Jump to content
MAINOS

Kannattaako työterveyshuollon opinnot?


Daenerys

Recommended Posts

Opiskelin aikoinaan terveydenhoitajaksi ja jo opiskeluaikana työterveyshuolto kiinnosti. Terveydenhoitajan työtä olen tosi vähän tehnyt, koska niitä ei ole ollut saatavilla. Tällä hetkellä teen työtä vanhuspuolella sairaanhoitajana. Kannattaako työterveyspuolen opinnot omakustanteisesti, vai meneekö kallis koulutus hukkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Töitä saat melko varmasti työterveydestä, mutta palkassa tuo satsaus ei näy. Minusta liitto saisi puuttua noihin työnantajien älyttömiin vaatimuksiin: milloin pitäisi olla työterveyden tai diabeteshoitajan erikoistumisopinnot, milloin nepsyvalmentajan tai terapeutin koulutus. Kaikkea halutaan, mutta niistä ei olla valmiita maksamaan. Ja lisäpätevyyksistä saatat saada esim. 50 euroa/kk korkeampaa palkkaa, jos sitäkään.  Näillä palkoilla en tuhansien eurojen koulutusta lähtisi itse maksamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo. Muistan kun opiskeluaikana opettajat sanoivat että työterveyshuoltoon jos haluaa, niin riittää että on terveydenhoitaja, työnantaja maksaa sitten lisäkoulutuksen. Mutta käytännössä valmistumisen jälkeen jo paikkaa hakiessa on sanottu, että ne hakijat menevät ohi jotka ovat koulutuksen käyneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sain terveydenhoitajan töitä vasta 4 vuotta valmistumisen jälkeen, ennen sitä tein sairaanhoitajan töitä koska muuta ei ollut. Työterveyshoitajan opinnoista saa kuulemma huomattavasti enemmän irti mikäli on ennen opintojen aloittamista työskennellyt työterveyshuollossa. Eikä se aina mene niin että nämä opinnot omaava menee muiden hakijoiden edelle, itse sain paikan työterveyshuollosta vaikka ei ole opintoja tehtynä ja hakijoiden joukossa oli myös opinnot käyneitä. Meillä työnantaja maksaa opinnot mutta olen kuullut huhuja myös sellaisista paikoista että ei maksaisi, en toki tiedä onko totta.. ja kyllä minun palkka ainakin tällä hetkellä on pienempi kuin muilla työterveyshoitajilla kun olen ns epäpätevä vielä ja palkka nousee kunhan koulutus on käyty.. toki käytäntöjä voi olla yhtä monta kuin on työnantajaakin..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen lukenut omakustanteisesti opinnot ja ennen opintoja sain vastauksen hakemuksiin että koulutus ja työkokemus vaaditaan. Noh, minäpä satsasin itseeni ja maksoin kalliin koulutuksen. Tulos vuosi valmistumisen jälkeen on että en ole saanut töitä, koska työkokemus puuttuu. Haaveeni työterveyshoitajan pestistä taitaa jäädä haaveeksi koska into on lopahtanut kun on tarpeeksi monta kertaa saanut ei vastauksen. Teen työtä myös vanhuspuolella ja tämä ei myöskään ole ollut positiivinen asia työtä haettaessa työterveyshoitajana. Arvostus puuttuu jos teet vanhustyötä, kun työterveyshuolto on ennaltaehkäisevää työtä. 😉🤣

Muokattu - Tth80
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja tietysti haluaa valmiiksi koulutetun (toisen yrttyksen kustantaman) työterveyshoitajan jos se vaan on mahdollista, koska ilman pätevyyttä oleva terveydenhoitaja on koulutettava tietyn ajan kuluessa , jotta hän voi jatkaa työterveyshoitajan tittelillä. Kela taitaa vaatia tätä. Mutta kyllä on mahdollista päästä myös ilman TTh pätevyyttä työtä tekemään.  Kannattaa etsiä löytyykö avoimesta yliopistosta tai jostain edullisempia 25 op.n kursseja. Työterveyslaitoksen kurssi on kallis, mutta varmaan myös parhain. Ja kurssista hyötyy eniten jos on kokemusta työterveyshuollosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...