Jump to content
MAINOS

Nestetasapaino


Liisa

Recommended Posts

En oikein tiedä miten kysymyksen muotoilisi... jos lapsi on suonensisäisillä nesteillä ja painaa alle 10 kg, vaikka 9 kg Silloinhan perusnesteen tarpeeksi arvioidaan 100ml/kg/vrk eli tässä tapauksessa 900 ml. Meneekö vielä oikein?

Jos lasketaan että tuon 900 ml saa suonensisäisesti, niin entäs niiden menetysten laskeminen... Jos dreenistä vaikka 50 ml se korvataan 50 ml punasoluja ? Kuumetta esim. se 1 aste eli 10 % = 90 ml ? Silloin "nesteitä" lisätään yhteensä tuo 50 ml + 90 ml ylimääräistä, ettei ole miinuksen puolella?

Jos menee antibiootteja, jotka laimennetaan esim. keittikseen, vähennetäänkö annetun nesteen määrä tuosta perustarpeesta?

Pientä pohdintaa näin sunnuntai illan ratoksi.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ab:t ja kaikki laimennokset lasketaan mukaan.

Ihan samalla tapaa kuin aikuisilla. Itseä on vähän ihmetyttänyt että kun nyt olen sydänkirurgisella teholla ja olen tehnyt noita sydänanestesioita aiemmin, niin kun siellä salissa heitettiin ihan arviolta että "nyt meni satanen täyttöä" tai että "koneverta meni nyt öö... viissataa vaikka" niin sitten kun potilas pääsee teholle niin merkitään tarkkaan kaikki co-mittaus nesteet...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

jos lapsi on suonensisäisillä nesteillä ja painaa alle 10 kg, vaikka 9 kg Silloinhan perusnesteen tarpeeksi arvioidaan 100ml/kg/vrk eli tässä tapauksessa 900 ml. Meneekö vielä oikein?

Joo.  Ja lisäyksetkin noin, tosin Lastenklinikan infektio-osastolla jossa harjoittelin, ja jossa noita nesteytettäviä lapsia oli pilvin pimein, ei tuota kuumetta minun nähdäkseni ihan kauhean järjestelmällisesti huomioitu. Ehkä minulle jäi vain sellainen kuva, ja harvoinhan kuume on koko vuorokauden koholla, yritetäänhän se viilentää. Kysyin tästä kerran, ja vastaus oli, että kuumetta aletaan laskea nestetarpeissa huolellisemmin vasta kun se on selvää, "niinku yli 38,5".

Lääkäri määrää nesteet, ja lääkäristä riippuu kuinka tarkasti haluaa sen tehdä, kyllä hoitajat tosiaan laskivat varsinkin pienten lasten kohdalla lääkkeiden mukana meneviä nesteitäkin, ja niitä yritettiin pitää mahdollisimman vähäisenä, jos oli tarve antaa jotain muuta kuin natriumkloridia mielummin.  Mutta ei niitä kaikkien kohdalla laskettu. Toisaalta, tuolla oli tosi harvinaista, että lapsi oli edes vuorokautta pelkästään iv-nesteillä, ehkä oltaisiin tarkempia jos näin olisi.

Minulle oli tässä lasten neste- ja iv-lääkehoidossa uutta ja opettavaista juuri se, miten pienistä määristä on kyse, ja miten millintarkasti niitä lasketaan. Lääkkeitä tietysti ihan millin sadasosan tarkkuudella, vaikkei ruiskuun pysty niin tarkasti vetämään. Ja kaikki, ihan kaikki, menee tipanlaskijan kautta, jottei vaan pääse lapseen valahtamaan liian suurta määrä liina nopeasti. Nyt eksyin jo aiheesta  :-)

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. Itse olen tällä hetkellä kirurgisella (aikuiset) ja tonninpusseista annetaan mennä ilman tippalaskinta. Mutta monethan näistä leikatuista syö jo samana päivänä tai ainakin juo, joten tilanne on ihan eri.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseä on vähän ihmetyttänyt että kun nyt olen sydänkirurgisella teholla ja olen tehnyt noita sydänanestesioita aiemmin, niin kun siellä salissa heitettiin ihan arviolta että "nyt meni satanen täyttöä" tai että "koneverta meni nyt öö... viissataa vaikka" niin sitten kun potilas pääsee teholle niin merkitään tarkkaan kaikki co-mittaus nesteet...

Niin, onhan se vähän eri juttu muutaman tunnin leikkaus kuin että puhutaan koko vuorokaudesta teholla. Kyllähän niistä CO-mittauksistakin saa vuorokaudessa sitä nestettä potilaaseen ihan hyvät määrät jos usein pitää mittauksia tehdä.  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...