Jump to content
MAINOS

Uusi työaikalaki


lindsa

Recommended Posts

Hei

Kuinka teillä osastoilla /vainhainkodeissa ollaan uusi työaika otettu huomioon. Ajattelen kuinka työvuorolistat on tehty jos ilta -aamun vuoron välillä pitää olla se 11 h lepoa ??

Minkälaisia vuoroja teette ??

Meillä se vanhainkodissa tarkottaisi vain 1 pv vapaita illasta jäätäisi vapaalle seurava pv olisi aamuvuoro .

Kyllä tästä työaika laista  oli enemmän haittaa kun hyötyä kun omat vapaat lyhenee vaikkei vp pv vähene 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Koko työvuorolista yhden päivän vapailla ollaan nyt menty ja myös tuleva lista. Ei yhtään kokonaista viikonloppua vapaana. Ensi viikon maanantaille sain varattua työterveyslääkärin ajan. Olen niin stressaantunut, että tarvitsen sairaslomaa.  Ja ellei Tehy tee asialle jotain,  sanon itseni irti. Perheeni ja pienet lapseni ovat minulle tärkeämpiä kuin työ.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai tuo uudistus noihin yhdenpäivän vapaisiin vaikuta, vaan normaali listan tekijän mänttiys?

Meillä iltavuoro loppuu 20.30 jos tullaan aamuun. Nykyisin ei välttämättä ole porukkaa illasta kertomassa aamulle tapahtumia, mutta hengissä on selvitty. Toisaalta voi vuoro alkaa klo 8 myös. Normaali siis 7.30. Onhan noita eri kellonaikoja lisääntynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • The title was changed to Uusi työaikalaki

Meillä muutettiin lain vuoksi vuoroja niin, että kaksi neljästä iltahoitajasta voi lähteä klo 20 iltavuorosta. Aamuvuorot alkaa klo 7. Aiemmin on yksi (lääkkeenjakovuorolainen) lähtenyt klo 20. Nyt mahdollistettiin se siis toisellekin. Tämä ns. välivuoro siis mahdollistaa illasta aamuun tulon. Voit esim. tulla vapailta iltaan ja vaihtaa välivuoron kautta aamuvuoroon ja jäädä aamusta vapaalle. 

Uuden lain myötä kestää varmaan hetken, että opitaan suunnittelemaan taas listoja. Itse teen/olen tehnyt jo vuosia ergonomisia vuoroa. Inhoan illasta aamuun vaihtoja. Minun työvuorosuunnitteluuni laki ei vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. Ymmärrän lain tarkoituksen. Tiiviit työryppäät tee rasittavat työntekijöitä. Nyt kun vuorojen väleihin jää enemmän aikaa, ehtii paremmin palautua työstä ennen seuraavaa vuoroa. 

Esimerkiksi A-A-I-I-Y-Y-putki ei tunnu raskaalta, vaikka työpäiviä kertyy putkeen 7. Mutta itselleni ainakin I-A-A-I-A on ihan tappoputki. Ensiksi mainittu tuntuu kevyemmältä, koska työvuoroista ehtii palautua. 

Muokattu - Judith
  • Tykkää 3
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä se tarkoittaa sitä, että tehdään esim aamuvuoroa kuusipäivää putkeen yhden päivän vapaalla. Ja taas vastaava löysi uudelleen.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon yövuoroja tehneenä sanon että hyvinkin negatiivisesti. Se että ihmiseltä viedään mahdollisuus tehdä työvuoroja paljon halutessaan on ihan käsittämätöntä. Miksi ihmistä joka pitää yötöistä ja on niitä valmis tekemään, rajoitetaan sanomalla että "hei sä et enää saa tehä öitä ku vaan 5 putkeen"... Yksikössä on kummiskin paljon ihmisiä ketkä ei halua tehdä yötöitä niin en ymmärrä todellakaan miksi heidät taas pakotetaan tekemään öitä tällä tavalla....

 

Sanon suoraan että itsemääräämisen rajoittamista ja pienen ihmisen sortamista... Täytyy vaihtaa alaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän se lepoaika täyty sillä tavalla, että lähtee illasta yhden päivän vapaalle ja tulee aamuun, koska sen vapaan lepoaika on 36h 😊

Meillä otettu huomioon niin että iltavuorosta lähtee joku klo20 tai 20.30 ja vastaavasti joku tulee seuraavana päivänä töihin klo8 tai vaikka 7.30. Pientä organisointia se vaatii, mutta uuden opettelu on aina uuden opettelua. Laki on laki. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on moni joka ei edes tee 100% työtä joten niiltä on jo lyhennetty työtunteja ja työ pv lisätty.

Meillä on 4 aamussa 7-14 tai 7-15

3 illassa alkaa 13:30, 14 tai 14:30 ja lopettaa 21 tai 21:15.

1 Yössä alkaa 21-7

Siis miten tästä saisi järkevät työajat että voisi tehdä noita IA vuoroja ???

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö niitä aloitus ja lopetus aikoja voi porrasta, et osa lähtis illalla aiemmin pois ja tulis aamulla klo seittemän ja ne jotka oli illalla tappion saakka ni ne tulis aamulla myöhemmin. Sama yökköjen työvuorossa, mut päinvastoin, siis sikäli jos jollain ois mahdollisuus tulla aamulla kuuteen ja pääsis sit jo 12- 13 kotiin. Minusta noi on järjestely juttuja ei ongelmia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

27.2.2020 klo 17.23, Marttis kirjoitti:

Eihän se lepoaika täyty sillä tavalla, että lähtee illasta yhden päivän vapaalle ja tulee aamuun, koska sen vapaan lepoaika on 36h 😊

Meillä otettu huomioon niin että iltavuorosta lähtee joku klo20 tai 20.30 ja vastaavasti joku tulee seuraavana päivänä töihin klo8 tai vaikka 7.30. Pientä organisointia se vaatii, mutta uuden opettelu on aina uuden opettelua. Laki on laki. 

Mitä tuo 36 tunnin lepoaika tarkoittaa? Eli jos olen iltavuorossa ja sen jälkeen yksi vapaa ja sit aamuvuoro., niin onko se työehtosopimuksen vastainen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se laki vapaisiin ja niiden sijoitteluun listalla vaikuta. Listan teko vaatii vähän uudenlaista osaamista nyt uuden työaikalain tiimoilta ja sen, että työvuoro ohjelmistoihin osataan manuaalisesti muutokset tehdä. Ja tietenkin sen että henkilöstöresurssia on riittävästi. Ne jotka on illassa yheksään, tulevat seuraavana päivänä joko kahdeksaan, iltaan tai jäävät vapaalle. Ongelmat, jotka tämän lain myötä on tulleet, ei johdu laista, vaan siitä että sitä ei osata soveltaa käytössä oleviin työvuoro ohjelmistoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tässä uudessa työaikalaissa ole mitään vikaa. Olen todella tyytyväinen kun ei enää tarvitse olla umpiväsyneiden "ilta-aamulaisten" työparina. Ja enää ei onneksi tarvitse olla aina se, joka tarvittaessa jää iltavuorossa ylitöihin, kun muilla on kova kiire kotiin juurikin "ilta-aamu yhdistelmän" takia. Minä en ole itse juurikaan tehnyt näitä hölmöjä i-a vuoroja vuosikausiin (en olisi halunnut tehdä ainuttakaan). Hienoa että kyseinen epäkohta on korjattu.

Erilaisia työvuoroja on myös tutkittu aika paljon, ja näistä lyhyiden palautumisaikojen haitoista on vahva tutkimusnäyttö. En ymmärrä miten jotkut kritisoivat uutta työaikalakia niin kovasti. Omassa työyksikössä varsinkin nuorempi väki on erittäin tyytyväisiä, kun liian lyhyet palautumisajat jäävät pois.

  • Tykkää 3

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3.3.2020 klo 22.10, Asswiper kirjoitti:

Ei tässä uudessa työaikalaissa ole mitään vikaa. Olen todella tyytyväinen kun ei enää tarvitse olla umpiväsyneiden "ilta-aamulaisten" työparina. Ja enää ei onneksi tarvitse olla aina se, joka tarvittaessa jää iltavuorossa ylitöihin, kun muilla on kova kiire kotiin juurikin "ilta-aamu yhdistelmän" takia. Minä en ole itse juurikaan tehnyt näitä hölmöjä i-a vuoroja vuosikausiin (en olisi halunnut tehdä ainuttakaan). Hienoa että kyseinen epäkohta on korjattu.

Erilaisia työvuoroja on myös tutkittu aika paljon, ja näistä lyhyiden palautumisaikojen haitoista on vahva tutkimusnäyttö. En ymmärrä miten jotkut kritisoivat uutta työaikalakia niin kovasti. Omassa työyksikössä varsinkin nuorempi väki on erittäin tyytyväisiä, kun liian lyhyet palautumisajat jäävät pois.

Joo itseasiassa samaa mieltä. Vaikka asunkin lähellä, niin silti ilta-aamut menevät yleensä aina vajailla yöunilla ja sitten seuraavana päivänä stressihormoonien voimin. Ei mitään järkeä pitkällä tähtäimellä. Eri asia on jos itse vapaaehtoisesti haluaa polttaa kynttilää molemmista päistä ja tehdä vaikka keikkaa rahan takia, mutta ilta-aamusta ei makseta enempää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten työaikoja voi porrastaa esim iltavuorossa. Akuutti osastollamme on 2 lähihoitajaa ja 2 sairaanhoitajaa illassa. Miten yksi sairaanhoitaja voi lähteä aikaisemmin, kun osastolla pitää olla vähintään se 2 sairaanhoitajaa paikalla? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikään ei estä sairaanhoitaja A paikan vaihtoja olemasta eri aikaan kuin B jos työnantaja niin haluaa.

Jos ilta-A lähtee aikaisemmin niin yö-A tulee aikaisemmin esimerkiksi. Ei se tämän vaikeampaa ole.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ymmärrä, jos yökkö tulee aikaisemmin, niin silloinhan sen pitää päästä myös aiemmin pois, tuleeko eka sairaanhoitaja töihin aamulla klo 5? Eihän tästä seuraa muutakuin noidankehä? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, Torlohka kirjoitti:

Juu meillä on yövuorot 20.30-7.30 ja 20.45-7.45 ja iltavuorolla vastaavat.

Itse olen pannut merkille sen että kun työaikoja on nyt porrastettu niin yövuoroon mennessä saatoin nähdä tutuissa keikkakohteissa vuoron rapsalla koko illan vahvuuden eli noin 3-4. Nyt usein pari työntekijää.Sama kuvio aamulla.Toisaalta mulla usein alkaa yö 20.45 ja päättyy 7.15

Iltavuoron töitä on saattanut jäädä nyt yökön hoidettavaksi.Ainakin välillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...