Jump to content
MAINOS

Kokemuksia Ruotsista ja vinkkejä työnhakuun


Hellynen

Recommended Posts

Moi!

Olen vastavalmistunut sh ja olen suuntaamassa Ruotsin Jönköpingiin ensi vuoden alussa. Olemme siellä puolisen vuotta, onko kenelläkään antaa vinkkejä esim. työhakuun tms. Mitä kielitaitoon tulee, perusasiat ruotsinkielessä on kunnossa.. pärjääkö sillä? Ja tietysti englanti sujuu. Kiitos jo etukäteen vastauksista! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Ruotsissa pitää olla nykyään rekisteröitynyt, voidakseen toimia hoitajana. Ei muistaakseni maksa mitään. Muutoin töitä voi hakea suoraan isojen sairaaloiden sivuilta, tehdä "opintokäynnin" ja käydä katsomassa mitä on. Mutta ruotsia kyllä pitäisi puhua kanska flytande.

- OutiPop

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

  Hei!  :)

Olen sairaanhoitajaopiskelija ja valmistun syksyllä 2009. Olen jo pitkää ajatellut lähteväni Ruotsiin töihin heti valmistumiseni jälkeen. Mielellään menisin Tukholmaan, mutta muutkin vaihtoehdot ovat auki. Olen jo suunnitellut lähteväni tammikuussa 2010 ja olisin siellä koko kevään, ehkä jopa pidempään.

Onko kellään kokemusta Ruotsissa työskentelystä? Kuinka helposti sinne pääsee ja minkälainen prosessi se on? Itse olen jo melkein unohtanut koko kielen, mutta olen itse ruvennut taas kertaamaan ruotsia, jotta osaisi sitä jonkin verran ennen lähtöä. Ajatukseni on kuitenkin mennä Ruotsiin juuri oppimaan kieltä, niin lähden sillä mielellä että se on opintomatka sekä mukava kokemus...  :)

Onko ketään muuta jota kiinnostaisi lähteä tähän aikaan Rutosiin töihin? Olisi kiva lähteä jonkun toisen hoitajan kanssa ja vuokrata vaikka yhdessä kaveriakämppä... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut täällä Tukholmassa jo 10 vuotta. Tulin vain käymään, mutta viihdyin liian hyvin. Ennen tuloa täytyy olla svensk legitimation, eli ruotsalainen laillistus ja sen saa Sociastyrelsenistä, löydät netistä. Ennen näitä asioita hoiti Berit Härmä, joka lienee suomentaitoinen. Omat paperini lähetin ruotsiksi käännettyinä, mutta soita ja kysy tarvitseeko käännättää, jotkut kuulemma ovat lähettäneet suomenkieliset.

Mitä tulee erikoissairaanhoitjan pätevyyteen, niin vanha anestesiakoulutus hyväksytään sekä leikkausosaston sairaanhoito. Joitakin tutkintoja, kuten uusi anestesiakoulutus joutuu täydentämään n puolen vuoden kurssilla.

Palkat eivät ole täällä niin päätähuimaavia kuin aikoinaan, kun oli välitysfirmoja. Vastavalmistuneen hoitjan palkka on Landstingetillä n 22 000 kruunua. Joillakin sairaaloilla on omia asuntoja, mutta vain tilapäisesti. Asuntoa kannattaa siis alkaa hakemaan heti, jos aikoo pidemmäksi aikaa jäädä.

Tule ihmeessä, ruotsalaiset ovat mukavia työtovereina, suomalaisia arvostetaan, mutta kieli täytyy kyllä osata.

Meiltä saattaisi olla toinen asunto tai osa yhdestä asunnosta vuokrattavana ensi syksyn puolella. Saat varmaan sähköpostiosoitteeni hoitajat.net;in kautta.

Autan mielelläni jos vain voin. Ruotsin kielen kunnollinen oppiminen auttaa, jos sitten myöhemmin haluaa lähteä esim Norjaan töihin. Alussa ei minullakaan ollut helppoa, pahinta oli  asuntopula. Nyt olen Landstingetillä töissä ja palkassani ei ole valittamista. Olen tosin ollut 30v valmiina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ruotsissa pitää olla nykyään rekisteröitynyt, voidakseen toimia hoitajana. Ei muistaakseni maksa mitään. Muutoin töitä voi hakea suoraan isojen sairaaloiden sivuilta, tehdä "opintokäynnin" ja käydä katsomassa mitä on. Mutta ruotsia kyllä pitäisi puhua kanska flytande.

Itselläni kokemus jokseenkin täydellisesti toinen! huh.gif

Muutamia vuosia sitten tulin itse töihin Ruotsiin. En ole koskaan rekisteröitynyt ja ei ole koskaan ollut ongelmaa saada sairaalasta töitä.

Myöskään ruotsin kielen kanssa ei kannata murehtia liiaksi. Täällä on niin paljon maahanmuuttajia että ruotsalaiset suhtautuu oikein myönteisesti vaikka alussa ruotsi ei niin taitukaan..

Ainoa mutta on noi kirjaamisjutut mitä täytyy tehdä. Siinä täytyisi osata ruotsia... ganska (ei kanska) flytande.. :o

Eli siis melko sujuvasti... ;)

Taisitte muksut puksut, vähän yllättyä pyllättyä!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

"Yrkestiteln sjuksköterska är skyddad och får endast användas av den som har legitimation eller särskilt förordnande.  Man får inte kalla sig sjuksköterska eller ta anställning som sådan innan Socialstyrelsen har utfärdat legitimationen" -Socialstyrelsen-

Eli kyllä se paikallinen laillistus pitää olla hoidettuna jos haluaa näitä hommia  laillisesti Ruostissa tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...
  • 9 kuukautta myöhemmin...

Hejsan!

Mikä on länsinaapurin tilanne tällä hetkellä?

Työt vanhainkodissa kiinnostaa. Vieläkö suomalaisia tarvitaan, entä onko palkkauksessa ja resurssimitoituksissa eroja Suomeen verrattuna. Mahdollista lähtöä harkitsee aikuinen lähihoitaja.

Kaikki info vastaanotetaan nykytilanteesta ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...