Jump to content

Yksityinen, kunnallinen vai kolmas sektori

Recommended Posts

Posted

Hei!

Olen kiinnostunut ajatuksistanne sen osalta, että millä perusteella olette valinneet työnantajanne, jos mukaan ei lueta kenties mukavaa työyhteisöä, palkkaa tai muuta vastaavaa. Siis, tunnetteko velvollisuudeksenne palvella kuntaa, valtiota? Haluatteko työllänne tukea yksityistämistä? Omaatteko jonkin ideologisen periaatteen, jonka vuoksi työskentelette kolmannella sektorilla yhdistyksissä tmv? Vai onko teille yhdentekevää mikä on työnantajanne sektori? Lisäksi olen kiinnostunut siitä, että oletteko te kiinnostuneita työnantajanne arvoista? Tiedättekö mitkä sen arvot ovat ja vastaavatko ne omiasi?

MAINOS
Posted

No, minä en ole vielä töissä missään paitsi ihan muutamalla viikkotunnilla järjestössä. Mutta yksi iso syy valita hoitoala uudeksi ammatiksi on se, että voin tehdä työtä jolla ei tehdä rahaa!

En siis tarkoita että työntekijät ei tee rahaa itselleen (vaikka kyllä mun mielestä KAIKKIEn pitäis alentaa palkkojaan, varsinkin isopalkkaisten :-)), vaan että hoitotyö ei ole lähtökohdiltaan mukana taloudelliseen kasvuun pyrkivässä talousrakenteessa. On tietysti rahaliikenteissä hoitotyössä sellaisiakin elementtejä mukana, mutta tajunnette mitä tarkoitan.

Eli minulle on tosi iso asia, että en työskentele kaupankäynnin parissa. Yksityinen sairaanhoito on tietysti hoitoa sekin, joten yksityisellä sektorilla työskentely ei ole aivan poissa laskuista mutta ei ihan toivottuakaan.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Posted

Palkka, porukka, koulutusta vastaava duuni. Muulla ei minkäänlaista väliä.

Kyllä mulla etiikkaa tulee jossain vastaan. Uskontoa ei saa pakkomyydä, asiakkaita ei saa riistää, välineitä tulee olla riittävästi esim. vaippoja, joka taas kyllä liittyy omaankin jaksamiseen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Mä en voisi olla yksityisellä (lääkäriasemalla) just tosta samasta syystä jota Sistah luettelee. Siellä ymmärtääkseni rahalla saa lähes mitä vaan. (Ja mä tykkään erityisesti just siitä hoidon tarpeen arvioinnista, en siitä että kaikki hoidetaan lääkärillä eikä kellekään voi kirjata "hoito-ohjeet annettu" tai "ei hoidon tarvetta".)

Lisäks sillä on ollut merkitystä minkä kaupungin työntekijäks päädyn. Espoo tunnetaan hyvänä työnantajana.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Posted

Itse koen mielenkiitoiseksi vertailun kunnallisen ja yksityisen palveluntarjoajan välillä. Olen pitänyt tärkeänä varmaa palkkaa, mielekästä tehtävä kenttää sekä hyvää työyhteisöä.

Jos joku muu syy yksityiselle siirtymiseeni pitäisi löytää, niin ainakin yksityisen sektorin imagon nostaminen. Halusin nähdä millä tavalla kaikki edellä mainittu + tietysti hyvä hoito vanhustyössä toteutuu ja miten pystyn vaikuttamaan, vai pystynkö...

Tällä hetkellä olen yksityisellä ihanne työpaikassani, hoito jota tarjoamme on laadultaan hyvää ja työyhteisön hyvinvointi syntyy paljolti siinä sivutuotteena. henkilökohtainen tavoitteeni on olla ylläpitämässä oman työpaikkani hyvää imagoa ja hoidon ja palvelujen korkeaa laatua.

Posted

hoitotyö ei ole lähtökohdiltaan mukana taloudelliseen kasvuun pyrkivässä talousrakenteessa

Ei ehkä lähtökohdiltaan, mutta kyllä sos. ja terveyssektoria käytetään välillisesti markkinavoimien apurina melko härskisti.

Suomen julkinen sektori on yksi euroopan tehokkaimmista ja etenkin sos. ja terveyspuolen matala palkkataso on mahdollistanut Suomen huippuluokan kilpailukyvyn kansainvälisesti. Eli mitä pienempi palkka on hoitajilla sitä paremmat verotus-, vienti yms. edut on hallitus voinut yrityksille tarjota.

mun mielestä KAIKKIEn pitäis alentaa palkkojaan
Toiveesi saattaa toteutua pikemmin kuin arvaatkaan, yksityisten duunareiden alaspäin tapahtuvat palkkajoustot ja hoitoalan taantuman aikana tehdyt nollasopimukset saattavat vielä olla hyvinkin arkipäivää..
Guest Student Midwife
Posted

Synnäriin kun mieli käy niin työnantaja löytyy vain erikoissairaanhoidon piiristä eli palvelen kuntaa/valtiota. Yksityisesti tai Raha-automaattiyhdistyksen avustuksella kun ei Suomessa synnytetä.

Posted

Itse koen mielenkiitoiseksi vertailun kunnallisen ja yksityisen palveluntarjoajan välillä. Olen pitänyt tärkeänä varmaa palkkaa, mielekästä tehtävä kenttää sekä hyvää työyhteisöä.

Jos joku muu syy yksityiselle siirtymiseeni pitäisi löytää, niin ainakin yksityisen sektorin imagon nostaminen. Halusin nähdä millä tavalla kaikki edellä mainittu + tietysti hyvä hoito vanhustyössä toteutuu ja miten pystyn vaikuttamaan, vai pystynkö...

Tällä hetkellä olen yksityisellä ihanne työpaikassani, hoito jota tarjoamme on laadultaan hyvää ja työyhteisön hyvinvointi syntyy paljolti siinä sivutuotteena. henkilökohtainen tavoitteeni on olla ylläpitämässä oman työpaikkani hyvää imagoa ja hoidon ja palvelujen korkeaa laatua.

Itselläni oli tällaisia samansuuntaisia ajatuksia palveltuani vuosia kuntaa. Halusin rohkeasti kokeilla pitävätkö kaikki "pahat puheet" yksityisistä työnantajista paikkansa. Kokemus on ollut tähän asti pelkästään positiivinen, sillä työpaikallani on sitä aitoa joustavuutta työntekijöitä kohtaan, mistä kuntatyönantaja vain korulausein esitteisiinsä kirjoittelee, mutta jättää kuitenkin pääosin toteuttamatta käytännössä. Lisäksi kyllästyin julkisen sektorin iänikuiseen byrokratiaan, mikä hidastaa ja vaikeuttaa sekä potilaiden, että omaisten ja työntekijöiden ajamia asioita.

Ainoa asia, joka vaivasi aluksi oli joku outo fiilis siitä, että tunsin velvollisuudekseni palvella kuntaa. Tuota on kyllä näin jälkikäteen vaikea tajuta, mutta niin vaan oli.

Huomattavin helpotusta tuova asia on ollut sen ymmärtäminen, että myös rahapalvelut voivat olla eettisesti korkeatasoisia. Tähän tietysti vaikuttaa se, ettei työnantajani ole vielä tarvinnut myydä palveluitaan alihintaan kunnille, vaan voimme tehdä työtämme mitään säästämättä ja mistään tinkimättä.

• 1 month later...
Posted

Sekä kunnallisella että yksityisellä sektorilla työskennelleenä olen nyt valinnut yksityisen. Muutama syy... parempi palkka, työsuhde-etuja, työajat ja -päivät saa itse valita (tai ainakin niihin voi itse vaikuttaa), asiakkaille on enemmän aikaa ja pomot on yleensä reilumpia. Mun kokemukset kunnalliselta puolelta on melko huonoja, joten valinta on selvä. Tällä hetkellä, mutta tulevaisuuttanihan en osaa ennustaa...  ::)

Posted

Kunnalliset palvelu tuotetaan yhteisillä verovaroilla jota kukin maksamme ja maksuille haluamme myös vastinetta. Valitettavasti tämän päivän frendi on ulkoistaa palveluja mm. terveyskeskuksia yksityistetään. Mitä kaikki sitten todellisuudessa maksaa? ulkoistamisen huumassa vertailu kustannuksista jää yleensä tekemättä. Kuntien henkilöstökulut laskevat ja välilleset kulut voivat nousta monin kertaisiksi jolloin todellista säästöä en synnykkään. Välillisillä kustannuksilla tarkoitan sitä jos verrataan virkalääkäreiden ja yksityisten keikkalääkäreiden esim. Uusinta käyntien ja  erikoissairaanhoitoon lähettetävin määrää. Ilmeisesti MallaMaria sinulla hyvä työnantaja luettelemisiesi etuuksien määrään. Valitettavasti aina ei näin ole joten työsopimuksia tehdessä kannattaa olla tarkkana.

Hyvää Joulun odotusta.

MAINOS

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...