Jump to content
MAINOS

Keikkafirmat


felix

Recommended Posts

MAINOS

Keikkalaiset!

Katsokaa tv:tä ohjelma keikkalaisesta lähihoitajasta.  Miettikää omaa jaksamista tästä näkökulmasta.

Tehkää asialle itse jotakin, jos on aihetta.  Taatusti monella on? Eurot eivät korjaa terveyttä, yksinäisyyttä ym.

jos sen menettää. Älkää etsikö syitä muista tai syyttäkö toisia henkilöitä aiheettomasti omista valinnoista.

Työnteko on  ollut ihan järjetöntä ja "pysähdys" on taatusti jokaisella edessä joskus. Kalliiksi tulee  taloudellisesti ja yhteiskunnalle.

Toivottavasti johtajat alkavat oikeasti seuraamaan toisten keikkalaisten ihan järjetöntä toimintaan. 

Jo pelkästään  asukkaiden ja toisten työntekijöiden työturvallisuuden nimessä. Tähän pitäisi puuttua kovalla kädellä. Lisäksi työilmapiiri kärsii jo tästä, jos jatkuvasti tulet väsyneenä keikalle/ töihin.

Asia, mitä kyselit: 

Pääkaupungin/ lähiseudut keikkafirmoilla palkka  usein  noudatetaan TES:ä. Lue  aina työpaikkailmoituksista tarkemmin, sieltä selviää palkka ym. tiedot. . Usein kaunistellaan asioita paremmin kuin on oikeasti. Oma järjen käyttöä tässä asiassa on sallittu.  Sisältää lisät ym. ja tietysti peritään luontaisedut pois palkasta. Esim. ruokaetu, matkaetu tai joissakin maksetaan paikanpäällä ruokailu. Talon tapoja noudattaen tai palkasta peritään. Selviää työhaastelussa tai työsopimuksessa on kirjattu asia ylös.

Sanotaan normi on n. 13-15€ riippuen oletko koulutettu ja lisät ym. päälle.  Ihan lakia noudatetaan ja kunnilla sama systeemi.  Paras palkkatarjous oli 16€ /h  ja lisät, mutta kieltäydyn siitä. Syy;  Kuulin tämän firman  työilmapiiri ja päätös oli helppo.

Monella ammattiliitoilla on omat tiedot/ ohjeet keikkalaisille nykyisin.

Lisäksi voi  itse myös laskea kk:si palkasta mitä se on teidän kohdalla ja ym. lisät siihen päälle. Tiedät onko sinnepäin ….mitä tarjotaan. Lisäksi teetkö 4h jne...... moni asia vaikuttaa palkkaa. Seuraa tarkkaa myös omaa verotusta...…. veroprosentti on laskettu oikein, ei tule yllätyksiä myöhemmin. 

Keikkafirmoja on laidasta laitaan nykyisin  eli kilpailu on koventunut. 

Kaikesta saa mustaa valkoisella eli työsopimusta kun kirjoitat.  Työtunnit vaihtelevat 4h- n.11h eli aika usein on 6h päiviä.

Itse teen 6.30h-11h työpäiviä eli teen kaikkia työvuoroja.  Olen talon oma  vakituinen keikkalainen pääkaupunkiseudulla, vuosia ja yhdessä keikkafirmassa ollut myös vuosia.

Viihdyn hyvin näissä keikkafirmassa, asiat hoidetaan asiallisesti ja nopeasti. Myös muut keikkalaiset, kun nähdään  ovat antaneet hyvää palautetta johtajista, palkasta ym.  Lisäksi plussaa ; näin muutakin kuin pääkaupunkiseutua eli karistan välillä pois täältä keikkailemaan muualle. Keikkafirmani on maan kattava ja pääpaikka  on Tampereella ja laajentavat.

Talon  vakituisena omana keikkalaisena saan ihan normi tuntipalkan, laskettu kk:si palkasta eli n.14€ /h keikkafirman kautta on isompi tuntipalkka 15€/h. Lisät ym. aina palkan päälle. Minulla on hyvä tilanne täällä hetkellä , sillä  nämä kaksi eri firman esimiestä tekevät yhteistyötä tarpeen vaatiessa. Kummassakin viihdyn loistavasti. Työ ja vapaa tasapainossa. Saan laittaa koulukseni  kaikki osa -alueet käyttöön ja uutta lisää tulee. Päivitin Tampereella koulutukseni ja todella ihana vastaanotto koulusta/ opettajat ajan tasalla. Huonojen työkokemusten kautta löysin nämä  työpaikat. 

Keikkafirman kautta ei tarvitse olla aina puhelimessa kiinni vaan saat vapaasti valita ne työvuorot mitkä  sopivat. Palkka tulee usein 2:n viikon välein. Ainakin itse tiedän tarkkaa palkkapäivät vuodeksi. Lisäksi pitävät keikkalaisten puolia, myös työpaikkakiusaamisissa ja viesti menee välittömästi oikealle taholle. 

Usein kuulee keikkalaisena ei ole  vastuuta. On ihan väärä luulo. Keikkalaisena olet vastuussa omasta työpanoksesta työvuoron aikana, tiedottamisesta asiasta eteenpäin asiakkaan tilanteesta, kirjaamisesta ym. Viime kädessä talon johtajalle, työvuoron aikana.  Vastaat aina  viime kädessä myös  omalle esimiehelle, jos et ilmesty työpisteeseen ajoissa tai lähdet aikaisemmin pois.  

Olisi monen aika  muuttaa omaa asennetta tai epäammattilaista käsitystä; keikkalaisista ja tulla kokeilemaan. Onko edes itsestä siihen? Onko liian hyvät päivät vakituisena, ettei edes uskalla kuin " nälviä" keikkalaisia työvuoron aikana ja varsinkin selän takana. Keikkalainen vastaa itse omasta terveydentilastaan, ei ole turhaan pois työstä ja monesta niistä asiasta mistä teillä ei ole harmaata aavistusta, mitä pidätte itsestään selvänä asiana. Kaikkia ei tarjota kuin "manulle illallista" vaan tehdään itse asioille jotakin. Lisäksi  moni keikkalainen osaa käyttää omaa maalaisjärkeä ja yllätys autetaan toisiamme aina kun nähdään.  Monelle keikkalaiselle on ihan oma "piiri" muodostunut ajan kanssa.

Kannattaa kysyä siis asia oikea laitaa, kun tehdä itsenäisesti omia "valheellisia" päätöksiä ja levittää niitä työpaikoilla mm. kateellisuus on yksi paha sairaus monessa työpaikassa.

Tiedoksi keikkalaisen vastuulle kuuluu myös tiedottaa :  jos näkevät/ kuulevat tai tietävät joku on  työpaikkakiusattu / epäasiallisesti kohdeltu työvuoron aikana. Emme katso onko vakituinen jne. vaan ketään ei kiusata tai kohdella epäammattilaisesti ,-kunnioittavasti työvuoron aikana.  Keikkalainen ilmoittaa aina ensin  omalle esimiehelle asiasta ja asia etenee aina tämän  yksikköön  johtajalle. Moni vakituinen ei taida edes tietää koko asiasta?

Kannattaa aina kokeilla uutta avoimin  silmin ja päätökset teet aina itse eli vastaat itse itsellesi. Olin vakituinen kunnalla ja sain kiusaamisesta, huonosta työilmapiiristä tarpeeksi.  

Kadun vain, kun en uskaltanut lähteä  nopeammin pois kunnan puolelta .

Jäi vain karseat muistot kunnan työntekijöistä  ja työpaikasta jäljelle.  

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitkä ja hyvä kirjoitus.Itse keikkalaisena en näytä väsymystäni.En huonotuulisuuttani. En sitä että sairaudet jäytää myöskin keikoilla.En käytä ala-arvoista kielenkäyttöä.En kohtele asiakkaita kuin kuraa.

Miksi en?  Siksi koska en ole jo vuosia sitten leipiintynyt vakkarityöntekijä hoivaosastolta se ja se

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

yleensä ne paikat ovat kuraa, joissa kantikset on paljon saikulla ja homma pyörii keikkalaisilla.

Jo asukkaista näkee millaisia hoitajia siellä paikassa on. Hoitajat tietysti sokeutuvat itse siihen touhuun, mutta keikkalaisena menon huomaa heti. Keikkailainen joka on ollut joskus hyvässä paikassa töissä, huomaa epäkohdat ilmapiiristä heti.

Mitä tulee työpaikkakiusaamiseenniin sitä on tällä alalla paljon. Yleensä nämä kiusaajat on omaan elämäänsä jostain syystä katkeroituneita. Elämässä ei ole mitään sisältöä  omaa pahaa oloa on pakko purkaa jotenkin. Sääliksi käy he ja heidän elämänsä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

12 tuntia sitten, Hoitsutar76 kirjoitti:

yleensä ne paikat ovat kuraa, joissa kantikset on paljon saikulla ja homma pyörii keikkalaisilla.

Jo asukkaista näkee millaisia hoitajia siellä paikassa on. Hoitajat tietysti sokeutuvat itse siihen touhuun, mutta keikkalaisena menon huomaa heti. Keikkailainen joka on ollut joskus hyvässä paikassa töissä, huomaa epäkohdat ilmapiiristä heti.

Mitä tulee työpaikkakiusaamiseenniin sitä on tällä alalla paljon. Yleensä nämä kiusaajat on omaan elämäänsä jostain syystä katkeroituneita. Elämässä ei ole mitään sisältöä  omaa pahaa oloa on pakko purkaa jotenkin. Sääliksi käy he ja heidän elämänsä.

Itse aloitin keikkailemaan minulle uuden keikkafirman kautta nyt syksyllä ja minulle aikaisemmin vieraisiin kohteisiin pääkaupunkiseudulla. Jo nyt olen mielessäni siunaillut menoa parissa kohteessa ja nyt harkinnassa että menenkö niihin vielä keikalle vai not.Ehkäpä vielä kerta tai pari niin sit ainakin osaan tehdä hyvät johtopäätökset.

Yhden kohteen olen jo täysin hyllyttänyt. Surullista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aloitin keikkailun vasta viime vuoden huhtikuun puolivälissä. Sitä ennen oli juuri päässy vakkariksi vanhainkotiin. Ilmapiiri oli todella huono ja kun olin tottunut tekemään itsenäistä työtä ihmisten kodeissa en pystynyt sopeutumaan vanhaikotiin, enkä työkavereideni huonoon kohteluun vanhuksia ja myös itseäni kohtaan. Alle kolmen kuukauden työssäolon jälkeen sanoin itseni sieltä irti. Vakipaikka mulla oli vielä takataskussa, josta olin virkavapaalla 6 kk, eli oli vielä 3 kk jäljellä. Keikkahommiin pääsin 1,5 viikon kuluttua kun haastattelut oli tehty. Nautin suunnattomasti keikkailusta ja keikkailen edelleen vapaa-ajallani, vaikka olen sijaistamassa eräässä yksikössä. Mahdollisesti alan jälleen keväällä keikkähommat vakituisesti kun tämä työrupeama päättyy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...