Jump to content
MAINOS

Työaikalaki


Lennu2

Recommended Posts

Vaikuttaako kenelläkään uusi työaikalaki työvuoroihin mielestänne negatiivisesti? Lähinnä tuo 11h pakollinen lepo vuorojen välillä. Monella nyt varmaan ollut 10h tauko ja illasta aamuun tulo ollut. Jatkossa meillä enää pääse aamusta vapaalle , ei edes 1pv vapaalle . Lyhentää yhtenäistä vapaata aika paljon. Työvuorojen alkamis ja loppumisaikoja suunniteltu muutettavan mutta yksimielisyyttä ei synny joten sitten vanhoilla työajoilla mennään. Miten muilla, kiinnostaisi kuulla !

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ai.. Meillä tuo muutos teki sen että iltavuorosta jäädään vapaalle. Mitä se sitten tarkoittaa.. esim. viikonloppuna ei viitsi lähteä pitemmälle, kun kerkeää olla sen vuorokauden kohteessa.

Vaikuttaa myös vuorojen alkamista ja lopoumisaikoihin. Ei tahdo keretä aamu hommia tekemään ja illasta pari lähtee kotiin aiemmin ja työt jää kesken.

No Mitenkäs vanhusten yöpaasto, kun hoitajat tulevan myöhemmin töihin? 

Muokattu - Marianne*
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen päättänyt vaihtaa alaa, koska hoitajan ääni ei kuulu missään päätöksissä. Onnea vaan ketkä jää töitä tekemään. Minä äänestän jaloilla, toistakymmentä vuotta olen jaksanut jauhaa muutosta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä tämä vaikuttaa negatiivisesti omaan jaksamiseeni. Suurin osa työkavereistani on myös samaa mieltä.

Käytännössä jäädään suurimmaksi osaksi vapaalle illasta ja tullaan vapaan / vapaiden jälkeen aamuun. Ykkösvapaat lisääntyvät. Tämä vaikuttaa suoraan negatiivisesti omaan jaksamiseeni, koska yksi vapaapäivä omalla kohdallani on sama kuin ei olisi vapaata ollenkaan.

Lain tarkoituksena on käsittääkseni ollut työn ja perhe-elämän / vapaa-ajan parempi yhteensovittelu. Oman työnantajani tulkinta laista on, että 11 h lepotauko vuorojen välissä on pakollinen vaikka asia ei näin ole.  Miksi ei voi soveltaa? He, jotka haluavat pitää kiinni siitä 11 h lepotauosta, saisivat sen. He, jotka haluavat jäädä vapaalle aamusta (jolloin tulisi toisinaan ilta - aamu peräkkäin), saisivat jäädä. Näitä ei monta tulisi 3 viikon listaan. Hyvällä listasuunnittelulla kaikki olisivat tyytyväisiä ja se olisi lisäksi lainmukaista.

Meillä oli käytössä autonominen listasuunnittelu, joka toimi hyvin ja vastasi työntekijöiden erilaisiin elämäntilanteisiin ja nimenomaan siihen työn ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen ja työssäjaksamiseen. Nyt se on menneen talven lumia.

Itse olen töissä kunnallisella puolella. Silmiini osui netistä KT Kuntatyönantajat ohje KVTES 12.11.2019 työvuorosuunnittelijoille vuorokausilevosta. Siellä on mm. seuraavaa;

Mitä vuorokausileposäännöksen muuttuminen tarkoittaa työnantajalle ja mikä siinä on oleellista?

Lakimuutoksen selvä lähtökohta on, että myös jaksotyössä vuorokausilepo on 11 tuntia. Laki sallii kuitenkin sen, että jaksotyössä vuorokausilepoa voidaan lyhentää yhdeksään tuntiin työjärjestelyihin liittyvistä syistä. Lyhentämisen ei kuitenkaan pidä olla säännönmukaista.

Syyt yhdeksän tunnin vuorokausilevon käyttöön voivat olla erilaisia. Lyhempää vuorokausilepoa ei kuitenkaan pidä käyttää automaationa. Vuorokausileposäännöksen muuttumisen taustalla olevat tekijät liittyvät työstä palautumiseen ja terveyteen.

Miksi työnantajat eivät voi soveltaa?

Toivon hartaasti, että tässä asiassa kuunneltaisiin työntekijöitä.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko tässä uudessa laissa määritetty kuinka monta työvuoroa voi olla peräkkäin? Öitähän  saa tehdä enää 5 yötä putkeen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...