Jump to content
MAINOS

Opiskelijan virhe


Hoituri76

Recommended Posts

Minun ohjauksessa oleva opiskelija unohti vanhukselta laidan alas sillä seurauksella että vanhus putosi ja loukkasi itsensä. Onko se minun vika koska sanotaan että  ohjaaja on vastuussa opiskelijasta? Opiskelija on jo pitemmällä opinnoissa, hänet on perehdytetty hyvin ja on hoitanut myös ko.vanhusta aiemmin moitteetta ohjaajan valvonnassa. Ei ollut mitään epäilystä etteikö osaisi viedä vanhusta vuoteeseen ja hoitaa asiat ok. Kaiken muunkin hoitanut moitteetta niin että syytä epäillä ettei osaisi ei ollut. Missä kohtaa menee ohjaajan ja opiskelijan itsensä vastuut? Koskaan ennen ei ole näin käynyt. Pitääkö mun jatkossa valvoa opiskelijan joka askel vaikka olis jo valmistumassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sinun pitää hyväksyä että ihmiset tekee joskus virheitä ja unohtelee asioita. Myös sinä. Ei tuo yksittäistapauksena ole kenenkään vika ja siinä ei ole juurikaan muuta käsittelemistä kuin todeta tilanne ja hoitaa mahdollisesti syntyneet vauriot ja pahoitella potilaalle asiaa.

Myöskään ei kertomasi perusteella ole mitään mitä voisi tehdä toisin joten toimintaa ei ole syytä erityisesti muuttaa.

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan edellistä. Nyt vaan tärkeintä tukea opiskelijaa, että virheitä sattuu jokaiselle ja ettei se tarkoita etteikö hänestä silti varmasti tule hyvä hoitaja. Kysellä jos jäi jokin mietityttämään ym. Mitkä fiilikset. Ja harjoittelette yhdessä ilmoituksen tekoa, tilanteen kirjaamista ja mitä tuollaisessa tilanteessa kerrotaan ohjaajalle. Eri asia jos kyse olisi silkasta välinpitämättömyydestä.

Esim. itsellä ekassa harjoittelussa kaatui mummo vessareissulla, ja vaikkei kukaan syytellytkään mitenkään, niin olisin myös kavainnut jotain ”ikävä kyllä näitä sattuu aina joskus että voimat loppuukin yllättäen kesken, hyvä kun hait nopeasti hoitajan apuun”. Kun sitten koko seuraavan yön valvoin miettien että jos se sai vaikka aivotärähdyksen ja joudun johonkin syytteeseen... no, samaisessa harjottelussa toinen nainen (täysin itsenäinen päivätoiminnan asiakas) sattui minun läsnäollessani kompastumaan, kaatui ja löi päänsä. Tuolloin myös osastonhoitaja sai välittömästi tiedon, ja pyysi sairaanhoitajaa keskutelemaan kanssani.

 

(Mm. Itsekin unohdin eräänä päivänä kiinnittää asukkaan vyön pyörätuolissa. Muistin vasta vähän ajan päästä. Luojan kiitos ei taida enää niin pyrkiäkään itse tuolista ylös, on ehkä jo niin tottunut että turha edes yrittää...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekevälle sattuu, sanotaan. Sanonnalla en tarkoita, että tähän tapahtuneeseen tulisi suhtautua kevyesti. Ohjaava hoitaja kokee syyllisyyttä tapahtuneesta ja samoin varmasti opiskelijakin. Molemmat tarvitsevat nyt tukea ja lohdutusta, sillä "tekevälle sattuu". Tärkeää on, että tapahtumasta keskustellaan, ei syyllistetä ketään. Otetaan tämä oppimisen kannalta. Itse tiputin elohopeaverenpainemittarin harjoittelujaksolla ensimmäisenä päivänä ja sain kokea ohjaajani "hylkäämisen" kömpelyyteni vuoksi. Seuraavat kuusi viikkoa olivat raskaita. Opettaja suhtautui asiaan toteamalla, että kyse oli vain materiasta. Tapahtumasta on jo lähes 30 vuotta aikaa. Opin tästä sen, että virheitä sattuu ja syyllistäminen ei auta asiassa. Opiskelija tarvitsee ohjaajan tuen ja luottamuksen koko harjoittelujakson ajan. Hyvä on, jos esimies on hoitajan tukena. Lohtuhalaus teille molemmille. Toivotan hyviä työvuosia teille ja armollisuutta itseä kohtaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2.10.2019 klo 15.20, Hoituri76 kirjoitti:

Minun ohjauksessa oleva opiskelija unohti vanhukselta laidan alas sillä seurauksella että vanhus putosi ja loukkasi itsensä. Onko se minun vika koska sanotaan että  ohjaaja on vastuussa opiskelijasta? Opiskelija on jo pitemmällä opinnoissa, hänet on perehdytetty hyvin ja on hoitanut myös ko.vanhusta aiemmin moitteetta ohjaajan valvonnassa. Ei ollut mitään epäilystä etteikö osaisi viedä vanhusta vuoteeseen ja hoitaa asiat ok. Kaiken muunkin hoitanut moitteetta niin että syytä epäillä ettei osaisi ei ollut. Missä kohtaa menee ohjaajan ja opiskelijan itsensä vastuut? Koskaan ennen ei ole näin käynyt. Pitääkö mun jatkossa valvoa opiskelijan joka askel vaikka olis jo valmistumassa?

Ohjaajan tehtävä ei ole vain valvoa ja ohjata vaan myös arvioida osaaminen ja siinä kehittyminen. Ja sun tehtäväs on yrittää kehittää häntä. Opiskelijan ei kuulu mennä yksin, sillä hän on siellä harjoittelemassa eikä saa edes palkkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni tälläisessä tilanteessa ylipäätänsä "kuka?"-kysymys on huonoin mahdollinen. "Miksimiksimiksimiksi?" on huomattavasti parempi, tästä voimme oppia. Koko aloituksessa keskityttiin opiskelijan virheeseen ja siihen, miksi juuri hän mokasi. Kuten Jupet jo sanoi, kaikki meistä tekee virheitä, kun olosuhteet ovat otolliset. Ainut mihin voimme huolellisen työskentelyn (jota varmasti myös opiskelija parhaansa mukaan noudatti) lisäksi vaikuttaa, ovat nämä olosuhteet ja virheen mahdollistaviin seikkoihin.

 

Kysy 5 kertaa miksi ja saatat päästä tapahtumaketjussa sellaiseen hetkeen, mihin vaikuttamalla voidaan tulevaisuudessa jopa estää kokonaan virheen synty. Joskus lopullinen syyllinen voi olla vaikka riittämätön valaistus - siihen voidaan vaikuttaa. Ei siihen, etteikö ihminen tekisi virhettä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4 minuuttia sitten, hoitaja itsekin kirjoitti:

mitenkä pahasti potilas loukkaantui... se tässä nyt ei näy kiinnostavan ketään

 

Mihin se tieto vaikuttaisi?

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...