Jump to content
MAINOS

ESBL-potilaan hoito

112233

Recommended Posts

Käytättekö hanskoja jos mittaatte ESBL-potilaalta vitaaleja? Riittääkö käsien pesu ja desinfiointi ennen ja jälkeen siihen ettei itse ole saanut bakteeria/Ei levitä muualle? Onko minulla vaaraa saada tartunta jos en käyttänyt hanskoja vitaaleja ottaessa, mutta pesin kädet ja desinfioin sen jälkeen?

Ja välineet olivat siis potilaskohtaiset jos joku miettii. Potilas asiallinen enkä ollut tekemisissä eritteiden kanssa. 

Edited by 112233

MAINOS

Hyvä käsihygienia on hyvä muistaa ja hanskoja saa mielestäni käyttää. Ne on suojavaate ja jos potilasta ei haittaa niin ok. Kiitos linkistä, laitan talteen. Olen hoitanut Esbl-kantajaa. Hänen kanssaan käytettiin ensin suojaessua vaipan vaihdon yhteydessä. Ykskaks tuli ohjeistus että riittää tavanomaiset varotoimet (kantajuus on esbl, e-coli) ja essuja ei tarvitse käyttää. Kyllä roiskeita voi tulla ja toisinaan käy vahinkoja että vuode on märkä. Itse olen edelleen essua käyttänyt kun niitä vielä on ja tuplahanskoja. Väärin, oikein?

Oikein, ehdottomasti saat ja pitääkin käyttää suojaesiliinaa, jos olet lähikontaktissa esim. hoidat potilasta vuoteessa. 

Ainakin täällä infektioiden torjuntayksikkö on nimenomaan "vapauttanut" ESBL E.Coli kantajat ja heitä ei enää kosketuseristetä missään vaan riittää tavanomaisten varotoimien noudattaminen. Tavanomaisetkin varotoimet sisältävät tarvittavien suojainten (essu, suu-nenäsuojus, visiirimasku tms.) käytön, jos on vaara roiskeista. Itse en ainakaan halua mitään eritteitä tms. päälleni riippumatta potilaan kantajastatuksesta. Kannattaa tutustua oman alueen linjauksiin ja ainakin täällä voi myös aina soittaa hygieniahoitajalle, jos joku asia mietityttää.

• Tykkää 2

Luin juuri Terveyskylän (joka sisältää laajalti tietoa sairauksista, hoidoista ja mm. tästä antibioottiresistenssistä) julkaisua jossa sanottiin että ESBL:ssä tarkka käsihygienia riittää, erityisesti sen on oltava tarkkaa eritekontakteissa. Myös tarpeettomien, liian laajakirjoisten tai pitkien antibioottikuurien välttäminen on tärkeää.

MAINOS