Jump to content
MAINOS

Lähihoitajan toimessa, mutta koulutus sh


minttu26

Recommended Posts

Tarkoitus ei ehkä ollutkaan se, että pohjoisessa asuva sinne Loimaalle ryntäisi töiden perään. Tarkoitus oli ehkä osoittaa, että niissä pikkukunnissakin on pulaa sairaanhoitajista. Jopa siellä pohjoisessakin on pulaa sairaanhoitajista. Sairaanhoitajapula kun ei ole pelkästään etelän ongelma.

Ongelma vain piilee siinä, että tuo pohjoisen(kin) pula jakautuu epätasaisesti. Suuret ikäluokat rynnistävät sielläkin eläkkeelle muutaman vuoden säteellä ja silloin realisoituvat mahdollisuudet myös tulppakunnissa. Siihen asti varsin monet hoitotyön ammattilaiset joutuvat kärvistelemään epäoikeudenmukaisiksikin kuvailtavissa olevissa olosuhteissa. Tosin oman valintansa perusteella, mutta silti.

En minä siltikään voi olla saamatta sitä mielikuvaa, että on jokseenkin alentavaa luetella "78 pientä kuntaa" joissa on Mol.fi:n mukaan pula sairaanhoitajista, kun yksittäistä koulutustaan vastaamattomassa työssä olevaa sairaanhoitajaa ahdistaa kun ei löydä koulutusta vastaavaa työtä.

Tosiaan, Kokkola voisi olla mukava paikka. Tai Hankasalmi. HUS:n henkilöstöpolitiikka ei kuitenkaan ole sellainen syy miksi haluaisin täältä pois muuttaa. Työttömyys voisi sellainen syy olla.

Tule mielummin Vaasaan. Kokkola on ihan paska paikka  8) Se, että ei ihan tee koulutustaan vastaavaa duunia ei välttämättä sekään ole syy hakeutua muualle.

Niin... Jos vaikka tarkoitin sitä, että sairaanhoitajista on pulaa pikkukunnissakin. Se ei siis ole suurten kylien ongelma. Kyllä sinä sen ymmärsit.

Ymmärsin kyllä. Ja tavallaan se on suurten kylien ongelma, sillä vetovoimaisuudestahan tässä puhutaan. Ihmiset tarvitsevat niitä leipiä ja sirkushuveja ja kaikista pienimmillä kylillä niitä ei kauheasti ole tarjolla. Tämä ongelma tosin on ihan toisen messun paikka ja liittyy enemmän yhteiskuntapoliittisiin kipukohtiin, kuin siihen missä juuri tietyn ammattinimikkeen omaavaa työvoimaa eniten tarvitaan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ok, ei riidellä, mä en vain kelpaa koska en enää osaa mitään, siinäpä se

eikä kiireisillä osastoilla ole aikaa vanhaa opettaa. no hätä, ongelma on omani ja muutaman muun 90-luvun lama suomessa syrjäytyneen, toivon mukaan teille ei käy samoin..

ja muuttaminen, perhellisen on kovin vaikeaa ,mutta, jos toinen ei voi/ halua  sitä tehdä.

Saati viedä lapsiaan pois toisen vanhemman luota.

mutta hyvää yötä,  minun takiani ei kannata yöuniaan menettää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ongelma vain piilee siinä, että tuo pohjoisen(kin) pula jakautuu epätasaisesti. Suuret ikäluokat rynnistävät sielläkin eläkkeelle muutaman vuoden säteellä ja silloin realisoituvat mahdollisuudet myös tulppakunnissa. Siihen asti varsin monet hoitotyön ammattilaiset joutuvat kärvistelemään epäoikeudenmukaisiksikin kuvailtavissa olevissa olosuhteissa. Tosin oman valintansa perusteella, mutta silti.

Se on totta. Kummastuntaa herättää se, että jokainen tietää hoitajapulan nykytilanteen ja mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Kuitenkin työnantajan puolelta tarjotaan samaa "ota tai jätä" tarjousta kun töitä haetaan. Ja se tarjous harvoin on työntekijän kannalta se paras, eli tarjotaan lähihoitajan töitä sairaanhoitajan koulutuksella.

Se onkin sitten vaikeampi homma kieltäytyä moisesta jos talous on tiukalla ja jostain pitää rahaa saada. Näissä tapauksissa realismi menee monesti idealismin ohi ja työ otetaan vastaan vaikka niitä sairaanhoitajan töitä voisikin olla tarjolla siinä samassa kunnassa. Ihmisillä ei aina voimat riitä niin pitkälle mitä oma etu vaatisi.

Ketään ei pidä syyllistää siitä, että tekee sairaanhoitajana lähihoitajan töitä. Täytyy kuitenkin pitää mielessä se, että onko tilanne tänä päivänä ihan oikeasti se, että sairaanhoitajalle ei koulutuksen mukaista työtä löydy?

En minä siltikään voi olla saamatta sitä mielikuvaa, että on jokseenkin alentavaa luetella "78 pientä kuntaa" joissa on Mol.fi:n mukaan pula sairaanhoitajista, kun yksittäistä koulutustaan vastaamattomassa työssä olevaa sairaanhoitajaa ahdistaa kun ei löydä koulutusta vastaavaa työtä.

Ketään ei ollut tarkoitus alentaa. Tarkoitus oli luetella pikaisen silmäyksen perusteella niitä pieniä paikkoja joissa sairaanhoitajaa kaivataan. Näitä paikkoja on lukemattomasti tässä maassa. Pula sairaanhoitajista on toki suurin täällä etelässä, mutta ei se tuntematon käsite ole muuallakaan.

Mahdollisuuksiaan kannattaa selvittää tarkasti ennen kuin suostuu työnantajan tarjoukseen. Onhan se ahdistavaa jos töitä ei löydy, mutta jos omaa sairaanhoitajan paperit niin töitä on ihan mielettömästi tarjolla. Silloin olisi hyvä saada voimaa jostain niin paljon, että tiedostaa asian eikä vaivu epätoivoon.

Tosiaan, Kokkola voisi olla mukava paikka. Tai Hankasalmi. HUS:n henkilöstöpolitiikka ei kuitenkaan ole sellainen syy miksi haluaisin täältä pois muuttaa. Työttömyys voisi sellainen syy olla.

Tule mielummin Vaasaan. Kokkola on ihan paska paikka  8) Se, että ei ihan tee koulutustaan vastaavaa duunia ei välttämättä sekään ole syy hakeutua muualle.

Ei tietystikään ole. Toivottavasti kukaan ei pidä työntekoa elämänsä tärkeimpänä sisältönä. Toki työ voi/saa kivaakin olla, mutta toivottavasti ihmisillä on muitakin syitä asua tietyllä paikkakunnalla.

Niin... Jos vaikka tarkoitin sitä, että sairaanhoitajista on pulaa pikkukunnissakin. Se ei siis ole suurten kylien ongelma. Kyllä sinä sen ymmärsit.

Ymmärsin kyllä. Ja tavallaan se on suurten kylien ongelma, sillä vetovoimaisuudestahan tässä puhutaan. Ihmiset tarvitsevat niitä leipiä ja sirkushuveja ja kaikista pienimmillä kylillä niitä ei kauheasti ole tarjolla. Tämä ongelma tosin on ihan toisen messun paikka ja liittyy enemmän yhteiskuntapoliittisiin kipukohtiin, kuin siihen missä juuri tietyn ammattinimikkeen omaavaa työvoimaa eniten tarvitaan.

Vetovoimattomilla kylillä tulisikin olla vähiten näitä "tee lähihoitajan töitä sairaanhoitajan koulutuksella" -työpaikkoja. Niillä harvemmin on kauheasti muuta tarjottavaa kuin työpaikka ja halpa talo + tontti. Kuitenkin näistä pikkupaikoista kuulee eniten tuollaista käytöstä.

Mutta, jokaisella on oikeus tehdä mitä työtä haluaa ja asua ihan missä haluaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että ei kai se työ- ja asuinpaikka saa olla tärkein asia elämässä? Jos töitä ei oikein ole ja muutenkin joku kylä ahdistaa, niin molemmat voi pistää vaihtoon. Loppujen lopuksi moni elämää mietityttävään asiaan yksilö pystyy itse vaikuttamaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8) 8) :nauraa: jos niitä on etsinyt vuodesta-92 niin alkaa olla aika heikosti enää intoa, tänään oli ihan sell tunne, että nyt tärppää, mutta ei sitten ja en jaksa enää ja kiitos motivoinnista. Junasta on tiputtu ja asemalle jääty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa huomata että on edes yksi kohtalontoveri joka kans sh koulutukseltaan, mutta lh:n töissä. Mulla sellainen tilanne, että asun tosiaan pitkällä jumalan selän takana lähimpään kaupunkiin matkaa 60 km, jossa ei sh:n töitä ole tarjolla. Soitin viime viikolla jokaikisen lafkan sieltä läpi. Ei ollu pulaa edes 2 päivän sijaisista. Paljon pidempää työmatkaa ei välttämättä ole näillä bensan hinnoilla kannattavaa ajaa. Helsinkiin matkaa noin 300 km, siellä olisi töitä tarjolla joo tiedän. Mutta on hankala lähtee miehellä töitä nykyisellä asuinpaikkakunnalla ja pieni poika juuri aloittanut hoidon hyvällä ja luotettavalla perhepäivähoitajalla. Eli Helsinkiin lähtö tässä kohtaa mahdotonta. Ja totuus on jos nyt ottaisin lapseni ja lähtisin hänen kanssaan hesaan sh:n palkalla ei siellä pitkälle pötkitä, kun vuokraakin saat maksaa noin 600 euroa jo 30 neliön yksiöstäki. Eli ei sekään todellisuus paljoa houkuta. Ja totuus on kyllä sekin että vaikka toimeni on Lh niin en toisaalta ole kyllä sitäkään valmis vaihtamaan pelkkään viikon kestävään sh:n sijaisuuteen. En hyväksy kyllä silti sitäkään että lh:n palkalla yritetään syöttää Sh:n tehtäviä. Olen umpikujassa. Jos myönnyn, lafkaan ei ikinä palkata lisää sairaanhoitajia kun on yksi hullu joka tekee sh:n työt lh:n palkalla, jos kuitenkin Sh:n paikka aukeaa minä en sitä saa koska olen niin hullu että suostun tekemään sh:n työt lh:n palkalla joten työnantajan näkökulmasta on tosi kannattavaa pitää minut lh:n paikalla. Jos taas kieltäydyn niin tulos on sama en ikinä saa sh:n paikkaa vaikka sellainen aukeaisikin, koska olen hankala työntekijä kun kerran kieltäydyin sh:n töistä. Että tällaisten ongelmien kanssa meikäläinen painii. Ja jos suoraan sanotaan niin VITUTTAA SUUNNATTOMASTI.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:o mää sitte sanoin töissä,kun pyydettiin tekee sh:n töitäkin ( ihan pikku juttu ja asukas pyysi), etten oo sh vaan lähihoitaja kuten kaikki muutkin ( talossa vain yx sairaanhoitaja) ja jos haluatte sh:n hommia mun tekevän, pitää näkyä palkassa :(

Työsopimuksessa vaan muuten näkyy olevan lähihoitajan tehtävät ja muut johtajan määrämät huh.gif...on hirvee niskuroija...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä ketjussa joku näkyi kirjoittavan siitä, että jos sairaanhoitaja tekee lähihoitajan pestillä töitä niin palkkaus on tätä nykyä automaattisesti sh:n palkka. HUS:lla ainakin tuntuvat veivaavat kyseistä käytäntöä mielensä mukaan. Olen satunnaisesti tehnyt keikkaa hengityshalvauspotilaalle, jonka työntekijöiden vakanssit on lähihoitajan pestejä. Pitkään sain sh:n palkan, mutta nyt ovat taas muuttaneet asian laitaa ja maksavat vakanssin mukaista palkkaa. Eipä tarvi sinnekään enää sitten keikkailla. Ja tämä siis ihan Helsingissä, ison sairaalan alaisena.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä myös tuo sama ongelma...ja ei ole tulossa muutosta. vaikka kuinka hyvät perustelut olisi korkeammalle palkalle niin kyllä työnantaja lyttää asian saman tien. tekisi mieli kyllä asia viedä liittoon... ;D

omaa tyhmyyttä tietty kun ei ole ymmärtäny aikasemmin vaatia sitä mikä oikeesti kuuluis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen umpikujassa. Jos myönnyn, lafkaan ei ikinä palkata lisää sairaanhoitajia kun on yksi hullu joka tekee sh:n työt lh:n palkalla, jos kuitenkin Sh:n paikka aukeaa minä en sitä saa koska olen niin hullu että suostun tekemään sh:n työt lh:n palkalla joten työnantajan näkökulmasta on tosi kannattavaa pitää minut lh:n paikalla. Jos taas kieltäydyn niin tulos on sama en ikinä saa sh:n paikkaa vaikka sellainen aukeaisikin, koska olen hankala työntekijä kun kerran kieltäydyin sh:n töistä. Että tällaisten ongelmien kanssa meikäläinen painii. Ja jos suoraan sanotaan niin VITUTTAA SUUNNATTOMASTI.

kai sinä kuullut liittoon? älä suostu tekemään sh työtä lh:n palkalla. sulla on hyvät perustelut miksi kieltäydyit sh:n paikasta -> lh:n palkalla. ton asian kun ilmoittaisi liitolle niin ihan varmasti työnantajasi saisi kuulla kunnian tästä. ja jos ton perusteella et saisi sh:n paikkaa (jos sellainen tulee) niin sulla on taas hyvät ainekset ottaa yhteyttä liittoon ja viedä kusipää oikeuteen.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kuulun kyllä liittoon. Ja olen miettiny ilmoittaisinko asian sinne.Mutta jotenkin vaan pelkään niitä kieroutuneita katseita joita siitä saa kun asia tulee ilmi.  Yritän kyllä koko ajan hakea sh:n työtä muualta mutta ei ole vielä tärpänny...!!! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

:oILMOITA LIITTOON!!!!!!!!! Itse olen samassa tilanteessa ja annan asian liiton ratkaistavaksi kun ei muuten onnistu, ovat kyllä sataprosenttisesti tukena.

ps. Omista oikeuksista ei saa luopua minkään/kenenkään pelon takia!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin en minäkään suostu tekee tuolla palvelutalossa sh:n tehtäviä, vaan vain avustajan. Sairaanhoitajan töitä ei ole tarjolla kun kokemusta puuttuu:/, heti 200 km päässä olisi ollut ja olleet valmiita ilomielin ottamaan näinkin urpon sinne:) ja opettamaan ja vielä sinne puolelle minne aina olen toivonutkin..

Mies ei halua muuttaa, mutta olis valmis, että tää menee yksikseen,mutta ei se näin suurperheessä oikeessa elämässä onnistu cry.png

Nyt pomoni ilmoitti kylmästi, että saan vain lyhkäsiä sijaisuuksia vastedes, koska minulla väärä koulutus ja en koskaan voi tulla vakinaistetuksi avustajaksi, vaikka kuinka haluaisin.

Kyllä se kylmäsi ja itketti, kun täällä meilläpäin tää työttömyys on yhä huimassa kasvusssa. Ei puhettakaan sh pulasta, koko syksyn olen rekryyn s-postii laittanut jne

Sieltä ei vaivauduta edes vastaamaan..Nyt soitin ja kyselin niin sanoivat, että voithan kysellä milloin osastoilla jää porukkaa eläkkeelle. En muuten ilkeä " anteeksi mutta  minkähän ikäistä sakkia teillä siellä on jne..??"

Tässä sitä viime laman maksuja maksellaan( kun ei ollut oman alan töitä niin syrjäytyi alalta sitten) ja uuden odotellaan, ei mennyt ihan käsikirj mukaan tää elämäni..

Kirjoitin jo oppisopimuspuolelle ja kyselin maatalouslomittajan yms koulutuksista :)

Mutta kaikesta huolimatta parempaa joulun aikaa<3

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietenkään ei pidä tehdä sairaanhoitajan töitä lähihoitajan palkalla, mutta haluan esittää toisenlaisen näkökulman tähän asiaan.

Meidän työyhteisö koostuu lähinnä perus- ja lähihoitajista. Vakkareina on kuitenkin kolme sairaanhoitajaa, joiden työnkuvat eivät eroa millään tavalla meidän muiden töistä. Heille maksetaan luonnollisesti sh:n palkkaa ja olemmekin yrittäneet keskustella työnkuvista, jotta heille saataisiin sh:lle kuuluvia töitä. Tällä hetkellä he eivät ole halukkaita ottamaan itselleen vastuulleen esim. lääketilauksia, apteekkiasioita, lääkäriasioita tai edes ensiapuvastaavan "titteliä", vaan teemme täsmälleen sanoja hommia. Sekään ei ole oikein. Asiassa pitäisi saada joku konsensus aikaan, sillä olemme harkinneet vievämme asiaa liitoissamme eteenpäin, jotta saamme itsellemme lisää palkkaa, sillä katsomme tekevämme heidän töitään. Työnantajalla kun ei ole munaa vastuuttaa heille tehtäviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan oikein minustakin on, että sh:n palkkaa saava sh  ottaa sh:n vastuun ja työt, minä saan saman kuin muutkin avustajat.  Ja talossa oma sh, jonka töitä en ole lähtenyt siis tekemään.

Ja en kelpaa siis avustajaksikaan. Olen tippunut junan kyydistä. Eikun lisää terapiaa, että pää pysyy kasassa. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tottakai sh:n kuuluu tehdä sh:n työt ja kantaa sh:n vastuu. Meilläkin lähihoitajan ja sairaanhoitajan töitten ero on tosi pieni, mutta siitäkään huolimatta mun mielestä lähihoitajan vakanssilla ja palkalla olevan ei tarvi tehdä sairaanhoitajan tehtäviä pelkästään sen takia, että koulutuksensa puolesta voisi niitä tehdä. Ehdoton kantani on että jos työnantaja haluaa laajentaa työntekijän tehtävänkuvaa niin siitä täytyy olla valmis maksamaan. Tarkoitan tällä myös mahdollisia työnsiirtoja lääkäreiltä sairaanhoitajille. Näittenkin tehtäväsiirtojen pitäis näkyä sh:n palkassa, mutta ei taida käytännössä toteutua. Eli taas viedään tavallista työläistä kuus nolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:( ei pitäsi ääneen toivoo mitään :). kuulin juuri  että täällä alkaa pian maatalouslomittajan työvoimapoliittinen koulutus:)

työmatkat voi päivässä olla jopa 200 km:/ en sittenkään taida lähtee ajelee tonne pikku teille, pimeään ja liukkaille, vaikka  lehmien hoitaminen olisi jees.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännössähän se menee monessa paikassa niin, että sairaanhoitaja tekee samat työt kuin ph/lh ja lisäksi jotain muuta. Meillä ainakaan ei perushoidossa ole "rajoituksia" sen suhteen, mitä sh tekee.. Joskus tuntuu, että palkkansa sais vähemmälläkin ja koko ajan vain vaaditaan lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...