Jump to content
MAINOS

Opiskelijan palkasta


-VF-

Recommended Posts

Nyt kaipaisin vähän vahvistusta ajatuksilleni. :D

Ystäväni opiskelee terveydenhoitajaksi, opintoja on takana 80ov:a, ja nyt kesän hän työskentelee eräässä pk-seudulla sijaitsevassa vanhusten palvelukeskuksessa. Työsopimukseen on merkitty työtehtäväksi lähihoitaja. Palkaksi taas on merkitty 1155 euroa/kk, joka ei ole lähellekään lähihoitajan minimipalkkaa. Mistään epäpätevyys- ym. vähennyksestä ei työsopimuksessa ole mainintaakaan. KVTES (jota työehtosopimuksessa mainitaan noudatettavan) mainitsee lähihoitajan vähimmäispalkaksi 1420,67 euroa/kk.

Oma näkemykseni on, että jos palkataan lähihoitajan tehtäviin, pitää maksaa lähihoitajan palkkaa. Vai olenko aivan hakoteillä?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

ihme että tolla hinnalla saa ketään töihin.... :D

Niinpä... Mutta tämä on hänen ensimmäinen alan työpaikka. Ja hän luuli, että palkka on tuota tasoa aivan normaalisti. Itseäni se kyllä pisti ihmetyttämään kovasti. Aivan työehtosopimuksen mukainen se ei taida olla?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan työehtosopimuksen mukainen se ei taida olla?

Ei ole, jos kuuluu liitton super/tehy, ottais heti yhteyttä luottamusmieheen...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan työehtosopimuksen mukainen se ei taida olla?

Ei ole, jos kuuluu liitton super/tehy, ottais heti yhteyttä luottamusmieheen...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paperissa lukee se mihin on palkattu sitten peruspalkasta tähän ammattiin tehdään tarpeelliseksi katsottavat vähennykset. Maks 15 % palkasta pois, jos epäpätevä. Näin se ainakin omana opiskeluaikana meni.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kuulu liittoon? miksei ole liittynyt? ;D Meille ainaskin heti koulun alussa tehtiin selväksi että Tehyyn kuuluminen olisi jotenkin pakollinen homma, sen verta hyvin kaupattiin asiaa erillisessä tilaisuudessa. Onneksi olemme viisastuneet hieman tuosta päivästä :nauraa:

Olen itse yksityisellä puolella töissä ja siellä opiskelijan palkka määräytyy jäljellä olevien opiskelulukukausien mukaan. Tällä hetkellä valmistumiseen minulla on vuosi jäljellä ja saan palkkaa sh:n palkka -10%. Ja olen nimikkeellä hoitaja. Paskamäihä tosin on, että koska perusopinnot on jo takana ja talo antaa tämän jälkeen tehdä sairaanhoitajan sijaisuuksia, siltikään se ei näy palkassa. Tosin lähtöpalkka on hieman korkeampi, kuin muualla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse yksityisellä puolella töissä ja siellä opiskelijan palkka määräytyy jäljellä olevien opiskelulukukausien mukaan.

Onko yksityisellä kirjattu tarkkaan ne vuosi taitteet milloin prosentit vähenee. Itse lueskelin tessiä (KVTES muistaakseni) ja siellä oli sillai et vähennys on max 15 %, mutta siitä vähenemisestä ei ollut mitään tarkkaa ohjeistusta. Eli onko se sitten kenen asia päättää et millä prosentilla lähtee palkkaa.

Itselläni on vielä kaksi vuotta opintoja jäljellä ja täydet -15 % menee.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse aikanani puoli vuotta ennen valmistumista olin töissä kotipalvelussa nimikkeellä kodinhoitaja -10 % vietiin. Samaan aikaan tein keikkaa sh ja ph määräyksillä tk:n vuodeosastoilla. Kun olin ph sain täyden liksan ja sh määräyksessä vähennys oli -10% ja marraskuussa -5%, kun valmistuin joulukuussa. Eli ei kait niissä mitään logiikkaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Trio Niskalaukaus

Itse aikanani puoli vuotta ennen valmistumista olin töissä kotipalvelussa nimikkeellä kodinhoitaja -10 % vietiin. Samaan aikaan tein keikkaa sh ja ph määräyksillä tk:n vuodeosastoilla. Kun olin ph sain täyden liksan ja sh määräyksessä vähennys oli -10% ja marraskuussa -5%, kun valmistuin joulukuussa. Eli ei kait niissä mitään logiikkaa.

Työnantaja saa itse päättää millaisen vähennyksen palkasta tekee. maximissaan se on tosiaan 15%, mutta vähennyksiä ei ole pakko tehdä. Itse muistelen, että maximissaan on menny 5%, silloin kun olin "epäpätevä". Siis ei kannata välttämättä tyytyä pienimpään palkkaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

nyt kun alkaa olla paha työvoimapula, ei kannata mennä töihin jos tehdään vähennyksiä.... angel.png kannattaa kysyä muualta.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä yleisesti yksityiseltä puolelta, mutta ainakin tässä puljussa on määritelty tasan tarkkaan kuinka monta lukukautta pitää olla valmistumiseen että saa tietyn määrän palkkaa. 3 tai enemmän lukukausia valmistumiseen tietää -15%, 2 lukukautta -10% ja yksi lukukausi -5%.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tai enemmän lukukausia valmistumiseen tietää -15%, 2 lukukautta -10% ja yksi lukukausi -5%.

Tämä vaikuttaisi aikasta selkeältä menettelyltä, joten miksi ei olisi joka paikassa näin !!?? Sit ei ainakaan kenelläkään olis sanomista epäpätevyys siivuista...

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä vaikuttaisi aikasta selkeältä menettelyltä, joten miksi ei olisi joka paikassa näin !!?? Sit ei ainakaan kenelläkään olis sanomista epäpätevyys siivuista...

Ton ongelma on se, että jotkut valmistuvat hitaammin ja toiset taas nopeammin, joten joku opintoviikko systeemin olisi parempi...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Marsalkka

 Niin sitten vielä noista vähennyksistä sen verran, että voihan sitä sopia, että menee se esim. 5% jos peruspalkka vaikka 10 % parempi...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Marsalkka

Voi kuulkaa.. sitä on joskus tehty töitä kotiavustajan palkalla 1050 € + siihen epäpätevyys -5% =997,50

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa vielä aivan pakko mainita tuohon liittoon kuulumisesta, että opiskelijajäsenillä esim.TEHYssä aivan samat oikeudet kuin valmiillakin hoitajalla... *vink* 'vink*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...