Jump to content
MAINOS

Lähihoitaja ja rokottaminen


minttu26

Recommended Posts

MAINOS

Koulussa opintoihin kuuluu meillä rokotusasiat ja sitten harjoitteluissa/töissä saadaan vielä perehdytys hommaan. Eli mehän siis rokotellaan seuraavia pääasiassa: Hepatiitit, Anti-D:t, Calmette, influenssat (harvoin). Ja sitten tarpeen mukaan. Useimmiten vastasyntyneitä rokotellaan(hepatiitit ja calmetointi).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on myös noussut aihe esille nyt influessarokotusaikaan. Itse sanoin, ettei minulla ole rokotuslupaa (sh), koulussakin th-opiskelijat opiskelivat ja tenttivät rokotusjutut erikseen. No, tästähän nousi haloo ja monikin sanoi rokottaneensa työkavereita ja potilaitakin eikä aihetta ole (kuulemma) työyksikössä koskaan nostettu edes esille. Sain kummastelua (ja vähättelyä) osakseni. Ihmeteltiin miksi en pistä, "samalla lailla sitä rokotetta pistetään". Kyseltiin, eikö minua ole opetettu koulussa pistämään (just joo, eipä tietenkään...). Perustelin asiaa toki, silti ihmeteltiin. Jotenkin tuli olo, että nyt täällä kuvitellaan, etten vain "halua" rokottaa. Täällä siis myös lh:t sanoo rokottaneensa ilman, että on asiaa edes miettineet ja edelleen kummastelivat, etten minä rokota. Että näin meillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eivät saa. Sh:t tarvitsevat rokotusluvan, käytännössä siihen ei perehdytetä vaan lääkäri kuittaa luvan... Suostun pistämään nuo influenssat, muista olen kieltäytynyt. Koska sitä perehdytystä ei ole koulutuksen eikä työpaikan puolesta. Lääkäri pistäköön sitten itse muut, jos näkee tarpeelliseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on ennenkin noussut esille. Näyttäkää, jos löydätte laki joka kieltää lh:n rokottamisen.

Rokotuksia saa antaa lääkäri ja lääkehoitoon ja rokotuksiin liittyvän asianmukaisen koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö (esim. terveydenhoitaja, kätilö tai sairaanhoitaja) lääkärin valvonnassa. Tartuntatautiasetuksen (31.12.2003/1383 § 9) määrittelemä lääkärin valvonta ei tarkoita konkreettista läsnäoloa rokotushetkellä, mutta lääkäri on vastuussa siitä, että rokottaja on saanut asianmukaisen koulutuksen rokottamiseen, että hänen ammattitaitonsa on ajan tasalla ja että käytettävissä on asianmukainen välineistö paitsi rokottamiseen myös mahdollisten rokotuskomplikaatioiden kuten anafylaktisen reaktion hoitamiseen.

Eli vaikka esimerkeissä on lh, th, kätilö, niin eikös ph/lh ole terv.huollon ammattilainen? Siis vilpittömästi pohdin TIETOA EI OLE.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärihoitajalle vastaisin, että olettaisin että "kuka tahansa" (=lh, ph) saisi rokottaa, kunhan siihen on koulutus. Sitä siis omassa viestissä tarkoitin, että mulla (tai meidän osaston ph:lla) EI ole koulutukseen sisältyvää rokotusopetusta/koulutusta ja siitä syystä en minä voi mielestäni rokottaa. Siis mun ajatus on, että kunhan on toimipaikkakoulutus asiaan, niin sitten sopii rokottaa. Eli minäkin rokotan, jos ensin koulutuksen siihen saa. En siis tekniseen osuuteen vaan muuhun, on se sitten vaikka vain joku paperi jonka vaikka sitten lääkäri allekirjoittaa. Kunhan on siihen OIKEUS. Osaankohan asiaa selittää tarkoittamallani tavalla...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaapa saako teidän työpaikoillanne lähihoitaja antaa influenssarokotteita??

Polilla saa, osastoilla käsittääkseni sairaanhoitajat hoitavat rokottamiset.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo "lääkärin valvonnassa" on ehkä turhin kohta, mitä laista löytyy. Sen pitäisi olla lääkärin määräyksestä oikeastaan. Joskus, kun on kysytty jotain esim hep.rokotteen antamisesta, niin vastaus on ollut "en minä tiedä siitä mitään. Tiedän vaan sen, että näillä riskitekijöillä se pistetään syntymän jälkeen. En sitä, miten se pistetään."

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo "lääkärin valvonnassa" on ehkä turhin kohta, mitä laista löytyy. Sen pitäisi olla lääkärin määräyksestä oikeastaan. Joskus, kun on kysytty jotain esim hep.rokotteen antamisesta, niin vastaus on ollut "en minä tiedä siitä mitään. Tiedän vaan sen, että näillä riskitekijöillä se pistetään syntymän jälkeen. En sitä, miten se pistetään."

Ei kait se olennaista olekaan MITEN se pistetään, nehän on normaaleja im tai sc-pistoksia. Vaan täytyy tietää ne kontrat ja sitten miten menetellä jos homma kusee. Mutta tämähän koskee kaikkia muitakin lääkkeitä, joten siksi en tuollaista rokotuslupamenettelyä ymmärrä mitä jossain paikoissa viljellään tämän ketjun perusteella.

Juurikin tuossa viime yövuorossa työkaveri tuikkasi influenssarokotteen mulle, eikä ees kerrottu lääkärille!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei saa. Terveydenhoitajat saavat rokottaa. Sairaanhoitajat sitten, kun ovat antaneet 2-3 onnistunutta näyttöä rokottamisesta.

Tetanus rokotetta on tuikittu koko uran ajan, myös influenssa ja hepatiittirokotuksia olen antanut. Mitään näyttöjä en ole suorittanut. Päivystyksissä tetanuksia tuikitaan koko ajan, harvemmin sen tekee th 8) Toi väite että vain th saa rokottaa, on joku kaupunkilegenda joka on saanut varmaan alkunsa jostain paikallisesta käytännöstä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei saa. Terveydenhoitajat saavat rokottaa. Sairaanhoitajat sitten, kun ovat antaneet 2-3 onnistunutta näyttöä rokottamisesta.

Tetanus rokotetta on tuikittu koko uran ajan, myös influenssa ja hepatiittirokotuksia olen antanut. Mitään näyttöjä en ole suorittanut. Päivystyksissä tetanuksia tuikitaan koko ajan, harvemmin sen tekee th 8)

Juurikin näin. Ja muistuupa mieleen intin rokotustilanne. Neljä piikkiä yhtäaikaa, kaks pisti kaks lääkintämiestä ja kaks jotain vapaaehtoista tyyppiä jolle oli äkkiä opetettu se tekniikka. Eli housut puoliperseeseen, hihat ylös ja pöydälle nojaamaan. Pääsipähän yhdellä pistoksella kun tuli kaikki piikit yhtäaikaa ihosta läpi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja muistuupa mieleen intin rokotustilanne. Neljä piikkiä yhtäaikaa, kaks pisti kaks lääkintämiestä ja kaks jotain vapaaehtoista tyyppiä jolle oli äkkiä opetettu se tekniikka. Eli housut puoliperseeseen, hihat ylös ja pöydälle nojaamaan.

Itsekin aikanaan piikittäjänä oon VKS:ssa ollut, siinä olis mallin ottamista kuntasektorilla tehokkuudesta miten sata potilasta rokotetaan tunnissa... 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meille sh-koulussa kerrottiin 1990-luvun alussa, että rokotuslupa ei automaattisesti tule koulutuksesta. Terveydenhoitajan työhön se kuuluu yleensä oleellisesti. VS tänä päivänä nämä iv-luvat, jotka ovat talokohtaisia ja joudut koulutukseen ja tentteihin vaikka olisit ko. työtä tehnyt vuosikausia.

Itse sh-pohjalta toimin nyt työterkkarina ja rokottelen asiakkaat työterveysaseman ylilääkärin luvallla. Rokottaminen on toki muutakin , kun i.m/s.c pistämistä. Itselläni on ainakin ollut kovasti opettelemista rokotusten tehosteista. Mihin maihin mitäkin tarvitaan. Saati sitten lasten rokotteet, joista ei ole hajuakaan. Kyse ei siis ole kai pelkä teknisestä i.m pistoksesta. Rokoteella on tietysti myös erilaisia vaikutuksia kuin esim. i.m lääkkeillä.

Tähän lähihoitajan rokotuslupaan....eihän heillä ole oikeuttaa edes i.m pistoksiin ilman työpaikkakoulutusta saati sitten rokotteisiin. Ne on kuitenkin aika harvoja paikkoja, missä lähihoitaja laittaa i.m/i.v-lääkkeitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...