Jump to content
MAINOS

Työaikalain uudistus


JR10

Recommended Posts

Työpaikallamme on virinnyt kiivasta keskustelua lepoajan muutoksesta työvuorojen välillä. Meille asia on esitetty siten, että iltavuoroista ei voi enää jatkossa tulla aamuvuoroon, vapaalle lähdetään iltavuorosta ja töihin palataan aamuvuoroon. Tämä on mielestäni hanurista, vapaa- aika vähenee varsin merkittävästi verrattuna aikaisempaan koska 99% työntekijöistä lähti vapaalle aamuvuorosta ja tuli vapaiden jälkeen iltavuoroon. En voi käsittää tätä muutosta. Minulla on työuraa takana 40- vuotta. Nyt joku valopää on keksinyt että minua väsyttää jos tulen töihin iltavuorosta aamuvuoroon. Entäs jos ei väsytä ja haluan nimen omaan tehdä työtä tyyliin aamusta vapaalle ja paluu töihin iltavuoroon. 

Muokattu - JR10
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No on kyllä hanurista. Mitä hyvinvointia se on joka tungetaan kurkusta väkisin alas.. Kuka tän muutoksen on sit tuonut ja millä perustein jos kuitenkin 99% on mukisematta tehnyt aina toisin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2 hours ago, onnih said:

koskeeko laki myös keikkalaisia?

Ei tämä mihinkään lakiin perustu vaan työpaikan sisäinen ohje.

Itse en kyllä ilta-aamua tekisi jos vaan voin välttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakiehdotuksessa sanotaan, että jaksotyössä vuorokausilepo voi olla 9 tuntia, eli ihan sallittua on edelleen ilta-aamu -yhdistelmä. Tosin siinä suositellaan pitämään 11 tunnin lepoaikaa pääsääntönä, mutta ei varmaan ilta-aamu muutaman kerran listassa mikään ongelma ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille tämä esitettiin ehdottomana faktana eikä siitä jousteta. Uutta lakia aletaan toteuttamaan helmikuun alkupuolelta lähtien. Meille tuodussa paperissa ei eroteltu onko keikkalainen, sijainen tai vakituinen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7. marraskuuta 2019 klo 11.13, onnih kirjoitti:

koskeeko laki myös keikkalaisia?

Kyllä. Suomen  työaikalainsäädäntö koskee kaikkia, samalla tavalla kuin tieliikennelaki, rikoslaki etc. 

Oman työurani aikana kollegan vakavin rike (työnantajan siunaama) oli aamu-, ilta- ja siihen päälle vielä yövuoro. Em. Paukkuu jo nykyinenkin työaikalaki ja tieliikennelaki sekä potilasturvallisuus vaarantuu huomattavasti. Väsymystila vastaa muutaman promillen känniä. Mikäli poliisi olisi pysäyttänyt em. hoitajan, olisi auto ja ajokortti jäänyt siihen. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kukaan edellytä että sinä lähdet aina vapaille illasta? Ihan hyvin voit halutessasi tehdä edelleen vaikka neljä aamua, sitten kaksi vapaata, ja senkin jälkeen neljä aamua. Kysymys on vain vuorojen vaihdosta, ettei enää tule ilta aamu -vaihtoja. Mikä on helvetin hyvä juttu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Bunny kirjoitti:

Kyllä. Suomen  työaikalainsäädäntö koskee kaikkia, samalla tavalla kuin tieliikennelaki, rikoslaki etc. 

Oman työurani aikana kollegan vakavin rike (työnantajan siunaama) oli aamu-, ilta- ja siihen päälle vielä yövuoro. Em. Paukkuu jo nykyinenkin työaikalaki ja tieliikennelaki sekä potilasturvallisuus vaarantuu huomattavasti. Väsymystila vastaa muutaman promillen känniä. Mikäli poliisi olisi pysäyttänyt em. hoitajan, olisi auto ja ajokortti jäänyt siihen. 

Väsymystä ei voi alkometrillä mitata tai edes verikokein, eli kortti olisi pysynyt hoitajalla. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
9.11.2019 klo 05.45, Anonano kirjoitti:

Ei kukaan edellytä että sinä lähdet aina vapaille illasta? Ihan hyvin voit halutessasi tehdä edelleen vaikka neljä aamua, sitten kaksi vapaata, ja senkin jälkeen neljä aamua. Kysymys on vain vuorojen vaihdosta, ettei enää tule ilta aamu -vaihtoja. Mikä on helvetin hyvä juttu.

Kuka sitten tekee ne iltavuorot??? Meinaatko että joku haluaa tehdä 4 iltaa ja 2 vapaata vapaata ja taas 4 iltaa... Ymmärrän sen ettei kaikille sovi rytmi ilta aamu mutta en myöskään jäisi aina illasta vapaalle ja tulisi varsinkaan vapaan jälkeen aamuun töihin. Lyhentää työntekijän vapaa-aikaa huomattavasti sekä heikentää potilasturvallisuutta sekä hoidon jatkuvuutta. Työnantajien tulisi tukea työssäjaksamista mutta Suomi on sääntöjen ja lakien maa missä on sanelupolitiikka miten täytyy toimia. Ja tämäkin asia sai alkunsa Sipilän hallituskaudella jos nyt vedetään politiikkakin tähän mukaan.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua suoraan sanottuna vit**aa tämä uusi laki niin paljon. Sain tänään uudet työvuorolistat, jossa jo on otettu uusi työaikalaki ja 11h lepoaika käyttöön. En oo eläessäni saanu noin kauheeta työvuorolistaa!! melkein itku tuli kun aattelin, että kuinka paljon vapaa-aika vähenee. 
 

MA 7-15, ti 7-15, ke 13-21 to vapaa, pe 7-15, la 13-21, su 13-21, ma vp, ti 7-15, ke 7-15, to 13-21 pe 13-21, la ja su vapaa, ma 7-15 ja sama jatkuu. Illasta yhen vapaalle. Aamusta töihin. 

mä en oo ikinä valittanu noista ilta-aamu-yhdistelmistä, paljon mielummin otan ne, kun kärsin tästä vapaa-ajan menetyksestä.. PASKAA.. jos tämä jatkuu niin hoitoala, kiitos heihei!! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21.12.2019 klo 21.59, Hopsansaa kirjoitti:

Mua suoraan sanottuna vit**aa tämä uusi laki niin paljon. Sain tänään uudet työvuorolistat, jossa jo on otettu uusi työaikalaki ja 11h lepoaika käyttöön. En oo eläessäni saanu noin kauheeta työvuorolistaa!! melkein itku tuli kun aattelin, että kuinka paljon vapaa-aika vähenee. 
 

MA 7-15, ti 7-15, ke 13-21 to vapaa, pe 7-15, la 13-21, su 13-21, ma vp, ti 7-15, ke 7-15, to 13-21 pe 13-21, la ja su vapaa, ma 7-15 ja sama jatkuu. Illasta yhen vapaalle. Aamusta töihin. 

mä en oo ikinä valittanu noista ilta-aamu-yhdistelmistä, paljon mielummin otan ne, kun kärsin tästä vapaa-ajan menetyksestä.. PASKAA.. jos tämä jatkuu niin hoitoala, kiitos heihei!! 

No aika kevyttä on toi sun listasi. Tee joskus 10-15 päivää putkeen töitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Keikkalaiset, lukekaa ajatuksella ja toivottavasti jokainen ymmärtää asian ytimen.

1.1.2020 Uusi työaikalaki  astui voimaan eli koskee myös teitä kaikkia keikkalaisia.

Lisäksi työnantajat alkavat oikeasti kevään aikana seuraamaan, että noudatatte lakia.  Järjestelmä päivitetään niin alkaa siis hylätä välittömästi , jos ette noudata työaikalakia..... lepoaika koskee siis myös keikkalaisia  esim.illasta ei siis mennä aamuvuoroon samaan yksikköön (lepo ennen 9h nyt 11h) tai yövuoropituus 5 ja poikkeustapaus 6 eli pomot seuraavat ja järjestelmä hylkää ….. liiat keikat.

Lisäksi koskee heitä , ketkä sopivat omin nokkineen keikkoja työnantajan kanssa. Pst. Yrittäkää löytää oma elämä, työajan jälkeen.

Tiedän on näitä keikkalaisia, ketkä ASUVAT töissä eli tekevät hallaa toisille keikkalaisille tai työpaikkaturvallisuudelle.

Esim. tapaus yövuorosta mennään suoraan toiseen työpaikaan aamuvuoroon tai illasta yövuoroon. Nyt sen aika on ohi ja toivottavasti nämä keikkalaiset lopettavat tämän.  Olisi aika huomioida myös toiset henkilöt, ei vain oma eriomaisuutensa. 

Firmat tulevat kyllä toimeen ilman myös teitä. Älkää siis nämä henkilöt puhuko  " loppuun palamisesta", jos itse olette sen itse aiheuttanut.

Me muut maksamme teidän sairauslomat ym. veroilla.

Sain itse työnantajaltani sähköpostiini hyvät ohjeet, videon ym. materiaaleja 1.1.2020 uudesta työaikalaista ja liitto on myös hyvin tiedottanut asiasta.

 Kiitos selvistä ohjeista!

  Samalla menee;  Kiitos teille keikkapaikan vakituiset työtekijät; oli kiva työskennellä, joulun alla ja ottaa vuosi vastaan näin hyvässä ja asiallisessa työilmapiirissä.  Nähdään!

   Yksityinen ikä-ihmisten palvelutalo. 

Hyvää Uutta Vuotta 2020!

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, herkkähipiäinen kirjoitti:

Keikkalaiset, lukekaa ajatuksella ja toivottavasti jokainen ymmärtää asian ytimen.

1.1.2020 Uusi työaikalaki  astui voimaan eli koskee myös teitä kaikkia keikkalaisia.

Lisäksi työnantajat alkavat oikeasti kevään aikana seuraamaan, että noudatatte lakia.  Järjestelmä päivitetään niin alkaa siis hylätä välittömästi , jos ette noudata työaikalakia..... lepoaika koskee siis myös keikkalaisia  esim.illasta ei siis mennä aamuvuoroon samaan yksikköön (lepo ennen 9h nyt 11h) tai yövuoropituus 5 ja poikkeustapaus 6 eli pomot seuraavat ja järjestelmä hylkää ….. liiat keikat.

Lisäksi koskee heitä , ketkä sopivat omin nokkineen keikkoja työnantajan kanssa. Pst. Yrittäkää löytää oma elämä, työajan jälkeen.

Tiedän on näitä keikkalaisia, ketkä ASUVAT töissä eli tekevät hallaa toisille keikkalaisille tai työpaikkaturvallisuudelle.

Esim. tapaus yövuorosta mennään suoraan toiseen työpaikaan aamuvuoroon tai illasta yövuoroon. Nyt sen aika on ohi ja toivottavasti nämä keikkalaiset lopettavat tämän.  Olisi aika huomioida myös toiset henkilöt, ei vain oma eriomaisuutensa. 

Firmat tulevat kyllä toimeen ilman myös teitä. Älkää siis nämä henkilöt puhuko  " loppuun palamisesta", jos itse olette sen itse aiheuttanut.

Me muut maksamme teidän sairauslomat ym. veroilla.

Sain itse työnantajaltani sähköpostiini hyvät ohjeet, videon ym. materiaaleja 1.1.2020 uudesta työaikalaista ja liitto on myös hyvin tiedottanut asiasta.

 Kiitos selvistä ohjeista!

  Samalla menee;  Kiitos teille keikkapaikan vakituiset työtekijät; oli kiva työskennellä, joulun alla ja ottaa vuosi vastaan näin hyvässä ja asiallisessa työilmapiirissä.  Nähdään!

   Yksityinen ikä-ihmisten palvelutalo. 

Hyvää Uutta Vuotta 2020!

 

Se on oikein hyvä että seurataan.Itse keikkatyöläisenä olen kanssasi samaa mieltä.Eri asia on sit se että kaikkiin puutevuoroihin ei löydy tekijöitä.Itse jätän mielelläni teille vakkareille tilanteet joissa omaa vuoroa joutuu pidentämään.

Tuosta loppuunpalamisesta.Keikkalaisena sellaisesta ei voi puhua .Sitä ei saa näyttää.Silloin pitää jäädä kotiin lepäämään/sairauslomalle.

Oma luku on sitten vakkareiden saikuttaminen.Minulla sellaisiin kuvioihin ole mahdollisuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole olemassa mitään mahdollisuutta oikeasti seurata keikkailua eri työnantajilla, eikä myöskään velvollisuutta siihen tai edes laillista oikeutta kenelläkään.

Samalle työvoimanvälittäjälle toki ei voi tehdä määrättömästi töitä, kuten ei ennenkään. Mikään ei siis oikeasti muuttunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Loppupelissä jokainen vastaa itse itsestään ja siitä miten ja millä tavoin tekee työtä. Yksi tekee 20 h viikossa ja silloin mennään tapissa.Jotkut sitten reippahasti.

Työkyky sekä motivaatio.Ole sitten vakkari.Keikkalainen taikka super keikkalainen.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

21.12.2019 klo 21.59, Hopsansaa kirjoitti:

Mua suoraan sanottuna vit**aa tämä uusi laki niin paljon. Sain tänään uudet työvuorolistat, jossa jo on otettu uusi työaikalaki ja 11h lepoaika käyttöön. En oo eläessäni saanu noin kauheeta työvuorolistaa!! melkein itku tuli kun aattelin, että kuinka paljon vapaa-aika vähenee. 
 

MA 7-15, ti 7-15, ke 13-21 to vapaa, pe 7-15, la 13-21, su 13-21, ma vp, ti 7-15, ke 7-15, to 13-21 pe 13-21, la ja su vapaa, ma 7-15 ja sama jatkuu. Illasta yhen vapaalle. Aamusta töihin. 

mä en oo ikinä valittanu noista ilta-aamu-yhdistelmistä, paljon mielummin otan ne, kun kärsin tästä vapaa-ajan menetyksestä.. PASKAA.. jos tämä jatkuu niin hoitoala, kiitos heihei!! 

Oma työnantajani tulkitsee myös lakia liian tiukasti ja aika näyttää, jatkuuko sama meno työvuorolistojen laadinnassa. Itse en henk.kohtaisesti jaksa tuollaisia listoja, että illasta jäädään yhden päivän vapaalle ja aamuun takaisin. Itse teen mielelläni pidemmän työputken ja olen vapaalla 2-3  päivää. Lisäksi omassa työyksikössäni on henkisesti raskasta olla monta aamua tai iltaa putkeen.

Autonominen listasuunnittelu mahdollisti omassa työyksikössäni työvuorojen suunnittelun huomioiden työntekijöiden mieltymykset ja omat elämäntilanteet näin parantaen työhyvinvointia. Nyt tämä hyvä systeemi puretaan, kun lakia halutaan tulkita liian tiukasti vaikka siellä selvästi annetaan joustomahdollisuudet.

Taidan itse vaihtaa myös maisemaa ja alaa lähitulevaisuudessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...
  • 2 vuotta myöhemmin...
1.1.2020 klo 11.46, herkkähipiäinen kirjoitti:

Keikkalaiset, lukekaa ajatuksella ja toivottavasti jokainen ymmärtää asian ytimen.

1.1.2020 Uusi työaikalaki  astui voimaan eli koskee myös teitä kaikkia keikkalaisia.

Lisäksi työnantajat alkavat oikeasti kevään aikana seuraamaan, että noudatatte lakia.  Järjestelmä päivitetään niin alkaa siis hylätä välittömästi , jos ette noudata työaikalakia..... lepoaika koskee siis myös keikkalaisia  esim.illasta ei siis mennä aamuvuoroon samaan yksikköön (lepo ennen 9h nyt 11h) tai yövuoropituus 5 ja poikkeustapaus 6 eli pomot seuraavat ja järjestelmä hylkää ….. liiat keikat.

Lisäksi koskee heitä , ketkä sopivat omin nokkineen keikkoja työnantajan kanssa. Pst. Yrittäkää löytää oma elämä, työajan jälkeen.

Tiedän on näitä keikkalaisia, ketkä ASUVAT töissä eli tekevät hallaa toisille keikkalaisille tai työpaikkaturvallisuudelle.

Esim. tapaus yövuorosta mennään suoraan toiseen työpaikaan aamuvuoroon tai illasta yövuoroon. Nyt sen aika on ohi ja toivottavasti nämä keikkalaiset lopettavat tämän.  Olisi aika huomioida myös toiset henkilöt, ei vain oma eriomaisuutensa. 

Firmat tulevat kyllä toimeen ilman myös teitä. Älkää siis nämä henkilöt puhuko  " loppuun palamisesta", jos lehdet itse on sen aiheuttanut.

Me muut maksamme teidän sairauslomat ym. veroilla.

Sain itse työnantajaltani sähköpostiini hyvät ohjeet, lainaa, videon ym. materiaaleja 1.1.2020 uudesta työaikalaista ja vertailu liitto on myös hyvin tiedottanut asiasta.

 Kiitos selvistä ohjeista!

  Samalla menee liittymätarjous;  Kiitos teille keikkapaikan vakituiset työtekijät äänikirjat; oli kiva työskennellä, joulun alla ja ottaa vuosi vastaan näin hyvässä ja asiallisessa työilmapiirissä.  Nähdään!

   Yksityinen ikä-ihmisten palvelutalo. 

Hyvää Uutta Vuotta 2020!

Tuo on kyllä loistava juttu, että seurataan ja pidetään huolta :)

1.1.2020 klo 11.46, herkkähipiäinen kirjoitti:

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...