Jump to content
MAINOS

Kuka maksaa haavanhoito tarvikkeet?


eikku64

Recommended Posts

Haluaisin kuulla kuka kunnassanne maksaa kroonisen haavan hoitoon tarvittavat välineet. Siis sidetarpeet ja kaikki erikoistuotteet (polymem, sorback yms), jotka ovat kalliita.

Onko joku aika , jonka potilas saa ne ilmaiseksi ja sitten maksaa itse jatkossa vai saako hän ne esim kotisairaanhoidosta ilmaiseksi hamaan paranemiseen tai muuhun loppuun asti?

Onkohan olemassa jotakin lakia tai asetusta, joka velvoittaa kuntia maksamaan ko. tuotteet?

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kansanterveyslaki (muistaakseni se oli tämä laki) vaatii, että esim lääkkeet, lääkinnälliset tuotteet yms, jotka terveydenhuollon ammattilainen vain voi asettaa, kuuluvat sairausvakuutusmaksujen piiriin eli niistä ei voi periä erillistä maksua.

Tätähän on noudatettu oikeastaan vain nivelproteeseissa yms. mutta laki vaatii samaa esim kierukoiden, nivelrikkopotilaiden intra-artikulaaristen injektioiden, yms suhteen. Näistähän on erikseen peritty joissakin paikoissa maksua. On vaadittu esim, että potilas käy itse hakemassa reseptillä apteekista ja sitten tulee toimenpiteeseen.

Haavanhoitotuotteethan ovat samanlaisia lääkinnällisiä tuotteita. Voiihan niitä kuka tahansa periaatteessa käyttää(kuten noita aikaisemminkin mainittuja), mutta oikein niitä voi käyttää vain terv.huollon ammattilainen.

Ja jos potilas on osastolla, silloin hän ei joudu maksamaan mitään. Miksi siis muutenkaan?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ksh:n harjoittelusta muistan tän, että asiakkaat kävivät ostamassa itse, omalla valuutalla kaikki kalliit haavanhoitotuotteet. Eivät kuulu laskutukseen, eivät hoitotarvikejakelun alle niin kuin esim. vaipat, yms. Tän sitten huomas kun kaikilla ei tietty ole rahaa ostaa aquacel ag:tä tai jotain mepiteliä isoina liuskoina niin sitten "turattiin" erilaisin nacl-rätein tai jollain ihme voipaperiviritelmillä (ei haihdu kosteus  :) )... Tiedä sitten kumpi tulis halvemmaks kunnalle, avustaa haavahoitotuotteiden hankinnassa vai hoitaa sitten laitosjaksolla infektoitunutta ja kroonistunutta haavaa??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ksh:n harjoittelusta muistan tän, että asiakkaat kävivät ostamassa itse, omalla valuutalla kaikki kalliit haavanhoitotuotteet. Eivät kuulu laskutukseen, eivät hoitotarvikejakelun alle niin kuin esim. vaipat, yms. Tän sitten huomas kun kaikilla ei tietty ole rahaa ostaa aquacel ag:tä tai jotain mepiteliä isoina liuskoina niin sitten "turattiin" erilaisin nacl-rätein tai jollain ihme voipaperiviritelmillä (ei haihdu kosteus  :) )... Tiedä sitten kumpi tulis halvemmaks kunnalle, avustaa haavahoitotuotteiden hankinnassa vai hoitaa sitten laitosjaksolla infektoitunutta ja kroonistunutta haavaa??

Ja siellä laitoshoidossakin saatetaan hoitaa voipaperiviritelmillä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Potilaat itse ostaa. Eikö sossu niitä sitten korvaa jos rahat ei riitä? Mut yllättävän moni jaksaa jättää hoitamatta haavansa kun ne on niin kalliita...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kansanterveyslaki (muistaakseni se oli tämä laki) vaatii, että esim lääkkeet, lääkinnälliset tuotteet yms, jotka terveydenhuollon ammattilainen vain voi asettaa, kuuluvat sairausvakuutusmaksujen piiriin eli niistä ei voi periä erillistä maksua.

Tätähän on noudatettu oikeastaan vain nivelproteeseissa yms. mutta laki vaatii samaa esim kierukoiden, nivelrikkopotilaiden intra-artikulaaristen injektioiden, yms suhteen.

Aamusilmillä luettu, ymmärsinkö oikein? Kierukka kuuluisi siis kunnan maksaa, ei minun?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kansanterveyslaki (muistaakseni se oli tämä laki) vaatii, että esim lääkkeet, lääkinnälliset tuotteet yms, jotka terveydenhuollon ammattilainen vain voi asettaa, kuuluvat sairausvakuutusmaksujen piiriin eli niistä ei voi periä erillistä maksua.

Tätähän on noudatettu oikeastaan vain nivelproteeseissa yms. mutta laki vaatii samaa esim kierukoiden, nivelrikkopotilaiden intra-artikulaaristen injektioiden, yms suhteen.

Aamusilmillä luettu, ymmärsinkö oikein? Kierukka kuuluisi siis kunnan maksaa, ei minun?

Niin sen pitäisi olla. Tiedän ainakin yhden kunnan, jossa näin toimitaan.

Sitten tietenkin voidaan keskustella siitä, että kuuluuko kierukka samaan sarjaan, kuin esim rokotukset ulkomaille matkustettaessa. Ehkäisyneuvolatoiminta tosin on kunnan vastuulla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselle ainakin vain ensimmäinen kierukka oli ilmainen. Ja monet kerrat olen ollut avustamassa kierukan laitossa, jossa asiakas on tuonut itse ostamansa kierukan tullessaan.

Kansanterveyslaki (muistaakseni se oli tämä laki) vaatii, että esim lääkkeet, lääkinnälliset tuotteet yms, jotka terveydenhuollon ammattilainen vain voi asettaa, kuuluvat sairausvakuutusmaksujen piiriin eli niistä ei voi periä erillistä maksua.

Tätähän on noudatettu oikeastaan vain nivelproteeseissa yms. mutta laki vaatii samaa esim kierukoiden, nivelrikkopotilaiden intra-artikulaaristen injektioiden, yms suhteen.

Aamusilmillä luettu, ymmärsinkö oikein? Kierukka kuuluisi siis kunnan maksaa, ei minun?

Niin sen pitäisi olla. Tiedän ainakin yhden kunnan, jossa näin toimitaan.

Sitten tietenkin voidaan keskustella siitä, että kuuluuko kierukka samaan sarjaan, kuin esim rokotukset ulkomaille matkustettaessa. Ehkäisyneuvolatoiminta tosin on kunnan vastuulla.

Asioilla on tapana järjestyä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vuodeosaston hoitaja ja käytän haavatuotteita päivittäin töissä.

Olin lentää pyllylleni apteekissa kun katsoin haavatuotteiden hintoja. Piti saada äitimuorille parempa hoitoa pieneen haavaan, mutta tyydyimme Mepiteliin ja taitokseen.

Ihmettelen tosiaan kuinka kukaan eläkeläinen saattaa maksaa laadukkaat tuotteet itse. Ensisijaisesti kuitenkin haluamme maksaa vuokran, ruuan ja lääkkeet.

Haavapäivillä asiasta on ollut kahtena vuotena keskustelua ja toivon, että asiaan vähitellen tulee muutos. Onhan se yhteiskunnalle halvinta hoitaa haava kotona pidemmillä haavatuotteen vaihtoväleillä  kuin juoksuttaa kotihoitoa joka päivä hoitamaan haavaa halvoilla tuotteilla, joilla haava ei parane ja potilas joutuu sairaalaan haavan vuoksi.

Sosiaalityöntekijää kannattaa konsultoida kun asiakkaan rahat eivät riitä haavatuotteisiin. Hänellä voisi olla joku ratkaisu ongelmaan.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ksh:ssa olen ollut kolmessa eri työpaikassa ja jokaisessa oli erilaiset toimintatavat.

Yhdessä kunnassa periaatteena se, että potilas sai hoitotarvikejakelusta eli ilmaiseksi, kun haavan paranemisen arvioitiin kestävän yli 3kk.

pienessä kunnassa taas potilas sai kaikki haavanhoitotarvikkeet ilmaiseksi.

Kolmannessa paikassa taas oli periaate, että kaikki ns. lääkinnälliset haavanhoitotuotteet (aquacelit, duodermit, sorbactit jne ..) potilas osti aina itse. Muut tuotteet, kun taitokset ja siderullat ja mefixit tms taas pt sai ksh:lta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kansanterveyslaki (muistaakseni se oli tämä laki) vaatii, että esim lääkkeet, lääkinnälliset tuotteet yms, jotka terveydenhuollon ammattilainen vain voi asettaa, kuuluvat sairausvakuutusmaksujen piiriin eli niistä ei voi periä erillistä maksua.

Tätähän on noudatettu oikeastaan vain nivelproteeseissa yms. mutta laki vaatii samaa esim kierukoiden, nivelrikkopotilaiden intra-artikulaaristen injektioiden, yms suhteen. Näistähän on erikseen peritty joissakin paikoissa maksua. On vaadittu esim, että potilas käy itse hakemassa reseptillä apteekista ja sitten tulee toimenpiteeseen.

Haavanhoitotuotteethan ovat samanlaisia lääkinnällisiä tuotteita. Voiihan niitä kuka tahansa periaatteessa käyttää(kuten noita aikaisemminkin mainittuja), mutta oikein niitä voi käyttää vain terv.huollon ammattilainen.

Ja jos potilas on osastolla, silloin hän ei joudu maksamaan mitään. Miksi siis muutenkaan?

Oisko linkkiä siihen lakiin? Haavanhoito ei mun mielestä todellakaan ole sellainen minkä voi suorittaa vain terveydenhuollon työntekijä. (Asiantuntijuuteen valmentaminen on meillä kova sana, eli ohjataan/valmennetaan potilaita oman sairautensa asiantuntijoiksi. Eläköön Sarasvuo ja Trainer's House...  :))

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän kunnassa haavahoitotuotteet saa hoitotarvikejakelusta JOS on lääkärin toteama pitkäaikainen haavahoitotarve. Eli siis epikriisistä pitää löytyä mainintaa asiasta. Hulluahan se on jos omalla kustannuksella joutuu vaikeita haavoja hoitelemaan.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lahdessa ainakin ennen sai kuparikierukan ilmaiseksi perhesuunnittelun puolelta jos pääsi jonosta läpi. Hormonikierukan joutui itse maksamaan ja laitattamaan Hemossa tmv.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meilläpäin ainakin ksh:n asiakkaat jotka haavanhoitotarvikkeita tarvitsivat, niin saivat osan ksh:n kautta. Ja sitten esim. kalliit haavanhoitotuotteet (mm. Aquacell-Ag) lääkärit kirjoittivat reseptille, jolloin niistä sai sairasvakuutuskorvauksen.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alle 3kk kaikki tuotteet omasta pussista. Yli 3 kk hoitotarvikkeet ilmaiset, paitsi lääkkeelliset kuten esmes sinkkisukka ja intrasite.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitti vinkistä. Tuota asiaa olen paljon itsekkin miettiny. Olen nimenomaan ihmetelly sitä et kun käyt tk:n polilla hoidattamassa haavan niin tarvikkeet annetaan tk:sta mut kun itse hoidat sitä kotona ostat tarvikkeet itse. Ei ollenkaan tasapuolista, eihän kenenkään kannata ainakaan meidän kunnassa hoitaa haavojaan kotona vaikka siihen kykenisikin koska tk:lla käydessä saa ilmaiset hoitotarvikkeet. On muuten aika iso kuluerä perusterveydenhuollolle. Lääkkeelliset jutut kuten rasvat, geelit yms. joutuu asiakas ostamaan itse ja tuomaan tullessaan jos haavaa hoidetaan tk:lla. KSH:n asiakkaat saavat tuotteet ilmaiseksi koska joutuvat maksamaan jo KSH:n käynneistä.

Ehkäsyneuvolan jutut on asia erikseen. Kierukasta saa reseptin ja asiakas tuo tullessaan tai tilalle itse ostamansa. Pillereistä saa sen 3kk tai 6kk ilmaseksi koska tällöin kokeillaan pillereitten soveltuvuutta ja ton jakson jälkeen pitää käydä uudestaan lääkärin tai vähintään terkkarin vo:lla.Sillon saa vuoden reseptin pillereihin. Näin varmistetaan ettei tule liian pitkiä taukoja lääkärikäynneille gynen jutuissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ajatelkaapas tuota ehkäisyvälineiden maksullisuutta/maksuttomuutta potilaalle.

Hormonikierukka maksaa 156 € ja kuparikierukka 121 €, Pillerit n. 60-120€/vuosi. Ajatelkaa, jos näihin saisi kunnan taholta edes jotain alennusta esim vähätuloiset/opiskelijat?

Lääkkeellinen keskeytys maksaa kunnalle noin 300€ ja kaavinta noin 720€. Tämän lisäksi kunnassa tapahtuvat vastaanotot, sairaslomapäivien kustannukset. Ja mahdollisissa komplikaatioissa hinta lähtee sitten 1500 eurosta ylöspäin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ajatelkaapas tuota ehkäisyvälineiden maksullisuutta/maksuttomuutta potilaalle.

Hormonikierukka maksaa 156 € ja kuparikierukka 121 €, Pillerit n. 60-120€/vuosi. Ajatelkaa, jos näihin saisi kunnan taholta edes jotain alennusta esim vähätuloiset/opiskelijat?

Eikö tuon ensimmäisen kierukan saa ilmaiseksi, ainakin pk-seudulla??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ajatelkaapas tuota ehkäisyvälineiden maksullisuutta/maksuttomuutta potilaalle.

Hormonikierukka maksaa 156 € ja kuparikierukka 121 €, Pillerit n. 60-120€/vuosi. Ajatelkaa, jos näihin saisi kunnan taholta edes jotain alennusta esim vähätuloiset/opiskelijat?

Eikö tuon ensimmäisen kierukan saa ilmaiseksi, ainakin pk-seudulla??

Siis nämähän ovat kuntakohtaisia. Tiedän mm kaupungin(olen ollut siellä änla-harjoittelussa), josta saa kummankin tyyppiset kierukat ilmaiseksi, Nuvaringin 9kk ajaksi kaikki ja vähävaraiset ilmaiseksi kokonaan. Samoin pillereistä saa kaikki 1/2 vuotta ilmaiseksi, vähävaraiset sen jälkeenkin. Mutta suurimmassa osassa ei saa mitään muuta, kuin pillereistä kokeilupakkaukset.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...