Jump to content
MAINOS

raskaus ja röntgensäteily


Texas

Recommended Posts

Mietityttää näin nuorena hoitajana tämä asia, kun raskautta ajatellen. Kuinka paljon ja kuinka pitkälle röntgenkuvauksesta vuodeosastolla potilashuoneessa tulee tätä hajasäteilyä. Varsinkin alkuraskaudessa sikiölle on vaarallista saada säteilyä. Esim. kun kiireessä kuljen välillä ympäri sairaalaa ja osastoja, niin eihän sitä aina tiedä, että jos jossakin potilashuoneessa kuvataankin juuri. Eikä seinät ja ovet ole lyijysuojattuja tavallisilla vuodeosastoilla. Röntgensäteilyhän tulee ovista ja seinistä läpi. Mikä siis on turvallinen välimatka?

Lisäksi aamuisin kun vie potilaita leikkuriin, niin joutuu kulkeen käytävän teho-osaston ohi, jossa ne ottaa makuukeuhkokuvia. Ovi ja seinät käytävän ja tehon välillä ei myöskään ole lyijysuojattuja. Oon miettinyt, että teholla potilas on varmaan metrin päässä seinästä, joten kun käytävällä kulkee niin eihän sitä jää varmaan kuvattavan potilaan ja mun väliin kuin noin pari metriä ja tietty ovi tai seinä. Kuinkahan paljon sitä hajasäteilyä tulee? Tietoa kenelläkään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Näin mullekin on opettu, liivit päälle tai ulos huoneesta. Eli ei huolta  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Entäs kun mä vein potilaan röntgeniin ja seisoin siellä pleksin takana kuvauksen ajan, siis siellä jossa röntgenhoitaja painaa sitä kuvausnappia. Riittääkkö se? Vai siis aina vaan koko huoneesta ulos?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun mä vein potilaan röntgeniin ja seisoin siellä pleksin takana kuvauksen ajan, siis siellä jossa röntgenhoitaja painaa sitä kuvausnappia. Riittääkkö se? Vai siis aina vaan koko huoneesta ulos?

Tähän osaisi rtg-puoli vastata tarkemmin, mutta olen ollut siinä käsityksessä, että rtg-kuvaushuoneen "toimisto"/ohjaushuone (tms) on säteilyn kannalta aika turvallinen paikka. Omat kokemukset angiolabrasta, jossa säteilyltä oli ihan suojassa siellä "lasin takana".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun mä vein potilaan röntgeniin ja seisoin siellä pleksin takana kuvauksen ajan, siis siellä jossa röntgenhoitaja painaa sitä kuvausnappia. Riittääkkö se? Vai siis aina vaan koko huoneesta ulos?

Siihen ikkunaan on välimatkaa ja siinä on lyijyä, joten sen takana on turvallista olla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs kun mä vein potilaan röntgeniin ja seisoin siellä pleksin takana kuvauksen ajan, siis siellä jossa röntgenhoitaja painaa sitä kuvausnappia. Riittääkkö se? Vai siis aina vaan koko huoneesta ulos?

röntgenosastolla on noi lasit lyijysuojattuja. esim meillä istutaan toimistossa ilman suojia ja vielä liukuovikin auki röntgenhuoneeseen. toi röntgensäteily on monen tekijän yhteinen summa. tiedän vain sen että miten isolla zoomilla ja kuinka etäältä on se röntgen"rööri" potilaasta niin sitä enemmän tulee hajasäteilyä huoneeseen. meillä kun tehdään koronaariangioita ja muita angiographioita niin painotetaan että hoitaja "blendaa" (rajaa) kuvaan kokoa ja aina se rööri mahdollisimman lähelle potilaaseen kiinni.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ionisoivalta säteilyltä suojauduttaessa tärkeitä tekijöitä ovat aika, välimatka ja -materiaali. Mitä vähemmän aikaa säteilylle altistuu, sitä parempi ja mitä enemmän välissä on matkaa ja tiheää materiaalia, sitä parempi. Tärkeää on myös tiedostaa säteilykeilan suunta: sen edessä saa aina enemmän annosta kuin sivulla. Jos säde joutuu pomppaamaan useamman seinän kautta ihmiseen päästäkseen, niin se menettää paljon enemmän energiaa. Siksi kannattaa rannetta kuvauttaessaan katsella jonnekin ihan muualle kuin ranteeseen. Paljoa eivät silmät hajasäteilyä saa, mutta sekin vähä edesauttaa kaihin syntymisessä myöhemmällä iällä. Raskautetunkin kuvaaminen onnistuu, mikäli kuvauskohde vain on tarpeeksi kaukana kohdusta. Lyijykumiessu vain päälle. Raskauden varhaisvaiheissa sikiö on herkempi säteilylle kuin myöhemmin, koska sillä on vähemmän jakautuvia soluja.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 vuotta myöhemmin...

Oon hammashoitaja ja lääkäri ei hievahdakkaan hoitohuoneesta. Eli tähän ihmiseen kertyy hirveästi sädettä ja on jo kertynyt hänen elämänsä aikana huomattavasti. 50v lääkäri. Sanoin pomolle että eihän noin sais tehä. Huhtikuun jälkeen en kyllä halua kyseisen lääkärin kanssa tehdä töitä sillä ei tule kuuloonkaan että vaarantaisin itseäni tai myöhemmin lasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon hammashoitaja ja lääkäri ei hievahdakkaan hoitohuoneesta. Eli tähän ihmiseen kertyy hirveästi sädettä ja on jo kertynyt hänen elämänsä aikana huomattavasti. 50v lääkäri. Sanoin pomolle että eihän noin sais tehä. Huhtikuun jälkeen en kyllä halua kyseisen lääkärin kanssa tehdä töitä sillä ei tule kuuloonkaan että vaarantaisin itseäni tai myöhemmin lasta

Harvemmin kyllä hoitajakaan poistuu kokonaan huoneesta intraoraalikuvia otettaessa. Mikään ei tietenkään estä tekemästä niin, jos turvallisuus epäilyttää. OPTG onkin sitten eri asia, mutta siihenhän on yleensä varattu erillinen huone, jossa hammashoitaja käy ottamassa kuvan poistuttuaan ensin suojaseinän taakse.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärit nyt ei muutenkaan tajua säteilysuojelusta juurikaan mitään. Radiologeilla taitaa nykyisellään olla jotakin pakollista asiaan liittyen mutta ennen ei ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon hammashoitaja ja lääkäri ei hievahdakkaan hoitohuoneesta. Eli tähän ihmiseen kertyy hirveästi sädettä ja on jo kertynyt hänen elämänsä aikana huomattavasti. 50v lääkäri. Sanoin pomolle että eihän noin sais tehä. Huhtikuun jälkeen en kyllä halua kyseisen lääkärin kanssa tehdä töitä sillä ei tule kuuloonkaan että vaarantaisin itseäni tai myöhemmin lasta

 

 

Joo, kuten sanottukin jo, ei siitä "säteilytetystä" hammaslääkäristä ole sulle haittaa ellei satu olemaan päällekäyvää sorttia. Tietysti hyvä että osoitat huolta häntä kohtaan, koska ihan oikea pointtihan sulla on, ei siitä säteilystä mitään hyötyäkään tälle lääkärille ole. Itsekin aiemmin hammashoitajan töitä tehneenä vain tiedän, että monet - erityisesti nämä vanhemman vuosimallin - hammaslääkärit eivät niin enää välitä siitä pienestä säderasituksesta jota intraoraalikuvauksista saavat. Sanovat perusteluksi että kun lapsia ei ole enää hankintalistalla ym. Ihan oma päätöshän se toki on, ja jos kyseinen henkilä tietää saamastaan säteilystä ja sen riskeistä, niin eipä asialle oikein voi mitään tehdäkään  :rolleyes:

 

Joten jos omaa säderasitustasi pelkäät, niin pidä huoli että SINÄ menet sinne seinien taakse aina kun otat kuvan, tuosta hammaslääkäristä ei ole sulle mitään (säteilyyn) liittyvää haittaa. Röntgensäteily ei jää ihmiseen "kytemään" eikä sitä leiju ilmassa kuvanoton jälkeen (tästäkin ois pari hauskaa juttua ja niistä seurannutta valistustuokiota kerrottavana  ^_^ ), lisäksi pieniähän nuo säteilymäärät intraoraaleiden kohdalla ovat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...