Jump to content
MAINOS

Lähihoitajan toimessa, mutta koulutus sh


minttu26

Recommended Posts

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, mutta olen lähihoitajan toimessa siitä syystä että muitakaan töitä ei pieneltä paikkakunnalta löytynyt. Nyt ongelmana se, että pomoni yrittää saada minua iv-koulutukseen. Pitääkö suostua?? Tietenkään palkkaa ei suostuta maksamaan yhtään enempää kuin työ lähihoitajan palkka (palkka kvtes-mukainen minimi). Eli mitäs mieltä olette onko minun pakko suostua lähihoitajan vakanssilla ja palkkauksella siihen että minulle yritetään syöttää sh:n tehtäviä koulutukseni perusteella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, mutta olen lähihoitajan toimessa siitä syystä että muitakaan töitä ei pieneltä paikkakunnalta löytynyt. Nyt ongelmana se, että pomoni yrittää saada minua iv-koulutukseen. Pitääkö suostua?? Tietenkään palkkaa ei suostuta maksamaan yhtään enempää kuin työ lähihoitajan palkka (palkka kvtes-mukainen minimi). Eli mitäs mieltä olette onko minun pakko suostua lähihoitajan vakanssilla ja palkkauksella siihen että minulle yritetään syöttää sh:n tehtäviä koulutukseni perusteella.

Älä suostu, eikä tarvitse. Jos sinut on palkattu lähihoitajaksi, teet vain niitä töitä. Jos haluaa henkilön tekevän sh:n töitä, maksakoon siitä siihen kuuluvan palkan ja toimi sen mukaiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, mutta olen lähihoitajan toimessa siitä syystä että muitakaan töitä ei pieneltä paikkakunnalta löytynyt. Nyt ongelmana se, että pomoni yrittää saada minua iv-koulutukseen. Pitääkö suostua?? Tietenkään palkkaa ei suostuta maksamaan yhtään enempää kuin työ lähihoitajan palkka (palkka kvtes-mukainen minimi). Eli mitäs mieltä olette onko minun pakko suostua lähihoitajan vakanssilla ja palkkauksella siihen että minulle yritetään syöttää sh:n tehtäviä koulutukseni perusteella.

Ei tietenkään pidä suostua. Et kai asiaa edes harkinnut? Jos halutaan työntekijä tekemään sairaanhoitajan tehtäviä, niin silloin tehtävään palkataan sairaanhoitaja.

Muutenkin tuo lähihoitajan työn tekeminen sairaanhoitajan koulutuksella tuntuu vieraalta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos sun halutaan tekevän sh töitä silloin sun toimen on muutettava tosiaakin sairanhoitajan toimeksi ja myös palkat sairaanhoitajan taulukon mukaan...

Joten ehdota työnantajalla että suostun vain mikäli toimenkuvasi muutetaan asiaankuuluvaksi toimeksi..

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajan koulutuksella ei pitäisi tehdä lähihoitajan töitä. Ja jos tekee, niin ehdottomasti sairaanhoitajan palkalla. Sairaanhoitajalta voidaan vaatia enemmän vastuuta, vaikka sitte olisikin lähihoitajan pestissä. Oikeudessa.

Näin takoi tehy meille päähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaanhoitajalta voidaan vaatia enemmän vastuuta, vaikka sitte olisikin lähihoitajan pestissä. Oikeudessa.

Aivan samalla tavalla oikeus miettii tiukassa paikassa ammatin lisäksi muitakin seikkoja (kokemus, toimipaikkakoulutukset yms..) jotka vaikuttavat vastuuseen ja siihen "olisiko pitänyt tietää.."

Eli tämän perusteella en vieroksuisi työtarjousta jos duuni muuten kiinnostaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hei mInttu samassa veneessä ollaan täälläkin :- :-. En suostu tekemään sh:n töitä, jätän ne kylmästi ssairaanhoitajale, joka saa sen mukaista palkkaa.  Ja ne jotka paheksuu sairaanhoitajia lähihoitajan hommissa, niin pitäisikö nälkään kuolla?? Ei ole kaikille töitä ei ja kun työkokemusta ei ole tullut, ei minnekkään kelpaakaan:/

Tänäänkin hain koulutustani vastaavaa hommaa, soittivat, että olet oikein mukava, mutta kun ei ole sitä työkokemusta... ;D

Kusetusta koko elämä, sanon minä:/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ne jotka paheksuu sairaanhoitajia lähihoitajan hommissa, niin pitäisikö nälkään kuolla?? Ei ole kaikille töitä ei ja kun työkokemusta ei ole tullut, ei minnekkään kelpaakaan:/

Nälkään ei tarvitse kenenkään tässä maassa kuolla - varsinkaan jos on sairaanhoitajan koulutus. Pikaisesti jos vilkaisee työvoimatoimiston nettisivuja, niin töitä on vaikka muille jakaa. Taitaa tämä hoitoala olla ainoa ala jossa on työntekijän markkinat.

Eri juttu on sitten se, että jos asuu sellaisessa paikassa jossa sairaanhoitajan töitä yksinkertaisesti ei ole ja ei ole halukas töiden perässä muuttamaan. Tällaisiakin paikkoja ilmeisesti jossain päin maata löytyy.

Jos on palkattu lähihoitajan hommiin ja työnantaja haluaa antaa tällaiselle henkilölle sairaanhoitajan tehtäviä, niin silloinhan sairaanhoitajan töitä on olemassa, mutta työnantaja haluaa säästää ja palkkaa sairaanhoitajan tekemään lähihoitajan töitä. Lähihoitajia varmasti on työttömänä enemmän kuin sairaanhoitajia, niin miksei työnantaja palkkaa lähihoitajaa jos lähihoitajaa tarvitsee?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja ne jotka paheksuu sairaanhoitajia lähihoitajan hommissa, niin pitäisikö nälkään kuolla?? Ei ole kaikille töitä ei ja kun työkokemusta ei ole tullut, ei minnekkään kelpaakaan:/

Tänäänkin hain koulutustani vastaavaa hommaa, soittivat, että olet oikein mukava, mutta kun ei ole sitä työkokemusta...

Lähihoitajan työkokemus ei ole peruste sairaanhoitajan töille. Ärsyttää tuollainen työnantajan harjoittama hyväksikäyttö. Harmi, että ilmeisesti asut alueella, jossa on vielä varaa polkea työntekijöitä noin.

Ja nimenomaan edelleen, palkka pitäisi maksaa koulutuksen mukaan. Tämä on itsestäänselvyys ainakin isommissa sairaaloissa. Suosittelisin kysymään asiasta vaikkapa tehyn foorumilta. Lisäksi asiasta voi keskustella luottamusmiehen kanssa. Ymmärrän kyllä, että kun "aina on tehty näin", ja "varaa on valita", niin asiat ei muutu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hei mInttu samassa veneessä ollaan täälläkin :- :-. En suostu tekemään sh:n töitä, jätän ne kylmästi ssairaanhoitajale, joka saa sen mukaista palkkaa.  Ja ne jotka paheksuu sairaanhoitajia lähihoitajan hommissa, niin pitäisikö nälkään kuolla?? Ei ole kaikille töitä ei ja kun työkokemusta ei ole tullut, ei minnekkään kelpaakaan:/

Tänäänkin hain koulutustani vastaavaa hommaa, soittivat, että olet oikein mukava, mutta kun ei ole sitä työkokemusta... ;D

Kusetusta koko elämä, sanon minä:/

Olisiko sinulla mahdollisuutta lähteä vaikka pääkaupunkiseudulle kesätöihin (oletan tietenkin että asut muualla)? Siellä varmasti olisi sairaanhoitajalle hommia. Saisit siitä sitten samalla kokemustakin. Jos perhettä on, niin ota mukaan lapset. Mun serkkuni lähti rovaniemeltä pääkaupunkiseudulle kesäksi töihin ja hällä oli lapsikin mukana. Työnantaja auttoi asunnossa ja päivähoitopaikan hommaamisessa. Kaikki on mahdollista, kun vaan rohkeasti katsoo elämää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen koulutukseltani sairaanhoitaja, mutta olen lähihoitajan toimessa siitä syystä että muitakaan töitä ei pieneltä paikkakunnalta löytynyt. Nyt ongelmana se, että pomoni yrittää saada minua iv-koulutukseen. Pitääkö suostua??

Jos se ei kuulu siellä lähihoitajan toimenkuvaan, ei tietenkään pidä suostua.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

KVTES

5.1 Koulutus

Viranhaltijalla tai työntekijällä oleva koulutus tai kokemus

ei ratkaise työn vaativuutta, vaan vaativuustarkastelu

tehdään aina tosiasiallisten tehtävien perusteella. Palkkaryhmän

soveltamisedellytykseksi on kuitenkin usein määritelty

tietty koulutustaso, jolla on pyritty kuvaamaan osaltaan

palkkaryhmään kuuluvien tehtävien tiedollista vaativuustasoa.

Mikäli palkkaryhmään kuuluvalta edellytetään

korkeampaa koulutustasoa kuin mitä palkkaryhmässä on

todettu tai tämän lisäksi alan erikoistumiskoulutusta tai

ammatillista jatkokoulutusta, on tämä yleensä osoitus siitä,

että myös tehtävien vaativuus edellyttää selvästi peruspalkkaa

korkeampaa tehtäväkohtaista palkkaa. Vaikka

kelpoisuusehdoissa ei edellytettäisikään em. lisäpätevyyttä

tms., voi viranhaltijan tai työntekijän lisäpätevyys

tai kokemuksen kautta hankitut taidot johtaa käytännössä

siihen, että hänelle annetaan tavanomaista vaativuustasoa

vaativampia tehtäviä, mikä on otettava huomioon

tehtäväkohtaista palkkaa määrättäessä. Viranhaltijan tai

työntekijän tavanomaista laaja-alaisempi koulutus voi

merkitä sitä, että vaikka ao. henkilön tehtävät eivät tämän

vuoksi olekaan muita vaativampia, ao. henkilön erityisosaamista

voidaan käyttää hyväksi tietyissä tilanteissa ja

tästä potentiaalisesta käytettävyydestä saattaa olla perusteltua

maksaa henkilölle henkilökohtaista lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikä on otettava huomioon

tehtäväkohtaista palkkaa määrättäessä

Jeps, eli lisää liksaa sitten. Olisko helpompaa palkata kuitenkin sh-vakanssiin?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaan kun ne ei palkkaa sairaanhoitajaksi ja sillä siisti ja ei, en voi lähteä 4 kakaran kanssa helsinkiin, kaikki ei asu siellä suomessa/ asumme täällä pohjoisessa mikä liekorpi jonka voi ihan hyvin vaikka autioittaa).

mutta hei, ei surra, olkaa te iloisia, että teillä on varaa mistä valita:) mutta älkää olko niin mitensenytsuomeksi sanotaan kärkkäitä arvostelemaan jo moneen kertaan poljettujakin.

mä en taida siten enää tehdä lähihoitajaa, saanko mennä siivoojaksi siivoojan paikalle, onkos se ok??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

anteeksi. olen pikkuisen turhautunut... cry.pngcry.png

suunnittelen sh-papereiden polttamista, ilmoitan sitten jos olen sen tehnyt, niin minut voi diskata pihalle täältäkin ..

sori.

ehkä mä osaan pysyy muutenkin poissa................................. :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mä en taida siten enää tehdä lähihoitajaa, saanko mennä siivoojaksi siivoojan paikalle, onkos se ok??

Ei tietenkään, koska koulutuksesi on sairaanhoitajan.

Ymmärrän kyllä tuskastumisesi muiden mielipiteisiin ja työnantajaan. Vika ei ole sinussa, vaan systeemissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaan kun ne ei palkkaa sairaanhoitajaksi ja sillä siisti ja ei, en voi lähteä 4 kakaran kanssa helsinkiin, kaikki ei asu siellä suomessa/ asumme täällä pohjoisessa mikä liekorpi jonka voi ihan hyvin vaikka autioittaa).

Näinhän se juurikin on. Hoitajapulalla jeesusteleminen on lopulta harvojen huvia ja siinä kaupunkikeskeisessä kiimassa unohtuu helposti se, että elämää on joko ratikoiden tai McDonaldsien ulkopuolella. Ja näiden kahden ulkopuolella eläminen usein tarkoittaa sitä, että Suurena Vapahtajana ja Merkittävänä Terveydenhuollon Pelastajana toimimisen mahdollisuudet kaventuvat aivan oleellisesti.

Se, että tekee lähihoitajan töitä sh-koulutuksella ei pitäisi olla mikään ongelma kenellekään. Se, että jätät kylmästi sh:n hommat sh:n tehtäväksi on juurikin se oikea ratkaisu - työnantaja miettiköön sitten itsekseen, että tarvittaisiinko yksikköön mahdollisesti lisää sh:n vakansseja. Lähihoitajan ei pidä mennä mihinkään iv-koulutuksiin vain siitä ilosta, että on käynyt AMK:n.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mikä on otettava huomioon

tehtäväkohtaista palkkaa määrättäessä

Jeps, eli lisää liksaa sitten. Olisko helpompaa palkata kuitenkin sh-vakanssiin?

Tuo olisi ehdottomasti se paras tapa.

Monessa paikassa jossa ei ole sairaanhoitajia vapailla markkinoilla on kyllä jouduttu turvautumaan lähi/perushoitajien iv-kouluttamiseen, kokemukset ovat olleet käsittääkseni hyviä vaikka varsinaisia säästöjä työnantaja ei ole saanutkaan lähi/perushoitajien korotettujen palkkojen vuoksi.

saanko mennä siivoojaksi siivoojan paikalle, onkos se ok??

Saat mennä!! Se on aivan yhtä okei kuin se että jos minä päätän mennä kaverin taksiin rengiksi tai lähteä yrittäjäksi - siihen ei ole kellään mitään sanomista jos itse oot tilanteeseen tyytyväinen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaan kun ne ei palkkaa sairaanhoitajaksi ja sillä siisti ja ei, en voi lähteä 4 kakaran kanssa helsinkiin, kaikki ei asu siellä suomessa/ asumme täällä pohjoisessa mikä liekorpi jonka voi ihan hyvin vaikka autioittaa).

Näinhän se juurikin on. Hoitajapulalla jeesusteleminen on lopulta harvojen huvia ja siinä kaupunkikeskeisessä kiimassa unohtuu helposti se, että elämää on joko ratikoiden tai McDonaldsien ulkopuolella. Ja näiden kahden ulkopuolella eläminen usein tarkoittaa sitä, että Suurena Vapahtajana ja Merkittävänä Terveydenhuollon Pelastajana toimimisen mahdollisuudet kaventuvat aivan oleellisesti.

Kyllä suurissa metropoleissa, kuten Kihniössä, Kempeleessä, Kokkolassa, Kaskisella, Utsjoella, Rovaniemellä, Yläneellä, Pyhäselällä, Taivalkoskella, Siilinjärvellä, Akaalla, Oulaisella, Haapavedellä, Enossa, Taipalsaarella, Hankasalmella, Loimaalla, Punkalaitumella sekä monessa muussa paikassa on parhaillaan sairaanhoitajalle töitä tarjolla. Ja käsittääkseni näistä paikoista ei juuri ruuhkaa eikä välttämättä McDonaldsia löydy.

Vaikka miten asiaa ihmettelee ja vääntelee, niin se tosiseikka ei muutu, että sairaanhoitajista on suuri pula kautta maan.

Esimerkkinä voidaan mainita eräs 3920:n asukkaan metropoli melko maaseudulla. McDonaldsia siellä ei taida olla, mutta päivääkään kyseessä olevan alan työkokemusta omaamattomalle sairaanhoitajalle löytyi keikkatyötä välittömästi.

Tuntuu melko uskomattomalta, että sairaanhoitajalle ei olisi tässä maassa oman alan töitä tarjolla. Ilmeisesti näin jossain on, mutta uskomattomalta se kuulostaa.

Se, että tekee lähihoitajan töitä sh-koulutuksella ei pitäisi olla mikään ongelma kenellekään.

Tuskin se ongelmaa muodostaa jos haluaa tehdä sairaanhoitajana lähihoitajan työtä.

Se, että jätät kylmästi sh:n hommat sh:n tehtäväksi on juurikin se oikea ratkaisu - työnantaja miettiköön sitten itsekseen, että tarvittaisiinko yksikköön mahdollisesti lisää sh:n vakansseja. Lähihoitajan ei pidä mennä mihinkään iv-koulutuksiin vain siitä ilosta, että on käynyt AMK:n.

Se ongelma muodostuu tästä. Työnantajat palkkaavat sairaanhoitajia lähihoitajan tehtäviin ja ihan pokkana ovat teettämässä näillä henkilöillä sairaanhoitajan töitä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä suurissa metropoleissa, kuten Kihniössä, Kempeleessä, Kokkolassa, Kaskisella, Utsjoella, Rovaniemellä, Yläneellä, Pyhäselällä, Taivalkoskella, Siilinjärvellä, Akaalla, Oulaisella, Haapavedellä, Enossa, Taipalsaarella, Hankasalmella, Loimaalla, Punkalaitumella sekä monessa muussa paikassa on parhaillaan sairaanhoitajalle töitä tarjolla. Ja käsittääkseni näistä paikoista ei juuri ruuhkaa eikä välttämättä McDonaldsia löydy.

Välttämättä on kaunis sana. Sillä saa vältettyä osan metropolikeskeiseen maailmankuvaan kohdistuvasta kritiikistä. Ja pohjoisessa perheineen asuvaa lohduttaa varmasti aivan suunnattomasti se, että Loimaalla tarvitaan sairaanhoitajia.

Miksi et itse hakisi vaikka Kokkolaan töihin, kun kerta toisensa jälkeen HUS:n henkilöstöpolitiikka saa sinut kuohahtamaan? Kokeilisit esimerkiksi miten Hankasalmella on asiat järjestetty.

Esimerkkinä voidaan mainita eräs 3920:n asukkaan metropoli melko maaseudulla. McDonaldsia siellä ei taida olla, mutta päivääkään kyseessä olevan alan työkokemusta omaamattomalle sairaanhoitajalle löytyi keikkatyötä välittömästi.

Mitä sitten? Ihanko tosissasi yrität väittää, että kaikkien sh-koulutuksen saaneiden, työtilanteeseensa tyytymättömien pitäisi tunne hakeutua? Vai mihin ihmeeseen tällä kommentilla viittaat?

Tuntuu melko uskomattomalta, että sairaanhoitajalle ei olisi tässä maassa oman alan töitä tarjolla. Ilmeisesti näin jossain on, mutta uskomattomalta se kuulostaa.

Todellisuus on joskus aidosti tarua ihmeellisempää. Itse olen McDonalds-kaupungin asukas ja mulle on joskus tulevaisuudessa tarjolla vapaasti töitä. Sadan kilometrin säteellä tästä pitäjästä kaikkialle muualle paitsi länteen, tilanne on ihan toinen.

Se ongelma muodostuu tästä. Työnantajat palkkaavat sairaanhoitajia lähihoitajan tehtäviin ja ihan pokkana ovat teettämässä näillä henkilöillä sairaanhoitajan töitä.

Mä jo huolestuin, mutta olen sentään jostain asiasta samaa mieltä sun kanssa  8)

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Välttämättä on kaunis sana. Sillä saa vältettyä osan metropolikeskeiseen maailmankuvaan kohdistuvasta kritiikistä. Ja pohjoisessa perheineen asuvaa lohduttaa varmasti aivan suunnattomasti se, että Loimaalla tarvitaan sairaanhoitajia.

Tarkoitus ei ehkä ollutkaan se, että pohjoisessa asuva sinne Loimaalle ryntäisi töiden perään. Tarkoitus oli ehkä osoittaa, että niissä pikkukunnissakin on pulaa sairaanhoitajista. Jopa siellä pohjoisessakin on pulaa sairaanhoitajista. Sairaanhoitajapula kun ei ole pelkästään etelän ongelma.

Miksi et itse hakisi vaikka Kokkolaan töihin, kun kerta toisensa jälkeen HUS:n henkilöstöpolitiikka saa sinut kuohahtamaan? Kokeilisit esimerkiksi miten Hankasalmella on asiat järjestetty.

Tosiaan, Kokkola voisi olla mukava paikka. Tai Hankasalmi. HUS:n henkilöstöpolitiikka ei kuitenkaan ole sellainen syy miksi haluaisin täältä pois muuttaa. Työttömyys voisi sellainen syy olla.

Esimerkkinä voidaan mainita eräs 3920:n asukkaan metropoli melko maaseudulla. McDonaldsia siellä ei taida olla, mutta päivääkään kyseessä olevan alan työkokemusta omaamattomalle sairaanhoitajalle löytyi keikkatyötä välittömästi.

Mitä sitten? Ihanko tosissasi yrität väittää, että kaikkien sh-koulutuksen saaneiden, työtilanteeseensa tyytymättömien pitäisi tunne hakeutua? Vai mihin ihmeeseen tällä kommentilla viittaat?

Niin... Jos vaikka tarkoitin sitä, että sairaanhoitajista on pulaa pikkukunnissakin. Se ei siis ole suurten kylien ongelma. Kyllä sinä sen ymmärsit.

Tuntuu melko uskomattomalta, että sairaanhoitajalle ei olisi tässä maassa oman alan töitä tarjolla. Ilmeisesti näin jossain on, mutta uskomattomalta se kuulostaa.

Todellisuus on joskus aidosti tarua ihmeellisempää. Itse olen McDonalds-kaupungin asukas ja mulle on joskus tulevaisuudessa tarjolla vapaasti töitä. Sadan kilometrin säteellä tästä pitäjästä kaikkialle muualle paitsi länteen, tilanne on ihan toinen.

Todellisuus se vasta kaikkein ihmeellisintä onkin. Ja sekin on ihmeellistä, että sairaanhoitajista on pulaa koko maassa. Ja tähän sairaanhoitajapulaan ei näy tulevaisuudessa mitään paranemista.

Se ongelma muodostuu tästä. Työnantajat palkkaavat sairaanhoitajia lähihoitajan tehtäviin ja ihan pokkana ovat teettämässä näillä henkilöillä sairaanhoitajan töitä.

Mä jo huolestuin, mutta olen sentään jostain asiasta samaa mieltä sun kanssa  8)

Jos ei ole varovainen, niin joskus voi käydä niinkin.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...