Jump to content
MAINOS

Opiskelun kesken jättäminen


Amandaeleonoora

Recommended Posts

Opiskelen kolmatta vuotta ja tuntuu, että opiskelun lopettaminen olisi vaihtoehto. Minulla on siis tilanne, että en voi edetä opinnoissa enää tämän kevään jälkeen, koska yhtä aikaisempaa harjoittelua ei ole hyväksytty, enkä halua tehdä sitä uudestaan. Muut harkat ja kurssit on ihan ok. Opiskelen siis sairaanhoitajaksi.

Tiedän, että kolmen vuoden jälkeen opiskelun jättämisessä ei ole niin sanotusti järkeä, mutta mieluummin jätän opiskelun kokonaan kuin suoritan harkan uudestaan ja todennäköisesti valmistun myöhemmin.

Olisiko kenellekään muulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Hei satsaa nyt ihmeessä yhteen harjoitteluun ja etsi mielekäs harjoittelupaikka.Älä nyt luovuta.Nyyh!

  • Tykkää 1
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Ariscka kirjoitti:

Oletko ajatellut, että teet kesätyön, jonka voisi lukea hyväksi?

Se ei valitettavasti hyödytä tässä tilanteessa, koska hylättyä harkkaa ei voi suorittaa niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä siinä harkan uusimisessa on periaatetasolla niin vastenmielistä? Suhtautuisitko samalla tavalla hylättyyn arvosanaan farmakologian tai ruotsin kurssista? Tai lääkelaskujen läpäisemisen yrittämistä uudelleen?

 

Harakka on kieltämättä työläs, mutta niin ovat monelle laskut, kielet tai farmokologia tai vaikkapa anatomiakin. Harjoittelut ovat opintosuorituksia ihan samalla tavalla. Se, jos yhdessä epäonnistuu määrittelee opiskelijaa ihmisenä tasan saman verran kuin lääkelasku- tai anatomiantentin reputtaminen. Tietyt asiat pitää koulutuksen aikana oppia, mutta aina ei voi onnistua kerralla, vaan joskus joutuu yrittämään uudestaan paremmalla valmistautumisella ja effortilla, ei siinä sen kummempaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älä hitossa keskeytä. On sitä jotkut muutkin valmistuneet myöhemmin erilaisista syistä. Hae vaikka tsemppiapua, ei siinä mitään noloa ole. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei...Tosiaankin älä ihmeessä lopeta.Itse olen sähläillyt teoria -ja lääkelaskujen parissa työelämän parissa,välillä säteillen ja välillä en yhtään mitään.Olemme tuntevia ihmisiä,kaikki vaikuttaa kaikkeen.Jos minun läheiset ei voi hyvin,on keskittymiskyky silloin täysin nolla.

Ole armollinen itsellesi ja pohdi yhdessä ohjaajien kanssa mitä voit tehdä,että harjoittelusi menisi läpi.Selkeä suunnitelma,miten etenee ja missä asiassa opiskelet enemmän.

Keskustele koulusi opettajan,opettajien kanssa miten etenet tässä.Itse teet ratkaisusi ja valintasi.Toivon voimia sinulle ja hyvää kevättä.Olet huippuhyvä ihminen ,uskalla myös hakea tukea jos koet että tarvitset sitä.

Voimia ja iloa päiviin 👍🌷😊

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itsetuntoni on ihan nolla, enkä usko, että minun kannattaisi jatkaa opiskelua. En ole kuitenkaan tarpeeksi hyvä, varsinkaan omasta mielestäni. En usko, että voisin koskaan olla täysin tyytyväinen suorituksiini ja itseeni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omasta mielestään met emme koskaan ole hyviä.Olet aivan hyvä ihmisenä ja sairaanhoidon opiskelijana.Meillä tunteet ja mieliala vaihtelee,koska olemme tuntevia ihmisiä.Tuot asioita esille, niin mielestäni olet empaattinen ja myötätuntoinen ihminen.Hoitoala on 50% kohtaamisia ja empaattisuutta.Oletko huomioinut että hoitoalan yhteiskunnallinen tila mahdollistaa  ihmisten käyttäytymisen ,tänä päivänä ehkä ilmapiiri on kireämpi ja epäkohtia korjataan.Opiskelijahan on aika sivusta katsoja ,koska hän vasta opiskelee,on ohjattavana ja työntekijät on suunnannäyttäjiä tulevaan hoitoalan työyhteisöihin.

Voisit hakea kirjastosta luettavaksi hoitoalan kirjoja,psykologian näkökulmasta,missä tuodaan esille myös hoitoalan epäkohdat, tummat alueet esiin.Kun löydät sen hetken 😊.Me ihmiset osaamme eri hetkinä asioita,joskus paremmin joskus vähemmän.Meillä on erilaisia osaamisalueita ja kehittämisen alueita.Ei kukaan ole toista parempi,täydellisempi,hyvempi.

Voithan pitää välivuoden,toivon kyllä että oppilaitos huomaa oppilaat joita voi viedä eteenpäin.Voimia ja aurinkoisia keväthiihto päiviä ❄️👍🌅.

Muokattu - Kukka-Maaria Keskitalo
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1.2.2020 klo 18.39, Amandaeleonoora kirjoitti:

Opiskelen kolmatta vuotta ja tuntuu, että opiskelun lopettaminen olisi vaihtoehto. Minulla on siis tilanne, että en voi edetä opinnoissa enää tämän kevään jälkeen, koska yhtä aikaisempaa harjoittelua ei ole hyväksytty, enkä halua tehdä sitä uudestaan. Muut harkat ja kurssit on ihan ok. Opiskelen siis sairaanhoitajaksi.

Tiedän, että kolmen vuoden jälkeen opiskelun jättämisessä ei ole niin sanotusti järkeä, mutta mieluummin jätän opiskelun kokonaan kuin suoritan harkan uudestaan ja todennäköisesti valmistun myöhemmin.

Olisiko kenellekään muulla kokemusta vastaavasta tilanteesta?

Mieti miksi hait opiskelemaan alalle ja mikä oli motivaatiosi silloin. Samoin mieti mitä on mennyt pieleen harjoittelussa, voitko panostaa siihen seuraavalla kertaa. Juttele opettajan kanssa asiasta miten kannattaa edetä. Myös tauko opiskeluissa voisi antaa varmuutta siihen haluatko alalle vai haluatko aivan jotain muuta. Kannattaa kuitenkin perusteellisesti miettiä kun olet  jo noin pitkällä opinnoissa. Jos menet kesätöihin alalle saat sieltä varmuutta myös seuraaviin harjoitteluihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla ei siis ole mitään hienoa syytä, miksi en tekisi harjoittelua uudestaan. En vaan halua, koska olen sen jo kerran suorittanut.

Valmistumisen viivästyminen olisi pahinta, mieluummin olisin sitten valmistumatta lainkaan.

Lisäksi mietin sitäkin, onko se opiskelu kuitenkaan tämän arvoista, että stressaan, nukun huonosti ja itsetuntoni on nollassa. Oikeastaan inhoan itseäni. Mitkään suoritukset ei tunnu juuri miltään, arvosanoista 3 on todella huono ja saa harkitsemaan alanvaihtoa, 4 välttävä, 5 ihan ok.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa siltä, että saattaisit hyötyä myös keskustelusta opintopsykologin kanssa. Löytyisiköhän teidän oppilaitoksesta sellaista?

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ,ymmärrän hyvin jopa kaikki tunteesi.Olet jo hyvin pitkällä opiskelussa sitten.Eihän harjoittelun tarkoitus ole se että mollaat itseäsi,tuntuu hurjalta noin loppuvaiheessa🤔.Minusta ihmisten täytyy suhteuttaa oma käyttäytyminen muuhun maailmaan.Yhteisöllisyys ja vastuu toisistamme,sitä kai hoitoalalla opiskellaan.Ei voi olla niin pinnallista ja sulkeutunutta ettei asioita käsitellä ? Olisi tosi hyvä että keskustelisit opiskelijapsykologin kanssa, nykyään ei ole tärkeätä milloin valmistuu,minullakin meni täysin ohi koko juttu mutta töitä on riittänyt. Se koulun psykologi,ota yhteyttä.Tsemppiä päiviin !

Muokattu - Kukka-Maaria Keskitalo
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa siltä, että vaadit itseltäsi aivan liikoja. Tunnistan tuon piirteen itsessäni, joskin olen päässyt siitä hiljalleen irti. Ensimmäinen opiskeluvuosi meni lähes vitosen keskiarvolla ja olin lähellä polttaa itseni loppuun. Joku viisas onneksi sanoi, että valmistuu ne ykkösenkin opiskelijat ja saavat saman tutkintotodistuksen ja laillistuksen kuin vitosenkin opiskelijat. Eikä kukaan meistä tiedä, millä arvosanoilla työkaveri on valmistunut ja silti samalla viivalla ollaan. Tämä sai itseni ajattelemaan, että helpommallakin pääsee kursseista läpi ja lopetin sen ylenpalttisen panostamisen tentteihin ja tehtäviin. Edelleen pärjään hyvin tenteissä, mutta ei ole enää stressiä saada joku tietty arvosana.

Hoitoalalla muutenkin on vaikea vaatia itseltään täydellisyyttä, koska et pysty sitä olemaan. Kukaan ei ole valmistuessaan (eikä missään kohtaa työuraa) "valmis", eli tietäisi kaikesta kaiken. Aina tulee uutta opittavaa ja on pakko tunnustaa, ettei kaikkea pysty hallitsemaan. Onneksi on aina se kokeneempi työkaveri joka osaa neuvoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku viisas sanoi kerran että valmistuminen on kuin ajokortti; vaikka on saatu lupa ajaa autolla niin se ei tarkoita että oltaisiin täydellisiä kuskeja. Nyt on vain lupa harjoitella olemaan hyvä kuski. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...