Jump to content
MAINOS

Miksi iäkkäille puhutaan kuten vauvalle/koiranpennulle?


Hoitajaa

Recommended Posts

Tätä olen ihmetellyt siitä asti kun alotin työt lähihoitajana.

Miksi ihmeessä iäkkäälle ihmiselle puhutaan kuten koiralle/vauvalle?

Se on älykkyyden aliarvioimista sekä aikuisen ihmisen lapsellistamista. Jokaisen aikuisen ihmisen tulee tulla kohdatuksi aikuisena.

Jotkut laulavat taapero ikäiselle tarkoitettuja lauluja iäkkäälle henkilölle ja laittavat pikku kakkosen televisiosta? MIKSI?

(On tietysti heitäkin jotka mielellään katselevat lastenohjelmia)

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tätä olen myös itse miettinyt ja en ole saanut järkevää vastausta. Toivottavasti täältä se tulisi. Ihan inhottaa kuunnella sitä lässytystä.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vanhukset on vähän kuin lapsia. Elämä alkaa lapsuudesta ja päättyy uuteen "lapsuuteen".

Jos et ole sattunut huomaamaan niin vanhukset kaipaa isää ja äitiä ja luulee olevansa monesti itsekkin vielä lapsia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta että vanhukset voivat kaivata äitiä ja isää. Asiaan voi kuitenkin suhtautua aikuismaisesti ja arvokkaasti. Lässytys voi hyvinkin loukata vaikka vanhus ei sitä osaisi ilmaistakaan.

Muokattu - Sari-Helena
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hoitoalalla olen vasta opiskelija mutta lasten ja vanhusten kanssa olen tehnyt töitä kymmenen vuotta. 

En ehkä puhuisi enää lapsellekaan niin kuin lapselle. Siis sillä stereotyyppisellä tavalla. Korkeintaan vauvalle silloin kun heikko hetki ihastuksesta iskee. Lapsikin voi kuulla ihan normaalia puhetta.

Toki lapsi ja vanhus kaipaa lempeää ja selkeää puhetta. Mutta se ei ole välttämättä sama asia kuin lässyttäminen. Muistisairaat vanhukset kaipaavat tuttua asioita. Ne voivat olla lapsuuden tai nuoruuden asioita. Tuskin kuitenkaan vielä pikkukakkonen nykyisellä sukupolvella. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä ihan kovakin huumori välillä uppoo oikein hersyvästi, mutta silloin täytyy kyllä osata lukea tilannetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...