hoippuli Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Mahtaako tuo dementia iskeä kun tuntuu että kaikki pyyhkiytynyt pois muistista;) KUn huuhtelette(virtsa)-katetria niin saatteko vedettyä siihen ruiskuun sen saman määrän takaisin? olen nyt paristi yrittänyt ja ei tuu mitään,että onko siinä joku kikka? katikka ei ole tukossa, täytyykö se ruisku ottaa välillä pois vai miten??Toinen kysymys koskee peg-letkun huuhtelua. lääkkeet huuhdellaan haarakkeen kautta.ok,mutta miten suoritatte itse ravinnonsiirtoletkun huuhtelun. Pulloon vettä vai miten? Suoraan hanasta vai huoneenlämpöistä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
selena Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Vastaan tohon PEG-letku-osioon: Mä huuhtelen letkun niin että huuhdon ensin pullon jossa ruoka on ollut ja laitan sitten siitä läpi valumaan vaikka 100-200ml vettä. Toi jos siis tarkoitat sitä tippakammiolla varustettua nesteensiirtoletkua mikä kiinnitetään PEG- tai Mic-key-letkuun. Sen PEG-letkun huuhtelen ruiskullisella huoneenlämpöistä vettä tai aquaa, määrä riippuu potilaan koosta. Jos aikuispotilas ni voi hyvin laittaa esim. 10-20ml, jos lapsi ni vähemmän. Esim 1-vuotiaan letkun huuhdon aina 3-5ml. Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nalle22 Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 mä olen saanut sellasen käsityksen, että se mitä sinne virtsakatetriin laittaa ruiskulla, on myös saatava pois sieltä, että sitä ei saa jättää sinne. korjatkaa jos olen väärässä...tosin vaan yhden potilaan kohdalla olen joutunut sitä huuhtelemaan, mutta kaikki tutut ja vieraatkin on sanonut että kaikki täytyy saada pois mitä sinne on laittanutkin. pari kertaa tän mun potilaan kohdalla on käynyt niin että mitään ei ole suostunut tulemaan takaisin, mutta sitten siinä on kärsivällisesti vedetty niin kauan että se neste sieltä tulee poiskin. tosin tän mun potilaan kohdalla myös se tilanne, että katetri oli oikeasti tukossa, veti koko ajan huonosti....eikä asiaa helpottanut sekään, että potilaan virtsassa kasvoi (kasvaa) esbl ja että rakko on rakennettu suolesta. mutta noin periaatteessa noin mulle on opetettu että mitään sinne ei saa jättää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maaria Posted October 7, 2008 Share Posted October 7, 2008 Potilaan asento vaikuttaa herkästi siihen että kaikki sisään laitettu ei tulekaan ulos ruiskulla vetämällä. Kannattaa esim. nostaa vuoteen päätyä jos mahdollista, tai pyytää potilasta vaihtamaan asentoa jolloin rakkoon laitettu neste ajautuu mahdollisesti takaisin tulosuuntaansa rakossa. ;D Itse en ole muutamien kymmenien millien perään jäänyt itkemään, jos katetri muuten tuntuu toimivan ja virtsa lähtee huuhtelun jälkeen tulemaan. Tämä ei ole tutkittua faktaa, vaan perustuu omaan kokemukseeni joten viisaammat korjatkoon jos puhun puutaheinää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mörk-ö Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 PEG-letkuun 100ml vettä record-ruiskulla tai jos ravintoliuoksen päälle tulee esim. 200-400ml vettä niin se sinne huuhtaistuun pulloon (käytännössä edellisellä ruokintakerralla käytetty pullo, yksinkertaistaa toimenpidettä) ja letkuista läpi. Monesti jätän tippakammion puolilleen vettä ja letkustonkin siis vettä täyteen. Tämä helpottaa seuraavaa ravinnonantokertaa kun ei tarvitse letkuttaa usein hieman jähmeästi juoksevaa Nutrisonia. Työpaikassani letkusto on vaihdettu kerran vuorokaudessa, jos letkut vaihdetaan joka kerta uusiin tuota viimeksimainittua ei tietenkään tarvitse tehdä. --Oman Hoitonsa Asiantuntija!! -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liisa Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Nutricia Clinical suosittelee n. 50 ml huuhteluun. 100 ml pelkän huuhtelun takia on aika suuri määrä, mutta mikäs siinä, jos pot. sen kestää hyvin. samalla siinä saa nestettä. Oman kokemukseni mukaan PEG:n, bolusgatsrostomialetkun ja napin huuhteluun riittää n. 20-30 ml vettä. Itse käytän viisivuotiaalla tällä hetkellä 15 ml. Etenkin lasten kohdalla pitää olla aika tarkka ettei tuuppaa suurta määrää vettä vielä letkuravinnon päälle, aiheuttaa helposti yökkimistä ja pahaaoloa. Imeväisellä kun letkutuskertoja saattaa olla yhdeksänkin vuorokaudessa, leikki-ikäisellä n. viisi. Lääkkeethän pitää aina annostella omissa ruiskuissaan ja jokaisen ruiskun päälle vähän huuhteluun vettä, tukkivat tosi herkästi napin tai letkun, esim. Deprakine rakeet on kamalia, samoin Baclopar. Lapsi potilaan kohdalla saattaa siis lääkkeiden ja huuhteluiden kanssa tulla aika isomäärä nesteitä. Itse olen työskennellyt paikassa jossa letkusto huuhdellaan ja tyhjennetään aina, samoin tehty lastani hoitavalla osastolla. Letkusto on käytössä vuorokauden. Nappiin tarkoitettu yhdistäjäletku on käytössä 1-2 viikkoon. Tässä hyvä linkki aiheesta: http://nutriciafi.numico.com/NR/rdonlyres/C34B1030-7D75-4877-A002-DCF947390333/0/Kotihoito_opas_062006.pdf Liisa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokkihippipunkkari Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 KK:n huuhtelusta. Itse en oo tavannut nesteen sisäänlykkäämisen jälkeen imeä sitä ulos, jos katetrista alkaa tulla virtsaa, tietenkin pitää seurata ulostulevaa virtsamäärää. Jos ei ulospäin ala tulla mitään, sitten yritän varovasti imeä, ellei sittenkään tulosta, eikä katetripussiin vähän ajan kuluessa mitään, KK:n vaihto. Rakko- ja eturauhassyöpäpotilaiden kanssa noiden kk- ja cystofixhuuhtekuiden kanssa onkin aika ruljanssi... Lisäkysymys: Mitenkäs nefrostomioiden huuhtelut? Tässä kai neste imetään takaisn ruiskuun? Entä miksi säännönmukaiset huuhtelut, välillä tuntuu aika älyttömältä huuhdella katetria säännöllisesti x3/vrk, vaikka toimisi hyvin, eikä sakkaa olisi. Turha infektioriski minusta, vaikka miten aseptisesti toimitaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoitsu78 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Ollessani kesätöissä viime kesänä urologisella osastolla, siellä ei punktionefrostomioita huuhdellessa imetty nestettä takaisin. Vaan max 20ml keittistä sisään ja katsottiin, että letku vetää eli alkaa ruiskutettu neste valumaan heti poispäin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ompu Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Lisäkysymys: Mitenkäs nefrostomioiden huuhtelut? Tässä kai neste imetään takaisn ruiskuun? Entä miksi säännönmukaiset huuhtelut, välillä tuntuu aika älyttömältä huuhdella katetria säännöllisesti x3/vrk, vaikka toimisi hyvin, eikä sakkaa olisi. Turha infektioriski minusta, vaikka miten aseptisesti toimitaan. joo meillä tehdään myös noin et 20ml keittistä sisään ja katotaan et lähtee tulemaan pois. ja meille ohjeistettu et heti nf:n laiton jälkeen huuhdellaan 3x/vrk kunnes virtsa kirkasta, sen jälkeen 1x/vrk. to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokkihippipunkkari Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Ollessani kesätöissä viime kesänä urologisella osastolla, siellä ei punktionefrostomioita huuhdellessa imetty nestettä takaisin. Vaan max 20ml keittistä sisään ja katsottiin, että letku vetää eli alkaa ruiskutettu neste valumaan heti poispäin. OK! Hyvä tietää. Mä sain haukut päälleni kerran, kun en imenyt, vaan annoin nesteen itekseen tulla pihalle, kera esitelmän, mitä vahinkoa munuaisille aiheutan kyseisellä toiminnalla :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
muzac Posted February 8, 2009 Share Posted February 8, 2009 Vielä lisäkysymys nefrostooman hoidosta; kuinka usein väliletkua tulee vaihtaa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.