Jump to content
MAINOS

IV-lääkkeiden käyttökuntoon saattaminen


{BS}

Recommended Posts

Nyt taasen IV-koulutuksen satoa:

Sairaala-apteekin farmaseutin ohjeet iv-lääkelisäysten tekemiseen:

-Puhdas, rauhallinen, hyvin ilmastoitu työtila (suositellaan vetokaappia)

-Pukeutuminen:

  -Suusuoja, päähine, käsineet (Tehdaspuhtaat nitriilit vähintään, suositellaan steriilejä käsineitä.)

-Alusta puhdistetaan denaturoidulla etanolilla ja päälle asetetaan steriili leikkausliina

Ja sitten kysymys:

Kuinka monessa paikassa toimitaan näin?

Itse en tiedä ainakaan yhteen toimipistettä, jossa näin tehtäisiin.

Tuntuu, että apteekissa välillä katoaa realismi...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kuulostaa hyvältä mutta enpä oo törmännyt yhteenkään paikkaan missä noin toimittas  >:D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitten kysymys:

Kuinka monessa paikassa toimitaan näin?

Itse en tiedä ainakaan yhteen toimipistettä, jossa näin tehtäisiin.

Tuntuu, että apteekissa välillä katoaa realismi...

Joka työpäivä IV-lääkkeiden kanssa tekemisissä olevana, en ole koskaan noin tehnyt. Omatunto kolkuttaa....  >:D

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten toi toteutetaan ambulanssissa? Esim. nitrotipan valmistaminen?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä farmaseutti tekee kardioplegialiuokset vetokaapissa, mutta jos esim. päivystysaikana niitä hoitsut tekevät niin ihan missä milloinkin. Sytostaatitkin läträtään missä nyt parhaiten tilaa on, vaikka vetokaappikin olisi.

Tota hanskojen steriiliyttä jotenkin ihmettelen, koska harva (mutta jotkut) lääkkeet ovat pakattu siten, että saisit sen ampullan sieltä steriilisti ulos. Eli tarvisi oikeasti kaksi ihmistä, jos ne haluaisi oikeasti steriilisti tehdä. Ei ole tainnut tämä luennoinut farmakologian profeetta tutustua siihen, mitä on käytännössä se lääkkeiden ANTAMINEN.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka suuri kontaminaatioriski oikeasti on *ilman* kautta? Toki ei absoluuttinen nolla, mutta luulisi että jos riski on hirveä niin se näkyisi jo  :P

Toki vetokaapin käyttö on suotavaa jos laimennellaan esim. helposti kaasuuntuvia sytostaatteja joista on työntekijälle vaaraa mutta muuten?

Ei se vakavaa ole, se on vaan syöpää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iso huokaisu...Juu.. totta on, että sairaala-apteekeissa ollaan autuaan tietämättömiä niistä kammottavista olosuhteista, missä reaalimaailmassa toimitaan.

Apteekeissa on niin pilkuntarkat säädökset noista iv-tsydeemeistä, että heikoimpia hirvittää...

Ei puhettakaan, että iv-lääkkeitä laimenneltaisi laminaarikaappien ulkopuolella.

Jos näin toimisi, saisi potkut ja ikuisen aasinhatun ammattikuntansa silmissä.

Puolustuspuheena sanoisin, että sairaala-apteekeissa on yleensä joka paikassa puhdastila-laboratoriot tai ainakin laminaarikaapit. Sen vuoksi on täysin mahdotonta ymmärtää, että ympäröivässä maailmassa näin ei ole.

Kaunis ajatus taustalla on suojella sekä lääkkeen läträäjää lääkehuuruilta että potilasta ylimääräiltä mikrobeilta.  :)

Lääkehuurut on keljuja siksi, että voivat allergisoida lääkkeiden laimentajan pikkuhiljaa (omasta takaa löytyy v-penisilliini, kefaleksiini, ASA ja muut ristiallergiat ja ihan työn puolesta ilmestyneet) ja se on tietty epäsuotavaa.

Mikrobikontaminaatioriskiä ajatellen on täysin pässinselvää, että sairaala-apteekissa voidaan tehdä laimennokset kaikkein puhtaimmin. Siksi sieltä saattaa tulla käyttövalmiiksi tehtyjä iv-laimennoksia paljon pitemmillä kestoajoilla kun muualla on suositeltu.

Jos yrittää asiassa pysyä, niin karvahattuversio alkuperäisestä sairaala-apteekin ohjeistuksesta on seuraava:

-Käytä puhtaita hanskoja. Kunhan on hanskat.(Tai pese ja desinfioi kädet huolella)

-Pyyhkäise viinalla hanskat ja käytettävä lagenula tai ampulli.

-Pyyhkäise viinalla pöydänkulma, missä ajattelit laimentaa.

-Laske laimennettava lääke pöydälle.

-Pyyhkäise viinalla nakkeli- tai glukoosipussi, erityisesti tuleva lävistyskohta.

-Avaa ampulli (muista, että lääkeliuos on suojaton eli ÄLÄ aivastele tai anna kollegasi hillua ihan vieressä), lagenula ei ole niin herkkä moiselle.

-Imaise tarvittava määrä lääkeliuosta neulan kanssa ruiskuun mahdollisimman vikkelästi, vaihda neula puhtaaseen ja tyrkkäise laimennusliuokseen(NaCl tai glukoosi)

Tämän verran aseptiikkaa voi jokainen noudattaa. (Ja kannattaa muistaa, että tämä on netti-farmaseutin suosittelema konsti  :nauraa: )

Ambulanssin olosuhteisiin ei tämän farmanautin mielikuvitus riitä.. :)

Ja pyytäisin myös kärsivällisyyttä ja ymmärrystä sairaala-apteekin väkeä kohtaan. He tekevät juuri niinkuin on opetettu ja ajattelevat asiat oman ympärillä olevan todellisuuden kautta..

Miksiköhän olen vuosien varrella pitänyt meteliä siitä, että osastojen tulisi vierailla apteekeissa ja apteekkiporukan tulisi jalkautua osastoille...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja pyytäisin myös kärsivällisyyttä ja ymmärrystä sairaala-apteekin väkeä kohtaan. He tekevät juuri niinkuin on opetettu ja ajattelevat asiat oman ympärillä olevan todellisuuden kautta..

Miksiköhän olen vuosien varrella pitänyt meteliä siitä, että osastojen tulisi vierailla apteekeissa ja apteekkiporukan tulisi jalkautua osastoille...?

Joskus vaan kuohahtaa, kun teet YKSIN 27 laimennosta esim. kello 24:ksi. Aloitatko jo heti töihin tullessa? Säilyvät varmasti siinä roikkuessa hyvin...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meil on töissä vetokaappi, nitriittihanskat, suusuojat ja myssyt.. ainoa joka vetokaappia käyttää on farmaseutti.. mut ei sekään laita myssyä ja suusuojaa ;)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka moni oikeasti pyyhkäisee nuo lävistyskohdat viinalla ennen siitä läpi törkkäämistä?

Minä ainakin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lagenulasta ja infuusionesteistä tulisi pyyhkäistä ne pistokohdat, ennen läpäisemistä. Eli siis myös ecoflac-pulloista yms.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lagenulasta ja infuusionesteistä tulisi pyyhkäistä ne pistokohdat, ennen läpäisemistä. Eli siis myös ecoflac-pulloista yms.

Vaikka vasta poistaisi folion tms. siitä päältä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lagenulasta ja infuusionesteistä tulisi pyyhkäistä ne pistokohdat, ennen läpäisemistä. Eli siis myös ecoflac-pulloista yms.

Vaikka vasta poistaisi folion tms. siitä päältä?

Joo. Hygieniatyöryhmä on antanut tällaisen ohjeen. Asiaa oli kysytty valmistajilta ja he vastasivat, että voivat taata sisällön olevan steriiliä, mutta eivät sen folion alla olevan kumin steriiliyttä. Se folio kun voi niin helposti falskata.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Pyyhkäise viinalla hanskat

Ei kai noi  oikeasti jossain tehdä?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lagenulasta ja infuusionesteistä tulisi pyyhkäistä ne pistokohdat, ennen läpäisemistä. Eli siis myös ecoflac-pulloista yms.

Vaikka vasta poistaisi folion tms. siitä päältä?

Joo. Hygieniatyöryhmä on antanut tällaisen ohjeen. Asiaa oli kysytty valmistajilta ja he vastasivat, että voivat taata sisällön olevan steriiliä, mutta eivät sen folion alla olevan kumin steriiliyttä. Se folio kun voi niin helposti falskata.

Meillä koulussa taas puhuttiin että oli varta vasten kysytty tätä pyyhkäisemis hommaa valmistajalta ja he sanoivat että EI tarvitsisi pyyhkäistä folion alta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Pyyhkäise viinalla hanskat

Ei kai noi  oikeasti jossain tehdä?

Olen kuullut, että käsineiden päälle ei saisi laittaa viinaa, koska se "polttaisi" hanskojen pintaa... Tietääkö kukaan, onko väitteellä perää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Pyyhkäise viinalla hanskat

Ei kai noi  oikeasti jossain tehdä?

Olen kuullut, että käsineiden päälle ei saisi laittaa viinaa, koska se "polttaisi" hanskojen pintaa... Tietääkö kukaan, onko väitteellä perää?

Jos olen oikein ymmärtänyt, pirtu voi tehdä hanskoihin reikiä. Ampullan kaulan katkaisemiseenhan voi käyttää vaikka pirtutaitosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Pyyhkäise viinalla hanskat

Ei kai noi  oikeasti jossain tehdä?

Olen kuullut, että käsineiden päälle ei saisi laittaa viinaa, koska se "polttaisi" hanskojen pintaa... Tietääkö kukaan, onko väitteellä perää?

Jos olen oikein ymmärtänyt, pirtu voi tehdä hanskoihin reikiä.

Näin on perusteltu aiemmin sitä ettei hanskoja saa pirtulla desinfioida, tutkimuksia tuosta reikääntymisestä ei kyllä ole vastaan tullut. Etenkin nitriilikäsineiden kohdalla tuo mahtanee olla vanhanaikasta, sillä nehän kestävät valmistajien väitteiden mukaan lähes kaikkea liuotinaineista alkoholiin..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Pyyhkäise viinalla hanskat

Ei kai noi  oikeasti jossain tehdä?

Olen kuullut, että käsineiden päälle ei saisi laittaa viinaa, koska se "polttaisi" hanskojen pintaa... Tietääkö kukaan, onko väitteellä perää?

Jos olen oikein ymmärtänyt, pirtu voi tehdä hanskoihin reikiä.

Näin on perusteltu aiemmin sitä ettei hanskoja saa pirtulla desinfioida, tutkimuksia tuosta reikääntymisestä ei kyllä ole vastaan tullut. Etenkin nitriilikäsineiden kohdalla tuo mahtanee olla vanhanaikasta, sillä nehän kestävät valmistajien väitteiden mukaan lähes kaikkea liuotinaineista alkoholiin..

Näin varmasti on, reikiintyminen koskee varmaankin vinyyli- ja lateksihanskoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin varmasti on, reikiintyminen koskee varmaankin vinyyli- ja lateksihanskoja.

Jos tuo reikiintyminen on faktaa niin ristiriita kyllä jää hygieniahoitajien sekä farmaseuttien ohjeiden välille..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun Zinacef laitetaan Trikozolin kanssa tippumaan samasta pullosta, niin mihin nesteeseen Zinacefin voi/ pitää laimentaa ensin? 20 ml Aqua vai NaCl 0,9% tai kenties molemmat vaihtoehdot käyvät?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun Zinacef laitetaan Trikozolin kanssa tippumaan samasta pullosta, niin mihin nesteeseen Zinacefin voi/ pitää laimentaa ensin? 20 ml Aqua vai NaCl 0,9% tai kenties molemmat vaihtoehdot käyvät?

Itse oon muistaakseni laimentanut aquaan. Siitä on tosin nyt vähän aikaa jo.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun Zinacef laitetaan Trikozolin kanssa tippumaan samasta pullosta, niin mihin nesteeseen Zinacefin voi/ pitää laimentaa ensin? 20 ml Aqua vai NaCl 0,9% tai kenties molemmat vaihtoehdot käyvät?

Ei välttämättä mihinkään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...