Jump to content
MAINOS

Systole-lehti


Teemu

Recommended Posts

En mä kyllä sellaista kuvaa saanut. Systolesta puhuessa olen kyllä osin O'boyn kanssa samoilla linjoilla. Jos kyse on ensihoitoalan erikoislehdestä, siitä toivoisi kyllä juurikin lukevansa niistä uusimmista alaa koskevista tutkimuksista, uutisia ja haastatteluja. Pershäiriöjutut on multakin jääneet lukematta, tosin ne olisi voinut taittaakin vähän eri tavalla, kauhean raskaalta näytti ihan ensisilmäyksellä jo. Puhtaasti pelastuspuolen jutut voi jättää kaikin mokomin pois, toki toimimme paljon yhteistyössä palojeesusten kanssa mutta Pelastustieto olkoon niitä aiheita varten.

Miksei Systole voisi olla tenttimateriaalina, kunhan juttujen taso pysyy laadukkaana. Hoito-ohjeet pitäisi kaikilla olla sillä tavalla hanskassa, ettei joudu alvariinsa sieltä tarkistamaan, että mitä pitikään tehdä. Pysymällä selvillä alan uusista tuulista, tietää miksi ja miten ja voi vaikka kyseenalaistaa niitä mahdollisesti päivittämättä jääneitä hoito-ohjeita. Se on sitä oman ammattitaidon ylläpitämistä ja päivittämistä, mitä meiltä kaikilta edellytetään. Ensihoito on ehkä nopeiten muuttuva hoitotyön osa-alue, kun koko ajan tulee uusia laitteita, lääkkeitä ja hoitoprotokollia. Ei näissä hommissa pärjää enää pelkällä 70-luvulla suoritetulla pätevöittämiskurssilla, kyllä sen jälkeenkin on pitänyt istua koulutuksissa ja jopa itse lukea vähän kirjaa tai lehteä.

Eli ei Systole yksinään takaa kenenkään ammattitaitoa, mutta sillä on oma paikkansa kun puhutaan ensihoidon ammattitaidon ylläpitämisestä ja päivittämisestä. Hyvät artikkelit taas nostavat lehden profiilia entisestään, joten toivon että Systolessakin pysytään edelleen pääasiassa näissä akuuttihoitotyöhön liittyvissä aiheissa. Ja kuten kaikki tiedämme, ensihoitoon ja sairaankuljetukseen liittyy kaikkea kiireellisyyttä väliltä A-D, ja mitä suuremmissa määrin myös esim. 793D, joten eiköhän sitä jutun aihetta löydy lähivuosiksi näistäkin teemoista.

Aion tilata jatkossakin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 80
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ensihoidon taso ei riipu siitä mitä systolessa kirjoitetaan. Olen mieltänyt systolen ensihoidon erikoislehdeksi jota ensihoitajat lukevat. Systolea lukemalla ensihoitaja voi viisastua, millä voikin sitten jo vaikustusta ensihoidon tasoon. Eli tavallan ehkä sillä sittenkin on vaikutusta. Monimutkaista. Tietysti saman voi ihan yhtä hyvin opiskella muualtakin. Mä olen kuitenkin pitänyt systolea hyvänä foorumina tähän. Toivottavasti se pysyy sellaisena jatkossakin. Joukkoon mahtuu mun puolesta kyllä davetkin, mutta pääpaino on juuri akuutimmissa jutuissa. Ehkä ne ei kaikkia liikuta sitten...?? Mua ei taas vastaavasti liikuta vpk:n asiat noin esimerkkinä. Voin lukea ne tilaamastani pelastustiedosta.

Kaikki informaatio on arvokasta, tavalla tai toisella. Jokaiselle kirjoitukselle vaan on oma paikkansa. Ja tietysti jokaisella lukijalla omat odotuksensa.

Puhut totta janne, et ole sanonut että lääketieteelliset artikkelit olisi turhia tai että systolen artikkelit olisi turhia.

Ihan yleisesti keskustelua lukemalla tuli semmonen fiilis että mitä hittoa sitä systolea lukemaan kun sielä puhutaan kuumminkin niistä hyper-aane asioista. Heräsi mielikuva siitä että joku paasaa että hätätilanne on helppo hoitaa, kattoo vaan hoito-ohjetta ja on tutkintopaperi kourassa. Toivottavasti pelkät hoito-ohjeet ja tutkinto ei takaa missään kenellekkään ja ikinä pätevyyttä. Voi olla aika vaarallista jos hoito-ohje käskee antamaan lääkettä x ja näin sokeasti toimitaan. Tommosessa tilanteessa voisin odottaa kuulevani jonkun sanovan että helppoahan tää. Ei siis tiedetä mitä pitäisi tietää.

Hyvä kommentti MVT:ltä muuten.

Ehkä ilmaisin itseäni huonosti. Ja väsyneesti. Mutta semmonen harrastus tää happitaksin apupojan homma on.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun tauti on selvillä tai peruselintoiminnot järkkyvät pahasti, hoidon toteuttamiseen ei enää vaadita niinkään kokemuksen kautta tullutta kliinistä silmää, vaan hoitoprotokollien ulkoluvulla ja sisälukutaidolla pärjää melko pitkälle.

Alkup. aihetta myötäillen : Mistäs luet uusimmat jutut? Itse haluaisin lukea systolesta ja siksi sen tilasin. Kaikkialla ei nimittäin hoito-ohjeet pahemmin päivity.

Terveyskeskuksen ja sairaanhoitopiirin ohjeistukset tietysti luetaan ja näitä käytäntöön sovelletaan. Lisätietoa saa halutessaan monesta eri lähteestä; esim. koulutuksista, käypä hoidosta, alan kirjallisuudesta sekä lehdistä.

Eli oman kokemuksen mukaan ilman Systolea on mahdollista hoitaa sairaankuljettajan perusduunia kohtuullisella menestyksellä, aivan jokaisen kun ei tarvitse kulkea eturintamassa uusia tuulia haistelemassa. Kyllä ne suomen oloihin parhaat protokollat ja käytännöt siirtyvät aikanaan käypä hoitoon sekä paikallisiin ohjeistuksiin, tähän pitää kyytipojan vaan luottaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun tauti on selvillä tai peruselintoiminnot järkkyvät pahasti, hoidon toteuttamiseen ei enää vaadita niinkään kokemuksen kautta tullutta kliinistä silmää, vaan hoitoprotokollien ulkoluvulla ja sisälukutaidolla pärjää melko pitkälle.

Alkup. aihetta myötäillen : Mistäs luet uusimmat jutut? Itse haluaisin lukea systolesta ja siksi sen tilasin. Kaikkialla ei nimittäin hoito-ohjeet pahemmin päivity.

Terveyskeskuksen ja sairaanhoitopiirin ohjeistukset tietysti luetaan ja näitä käytäntöön sovelletaan. Lisätietoa saa halutessaan monesta eri lähteestä; esim. koulutuksista, käypä hoidosta, alan kirjallisuudesta sekä lehdistä.

Eli oman kokemuksen mukaan ilman Systolea on mahdollista hoitaa sairaankuljettajan perusduunia kohtuullisella menestyksellä, aivan jokaisen kun ei tarvitse kulkea eturintamassa uusia tuulia haistelemassa. Kyllä ne suomen oloihin parhaat protokollat ja käytännöt siirtyvät aikanaan käypä hoitoon sekä paikallisiin ohjeistuksiin, tähän pitää kyytipojan vaan luottaa..

Osassa maata hoito-ohjetta ei oikeastaan edes ole. Nekin yksittäiset laput mitä löytyy saattaa olla ties miten vanhoja. Eli eivät päivity. Hoito-ohje on lisäksi luonteeltaan aivan erilainen kuin kirjallisuus tai lehdet. Jälkimmäisissä pyritään selvittämään syyt ja perusteet halutulle toiminnalle kun taas ohje on ohje ilman erittelyjä. Koulutuksiakaan ei pahemmin ole ainakaan minun kohdalle sattunut.. Siitä akuutimmasta hoidosta Systole on kirjoittanut 20 vuotta ja antaa jatkua vaan samaa rataa. Mielestäni on aivan loogista että lehdestä löytyy uusimmat tutkimukset ja suuntaukset. Miksi ei..? Viimiset pari numeroa on herättäny vähän kysymysmyksiä lehden tarkoitusperästä mutta jotain teemanumeroitahan nuo taisi olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin kun tauti on selvillä tai peruselintoiminnot järkkyvät pahasti, hoidon toteuttamiseen ei enää vaadita niinkään kokemuksen kautta tullutta kliinistä silmää, vaan hoitoprotokollien ulkoluvulla ja sisälukutaidolla pärjää melko pitkälle.

Alkup. aihetta myötäillen : Mistäs luet uusimmat jutut? Itse haluaisin lukea systolesta ja siksi sen tilasin. Kaikkialla ei nimittäin hoito-ohjeet pahemmin päivity.

Terveyskeskuksen ja sairaanhoitopiirin ohjeistukset tietysti luetaan ja näitä käytäntöön sovelletaan. Lisätietoa saa halutessaan monesta eri lähteestä; esim. koulutuksista, käypä hoidosta, alan kirjallisuudesta sekä lehdistä.

Eli oman kokemuksen mukaan ilman Systolea on mahdollista hoitaa sairaankuljettajan perusduunia kohtuullisella menestyksellä, aivan jokaisen kun ei tarvitse kulkea eturintamassa uusia tuulia haistelemassa. Kyllä ne suomen oloihin parhaat protokollat ja käytännöt siirtyvät aikanaan käypä hoitoon sekä paikallisiin ohjeistuksiin, tähän pitää kyytipojan vaan luottaa..

Totta hemmetissä näitä hommia voi tehdä ilman Systoleakin. Kysehän on omasta mielenkiinnosta. Toisilla on ammattikirjallisuutta ja -lehtiä hyllyt väärällään, toiset käy koulutuksissa ja opintopäivillä, jotkut luottaa siihen että ohjeistukset ja protokollat on viimeisimmän tiedon mukaiset, ja jokainen tekee varmasti työnsä ihan yhtä hyvin.

Mielenkiintoista että keskustelussa mentiin näin syvällisiin pohdintoihin, nostettiin yksi julkaisu näinkin tärkeään asemaan. Johtuisiko siitä että on oikeastaan ainoa ensihoidon äänenkannattajaksi julistautunut aviisi. Alunperinhän vaan kysyttiin, mitä mieltä kansa on uudistuneesta ulkonäöstä ja viimeisimpien numeroiden sisällöstä. Hyvä me, täähän hipoo jo hoitotieteellistä pohdiskelua!

*lueskelee viiltävän ammatillista Systolea odotellessaan hektisiä hengenpelastustehtäviä joilla saa hoitaa ihmistä hoitotyön auttamiskeinoin psykofyysissosiaalisena kokonaisuutena*

*oikeesti kaivaa nenää ja odottelee edes davekyytejä*

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä akuutimmasta hoidosta Systole on kirjoittanut 20 vuotta ja antaa jatkua vaan samaa rataa. Mielestäni on aivan loogista että lehdestä löytyy uusimmat tutkimukset ja suuntaukset. Miksi ei..?

Ei kai tässä kukaan ole Systolea nollaamassa, mun puolesta jatkakoot linjallaan/linjattomuudellaan.

Mutta jos joskus ko. lehdessä tai jossakin muualla kirjoitetaan asioista jotka meitä perusperustason duunareita kiinnostaa (ja jota pääasiallisesti työksemme teemme,) niin suokaa meille se pieni ilo että saamme halutessamme lukea myös näitä "joutavanpäiväistä artikkeleita.."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdotus:

Muutetaan Systole pelastus-ja ensihoitoalan Ammattilaisten yhteiseksi lehdeksi, jolloin pelastusalan johtava harrastuslehti Pelastustieto voisi keskittyä kirjoittamaan oman alansa juttuja. Tällöin voisimme saada säästöjä aikaiseksi lopettamalla Sopimuspalokuntalainen-lehden tarpeettomana. Pelastusalan harrastajien pää-äänenkannattaja voisi olla nimeltään vaikkapa Letkukerholainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten on vielä sellainenkin lehti, kuin Pelastusalan ammattilainen.

Kyllähän näitä piisaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tänään tipahti uusi Systole postiluukusta ja tämä numero oli mielestäni viime numeroa parempi. Itse tuli ainakin lueskeltua innolla:) Varsinkin sairaankuljetuken ja päivystyksen henkilöstön eri näkökulmien vertailu oli mielenkiintoista luettavaa... kuten toki myös hengitystie-aiheet..Kaiken kaikkiaan oli hyvä numero minun mielestäni..

"..En usko, että saa yleistä hyväksyntää/ käsitykseni kieroon kasvaneet./ Voidaanko määritellä rajaa sellaista/ kun hassusta tulee pelottava? Ei saisi ajatella näin/mutta se ei oo ainoo, mitä teen väärin./

Minussa on ongelma/ jokin virhe ohjelmoinnissa/ puutteita koodissa/ korvaa arvaamattomuudella/ Tuntuu että tekijä unohti otsaan kirjoittaa/  Ravistettava ennen käyttöä.."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tipahti uusi Systole postiluukusta ja tämä numero oli mielestäni viime numeroa parempi. Itse tuli ainakin lueskeltua innolla:) Varsinkin sairaankuljetuken ja päivystyksen henkilöstön eri näkökulmien vertailu oli mielenkiintoista luettavaa... kuten toki myös hengitystie-aiheet..Kaiken kaikkiaan oli hyvä numero minun mielestäni..

Omasta näkökulmastani lisään sen hätäkeskuksesta kertovan jutun. Asiallinen pikku raapaisu todellisuuteen, ja täydentää Hätäkeskus-blogia hienosti. Todellista tietoa tietoisuuteen sen ainaisen "meillä on kaikki hyvin"-paskan sijasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ehdottomasti tuo hätäkeskus-juttu oli hyvä ja kuten Luuriapina sanoi oli mukava täydennys tuohon Hätäkeskus-blogiin johon olen jäänyt aivan koukkuun! Työ Häke:n kanssa on kuitenkin sairaankuljetuksessa yksi peruselementeistä, että sitä voitaisiin mielestäni raapaista vähän enemmänkin..

"..En usko, että saa yleistä hyväksyntää/ käsitykseni kieroon kasvaneet./ Voidaanko määritellä rajaa sellaista/ kun hassusta tulee pelottava? Ei saisi ajatella näin/mutta se ei oo ainoo, mitä teen väärin./

Minussa on ongelma/ jokin virhe ohjelmoinnissa/ puutteita koodissa/ korvaa arvaamattomuudella/ Tuntuu että tekijä unohti otsaan kirjoittaa/  Ravistettava ennen käyttöä.."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häkeä käsittelevän artikkelin viimeinen kappale oli asiaa ja kyseinen toiminta jo käynnistettykin. Meillä on käynyt lanssareita "takaluureilla" kuuntelemassa (on niitä palomiehiäkin käyny) ja vastaavasti päivystäjät on päässy lanssin mukaan kentälle.

Kovasti on päivystäjät tykänneet ja hyvää palautetta on tullut myös lanssiväeltä  :D

Toivotavasti innokkaita häkeen tulijoita löytyy jatkossakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Häkeä käsittelevän artikkelin viimeinen kappale oli asiaa ja kyseinen toiminta jo käynnistettykin. Meillä on käynyt lanssareita "takaluureilla" kuuntelemassa (on niitä palomiehiäkin käyny) ja vastaavasti päivystäjät on päässy lanssin mukaan kentälle.

Kovasti on päivystäjät tykänneet ja hyvää palautetta on tullut myös lanssiväeltä  :D

Toivotavasti innokkaita häkeen tulijoita löytyy jatkossakin.

Millä alueella tuollaista toimintaa on? Joskus aikaa sitten kävin Helsingin häkessä kuuntelemassa puheluita, olisi mukava päästä virkistämään kokemusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, mitenkä pääsee häkeen tutustumaan noinkin hyvin?

Edellisten opintojeni aikana tuli esille asia, että meitä ei oltu huolimassa häkeen siksi, että voisimme kuulla puheluista tuttujen ihmisten asioita..

Myöhempi vuosikurssi sitten kävi kyllä, mutta en tiedä kuinka laajalti pääsivät tutustumaan. Olen Kehässä käynyt "palopoikien" kanssa monta vuotta sitten, eikä meitä käytetty kuin hätäisesti salin laidalla ja sitten jossain sivukopissa esittelivät järjestelmiensä toimintaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iso käsi Markolle, nyt ainakin lehden sisältö oli minusta/minun mieleinen!

Ja edelleen lehden ulkoasu on "erittäin hyvä, ellei jo täydellinen"  :nauraa:

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Iso käsi Markolle, nyt ainakin lehden sisältö oli minusta/minun mieleinen!

Ja edelleen lehden ulkoasu on "erittäin hyvä, ellei jo täydellinen"  ::)

No on se isompi ja vessassa luettavampi. Niin päälaelleen on artikkilien sisältö supistunut kuin kureutunut tyrä. Pari ekaa ymmärrän tapahtumien vuoksi. Tiedollinen sisältö alkaa olla alle jäätymispisteen, esim. tää hengitystieden turvaamis artikkelit oli niin vailinaisia. Taitaa uudistuneesta Systolesta tulla uusi Anna kaikkien muiden ratoksi. Onhan meillä jo Sairaala-sarja käynnissä

R-kioskiin standille vain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa, musta nää artikkelit hengitystien hoidosta olivat kiinnostavia.

Lisäksi muutenkin sisältö oli nyt enemmän ensihoidon asiaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin ainakin opiskelijan näkökulmasta tuo tämä uusin Systole todella laajalta alueelta hyvää perustietoa. Tietenkin on vaikea tyydyttää eri tasoisten lukijoiden tiedonnälkää, joten joidenkin mielestä sisältö ei tuo heille uutta tietoa.

Oli hieno lukea myös psykiatrian alueelta artikkelia itsetuhoisten nuorten kuuntelusta, itsekin tälläisen potilaan kohdattuani avasi hieman miten seuraavalla kerralla suhtautuu ja miten mahdollista auttaa potilasta ensihoidon lyhyen hoitokontaktin aikana.

"Ei se vielä retkuksi tee jos vähän renttuillaan, joka muuta väittää sille sanon 'terve vaan' ja..."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin itse nyt ensimmäisen kerran tämän uuden Systolen kun itsekin olin siinä osallisena. Aikas erilaiselta lehti näyttää kuin ennen - tuntuu että oikeaa asiatekstiä on paljon aikaisempaa vähemmän, mikä mielestäni on sääli.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle tuli aikoinaan systole, tähän uuteen paljon puhuttuun en ole päässyt tutustumaan viellä...

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kävin tuolla bittiavaruudessa ja onpahan tästin aiheesta tällä palstalla keskusteltu ainakin 4ja½ vuotta sitten ja aloitajana kukas muu kuin......jep jep liikaa on tullut kommentoitua, taaskin!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jäin miettimään ja luin uudestaankin mikä hengitysteidenhallinta-jutussa oli vailinaista? Mitä siinä olisi pitänyt olla lisää?

1.numero oli hyvä ja niin oli tämäkin numero.

Iso käsi Markolle, nyt ainakin lehden sisältö oli minusta/minun mieleinen!

Ja edelleen lehden ulkoasu on "erittäin hyvä, ellei jo täydellinen"  :nauraa:

No on se isompi ja vessassa luettavampi. Niin päälaelleen on artikkilien sisältö supistunut kuin kureutunut tyrä. Pari ekaa ymmärrän tapahtumien vuoksi. Tiedollinen sisältö alkaa olla alle jäätymispisteen, esim. tää hengitystieden turvaamis artikkelit oli niin vailinaisia. Taitaa uudistuneesta Systolesta tulla uusi Anna kaikkien muiden ratoksi. Onhan meillä jo Sairaala-sarja käynnissä

R-kioskiin standille vain.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Mitäs mieltä porukat on uudistuneesta systolesta joka on ilmestynyt suunnilleen pari vuotta? Omasta mielestä se on muuttunut parempaa suuntaan kaikilta osin ja varsinkin viimeinen numero oli hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...