Niin meillä kaikilla on, mutta Valmiuslaki ja sen asettamat velvoitteet menevät poikkeusoloissa kaiken edelle.  Silloin ei yksilön "muun elämän" anneta vaikuttaa päätöksentekoon, kun on kiire ja on saatava nopeasti lisää henkilökuntaa työpaikoille. Valmiuslaissa annetaan selkeät ohjeet, missä tapauksissa työmääräyksen antamisesta voidaan pidättäytyä. Niitä en lähde tässä enää toistamaan.

Mites, tuleeko joku hoitamaan sitten esimerkiksi imeväisikäisiä lapsia, kun vanhempi määrätään töihin ja ei ole just silloin muuta hoitopaikkaa? Vai otetaanko ne kenties mukaan töihin? Rintareppu olisi toki kätevä.

Niin, se muu elämä vaikuttaa, laista huolimatta. Kaiken tämän panikoinnin ja kuohunnan keskellä olisi varmaan kuitenkin fiksumpaa keskittyä jo työelämässä olevan henkilökunnan työoloihin ja sairastumisten ehkäisyyn.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

6 minuuttia sitten, anniamandab kirjoitti:

Mites, tuleeko joku hoitamaan sitten esimerkiksi imeväisikäisiä lapsia, kun vanhempi määrätään töihin ja ei ole just silloin muuta hoitopaikkaa? Vai otetaanko ne kenties mukaan töihin? Rintareppu olisi toki kätevä.

Nyt menee jo toistamiseksi, mutta minkäs voit...…

Valmiuslaki L1552/29.12.2011,

98 §

Työmääräyksen antamisen rajoitukset

Työmääräystä ei saa antaa henkilölle:

1) joka ei voi työn vaatimaksi ajaksi poistua kotoaan jatkuvaa huolenpitoa tarvitsevan lapsen tai muun henkilön hoitamisen vuoksi, jos hoitoa ei voida muuten järjestää

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, pekka kirjoitti:

Tehyn työtaistelu (2007) osoitti sen, että tarvittaessa alan ammattilaisten kotiovelle asti tullaan, jos näin päätetään. Saivatpahan silloin lääninhallitusten ja aluehallintoviranomaisten työntekijät hieman ulkoliikuntaa, kun ovelta ovelle kiersivät ja meitä etsivät.  Heillä oli mukanaan kirjalliset määräykset työhön tulemisesta.

Pitää paikansa. Olin itse silloin työssä koko työtaistelun v.2007. Suullinen sopimus asian tiimoilta.

Palkka ihan kunnan mukainen eli kunta työnantajana. 

Oma johtajani jo tiedusteli alustavasti asian tiimoilta ja toinen hoitoalanfirma johtaja laittoi alustavasti sähköpostin asian tiimoilta  ja peräti sai vielä valita Suomen läänistä mikä tulisi minulle kyseeseen. 

Taisi olla Yle uutiset tekstiä ; Hätätyöstä ja mitä se tarkoittaa..... koskee myös muita aloja myös.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

38 minuuttia sitten, Lähäri20 kirjoitti:

Velvollisuus = ympäristöltä tuleva pakko jonkin tekemiseen tai tekemättä jättämiseen oikeudellisesti tai moraalisesti. Siiloin ei riitä "en ole kotona", "ei pysty", "ei kiinnosta" jne. vaan silloin TÄYTYY. Simple as that. 💁‍♀️

PS. Onko hoitajalla muka muuta elämää?? 🤔

  

Jos ei ole kotona tai ei vastaa puhelimeen, niin ei taida kauhean fiksua olla käyttää resursseja hoitohenkilökunnan hakuun laittamiseen saati suurempaan etsintään. Tehokkaampaa lienee vapaaehtoisten rekryt hyvillä korvauksilla.

11 minuuttia sitten, WHoitsu kirjoitti:

Muistatteko potilasturvalain vuodelta 2007? Sen kokemuksen perusteella minusta on aivan selvää että tarpeen tulleen nuijitaan uusia lakeja läpi pikavauhtia tilanteen mukaan. Hoitajat voidaan kohta pakottaa vaikka ilmaiseksi töihin vuorokauden ympäri kunnes toisin päätetään. Kotoa tullaan hakemaan vaikka poliisisaatossa jos pelkkä tuntuva uhkasakko ei riitä töihin pakottamiseen. Jos haluat jäädä kotiin on parempi keksiä jokin tapa päästä eroon ammattioikeuksistaan. Meidän fiilikset ja hyvinvointi on yhteiskunnalle yhdentekeviä jos tulee tarve järjestää parisataatuhatta hoitojaksoa keuhkokuumepotilaille.

Eikös keuhkokuumeet sairasteta pääasiassa kotona? Tietty esimerkiksi monisairaat erikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 minuuttia sitten, anniamandab kirjoitti:

Tehokkaampaa lienee vapaaehtoisten rekryt hyvillä korvauksilla.

Sairaanhoitajaopiskelijalle voin kertoa, että nyt käynnissä oleva työehtosopimuksen neuvottelukierroksella Kuntatyönantaja (KT) ei tuota ole ymmärtänyt nyt eikä aikaisemminkaan.  Aina on ollut "huono taloudellinen tilanne ja liikkumavaraa ei ole".  Tämä on ollut surullista huomata.  Jos työnantaja ei tee mitään työehtojen ja palkkauksen parantamisen eteen, voi edessä olla koronatilanteeseen verrattavissa oleva kriisi ja jopa pahempikin sellainen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

13 minuuttia sitten, anniamandab kirjoitti:

Jos ei ole kotona tai ei vastaa puhelimeen, niin ei taida kauhean fiksua olla käyttää resursseja hoitohenkilökunnan hakuun laittamiseen saati suurempaan etsintään. Tehokkaampaa lienee vapaaehtoisten rekryt hyvillä korvauksilla.

Eikös keuhkokuumeet sairasteta pääasiassa kotona? Tietty esimerkiksi monisairaat erikseen.

Tohon rekrytointiin ja valmiuslakiin en viitsi enää ottaa kantaa. Niinkuin tuossa ylempänä jo todettiin, että toistamiseksi menee.... 

En tiedä kuinka pitkällä opinnoissasi olet, mutta googlettamalla löytyy paljon tietoa jos osaa hakea oikeista ja luotettavista lähteistä. Meille sitä ainakin toitotettiin koulussa moneen kertaan.

Keuhkokuume https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00273

Muokattu - Lähäri20
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eiköhän kuitenkin vielä voi ihan rauhallisin mielin olla ja jatkaa omaa elämää. Suurin osa nyt olevasta infosta esimerkiksi tuosta poikkeuslaista taitaa perustua ihmisten omiin tulkintoihin netistä luetuista jutuista.

Ulkona oli ja on vieläkin ihan kaunis päivä. Ulkoilu myös piristää kivasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 hours ago, anniamandab said:

Joissa on omat hoitoyksikkönsä ja henkilökuntansa. Kiirettömiä aikoja ja muita voitaneen siirtää, mikä osaaltaan helpottaisi kuormitusta.

Jep, mutta täältä voidaan tarvita osaajia hoitamaan infektiopotilaita, tai näiden henkilökunta voi sairastua itse. Ääritilanteessa kuka tahansa meistä ammattilaisista VOIDAAN ihan aikuisten oikeesti määrätä töihin, toki oman kykynsä mukaisiin hommiin.

Tästä tilanteesta ollaan toki tosi kaukana vielä tällä hetkellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän kukaan tiedä mitä käytännössä tapahtuisi jos valmiuslaki otetaan käyttöön ja hoitajia aletaan määräillä sinne ja tänne. Sitä ei ole sotien jälkeen kokeiltu. Itse olen sitä mieltä että opiskelijat pitäisi pitää opiskelemassa tai korkeintaan ottaa kevyihin töihin ja turvallisiin olosuhteisiin. Jos nämä lähikuukausina toteutuvat 70 - 35 % sairastuvuuden arviot pitävät paikkansa koko systeemi tulee käymään lähellä luhistumista ja tuhansia kuolee hoidon puutteeseen. Ei ole mitään järkeä käskeä nuoria vastavalmistuneita tuollaiseen kurimukseen.

Loppujen lopuksi, asiantuntijatkaan eivät vielä oikein tiedä mitä tuleman pitää. Parempi nauttia elämästä nyt kun on vielä suhteellisen rauhallista.

Muokattu - WHoitsu
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 hours ago, anniamandab said:

Muutenkin olisi varmaan fiksumpaa, jos sairastuneita, koronaan tai muuten, hoidettaisiin mahdollisimman paljon kotona.

Näinhän nimenomaan tehdään koko ajan. Jotta tilanne ei menisi huonoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eniten ehkä kuitenkin ihmetyttää tämä ihmisten panikoinnin ja katastrofiajattelun määrä. Onhan tämä ollut näkyvästi medioissa, mutta kuitenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilanne on hieman uudenlainen, osaksi juurikin medioiden ja somen vuoksi. Näyttää kuitenkin myös siltä että potentiaalia todelliselle katastrofille on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

24 minuuttia sitten, anniamandab kirjoitti:

Eniten ehkä kuitenkin ihmetyttää tämä ihmisten panikoinnin ja katastrofiajattelun määrä. Onhan tämä ollut näkyvästi medioissa, mutta kuitenkin.

Joskus loistokkaan vartiointiurani alkumetreillä eräs tuttu kadunmies antoi kuolemattoman neuvon; "Kandee pitää byysista sepalus puoliks auki jo valmiiks ni selvii ripulin iskies vähemmillä vahingoilla" 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitsuboy-65

Väistämättä tulee mieleen,että jos harjoittelu keskeytettiin alle 100 opintopisteen sh- opiskelujen  vuoksi YO-sairaalassa, ei ole mitään pakkoa mennä sinne töihin lh-taustallakaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei voi kuin antaa kaikki sympatia Italiassa nyt töitään tekeville terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Tämä julkisuuteen levinnyt kuva italialaiselta Milanon lähellä sijaitsevan Cremonan sairaalan teho-osastolta kertoo paljon. Siellä kun henkilökunta tekee työtä nyt yhtäjaksoisesti ympäri vuorokauden tauoitta ❤️  Tuossa tilanteessa yhteiskunnan on käytettävä kaikkia keinoja, jottei järjestelmä romahda totaalisesti.  Kuva: Twitter

ItalyICU.JPG

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen tässä viime viikkojen aikana henkisesti valmistautunut siihen, että tuohon voidaan päätyä täälläkin. Julkisesti annetut ennusteet epidemian kulusta vaikuttavat todella hirveiltä, vaikka niitä rauhallisesti ladellaankin. Tietysti sitä lopulta sekoaa tai sairastuu itse, mutta yritetään nyt. Hiukan huolettaa suojavarusteiden riittävyys ja se että suuri osa niistä on jo vanhentuneita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, G.Focker kirjoitti:

Joskus loistokkaan vartiointiurani alkumetreillä eräs tuttu kadunmies antoi kuolemattoman neuvon; "Kandee pitää byysista sepalus puoliks auki jo valmiiks ni selvii ripulin iskies vähemmillä vahingoilla" 

😂 juuri näin! Minäkin olin entisessä elämässä vartija sekä jv. Välillä vähän risiriitaisia fiiliksiä, että olisiko pitänyt pysyä sillä tiellä... Noh eihän tässä menty kun korkeintaan ojasta allikkoon..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Hoitsuboy-65 kirjoitti:

Väistämättä tulee mieleen,että jos harjoittelu keskeytettiin alle 100 opintopisteen sh- opiskelujen  vuoksi YO-sairaalassa, ei ole mitään pakkoa mennä sinne töihin lh-taustallakaan. 

Joo, ja kun lh:t ei oo kelvannu täällä enää muutenkaan PSHP:lle töihin vähään aikaan 🤔 saas nähdä joko nyt alkaa kelpaamaan...

2 tuntia sitten, pekka kirjoitti:

Ei voi kuin antaa kaikki sympatia Italiassa nyt töitään tekeville terveydenhuoltoalan ammattilaisille. Tämä julkisuuteen levinnyt kuva italialaiselta Milanon lähellä sijaitsevan Cremonan sairaalan teho-osastolta kertoo paljon. Siellä kun henkilökunta tekee työtä nyt yhtäjaksoisesti ympäri vuorokauden tauoitta ❤️  Tuossa tilanteessa yhteiskunnan on käytettävä kaikkia keinoja, jottei järjestelmä romahda totaalisesti.  Kuva: Twitter

ItalyICU.JPG

Kyllä ❤️ lohdutonhan se tilanne siellä on, ja tulee olemaan muuallakin valitettavasti.

1 tunti sitten, WHoitsu kirjoitti:

Olen tässä viime viikkojen aikana henkisesti valmistautunut siihen, että tuohon voidaan päätyä täälläkin. Julkisesti annetut ennusteet epidemian kulusta vaikuttavat todella hirveiltä, vaikka niitä rauhallisesti ladellaankin. Tietysti sitä lopulta sekoaa tai sairastuu itse, mutta yritetään nyt. Hiukan huolettaa suojavarusteiden riittävyys ja se että suuri osa niistä on jo vanhentuneita.

Niinpä..  Itse odotan nyt meidän päättäjiltä rohkeutta ja selkeitä ratkaisuja. Eniten hämmennystä lisää ristiriitaiset lausunnot päättäjien ja virkamiesten välillä, sekä alati muuttuvat ohjeistukset. Ymmärrän toki, että tämä on kaikille uusi ja haastava tilanne. Ymmärrän myös ihmisten huolen ja pelon. Minua huolettaa myös, mikä on ihan inhimillistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännää että meistä sairaanhoitajista tulee äkisti niin tärkeä ryhmä :) normaalisti kun ei arvostusta ole, eikä työllämme ole mitään väliä, sitä työtä kun tekee kuka tahansa, hassua ettei sama päde poikkeusoloissa. 

Ja hah hah sanon minä. Mä en varmaan pakkotilaanteessa muista mitään. Pistän kanyylin jalkapohjaan väärinpäin  ja peräsuolen tyhjennyksen suun kautta ;):)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, se on jännä juttu, miten terveydenhuollon henkilökunnasta tulee niin supertarpeellista heti ihmisten vähän panikoituessa, että pitäisi ihan vaikka sitten pakolla määrätä töihin.

Jänskää myös, että hoitohenkilökunnan työoloista koronapotilaiden kanssa työskennellessä ei juurikaan ole puhuttu. Miten työnantaja aikoo suojata hoitohenkilökuntaa tartunnoilta sekä pitää huolta henkilökunnan jaksamisesta? Eikö työsuojeluvelvollisuus kuitenkin ole edelleen. Entäs tämän näkyminen palkassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valtionneuvosto on päättänyt tänään yhdessä Tasavallan presidentin kanssa siitä, että Suomessa on poikkeusolot ja Valmiuslaki astuu pian voimaan. Asia käsitellään huomenna valtionneuvoston yleisistunnossa. Tiedotustilanteessa nostettiin esille se, että nyt

Lainaa

"Varaudutaan velvoittamaan erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon sekä sisäisen turvallisuuden koulutettuja ammattihenkilöitä tarpeen mukaan töihin." 

Lainaa

"Kriittisen henkilöstön osalta poiketaan työaikalain ja vuosilomalain säännöksistä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla."

Lainaa

"Lisätään sosiaali- ja terveydenhuollon kapasiteettia julkisella ja yksityisellä sektorilla. Samanaikaisesti vähennetään kiireetöntä toimintaa. Yksityisen sektorin kapasiteetti otetaan yhteiseen käyttöön tarpeen mukaan. Samaan aikaan joustetaan lakisääteisistä määräajoista ja velvoitteista."

Lainaa

"Kielletään ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa pois lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset sekä puoliso tai tukihenkilö synnytysosastolla."

Lainaa

Kielletään vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä.

Lähde: https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-totesi-suomen-olevan-poikkeusoloissa-koronavirustilanteen-vuoksi

Muokattu - pekka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tämä käytännössä siis tarkoittaa? Joku puhui talkootyöstä tms, mitä se siis esimerkiksi työajallisesti tarkoittaa?

Itse työskentelen polilla, joka todennäköisesti siis suljetaan ja meidät sijoitetaan osastolle/päivystykseen ja mietin miten tämä elämä käytännössä sujuu. 

Muokattu - Aadelheid
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lukekaa nyt hyvät ihmiset se valmiuslaki sekä tuo valtioneuvoston tiedote, mitkä Pekka on jo moneen kertaan linkannut. 

Mulle tuli jo aamulla viesti sairaalan osastonhoitajalta, missä olen ollut aiemmin töissä, että kartoittaa jo nyt sijaisia tulevaisuuden varalle. Valmiuslaki takaa sen, että kohta ei enää kysellä vaan töihin määrätään. Ja henkilökuntaa sijoitetaan osaamisensa ja kykyjensä mukaan. Itse lupasin jo aamulla että olen käytettävissä. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...