Jump to content
MAINOS

Mikä meihin hyviin hoitajiin oikein menee?


taffeli

Recommended Posts

Mikä meihin hyviin hoitajiin menee?
Tässä olen viime päivät pohtinut, asiaa työilmapiiri ja työssä viihtyminen. Ja ikuinen kysymys on se, mikä meihin hyviin hoitajiin oikein menee?
Milloin lakkasimme huomaamasta toisemme ja milloin unohdimme kollegiaalisuuden? Milloin aloimme etsiä toisistamme sekä toisten tekemisistä virheitä ja unohdimme katsoa välillä sinne peiliin, miltä siellä näyttää? Miten ja milloin toisten epäonnistumisen rekisteröiminen ohitti, toisen osaamisen tukemisen ja auttamisen tärkeyden? Ja jos toinen tekee eri tavalla, kuin itse olisit tehnyt ja lopputulos on kuitenkin yhtä  hyvä, niin onko se silti väärin? Ja miksi, miksi ymmärrämme toisemme niin usein, niin väärin emmekä lähde oikaisemaan asoita keskenään?
Kyllä, tätä todellakin olen tehnyt itsekin, en ole täydellinen minäkään. Ja juurikin siksi olen tullut ajatelleeksi, olenko toiminut oikein muita saatikka itseäni kohtaan. Mulle riittää tämä pahan olon kylväminen ja niittäminen. Sillä näistä asioista ja epäkohdista johtuva paha olo vaikuttaa molempiin suuntiin.
Jos kaveri on tehnyt jonkun virheen tai joku asia jäänyt huomaamatta. Niin sen sijaan, että neuvoisimme, mistä löytyy ajantasainen tieto tai mitä juttuja voisi hyödyntää missäkin asiassa, me nostamme sen syyttävän sormen, puhumme ja vatvomme asiaa harvemmin keskustelemalla asianosaisten kanssa. Meidän täytyy löytää tapahtumille syyllinen, sen sijaan että keskittyisimme syihin, mitkä ovat johtaneet mihinkin tilanteeseen. Ja näin ihan yleisessä keskustelussakin, eri foorumeilla ja kanavilla. Kuitenkin syyt on niitä jotka johtaa yksilön erheisiin ja ne ovat usein yksikkö tai organisaatiotasoisia. Nämä syyt löytyessään, on kuitenkin helppo korjata, kun niihin korjausliikkeisiin sitoudutaan. Mutta kun "aina on tehty näin", eli siis halutaanko pitää yllä riski samoille virheille.
Purnaamme asioista, jotka on mahdollista korjata. Sen sijaan, että korjaisimme ja kehittäisimme asioita yhdessä, jatkamme purnaamista. Joskus jopa siitä, että joku haluaisi asian korjata ja tuo kehittämisehdotuksia. Jos ihminen itse ei ole valmis tekemään asioiden eteen mitään, niin silloin niistä on yleensä turha edes purnata.
Toivoisin siis, että jatkossa jokainen vilkaisisi sinne peiliin ja miettisi, miten tänään auttaisin itseäni tai miten tänään auttaisin kaveriani? Missä pyrin tänään onnistumaan ja kenen onnistumisesta iloitsen? Kuitenkin korjattavaa on, sillä 1 negatiivinen asia vaatii sen 3 positiivista neutralisoituakseen.

 

 

Jaksamista ja voimia kaikille vaativaan, mutta palkitsevaan työhön?!
Hyvää Itsenäisyyspäivää!

Muokattu - taffeli
  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olipas hyvä kirjoitus. Vasta valmistuneena hoitajana on kyllä moni asia pyörinyt mielessä nyt, kun töihin pitäisi viikon kuluttua mennä. Yksi ajatus on ollut se, mitä haluaisin sinne itsestäni viedä ja mitä annettavaa itsellä voisi olla, kun vahvaa osaamista ja ammattitaitoa ei vielä ole. Kollegiaalisuus ja reiluus sekä rehellisyys on mielestäni niitä ominaisuuksia joita kaivataan, toivottavasti ne ei itseltänikään unohdu tulevien työvuosien saatossa. Enkä tiedä muuten miksi vastasin, kunhan vastasin :) Hyvä kirjotus ja täyttä asiaa! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kirjoitus, on paljon asioita joihin pitää saada muutosta, testit ennen koulutusta, se oletko oikeasti tähän työhön, empaattinen, sosiaalinen jne.....positiivisuus kantaa kauas ja työstä tulee mielekästä mutta senkin voi toinen työntekijä tuhota, eli työssä ollessaan pitäisi olla juuri tähän koulutusta ja puhuttais .........älä kyttää,keskity omaan työhösi ja tee se hyvin älä arvostele työkaveriasi negatiivisesti , kohtele niin työtovereita kuin asiakkaita, asukkaita niin tasapuolisesti ja niin kuin ihminen ihmistä....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikein hyvä ja tarpeellinen kirjoitus! Olen ollut työpaikassa missä ilmapiiri on kutakuinkin kiduttava. Tämän pitäisi monen lukea ja pysähtyä sekä miettiä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 tuntia sitten, Hoitsupoika😜 kirjoitti:

Oikein hyvä ja tarpeellinen kirjoitus! Olen ollut työpaikassa missä ilmapiiri on kutakuinkin kiduttava. Tämän pitäisi monen lukea ja pysähtyä sekä miettiä. 

Näitä hoitoalan työpaikkoja, jossa ilmapiiri on kiduttava on suomessa nyt pilvin pimein. Nyt monessa paikassa mennään aivan äärirajoilla. Hoidettavat ovat yhä vaikeampia ja hoitajista otetaan yhä enemmän irti niin fyysisesti kuin henkisesti.

Joku jaksaa sitä kuukauden, joku vuoden ja joku viisi vuotta.  Hoitajamitoitusta ja palkkaa pitäisi nostaa.

Palkkaan vaikka edes 50-100e/kk korotus, mutta hoitajamitoitus on tärkeämpi asia.

Kyse on loppujen lopuksi vain rahasta, jota suomessa ei tällä hetkellä ole. On katsottu, että on tärkeämpikin asioita kuin vanhukset. Vanhuksethan ovat yhteiskunnalle oikeasti vain pelkkä menoerä. Nyt rahat käytetään mieluummin esim. maahanmuuttajiin, koska heistä uskotaan löytyvän työvoimaa(veronmaksajia) tulevaisuudessa.

 

Muokattu - Hoitsutar76
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kirjoitus!

Entisenä hoittajana sanon: nämä kyseiset 'oireet' mitä kuvaat on sitä että työssänsä on silloin liian väsynyt.

Työnantajalle sanon: Liian vähän henkilökuntaa ja huono orkanisatio!

Voimia hoitotyöhön kaikille!💓

Terveisin Henna

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...