Jump to content
MAINOS

HES jyrää


piipöli

Recommended Posts

Asiasta otsikkoon.. ihan hyvä että jyrää, josko vaikka sais joskus pois noi saamattomat palkat, lisät, lomarahat ja kyllä ne ylityöhillotkin mukavia ois... ja tohon korttiin, tässä ei voi varmaan vedota työsopimuksen ehtoonkaan ajokortista, koska jos entinen malli jatkuu ei ole edes työsopimusta tehty.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS
  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

HES maksaa edelleenkin osassa paikoista joissa on välitön lähtövalmius 24/7 varallaolokorvausta ilta- ja yöajalta....Ei ihme että on halpaa....

Link to comment
Share on other sites

Juu ei siis oo mikään muuttunu. Miksei kukaan siitä työntekijä määrästä tee yhtään mitään asialle?! Omille nilkoille kusemista.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä. Kai se on niin kivaa kun on vilkut katolla....

Enemmän ottaa itseäni päähän se, että josko kilpailutusasetelmat on muutenkin vääristyneet niin tämän salliminen sitä vasta vääristääkin. Ja kyllä minua ainakin kiinnostaisi jos olisin kyseissä puljussa töissä ne rahat mitä työnantaja joutuu maksamaan 10 vuotta takautuvasti, ja ihan jokaiselle työntekijälle eikä pelkästään sille joka sen vie oikeuteen. Ihme on nimittäin jos joku saa sellaisen pykälän kaivettua jostain jonka mukaan välitöntä valmiutta voidaan hoitaa varallaololta. Käsittääkseni se edellyttää väkisinkin oleskelua työnantajan osoittamissa tiloissa...

Link to comment
Share on other sites

HES maksaa edelleenkin osassa paikoista joissa on välitön lähtövalmius 24/7 varallaolokorvausta ilta- ja yöajalta....Ei ihme että on halpaa....

Missä?

Link to comment
Share on other sites

Ja laitonta könttäpalkkaa ainakin uudellamaalla..... Ja ai niin, tsekatkaas onko eläkemaksujanne mm. hoidettu ja mikä on työsuhteenne laatu oikeasti......ja lomarahat........ja ja

Link to comment
Share on other sites

Ja laitonta könttäpalkkaa ainakin uudellamaalla..... Ja ai niin, tsekatkaas onko eläkemaksujanne mm. hoidettu ja mikä on työsuhteenne laatu oikeasti......ja lomarahat........ja ja

Samaa voi suositella kaikille työntekijöille palkanmaksajaan katsomatta.

Aika moni muukin yksityinen kuin HES maksaa ylimääräisistä tunneista ainoastaan lisätyötä. Yhdellä yksityisellä sijainen sai 30% tuntipalkasta ja vakkari normaalia tuntipalkkaa, lisiä kumpikin sai vain silloin, kun oli aktiivityötä.

Link to comment
Share on other sites

Joo-o ja kyllä palokunnissakin osataan:kiinteäkuukausipalkka ,laitoin esim sunnuntai korvaukset pitää erikseen näkyä, ylityöt jne. joka kuukausi 15 tuntia ylitöitä ilmattekse 7*24=168, Tes(Tehy)38,25 tuntia viikko*4=153, jne.kyllä molemmat osapuolet yksityinen/Pela ovat ihan yhtähuonoja palkkaasioissa ::)

Link to comment
Share on other sites

Joo-o ja kyllä palokunnissakin osataan:kiinteäkuukausipalkka ,laitoin esim sunnuntai korvaukset pitää erikseen näkyä, ylityöt jne. joka kuukausi 15 tuntia ylitöitä ilmattekse 7*24=168, Tes(Tehy)38,25 tuntia viikko*4=153, jne.kyllä molemmat osapuolet yksityinen/Pela ovat ihan yhtähuonoja palkkaasioissa ::)

Palkat varmaan keskimäärin yhtä huonot molemmilla, suurin ero on vuotuisten vapaapäivien määrissä joita ei voi oikein rahassa mitatakaan..
Link to comment
Share on other sites

En ymmärrä nimimerkin Josp laskelmia työajoista ja maksamattomista ylitöistä.

Käsittääkseni 24 h pituisia työvuoroja ei voi työnantaja teettää ilman työajan poikkeuslupaa. Työajan poikkeuslupa esim. pelastuslaitoksissa tarkoittaa käytännössä työaikaa 42 h /vko. Kun työaika ylittää 24h alkaa ylityöt pyöriä seuraavasti aina: ensimmäiset 2h 50% ylityö, sitä seuraavat tunnit 100% ylityötä. Perioidityöaikaa, jossa kolmen viikon tuntimäärä on 114,75 h ylimenevät tunnit menee 16 h tuntia 50% ja sitten loput 100%. Mikäli listalla esim. arkipyhä, on ylitöiden kertyminen vieläkin kehnompaa, ensin täytetään perioiditunnit täyteen, sen jälkeen alkaa lompakko lihomaan ylityökorvauksilla.

En yleistäisi ihan noin helposti yksityisen / pelastuslaitoksen palkanmaksupolitiikan huonouksia. Toki iso erittäin suuri ongelma on yksityisten työehtosopimuksessa verrattuna kunnalliseen virka- ja työehtosopimukseen. Otetaan esimerkki: hoitotason sairaankuljettajan pätevyysvaatimuksena on shp:n mukaan sairaanhoitajan tai ensihoitajan ammattitutkinto + hyväksytysti suoritettu teoria sekä näyttökoe. Yksityisellä sektorilla kyseinen hoitotason ensihoitaja saa sopimuksen mukaan tehtäväkohtaista palkkaa about 1800€. Samainen kaveri, samoilla pätevyyksillä työskentelee kunnallisessa kiirabissa, kuuluu Tehyyn ansaiten HOI030 palkkahinnoitteluluokan mukaista palkka about 2150€. Ero on mielestäni erittäin suuri huomioiden, että tehtäväkohtaisen palkan erot näkyvät siten myöskin haittalisissä.

Se miten yksityisen puolen työnantajat tuottavat ensihoitopalveluita 24h vuoroissa ihmetyttää minua. Ollaanko välittömän lähtövalmiuden yksiköissä jossain kuitenkin varuillaolossa esim. yöaikana ? Tällöinhän 24 h työvuoro ei kestä 24h koska yöaikainen varuillaolo keskeyttää työajan. Jossakin ilmeisesti tehdään lähtökohtaisesti kuukaudessa kuusi 24h työvuoroa, jolloin tunnit menee sopimuksen mukaisesti / perioidi. Kuitenkin toiminnan pyörittämisen kannalta olisi tärkeää, että työntekijä tekeekin sen seitsemän työvuoroa kuukaudessa jolloin hän ansaitsee hieman enemmän tehtäväkohtaista palkkaa. Tällöin työntekijä tekee kuukausittain suunnitellusti lisätyötä tuon 24h. Sekään ei ole sallittua se.

Link to comment
Share on other sites

Toinen toverijukan kannanottoon lienee se, että kunnallisella puolella noudatetaan yleensä selkeää tai sitten vähemmän selkeää kunnallista työehtosopimusta, joka määrittelee lepo yms ajat ja jos ei noudata aktiivinen liitto ottaa pikaisesti kantaa. Kuulostaa paikoitellen, että yksityispuolella esimerkiksi hes ei aina sitä noudata. liekö tämä myös osaltaan palkan lisäksi vetovoiman tekijä?

Link to comment
Share on other sites

HES maksaa edelleenkin osassa paikoista joissa on välitön lähtövalmius 24/7 varallaolokorvausta ilta- ja yöajalta....Ei ihme että on halpaa....

Ja tänään kuulin että HESsillä on turussa viikonloppuisin kaksi autoa, toinen välittömässä ja toinen varallaolossa ja kummassakin kuulemma työskennellään provisiolla, eli rahat saadaan sen mukaan mitä ajoa on eikä edes varallaolokorvausta makseta. Samaan hengenvetoon todettiin että ne ovat vieläpä haluttuja vuoroja.

Nämäkin on tosin kuulopuheita ja niin niihin tulee suhtautua. Toki joku paremmin tietävä saa korjata/vahvistaa väittämän.

Link to comment
Share on other sites

Viimeisimmässä Tehy-lehdessä oli HES:n ilmoitus, jossa haettiin 100 työntekijää.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

Tänään tuli kotiin ihan postissa rekrylappu HES:ltä. Kovasti mainostivat hyvää työviihtyvyyttä ja omaa koulutus- ja simulaatiojärjestelmää. Noh, tulipahan täytettä paperinkeräyslaatikkoon

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Link to comment
Share on other sites

Guest Auts

Ainainen sairaankuljettajien iän ikuinen kitinä. Tehkää nyt herranjumala jotain. Tuttuni teki ja on tyytyväinen. Akoissa on enemmän voimaa :)

Link to comment
Share on other sites

HES maksaa edelleenkin osassa paikoista joissa on välitön lähtövalmius 24/7 varallaolokorvausta ilta- ja yöajalta....Ei ihme että on halpaa....

Ja tänään kuulin että HESsillä on turussa viikonloppuisin kaksi autoa, toinen välittömässä ja toinen varallaolossa ja kummassakin kuulemma työskennellään provisiolla, eli rahat saadaan sen mukaan mitä ajoa on eikä edes varallaolokorvausta makseta. Samaan hengenvetoon todettiin että ne ovat vieläpä haluttuja vuoroja.

Nämäkin on tosin kuulopuheita ja niin niihin tulee suhtautua. Toki joku paremmin tietävä saa korjata/vahvistaa väittämän.

Samoinhan suurin osa keikkailevista/osa-aikaisista taksikuskeista palkkansa tienaa

Link to comment
Share on other sites

Ainainen sairaankuljettajien iän ikuinen kitinä. Tehkää nyt herranjumala jotain. Tuttuni teki ja on tyytyväinen. Akoissa on enemmän voimaa :)

Mihis tämä liittyy? Jos johonkin työaikamuotoihin, niin narinasta varallaolosta ei pääse mihinkään. Muutakun vaihtamalla työpaikkaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Link to comment
Share on other sites

no, uudessa sopimuksessa LOST-alueella varallaoloa ei ole, mahtaakohan kuitenkaan löytyä tarpeeksi hoitoluvallisia uusia työntekijöitä täyttämään tarpeen.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Link to comment
Share on other sites

HES maksaa edelleenkin osassa paikoista joissa on välitön lähtövalmius 24/7 varallaolokorvausta ilta- ja yöajalta....Ei ihme että on halpaa....

Ja tänään kuulin että HESsillä on turussa viikonloppuisin kaksi autoa, toinen välittömässä ja toinen varallaolossa ja kummassakin kuulemma työskennellään provisiolla, eli rahat saadaan sen mukaan mitä ajoa on eikä edes varallaolokorvausta makseta. Samaan hengenvetoon todettiin että ne ovat vieläpä haluttuja vuoroja.

Nämäkin on tosin kuulopuheita ja niin niihin tulee suhtautua. Toki joku paremmin tietävä saa korjata/vahvistaa väittämän.

Ei poikkea mitenkään taksimiehen palkkauksesta.

Noissa vuoroissa on ajettu kuulemma ihan helvetisti ja provisio tyyliin 50% keikan tuomasta rahasta hoitaja parille eli yksittäinen hoitaja saa 25% ajosta, eli kun TYKSin siirtoja heittää muutamankin nyytin tunnissa ja keikasta saa sen 25 euroa niin tunnissa helposti 50 euroa tuntiin ja tuota kun jatkaa koko viikonlopun niin tilillä on rahaa. HES Turku maksanut kuulemma samaa palkkaa kuin VS-Alpe, eli hoitotasolla saa n,2100 euroa peruspalkkaa ja persustasolla n.1900

Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that's even remotely true! - Homer Simpson

Link to comment
Share on other sites

No tuohan kuulostaa vähintäänkin reilulta. Ennakkoluulot ajoivat mun mielikuvat ihan toisenlaiseen kuvioon. Tosin siitä en tiedä mahdollistaako tes tuon, mutta jos se on paikallisesti niin sovittu ja kyytimiehillekin jää touhusta rahaa taskuun niin mikäs siinä.

Link to comment
Share on other sites

Tulee rahaa tai ei, niin kuulostaa epäilyttävältä. Palvelun tuottaminen ei voi perustua siihen, että jos kyytiä olisi, auto koitetaan saada liikkeelle ilman, että sitä päivystämään on palkattu ketään. Eikä varallaolossa voi olla ilman, että varallaolosta maksetaan. Tiedän, että tämä on normaalia monessa pikkufirmassa, mm. Lapissa (Tehyn taannoisen jutun mukaan). Siltikin. Ei ne tasan taatusti sitä tappiokseen tee, vaikka duunari siitä enemmän nettoaakin. Toivottavasti hessin rengit ovat ainakin neuvotelleet kunnon hälytysrahan lähdöistä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Link to comment
Share on other sites

Täysin laitonta toimintaa. Eläkekertymä ja lomarahat/-oikeus ainakin jää saamatta + muut tessiin kuuluvat. Tämä jos mikä kusee kaikkien nilkoille jopa paidan kaula-aukosta lähtien. Hävetkää!

Link to comment
Share on other sites

Kolikolla on taas niitä puolia. Mutta kyllä mä pidän pääasiana sitä että työn suorittava henkilöstö saa riittävän korvauksen työstä, oli laskumetodi sitten mikä tahansa. Jos hommat luonaa niinkuin entinen esko kuvaili että tuntiansiot on viiden kympin luokkaa helposti, niin se tekee kuitenkin 1000 € / vrk ja siitä ylöspäin. Totta on varmasti että yrittäjä ottaa omansa välistä mutta niinhän hänen kuuluukin ottaa.

Toisaalta on kyllä ihmeellistä että tuntipalkoissa säästellään niin ettei keikattomalta ajalta saa mitään, mutta kumminkin palkkaa maksetaan huomattavasti reilummin kuin olisi pakko. Jotain hämärääkin taustalla saattaa olla. Kaipa näitä olisi helpompi pohtia jos olisi kokemuksia moisesta järjestelystä.

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...