Jump to content
MAINOS

Synnytykset ja lääketieteen opiskelijat


{BS}

Recommended Posts

Lääketieteen opiskelijoille kuuluu pieni määrä synnytyksiin osallistumisia opintojen osana.

Miten ympäri suomea on synnäreillä tämä asia hoidettu. Joissakin paikoissa kun riittää se että on samassa salissa synnytyksen aikana ja joissakin paikoissa vaaditaan että pitää kanssa kunnolla osallistua siihen synnytyksen hoitamiseen, ennen kuin se kuittaus tulee.

Itse aion toimia mahdollisesti tulevaisuudessa, jos salityötä teen ja lääk.opisk. tulee sinne harjoittelemaan, niin että sen opiskelijan pitää kanssa kunnolla toimia siinä synnytyksen hoidossa eli "hanskat kädessä". Mitään kuittauksia ei tule, jos haluaa vain seurata. Näin se on muillakin opiskelijoilla ja näin ovat minua ohjanneet kätilöt toimineet.

Entä kuinka muuten on synnäreillä se, että jos vuorossa on yhtä aikaa kätilö- ja lääk.opiskelija, niin kumpi on ensisijalla synnytyksen hoitamiseen(eli saa ulosauton hoidettua)? Täällä systeemi on se, että kätilöopiskelija on aina etusijalla. Jos kätilöopiskelijaa ei ole, niin silloin lääk.opisk voi saada synnytyksen.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Student Midwife

Olin nyt yhtäaikaa harjoittelussa kandien kanssa ja mun harjoittelupaikassa synnyttäjien jako meni suhteessa 2 kandeille, 1 kätilöopiskelijoille. Kandithan pyörii tuolla klinikalla periaatteessa 24/7 viikon ajan, mutta toki laittavat välillä puhelimen pois päältä ja nukkuvat, mutta heitä yleensä on useampi koko ajan jaolla mukana. Tästä syystä suositaan, että kätilöopiskelijoita olisi mahdollisuuksien mukaan vain yksi per vuoro, jotta ei tule sellaista tilannetta, että klö.opiskelija joutuisi odottelemaan turhan panttina synnyttäjää. Kandit ovat siis hienoisesti etusijalla. Tosin, kandit ottavat osaa vain ns. matalanriskin alatiesynnytyksiin eli jos etukäteen on tiedossa jo jotain poikkeavaa, niin sinne ei kandia yleensä laiteta (esim. ennenaikaisissa synnytyksissä < h36+0 ei ole kandit mukana). Ja mun kokemukseni mukaan myös synnyttäjät kieltäytyvät hienoisesti enemmän kandien läsnäolosta kuin kätilöopiskelijoiden läsnäolosta. Mutta otos on hyvin lyhytaikainen ja pieni, että suodattimet päälle, ken tätä jää miettimään.

Itse kuulin tietty vain sivusta, miten kätilöt kandeja ohjaavat ja näissä oli kätilökohtaisia eroja. Kukaan ei antanut kandin auttaa itsenäisesti vauvaa ulos vaan jos kandilla oli kädet pelissä, niin kätilön kädet olivat siinä mukana. Osa antoi kandin seistä hoitavalla puolella ja oli itse avustavalla puolelle, mutta osa antoi kandin olla vain avustalla puolella. Osa auttoi itse pään ulos ja kandi sai auttaa hartiat yhdessä kätilön kanssa. Ja oli niitäkin, jotka eivät antaneet kandin tehdä mitään. Että jokaista tyyliä löytyy. Muuten käsittääkseni kandi menee ihan kiltisti kätilön perässä ja kuuntelee sujuvasti, miten kätilö synnytyksen kulkua suunnittelee, heiltä ei vaadita samanlaista itsenäistä työskentelyä ja oma-aloitteellisuutta kuin kätilöopiskelijoilta.

Oman tapani ohjata ja antaa osallistua näkee vasta, jos ja kun sinne saliin pääsee ja on kokemusta sen verran, että pystyy synnytyksen hoidon kuluessa ohjaamaan toista. Itse kun on vastuussa, niin voisin uskoa, että voi olla aika vaikeaakin antaa toiselle tarpeeksi tilaa ja hyväksyä, että kaikki ei mene just niin kuin jos itse tekisi. Luultavasti ammennan aika lailla omasta ykkösharjoittelusta, jolloin olin ihan yhtä noviisi. Ensimmäiset 3-4 ulosauttoa ohjaajan kädet olivat joko omien käsieni päällä tai sitten hyvin hyvin lähellä. Tuossa erilaista oli tietty se, että olin viikon putkeen yhden ja saman ohjaajan kanssa, jolloin hän tiesi täsmälleen, mitä olin tehnyt ja kuinka ulosautot ja tukemiset olivat menneet. Jos ohjattava on uusi tuttavuus, niin varovaisuus on taatusti ihan eri luokkaa, kun ei voi vaan tietää, mitä toinen on oikeasti tehnyt ja mitä sormet ja kädet osaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Vanha ketju, mutta vähän vastauksia joten vastaanpa. HUS:n alueella menee niin tämä, että kätilöopiskelijoita on keskimäärin 1-2 ja kandeja 4-5 kerrallaan paikalla. Kätilöopiskelijat ja kandit saavat suunnilleen samaan tapaan synnyttäjiä, mutta kandeille ei anneta <h36. Tarkat ohjeet on annettu, millaisissa synnytyksissä kandi saa avustaa ja millaisissa ei, ja mitä saa tehdä. Ensimmäinen synnytys on ns. näytesynnytys, jossa kandi ei saa koskea mihinkään, vaan katsoa. Tämän jälkeen olisi tarkoitus päästä käsiksi, eli ulosauttoa tekemään nelin käsin kätilön kanssa. Tietysti jos on arvelu hankalasta ulosautosta, kiiretilanne tms, niin synnyttäjän ja vauvan terveys menee kandin opin edelle aina. Kandi saa tarkistaa vauvan, tehdä navan, pestä, pukea jne opetella laittamista, auttaa istukan synnytyksessä, ottaa näytteet, tarkistaa istukan...

Monelle kandille tuo tilaisuus on ainutlaatuinen, harva ennen ollut lähelläkään synnyttäjää... Lisäksi monelle ensimmäinen "päivystystilanne", jolloin puheluita voi tulla keskellä yötä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...