Jump to content
MAINOS

Sijaisista tarve mutta ei sittenkään vai onko sittenkin


Ativan5mg

Recommended Posts

Kertokaa muut kokemuksianne siitä, kun tietää sijaisista olevan tarvetta ja itse sijaisena paikassa jossa tarve, työntekijänä hyvä, mutta silti pantataan viimeiseen saakka että kerrotaan sijaisuuksien jatkosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tämä askarruttaa minuakin. Mielestäni hyvää sijaista voisi sen verran arvostaa, että kertoo hyvissä ajoin jatkosta. Mutta jostain syystä tietoa pantataan viimeiseen asti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoja ajatuksia täälläkin. On kehuttu, mutta ei sanota hyvissä ajoin jatkosta mitään. Viime tipassa sitten pläjäytetään, että jatkoa ei ole tiedossa. Mikä siinä on niin vaikeata sanoa asia suoraan, että osaisi katsella ajoissa uusia paikkoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta jos tiedän että en ole palaamassa enään työvapaalta samaan työpaikkaan niin ilmoittaisin kyllähyvissä ajoissa aikeistani. Taitaa olla kuukausi jota ennen pitää viimeistään ilmoittaa moninaiset työhönpaluut.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sitten esimiehet ihmettelee, kun ei ole sijaisia..kyllä nykyään monet osaavat vaatia jo parempaa kohtelua kuin löyhässä hirressä pitämistä.. kaikilla vuokrat ja lainansa maksettavana ja onhan se oikeasti aika alentavaa pantata tietoa viimeiseen saakka...ei paljon työntekijän mieltä ylennä kun aikuisen ihmisen pitää olla koko ajan itse kyselemässä ja odottamassa että jatkuuko ja jos kysyy jatkoista, tuntuu kuin olisi kysynyt suurin piirtein ihmisen painoa tai ikää.

  • Tykkää 4
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olin vajaan vuoden töissä niin että tehtiin aina 3kk pituiset työsopparit. Sijaisena millon kenellekkin. Sitten ilmoitin että seuraavan sopparin päättyessä en tule enää töihin kun lähden opiskelemaan. Pomo alkoi voivottelemaan että olishan sulle tässä töitä ollut vaikka koko ensi vuodeksi ja harmitteli kun oli kuulema laskenut sen varaan että minä siellä töissä jatkan. Jaa a oisit sitten kirjoittanut vuoden mittaisen tai kenties vakkarisopimuksen 🤔

Samaten joululistoilla oli kuulema yritetty sijaisia saamaan tekemään parin päivän pituisia soppareita jotta olisi sitten jäänyt palkalliset vapaat pois. 

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin samalla työnatajalla 3 vuotta töissä. Ensimmäisen vuoden eri toimipisteessä. Siellä minulle kirjotettiin reiluja puolenvuoden sopimuksia. Muutin vuoden jälkeen ja sain toisesta toimipisteestä töitä. Minulle piti olla 8 kuukauden ajaksi töitä näin aluksi, luultavasti jatkuu kun tarve oli kova. Näin sanottiin.

Ekana minulle kirjoitettiin vain 3 viikkoa. Olin hämmentynyt kun henkilöstökoordinaatti oli luvannut paljon pidempään. Syy oli se, ettei tiedä jatkuuko. Voi olla että ei. Paniikki iski, työnhaku käyntiin. 3 viikkoa läheni loppuaan, useaan kertaan kyselin jatkuuko. Ei ollut tietoa. Viimeisenä listanjulkaisupäivänä sain hengähtää, että nimi oli edelleen listalla. Sitten sain kuulla, että työt jatkuu 3 viikkoa nyt ainakin.

Koko seuraavat 2 vuotta jatkui tätä samaa. Ikinä ei tiennyt onko 3 viikon pätkän jälkeen enää töitä. Kesällä oli ainut 9 viikon sopimus. Aina peloteltiin ettei tiedä nyt jatkuuko. Silti listoissa oli aina nimeni. 

En voinut tämän vuoksi ikinä esittää juurikaan työvuorotoiveita, koska sopimuksen päättymisen vuoksi en kyennyt järjestelmään ikinä pistämään toiveita. Tai lomia.

Siinä vaiheessa, kun yhdelle opiskelijalle kirjoitettiin puolen vuoden oppisopimus totesin, että hei. En voi ymmärtää miksi itseni tarvii olla pelko perseessä jatkuuko ja epäpätevä saa suoraan pitkän sopparin. Syy oli, että on niin kova tarve ja voidaan katsoa jos minullekkin voitaisiin pidempi sopimus hankkia. Vaikka se on tosi työlästä ja pitää erikseen anoa ja kamala paperishow. Lopulta sain uuden 3 viikon sopimuksen. Mutta minulleppä riitti, vaihdoin työpaikkaa ja työnantajaa. Nyt saan taas reiluja sopimuksia, useita kuukausia etukäteen tiedän jatkosta.

Tämä ei ole tietoa onko tarvetta ex-työpaikka on useaan kertaan ollut pulassa kun ei ole saanut työntekijöitä. Pyytelivät takaisin. Totesin, että hyväm työpaikan löysin, en lähe vaihtamaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.1.2020 klo 16.34, Martta 75 kirjoitti:

Sitten esimiehet ihmettelee, kun ei ole sijaisia..kyllä nykyään monet osaavat vaatia jo parempaa kohtelua kuin löyhässä hirressä pitämistä.. kaikilla vuokrat ja lainansa maksettavana ja onhan se oikeasti aika alentavaa pantata tietoa viimeiseen saakka...ei paljon työntekijän mieltä ylennä kun aikuisen ihmisen pitää olla koko ajan itse kyselemässä ja odottamassa että jatkuuko ja jos kysyy jatkoista, tuntuu kuin olisi kysynyt suurin piirtein ihmisen painoa tai ikää.

 

Sijaisia ei arvosteta.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ollaan useasti pomolle sanottu, että hyvistä sijaisista kannattaa pitää kiinni, mutta  ei mitään  vaikutusta sijaiset  pidetään löysässä  hirressä ja epätietoisuudessa onko jatkoa vai ei. Ja moni lähtee kun saa jostain toisesta paikasta pitemmän työsopimuksen, sitten kyllä voivotellaan, kun hyvä sijainen lähtee pois, mutta se on silloin liian myöhäistä, mutta että tästä opittaisiin niin se ei näköjään tapahdu vaan sama meno jatkuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen oppinut arvostamaan itseäni ja noi löyhät hirret sun muut itsensä kauppaamiset heitän kyllä nykyään romukoppaan.Ei pysty.Ei kykene ja varsinkaan kun ei halua!

Muokattu - Sebucom60
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri nyt tehdään tätä samaa. Osa saa heti puolen vuoden ja vuoden sopimuksia. Osa tekee koko ajan vain sairauslomakeikkaa, kun ei saa pidempää. Nyt osalla sijaisista loppuu työt tammikuun loppupuolella ja mitään ei luvata jatkoon. Mutta käsketään hakea kesäsijaisuuksia. Luuleeko työnantaja todellakin, että sijaiset jää odottamaan neljä kuukautta työttömänä, että pääsevät kesäksi töihin. 

Lisäksi työnantaja suosii lyhytaikaisten sijaisuuksien jaossa eläkeläisiä ja paria hyvää ystäväänsä, joilla on jo työpaikka muualla, mutta tekevät keikkaa. Heille annetaan parhaimmat viikonloppuvuorot ja jopa öitä, vaikka heillä ei ole lääkelupoa (avi hoi ja valviira).

Sitten joka vuosi toukokuussa itketään sitä samaa, että ei ole kesäksi kokeneita sijaisia. No ei tietenkään ole, kun ne tammikuussa lähtivät muualle töihin, eivätkä jääneet odottamaan neljä kuukautta työttöminä, että saavat jonkun muutaman kuukauden sijaisuuden. Kesäksi sitten tulee opiskelijoita ja aivan outoja ihmisiä töihin, kun ne valmiit hoitajat ajettiin muualle, kun ei annettu töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisiko joku esimies vastata tähän? Miksi  sijaisia roikutetaan löysässä hirressä? Luvataan yhtä, mutta todellisuus on eri. Sanokaa suoraan ajoissa,  että jatkoa ei tule ja piste. Kaikille osapuolille reilumpi meininki. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

esimiehillä ei ole usein välttämättä valtuuksia tehdä vakituisia työsopimuksia. Esim. julkisen sektorin rahoituksesta päätetään jossain ihan muualla kuin kyseisessä työpaikassa. Rahoituksen mukaan vakkaripaikkoja.

Hyvä joustava vakkari on palkkansa ansainnut ja arvokas työntekijä, mutta paljon saikutteleva tai laiska vakkari on sellanen mistä on vaikea päästä eroon.

Julkisenpuolen menoeriä yritetään karsia kaikkialta nykyään. Lisääntynyt maahanmuutto imee rahaa  pois myös hoitopuolelta.

Muokattu - Hoitsutar76
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, Hoitsutar76 kirjoitti:

esimiehillä ei ole usein välttämättä valtuuksia tehdä vakituisia työsopimuksia. Esim. julkisen sektorin rahoituksesta päätetään jossain ihan muualla kuin kyseisessä työpaikassa. Rahoituksen mukaan vakkaripaikkoja.

Hyvä joustava vakkari on palkkansa ansainnut ja arvokas työntekijä, mutta paljon saikutteleva tai laiska vakkari on sellanen mistä on vaikea päästä eroon.

Julkisenpuolen menoeriä yritetään karsia kaikkialta nykyään. Lisääntynyt maahanmuutto imee rahaa  pois myös hoitopuolelta.

Julkisella puolella luottamusmiesten pitäisi terästäytyä ja puuttua sijaisuuksien ketjuttamiseen. Ja esim. siihen, että kun vakityöntekijä irtisanoutuu, sitä saattaa hoitaa sijainen yli puolikin vuotta. Mutta koska luottikset ovat usein olleet vakihommissa jo iät ja ajat, ei heitä kiinnosta sijaisten asiat.

Ja esimiehet voisivat osoittaa arvostavansa niitä hyviä sijaisia kertomalla oma-aloitteisesti sijaisuuden jatkosta ja vakinaistamalla niitä hyviä tyyppejä kun on vakipaikka tarjolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 minuuttia sitten, Putkone kirjoitti:

Julkisella puolella luottamusmiesten pitäisi terästäytyä ja puuttua sijaisuuksien ketjuttamiseen. Ja esim. siihen, että kun vakityöntekijä irtisanoutuu, sitä saattaa hoitaa sijainen yli puolikin vuotta. Mutta koska luottikset ovat usein olleet vakihommissa jo iät ja ajat, ei heitä kiinnosta sijaisten asiat.

Ja esimiehet voisivat osoittaa arvostavansa niitä hyviä sijaisia kertomalla oma-aloitteisesti sijaisuuden jatkosta ja vakinaistamalla niitä hyviä tyyppejä kun on vakipaikka tarjolla.

Niinhän sitä voisi vaikka mitä. Yhtä karusellia kaikki!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...