Jump to content
MAINOS

Hoitotaito vanhustyössä


Pinky

Recommended Posts

Jo useamman tovin olen miettinyt tätä ilmeisesti niin monessa paikassa esiintyvää välinpitämättömyyttä (?) laadukkaaseen/ ohjeistusten mukaiseen hoitotyöhön. En ymmärrä miksi tiettyjä selkeitä asioita ei voida noudattaa (kuuluvat hoitotaidon perusteisiin) vaan väenvängällä toimitaan virheellisesti eikä osata edes perustella miksi näin toimitaan.

Useassa paikassa olen huomannut välinpitämätöntä toimintaa mm. seuraavissa seikoissa:

Lääkehoito:

-Huonosti nielevän vanhuksen koko lääkeannos (useita eri lääkkeitä) jauhetaan samassa kupissa ja sekoitetaan lämpimään ruokaan. <--okei EHKÄ jossain paikoissa noin on jostain syystä pakko tehdä, mutta jos muutama hoitaja pystyy aivan hyvin toteuttamaan lääkehoidon laadukkaasti ja oikein (ja aikaa viemättä!) niin mikseivät siis muutkin?

-TAI iso lääkearsenaali jauhetaan ja sekoitetaan 2dl jogurttia/ muuta vastaavaa ja itse syövä keskiasteisesti dementoitunut, mutta hampaaton vanhus pakotetaan syömään koko annos jotta lääkkeet tulisivat otetuiksi (miltähän tämä mahtaa maistua???)

-Verenpainepotilaan arvot mitataan milloin missäkin asennossa eikä asentoa kirjata ylös. Tämän perusteella lääkäri määrää verenpainelääkityksen. <--suositus olisi mitata verenpaine maaten, istuen ja seisten tai ainakin kirjata asento ylös.

Juottaminen & syöttäminen:

-Huonosti nielevä vanhus vetää ruuan ja juoman henkeensä koska juoma ei ole sakeutettua ja ruoka on huonosti hienonnettua. <--sakeutusainetta on ja välineet ruuan hienontamiseen, sekä aikaa vaikka pikkulusikalla syöttää koko annos.

-Dementoitunut vanhus pystyy syömään avustettuna itse kun välillä muistuttaa mitä sillä lusikalla tehdäänkään. Hoitaja kuitenkin jostain kumman syystä syöttää vanhuksen, vaikka siihen kuluu aivan sama aika. <--vanhus unohtaa itse syömisen taidon.

Ergonomia:

-Sähkösäätöisiä sänkyjä ei nosteta ylös vaan kyykitään selkä kumarassa. Vanhusta käännetään kevennykset yms. unohtaen. Tästä asiasta kommentoivaa työtoveria mulkaistaan murhaavasti kun tämä yrittää toimia ergonomisesti.

Siirrot:

-Istuva vanhus kiskotaan ylös kainalosta ja housunkauluksesta nykien. <--nostovyö roikkuu naulakossa käyttämättömänä.

-Kohtalaisesti jaloilleen tukeva vanhus NOSTETAAN housunkauluksesta ja kainaloista pyörätuoliin <--pyörähdyslauta lojuu nurkassa vaikka sitä käyttämällä yksi hoitaja pystyisi siirtämään vanhuksen ergonomisesti, joka olisi helpompaa niin hoitajalle kuin vanhuksellekin (eikä repeis ne housutkaan… 8) )

En aikuisten oikeesti ymmärrä miksi noita edellä mainittuja asioita ei voi tehdä oikein, varsinkin kun kyse on sellaisista paikoista joissa on välineitä, henkilökuntaa ja aikaa (jos nyt ei sentään ylenmäärin niin kuitenkin). Näissä paikoissa on myös hyvä ilmapiiri, hyvät työolosuhteet eikä kenelläkään ole burn outtia, joten näihinkään ei voi vedota!  :)

Kun yrittää kysellä varovaisesti miksi ei voi tehdä ns. ohjeitten mukaisesti niin YKSIKÄÄN ei ole osannut vastata yhtään mitään.

En itse ole mikään täydellinen hoitaja. En osaa enkä tiedä hoitotyöstä kaikkea, mutta ei ikinä tulisi mieleenkään toimia väärin aivan tieten tahtoen.

Anteeksi tämä purkaus ja ehkä toisto jos tästä aiheesta on jossain joskus kirjoitettu *kiittää ja kumartaa*

Kysyn vaan että MIKSI?  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

tohon lääkehoitoon vielä kommentoiden, että asiasta on puhuttu jo yhessä topicissa mutta mainitsempa vielä täälläkin koska vanhusten puolella ilmiö yleisempi kuin muualla. Eli ite miettinyt, että lääkkeenantomuotoja täytyisi enemmän miettiä hoitotiimissä kun lääkityksiä määrätään. Hyvänä esimerkkinä Kalsipos- tabletit. Ihan jumalattoman isoja, mutta silti monella vanhuksella menee ko lääkettä. Vastaavaa ainetta on mixtuurana, niin kyllä minä ainakin pyrin siihen, että ihan missä tahansa jos pot. ei pysty nielemään isoja tbl, pyydän lupaa antaa mixtuurana samaa, enkä yritä jauhaa jogurtin sekaan. Kaikkia lääkkeitä ei tietenkään ole vaihtoehtoisessa muodossa, ja tämä asia pitäisi huomioida lääkefirmojen puolesta. Onhan esim. lapsillekin järjestetty lääkehoito mahdollisimman kivuttomaksi, helpoksi ja oikeaoppiseksi, ettei tarvitse jauhaa toisiinsa sopimattomia lääkkeitä keskenään. Ja hoitaja voi huomauttaa lääkärille jos lääkkeenanto ei mene niinkuin pitää, että onko jotain muuta lääkettä jota voisi antaa oikeaoppisesti. Mutta, kyllä se usein on vain monessa paikassa väärin opittu tapa vain murskata ne lääkkeet ja tunkea pot suuhun, vaikka voisi hetken maanitella josko ne menis kokonaisina. Mulle käynyt näin vahingossa usein, en oo huomannu murskauskuppia, ja antanut lääkkeet potilaille niinkuin kuuluu ja hyvin meni alas, jälkeen päin hoksannu sen kupin siinä  :)

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse taisin aloittaa saman tyylisen topicin jokin aika sitten juurikin tästä järjettömästä lääkkeiden jauhamisesta. Voi hitto että mua alkaa v*tuttamaan kun sitä näkee yhä edelleen monissa pitkäaikaissairaanhoidon paikoissa  angry.png Cheetah teki hyvän huomion: lapsiakaan ei pakoteta tuollaiseen lääkkeenottoon (isot tabletit, jugurttisotkotukset jne.) vaan hoitotyö, tässä tapauksessa lääkitys, toteutetaan potilaan ehdoilla.

Ja kaikki nuo muut hyvät Pinkyn pointit ovat NIIN totta. Musta tuntuu, että olen aina se, joka vuodehoidoissa pyytää sänkyä ylemmäs, tai siirroissa kaipailee nostovyötä/liukulevyä/turneria  :- Jonkun verran keikkaileena tiedän, että monissa paikoissa nämä apuvälineet lojuvat liiniksen nurkassa turhan panttina. Tekee pahaa nostaa vanhaa ja sairasta ihmistä kainaloista. Jokainen hoitajan koulutuksen saanut on anatomiaa sen verran lukenut tietääkseen, että olkavarsi ei ole kainalokuopassa kuin pelkän pallonivelen varassa. Joten mitä muutakaan tuo kaikki on kuin puhdasta välinpitämöttömyyttä  angry.png Samalla vaivalla asiat voi tehdä oikein kuin oikaista joka ikisestä mutkasta. En myöskään sano itse olevani maailman paras hoitaja, mutta ainakin pyrin tekemään työni oikein ja potilaan ehdoilla.

Sori tämä kiukku. Asia vaan tuntuu olevan ikuisuus ongelma ja saa joka kerta mun veret kuohahtamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi hyvää ja ajankohtaista asiaa.Näin toimitaan meilläkin,siis erittäin epäeettisesti.

Aina ottaessani puheeksi,varsinkin lääkkeiden jauhamisen,ei juuri kommentteja asiaan tule,miksiköhän.Ja kouluttamattomat sijaiset surutta jauhavat kaikille kaiken,aina.

Jokaisen koulutetun hoitajan pitäisi tietää mitä vaikutuksia lääkkeiden jauhamisella ja vielä eri lääkkeiden toisiinsa sotkemisella on.Eihän ne enää millään toimi kuten kuuluisi.

Eipä paljon merkitystä jos itse toimin eri tavoin,vahinkoja on jo tapahtunut.

Olen menossa iltavuoroon,jos taas ottaisi asian puheeksi-turhauttavaa jos toiset ei välitä. cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lisäyksenä tohon ergonomiaan: siirretään potilas, joka ei varaa jaloilleen/jalat kipeät, jalkojen kautta tuoliin istumaan.  vaikka nostolaitekin olisi.

tai käytetään suihkutuolia suihkusängyn sijaan, vaikka potilas on kankea, ja/tai  kivulias, ja/tai vuodepotilas. (lisäyksenä ikää noin 100 vuotta)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ergonomiaan lisäten, mä en edes ymmärrä sitä, miksi raaskua vanhusta täytyy raahata suihkutuoliin tai ihan mihin tahansa jos jalat ei kanna yhtään. Ihan vain sen vuoksi, että potilas itse huutaa sängyssä että haluaa ylös tai kuntouttava työotteen varjolla omaiset vaatii esim. PITKÄAIKAISOSASTOLLA että isä täytyy nyt kyllä nostaa ylös, ei ole inhimillistä jättää häntä sinne sänkyyn.... huh.gif musta on epäinhimillisempää sekä hoitajalle että potskulle raastaa se ylös sieltä sängystä.

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Erittäin hyvä keskustelu! Kiitos aloittajalle.

Meillä lääkehoito on muuten ok, mutta insuliinin pistämisessä on toivomisen varaa.

Kuka diabeetikko tahtoisi itseään pistettävän VIIKON samalla kynäneulalla? Siis viikon???

Vanhuksen iho on muutenkin sitkeää ja kovaa kuin norsulla ja siihen kun tuikkaat koko ajan tylsyvällä neulalla niin ei hyvä heilu. Kudostuhot ja kipu lisääntyvät kerta kerralta ja entäs sitten jos neula viimein ottaa ja katkeaa?  ;D

Kaiken huippuna ohjeen kynäneulan vaihtamisesta on antanut diabeteshoitaja.

No, itse vaihdan neulan joka kerta kun pistän vanhusta. Eipä ole kukaan valittamaan tullut vaan muutama muukin on alkanut tehdä samoin. (Luulisin yhden kynäneulan hinnan liikkuvan muutamissa senteissä joten rahasta ei voi olla kyse:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melko uskomaton ohje diabeteshoitajalta neuloihin liittyen. Olisi varmaan aika päivittää tietoja, Novolta saa jopa hienoja planketteja joissa on suurennettu neulan kuva, että miltä se näyttää ekan piston jälkeen. Neuloissahan on jonkin sortin silikonipinnoite, joka hajoaa jo yhdellä pistolla ja lisäksi neula tylsyy. Puhumattakaan, että neulaa ei saa säilyttää kynässä, koska säiliöön kertyy ilmaa ja luonnollisesti sinne on myös kontaminaatioportti auki.

Ilmiö toki on tuttu, tovin jos toisenkin sai saarnata meilläkin, että se neula poistetaan joka ikisen piston jälkeen ja laitetaan uusi kun seuraavan kerran pistetään. Mutta riittävä määrä nalkutusta ja neulalaatikkoon teipattuja ohjeita ja seinään teipattuja ohjeita ja rautakangen vääntämistä on kyllä vihdoin tuottanut tulosta.  ;D

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä ketju lukea näin opiskelijana. Takana yksi harjoittelu vanhainkodissa. Pistää miettimään .... ja itse myös en ehdoin tahdoin tekisi väärin. Joskus opiskelijana unohtuu ja silloin olis hyvä että ohjaaja muistaisi ohjata oikeaan toimintatapaan .... kun ohjaaja vaan itse osaa .....  ;D

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Insuliinikynien neuloista on useimmissa paikoissa joissa mä oon ollu annettu ohje max kolmeen pistokertaan ja sitten neula pois. Ite vaihdan joka kerta  ::)

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä muodikas sanapari "kuntouttava työote" on oikein käytettynä hyvä. Vieläpä erittäin hyvä. Vanhusta tuetaan ja kannustetaan tekemään itse voimavarojen puitteissa. Mutta ylilyöntejä tosiaan löytyy.

Itseäni harmittaa tilanteet, joissa kuntouttavan työotteen nimissä "kävelytetään" ihmistä, joka ei siihen enää pysty. Kaksi hoitajaa roikottaa jalatonta vanhusta kainaloista ja sitten mennään. Kunnes vanhus makaa lattialla ja hänet joudutaan sieltä väellä ja voimalla ylös kiskomaan. Tuloksena on hoitajien kipeät selät ja vanhuksen mustelmat ja ikävät kokemukset+kivut. Mutta saadaanpahan taas kirjata: "Anneli" kävellyt 3 metriä. Ja ollaan hyviä hoitajia.

Joskus pitäisi osata myös luovuttaa. Antaa sen 90v "Annelin" jo levätä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus pitäisi osata myös luovuttaa. Antaa sen 90v "Annelin" jo levätä.

Niin, no parastahan on se, että omaiset syyllistävät hoitajia ysikymppisen vanhuksen sängyssä makuuttamisesta, vaikka vanhus silmin nähden tuntee olonsa tukalaksi/pahaksi/väsyneeksi pyörätuolissa istumisesta (lue:retkottamisesta) :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Joskus pitäisi osata myös luovuttaa. Antaa sen 90v "Annelin" jo levätä.

Niin, no parastahan on se, että omaiset syyllistävät hoitajia ysikymppisen vanhuksen sängyssä makuuttamisesta, vaikka vanhus silmin nähden tuntee olonsa tukalaksi/pahaksi/väsyneeksi pyörätuolissa istumisesta (lue:retkottamisesta) ;D

Samoilla menen kuin Milla! Aivan uskomatonta kuinka omaiset ei näe omaistensa kipua ja väsymystä. Ei vanha ihminen jaksa samalla tavalla istua kököttää kuin he jaksavat..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Insuliinikynien neuloista on useimmissa paikoissa joissa mä oon ollu annettu ohje max kolmeen pistokertaan ja sitten neula pois. Ite vaihdan joka kerta  ::)

Meillä on ollu tuo max kolme kertaa käytössä vakiintuneena, ite vaihtelen niitä useamminkin, en kyllä varmasti aina ja joka pistoon.

En tiedä meneekö OT, mutta kysynpä kuitenkin: Oletteko huomannut neuloissa laatupoikkeamia? Joskus tuntuu että uusi neula on ku yrittäis lusikalla vatsanahkaan reikää kairata.

Sari-Helenaa komppaan tossa kuntouttavassa työotteessa. Tällä(kin) allalla tuntuu aina välillä että terveen järjen käyttö ei aina ihan pelaa, esmes. kehittämisideoissa nostetaan esiin sinänsä todella tärkeä vanhusten ulkoilu, mitä tehdään niille mummeleille jotka eivät todella ulos halua mennä? Ja miten sitten talvella? Olisiko järkevämpää muotoilla ulkoiluasiat ennemmin muotoon, tarjotaan mahdollisuutta jokapäiväiseen ulkoiluun...

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ tai niinkuin erään sosionomin kanssa juttelin, niin miksi ihmeessä hoitajan täytyy olla se joka syöttää, kuivittaa, pissattaa, siivoaa ja tämän lisäksi vielä pitäisi järjestää aktiviteetteja asukkaille esim. dementiakodissa. ei yhden ihmisen aika riitä yllä oleviin asioihin 8 tunnin aikana jos on esim. 6 asukasta/solu! puhuttiin, että sosionomeille olisi siinäkin oivaa työrakoa olla aktivoimassa vanhuksia ja järjestämässä päivätoimintaa, mutta kun ei oo toimia/paikkoja tälle ammattiryhmälle.....ihan järjetöntä vaatia yhdeltä hoitajalta tämä kaikki..*pff*

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä muodikas sanapari "kuntouttava työote" on oikein käytettynä hyvä. Vieläpä erittäin hyvä. Vanhusta tuetaan ja kannustetaan tekemään itse voimavarojen puitteissa. Mutta ylilyöntejä tosiaan löytyy.

Itseäni harmittaa tilanteet, joissa kuntouttavan työotteen nimissä "kävelytetään" ihmistä, joka ei siihen enää pysty. Kaksi hoitajaa roikottaa jalatonta vanhusta kainaloista ja sitten mennään. Kunnes vanhus makaa lattialla ja hänet joudutaan sieltä väellä ja voimalla ylös kiskomaan. Tuloksena on hoitajien kipeät selät ja vanhuksen mustelmat ja ikävät kokemukset+kivut. Mutta saadaanpahan taas kirjata: "Anneli" kävellyt 3 metriä. Ja ollaan hyviä hoitajia.

Joskus pitäisi osata myös luovuttaa. Antaa sen 90v "Annelin" jo levätä.

Komppaan. Näin juuri kävi itselle viime viikolla. "Kyllä se jaksaa kävellä" ja päädyttiinpä lattialle. Eikä edes kerran vaan kahdesti. Onneksi ei tosin sattunut mummolle mitään, kun olin pehmentämässä laskua. Mutta mulla meni selkä siihen kuntoon etten vieläkään oikeen kykene olemaan mitenkään päin ilman pakotusta.

Ja mitä tulee aloittajan kommentteihin niin olen kanssa kohdannut tätä kun harrastetaan lääkkeiden murskaamista vaikka ne saisi ihan hyvin lusikallakin vaikka puuron/viilin/tms seassa annettua kokonaisina.

Ja ne siirrot, "otat vaan tästä housunkauluksesta, ei me mitään nostovöitä aleta käyttämään kun näinkin saa" ;) Nosturi on, banaani on, nostovöitä on, liukulautoja on. Mutta kun housunkaulus on nopeempi tapa.

Muutenkin toi siirtäminen on joskus ihan älytöntä, mummot rullataan joka päivä sinne käytävälle istumaan koko päiväksi - ja sitten ne nukkuu siellä tuolissa huonossa asennossa kun ei ne jaksa tai halua tököttää siellä.  Ehkä ideana on jonkinlainen liikuntakyvyn säilyttäminen (?) tms, muttakun tuntuu niin turhalta joka ikinen päivä.

"Kyllä se itse saa juotua kun antaa vaan mukin käteen" - no kun ei saa. Yksikin päivä päätyi kahvit potilaan silmään kun ei se koordinaatio oikeen ihan pelaa enää. Itse olen kyllä kyseistä potilasta juottanut nokan kanssa (vaikka sitäkään ei saisi mukiin laittaa), koska muuten ne juomat ja pahimmassa tapauksessa kuumat kahvit on tosiaan siellä silmässä tai jossain.

Ja, ja ja... :)

Jotenkin tuntuu vähän siltä, että tosiaan vanhustyössä helpommin lipsutaan ylipäätään kaikenlaisesta hoitotaidosta joskus aika kauaskin. Syynä varmaan se että kun eihän ne mummot ja papat, dementoituneet varsinkaan osaa ja pysty enää pistämään vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirroista tulikin mieleen... Meilläpä onkin nostovyön käyttö kiellettyä, sillä esimiehen mielestä se rajaa potilaan oikeuksia tms. Eli hilpeästi roikotamme lähes jalatonta ja painavaa mummoa kainaloista.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Meillä on ainakin yksi asia kunnossa aloittajan listasta. Lääkeasiat. Lääkkeitä ei jauheta kenellekään. Korkeintaan puolitetaan (jos jakoura on).

Mutta ah se ergonomia. Ei ole pitkäkään kun erään ihmisen kanssa juttelin asiasta. Meillä on ajoittain mahdoton toteuttaa täydellistä ergonomiaa (ahtaat tilat, kämpät täynnä kamaa, suurin osa sängyistä tavallisia sänkyjä jne). Nostovöitä on kyllä, koska kaatumisia tapahtuu. Mutta kertaakaan ei ole niitä silloin käytetty. Erään kerran oli mummo lattialla kumossa, minä kysyin ekana missä nostovyö on. Vastaus on "emmä tiä ei me sitä tarvita". Minä en menny selkääni särkemään, tyydyin työntämään tuolin takamuksen alle. Mutta huomasi heti että kysyin väärän kysymyksen..

Vain pienellä osalla asiakkaita on apuvälineinä kääntölevyjä tms, ne on yhden käden sormilla laskettavissa. Tänään sanoin että meillä on lifti yhden raskashoitoisen luona, no ei. Ei käyny - vuodepotilaaksi aikovat tehdä (mainitsin vissiin tuon toisessa ketjussa). Pikkasenko risoi.. Jos välineet on niin onko se niin vaikeeta niitä käyttää? Ei tajua. :angry: Onko sekää ihmisen elämää maata vain sängyssä (pakosta), kukaan ei käy katsomassa paitsi hoitajat muutamia kertoja päivässä? Ainoa ääni on tv:n ääni. Mitään muuta ei ole...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostovöitä on kyllä, koska kaatumisia tapahtuu. Mutta kertaakaan ei ole niitä silloin käytetty. Erään kerran oli mummo lattialla kumossa, minä kysyin ekana missä nostovyö on. Vastaus on "emmä tiä ei me sitä tarvita". Minä en menny selkääni särkemään, tyydyin työntämään tuolin takamuksen alle. Mutta huomasi heti että kysyin väärän kysymyksen..

Joillakin vanhuksilla on todella suuri kynnys turvautua apuvälineiden käyttöön, kai se sitten on jonkin sortin merkki luovuttamisesta ikääntymistä vastaan. Sitten noita käydään nostelemassa pitkin yötä ylös pelkästään sen vuoksi etteivät kehtaa käyttää rollia kotonaan. Ei mulle oo väliä, kyllä mä nostelen kun kerran olen ite työpaikkani valinnut, mutta se on vaan ikävää kun lonkat murtuu ja ollaan silmät mustina.

Noissa kohtaa pitää vaan hoitajan ottaa se ammattilaisen ote ja kertoa miten nosto suoritetaan. Apuvälineitä käytetään nostoissa jos niitä tarvitaan tai sitten mummo on hyvä ja nousee itse sieltä lattialta. En mä ilkeyttäni asiakkaita "käskytä" mutta pidän kuitenkin itseäni jonkun sortin ammattilaisena ja teen työtäni kuten itse parhaaksi näen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No tuota.. ei ne vanhukset ole kieltäytyneet vaan arvon kollegat! :) Minä en selkääni riko.. olosuhteiden pakosta on jo nyt issias - pahemmaks menis jos lähtis samalle linjalle. Mutta ajoittain on vähän pakko.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vielä lääkehoidosta....

Mua ottaa nuppiin se että joissain paikoissa turvaudutaan rauhoittaviin lääkkeisiin heti kun vanhus on jotain muuta kuin hiljaa ja tottelevainen.

Lääkkeetkin saadaan soittamalla, lääkärin näkemättä potilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä lääkehoidosta....

Mua ottaa nuppiin se että joissain paikoissa turvaudutaan rauhoittaviin lääkkeisiin heti kun vanhus on jotain muuta kuin hiljaa ja tottelevainen.

Lääkkeetkin saadaan soittamalla, lääkärin näkemättä potilasta.

Hoitajan arviostahan se paljon on kiinni. Jos hoitaja soittaa päivystävälle lääkärille ja pyytää hoito-ohjetta, niin harvemmin lääkäri alkaa kyseenalaistamaan sitä arviota potilasta näkemättä. Meilläpäin on vielä sellaisiakin lääkäreitä useampi jotka puhelimessa kysyy, että oliko sulla jotain ideoita itsellä ja lääkäri sitten vahvistaa, että näin voidaan toimia. Mielestäni tämä on ihan hyvä tapa toimia huomioiden, että monesti varsinkin hoitokodeista soitettaessa potilas on hoitajalle ennestään tuttu ja hoitaja on paikan päällä arvioimassa tilannetta, toisin kuin lääkäri, joka on hoitajan kertomuksen varassa.

Lääkkeenanto on ihan hyvä hoitomuoto levottomuuteen, varsinkaan kertaluontoisena pami tai pari ei aiheuta mitään ongelmia. Jos taas rauhoittavia ei anneta, niin ne asialliset potilaathan siitä kärsii, kun omassa huoneessa on lauma dementikkoja huutamassa alati.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki toki kun asian noin esität, mutta olen törmännyt muutaman kerran tapaukseen että rauhoittavaa lääkettä on hommattu ihan väärin perustein. Hoitajalle on sanottu vähän ikävästi ja ei kun soitto lääkärille tai dementikon käytöshäiriöihin vaihdellaan lääkemerkkiä viikon kokeilun jälkeen ja lopputuloksena ihan sekaisin oleva vanhus :itkee:

Kun ei ne rauhoittavatkaan muistiasiantuntijoiden mukaan käytöshäiriöihin auta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kinestetiikan olen kyllä todennut hyväksi "apuvälineettömässä" kuntouttamisessa - joskaan ei sekään kaikkien kanssa onnistu. Vielä kun pääsisi kurssille kouluttautumaan.. ihan ei tunnin tutustuminen aiheeseen k-sairaalan fysioterapiassa riittänyt siihen että voisi täysipainoisesti tekniikkaa käyttää. Viime syksynä kurssille olisi päässyt - jos olisi kaikki olleet sinne tervetulleita. Tk veti välistä... :angry:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siirroista tulikin mieleen... Meilläpä onkin nostovyön käyttö kiellettyä, sillä esimiehen mielestä se rajaa potilaan oikeuksia tms. Eli hilpeästi roikotamme lähes jalatonta ja painavaa mummoa kainaloista.  ::)

Hyvä ketju!

Mua kiukuttaa ylipäätään vanhusten kohtelu nykypäivänä - ketään nyt sen isommin tuomitsematta.

Mutta kun näitä natsihoitajia valitettavasti kuitenkin aina jostain löytyy, ja ketkäs heille olisi parempaa maaperää osoittaa valtaansa, kuin avuttomat vanhukset.

Tein opiskeluaikana keikkaa yhdessä isossa palvelutalossa Hämeessä, samassa kaupungissa jossa isäni nykyään asuu, ja olen aika huolissani, jos isukki sinne joskus hamassa tulevaisuudessa joutuu.

Olin ihan järkyttynyt siitä, että vanhuksille työnnettiin tulikuuma ruokaa suuhun väkisin, todellakin kävelytettiin väkisin kainaloista retuuttamalla, ja ylipäätään vanhuksille puhuttiin rumasti ja töykeästi ja heitä käsiteltiin kovakouraisesti, kuin eivät olisi ihmisiä ollenkaan.

Minun mielestä pitäisi muistaa, että se Saima tai Einari voisi olla sinun mummosi/pappasi/isäsi/äitisi ja jonain päivänä sinä itse.

Vielä lääkehoidosta....

Mua ottaa nuppiin se että joissain paikoissa turvaudutaan rauhoittaviin lääkkeisiin heti kun vanhus on jotain muuta kuin hiljaa ja tottelevainen.

Lääkkeetkin saadaan soittamalla, lääkärin näkemättä potilasta.

Hoitajan arviostahan se paljon on kiinni. Jos hoitaja soittaa päivystävälle lääkärille ja pyytää hoito-ohjetta, niin harvemmin lääkäri alkaa kyseenalaistamaan sitä arviota potilasta näkemättä. Meilläpäin on vielä sellaisiakin lääkäreitä useampi jotka puhelimessa kysyy, että oliko sulla jotain ideoita itsellä ja lääkäri sitten vahvistaa, että näin voidaan toimia. Mielestäni tämä on ihan hyvä tapa toimia huomioiden, että monesti varsinkin hoitokodeista soitettaessa potilas on hoitajalle ennestään tuttu ja hoitaja on paikan päällä arvioimassa tilannetta, toisin kuin lääkäri, joka on hoitajan kertomuksen varassa.

Lääkkeenanto on ihan hyvä hoitomuoto levottomuuteen, varsinkaan kertaluontoisena pami tai pari ei aiheuta mitään ongelmia. Jos taas rauhoittavia ei anneta, niin ne asialliset potilaathan siitä kärsii, kun omassa huoneessa on lauma dementikkoja huutamassa alati.

Juu, on se muuten niinkin. Sitä minäkin olen usein ihmetellyt, että mistä on se johtuu, että vanhuksia ei saa nykyään lääkitä enää ollenkaan. Omassa työssäni huomaan sen elävästi, mitä tapahtuu, kun mummeli tai papparainen nukkuu koko päivän ja singahtaa sitten iltasella liikenteeseen. Ovihälytin käy taukoamatta ja siinä sitten se yksi yöhoitaja tai joissain kunnissa kenties sairaankuljetus juoksee 12 kertaa yössä vanhuksen perässä palauttamassa häntä kotiin. Eikö sitä voisi antaa vaikka Imovanen tai puolikkaan Tenoxin niin vanhus nukkuisi yön ja olisi liikkeellä silloin kuin muutkin ihmiset.

Saan tällä kommentilla ehkä jonkun kimppuuni, mutta -jos noin 98-vuotias Saima tulee riippuvaiseksi unilääkkeestä- haittaako se mitään???

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...