Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

O'Boy

Lähtövalmius mediassa

Recommended Posts

O'Boy

4.10.08 Kouvolansanomissa oli juttu sairaalan ulkopuolisesta ensihoidosta ja toimittaja mainitsi omassa kommentissaan Hoitajat.netin "jossa vartin lähtövalmiudesta puhutaan hälyttävän tylyin sanoin" Kommentissa oli myös lainauksia lähtövalmius keskuteluista, mielestäni varsin asiallisia sellaisia. Mm. VF:ää oli lainattu seuraavasti :

Se on kunnan oma asia josta kuntalaiset kärsivät.

ja

Asiaan tulee muutos vasta silloin, kun kuntalaiset nostavat meteliä ambulanssin tulon viipymisestä ja heille rehellisesti kerrotaan todellinen syy, eli kunnan haluttomuus maksaa paremmasta palvelusta.

Mielipiteensä toimittaja päättää vielä kirjoittamalla :

"Juice Leskinenkin jo totesi ettei elämästä selviä hengissä, mutta millä hinnalla, se riippuu monesta asiasta. Ovatko päivystyspalkka ja ihmishenki verrannollisia keskenään? Hieman paremmassa tapauksessa kysymys voi olla loppuelämän kestävästä vuodepotilaan statuksesta. Paljonko lähtövalmiusajoilla lopulta säästetään?"

Toimittajan kommentti ja juttu kokonaisuudessaan on muuten harvinaisen hoitajamyönteinen ja kantaaottava. Ettei jollain nyt vain olisi sormensa pelissä... :)

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Osku

Helvetin hyvä ja tottahan VF tossa puhuu. Ei maallikoilla ole hajuakaan mitä esim 15minuuutin lähtövalmiudet yms merkitsee. Tottakai ajatellaan että lanssi lähtee siltä seisomalta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Suosittelen ehdottomasti muillekkin lobbausta medioiden ja politikkojen suuntaan. Tämäkin juttu olisi jäänyt kirjoittamatta ilman hedelmällistä keskustelua paikallisessa ravitsemusliikkeessä. Sielä joku saattoi törmätä johonkin ja siitä se ajatus sitten lähti.

Tarkoitukseni oli juttuvinkkiä antaessa nimenomaan korostaa tarjouspyyntöjen laatijoiden (kunnat, kuntayhtymät ja shp) osuutta asiassa, ei missään nimessä syytellä palveluntuottajaa tai sairaankuljettajia.

Jos ja kun tätä juttua lukee minut tuntevia henkilöitä eri palveluntuottajilta niin kehoitan lukemaan ylläolevan lauseen ajatuksella. Mielestäni lähtövalmiuksista saa ja pitääkin puhua. Ja korostan että minä en ole tuota juttua kirjoittanut.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Jesh, kiitoksia Waltte, itse en tuota löytänyt. Koko stoorihan tuossa ei ole ja harmillisesti juuri tuo toimittajan mielipide jäi nettijutusta pois.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
hiski

Jesh, kiitoksia Waltte, itse en tuota löytänyt. Koko stoorihan tuossa ei ole ja harmillisesti juuri tuo toimittajan mielipide jäi nettijutusta pois.

Mitenkähän vaikeaa olisi rakentaa jonkinlainen "sähköinen leikekirja" näitä lehtijuttuja varten?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Esa

Musta tuntuu että moni tavallinen sukankuluttaja ei edes mieti mitään noita lähtövalmiuksia ja niitten merkitystä omaan elämään, vaikka siitä kirjoitellaan lehdessä.

Monilla se usko vahvasti että kun soittaa 112 ja kertoo että oli sit pääpipi tai puristaa rintaa ambulanssi lähtee heti kaartamaan kohti soittajaa ja apu tulee ja vie laserettiin hoitoon, vaikk todellisuudessa saku kuski vetää siin ensin tupakin  ja käy veskissä.

Ja monissa pikkukunnissa saattaa olla kotipäivystys jolloin viive saatta olla hieman pidempi kuin vartti..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Asiantuntija Mäki

Monilla se usko vahvasti että kun soittaa 112 ja kertoo että oli sit pääpipi tai puristaa rintaa ambulanssi lähtee heti kaartamaan kohti soittajaa ja apu tulee ja vie laserettiin hoitoon, vaikk todellisuudessa saku kuski vetää siin ensin  tupakin  ja käy veskissä.

Kyllä kahvi ehtii tippumaan ennen kuin kotoa tarvii lähteä. Toki nyt sitten aatamikyydeille tulee lähdettyä hippulat vinkuen, vaikka ei tarttisi.

Tylyä

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
enho

Monilla se usko vahvasti että kun soittaa 112 ja kertoo että oli sit pääpipi tai puristaa rintaa ambulanssi lähtee heti kaartamaan kohti soittajaa ja apu tulee ja vie laserettiin hoitoon, vaikk todellisuudessa saku kuski vetää siin ensin tupakin  ja käy veskissä.

Kyllä kahvi ehtii tippumaan ennen kuin kotoa tarvii lähteä. Toki nyt sitten aatamikyydeille tulee lähdettyä hippulat vinkuen, vaikka ei tarttisi.

Tylyä

Niinpä, mitähän siitä kaupungin päättäjät sanois kun käyttäis sen vartin myös aatami ja berttakyydeillä...  huh.gif  saiskohan sillä niiden "silmät avattua"

Mutta eipä sitä taida kenenkään luonto antaa myöten kun kuitenkin tieää että toisella on hätä niin minäpäs nyt tässä vartin odottelen autossa ennenkuin lähden liikenteeseen....  :-

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Niinpä, mitähän siitä kaupungin päättäjät sanois kun käyttäis sen vartin myös aatami ja berttakyydeillä...  huh.gif  saiskohan sillä niiden "silmät avattua"

Kaupungin päättäjät saisivat toden teolla selitellä miksi juuri on haluttu säästää sillä, että ambulanssi ei lähdekään liikkeelle samoin tein kun kansalainen on hätä kädessä.

Mutta eipä sitä taida kenenkään luonto antaa myöten kun kuitenkin tieää että toisella on hätä niin minäpäs nyt tässä vartin odottelen autossa ennenkuin lähden liikenteeseen....  :-

Ja tuon takia kaupungin päättäjät eivät koskaan joudu asiaa selittelemään ja vartin lähtövalmiudesta ei koskaan päästä eroon.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
{BS}

Niinpä, mitähän siitä kaupungin päättäjät sanois kun käyttäis sen vartin myös aatami ja berttakyydeillä...  huh.gif  saiskohan sillä niiden "silmät avattua"

Kaupungin päättäjät saisivat toden teolla selitellä miksi juuri on haluttu säästää sillä, että ambulanssi ei lähdekään liikkeelle samoin tein kun kansalainen on hätä kädessä.

Mutta eipä sitä taida kenenkään luonto antaa myöten kun kuitenkin tieää että toisella on hätä niin minäpäs nyt tässä vartin odottelen autossa ennenkuin lähden liikenteeseen....  :-

Ja tuon takia kaupungin päättäjät eivät koskaan joudu asiaa selittelemään ja vartin lähtövalmiudesta ei koskaan päästä eroon.

Samalla tavalla luotetaan osastoilla, että potilaat tulee hoidettua, vaikka on vuorosta hoitajia sairaana ja sijaisia ei saa palkata(joissakin paikoissa on tällaisia naurettavia kieltoja.). Jos ei saa ottaa sijaisia ja työntekijöitä puuttuu, niin silloin hoitokin jää vajaaksi. Ja tällöin kannattaa aina vieraileville omaisille mainita siitä, että "ei oikein nyt ehditä sitä mummoa hoitaa, kun on sairaslomalla hoitajia ja on kielto johdolto, ettei sijaisia saa ottaa. Kannattaa muuten asiasta valittaa eteenpäin.". Voi omaisten yhteydenottojen jälkeen asiat muuttua.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Onneksi on niin pitkä ajomatka tallille, että yöllä menee aika tarkkaan vartti kun vasta kyytivaunu liikkuu. Päivällä jos olet tallilla tai jossain muualla kyytivaunun kanssa, niin ei kyllä tule varttia varrottua. Kyytimiehet tarjoavat usein paljon parempaa palvelua, kuin mitä on ostettu.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sajo

Kun varalla olo on 15min niin palkkahan lähtee juoksemaan myös varsinaisesti vasta kun se 15min on mennyt?

Ensihoito, sairaankuljetus, pelastus pitäisi eriyttää normaalista budjetista ja valtion tukea kuntaa sen verran kuin tarve on sen suhteen. Näin ei tule tilannetta jossa kunnalla on tiukkaa saada rahat siihen toimintaan riittämään syntyy sitten tilanne jossa palvelut järjestetään niin että homma ei enää toimi. Kuten 15min varalla olo virka-ajan ulkopuolella, ei sairastuminen periaatteessa kulje kello kaulassa. Puolivakinaisia palokuntia, vpk joiden varassa ollaan sitten kun talo palaa. Nämä järjetelyt syö myös työntekijöitä jotka ei saa palkkaa edes välttämättä kaikenmaailman varallaoloissa ja kun jos maksetaan vielä minimi sakun palkkaa niin alkaa olla kannattavuus aika koetuksella että taksissa jo lyö paremmin leiville eikä tarvitse monen vuoden koulutusta. Nämä asiat näkyy vielä tulevaisuudessa jos annetaan vaan jatkua, ensihoidon käy vielä niin kuin nyt vanhustenhoitoalan että opiskeljoita hakeutuu sinne aina vaan vähemmän. Yksityisillä on huutava pula työntekijöistä, edes palkka-asiat kuntoon niin auttaisi jo sekin.

Ajatellaan tilanne että ajomatkaan mene 25min hyvissä olosuhteissa, kohteessa olisi elvytys ja nähty menneen elottomaksi, varalla olo 15min. Kannattaako edes lähteä? Olet kohteessa ja edelleen siellä vielä elvytetään niin eihän se ihminen enää jaloilleen nouse.

Ensivastetoiminta olisi varmaan yksi hyvä keino lisätä selviytymisen mahdollisuuksia, että jossain muodossa niitä lisää. Voisiko kotihoito joita varmaan on paljon enemmän maaseutujen haja-asutus alueilla osalltua tälläiseen, terveydenhoitoalan ammattilaisiahan nekin on, tuntee jopa sen ihmisen kenen luokse kiireellistä apua tarvitaan. Menisi laittamaan jysäyttimen kiinni ja alottaisi elvytyksen tai jotain muuta. Ei perus hommelit kummoista perehdyttämistä tarvitse kun jo jotain on pohjallakin.

Onhan Espoossakin hiukan kummallinen tilanne että pelastuslaitoksen ambulanssi menee kohteeseen putki punasena edelliseltä keikalta kun vaan pääsee irti. Paljon aikaisemmin kohteen ohi jonne laitoksen lanssi menossa niin meni terkkarin ambulanssi joka ei tiedä tilanteesta mitään eikä kuulu systeemiin kai millään lailla porhaltaa ohi. Näitä on kuulemma aika usein.. Eli siis että terkkarin lanssit kun niitä suhaa pitkin kylää virka-aikana (7kpl) niin voi olla useinkin se lähin yksikkö kun ne on melkein aina liikkeessä jossakin. Kehittämällä tuossa olisi iso voimavara ja varmaan motivaatiotakin siellä työssä oleville kun jotain muutakin pääsisi tekemään kuin vain ajamaan autoa. Totta kai sellainen ensivaste sitten sotkisi päiväohjelmaa mutta ei kai siihen kuole, avun liian myöhään saapumiseen taas voi olla toisin.. Joskus kun se apu ei niin dramaattisen vakavaa olekkaan tai vaikka olisikin vaan pienellä lisäavulla jo päästään melkein kuuhun asti..

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
O'Boy

Kun varalla olo on 15min niin palkkahan lähtee juoksemaan myös varsinaisesti vasta kun se 15min on mennyt?

Riippuu paikasta.

Ensivastetoiminta olisi varmaan yksi hyvä keino lisätä selviytymisen mahdollisuuksia, että jossain muodossa niitä lisää. Voisiko kotihoito joita varmaan on paljon enemmän maaseutujen haja-asutus alueilla osalltua tälläiseen, terveydenhoitoalan ammattilaisiahan nekin on, tuntee jopa sen ihmisen kenen luokse kiireellistä apua tarvitaan. Menisi laittamaan jysäyttimen kiinni ja alottaisi elvytyksen tai jotain muuta. Ei perus hommelit kummoista perehdyttämistä tarvitse kun jo jotain on pohjallakin.

Eva- yksiköitä on varsin rajallinen määrä, mutta niiden lisääminen on hiukan ongelmallinen juttu. Kotihoito tai varsinkin poliisi voisi toimia hyvinkin ensivasteena, mutta miten heidän hälyttäminen hoidetaan? Kotihoidon kohdalla myös ajoneuvo voi olla ongelma. Keinoja kyllä löytyisi, mutta suurimmat ongelmat on raha ja haluttomuus

Onhan Espoossakin hiukan kummallinen tilanne että pelastuslaitoksen ambulanssi menee kohteeseen putki punasena edelliseltä keikalta kun vaan pääsee irti. Paljon aikaisemmin kohteen ohi jonne laitoksen lanssi menossa niin meni terkkarin ambulanssi joka ei tiedä tilanteesta mitään eikä kuulu systeemiin kai millään lailla porhaltaa ohi. Näitä on kuulemma aika usein.. Eli siis että terkkarin lanssit kun niitä suhaa pitkin kylää virka-aikana (7kpl) niin voi olla useinkin se lähin yksikkö kun ne on melkein aina liikkeessä jossakin. Kehittämällä tuossa olisi iso voimavara ja varmaan motivaatiotakin siellä työssä oleville kun jotain muutakin pääsisi tekemään kuin vain ajamaan autoa. Totta kai sellainen ensivaste sitten sotkisi päiväohjelmaa mutta ei kai siihen kuole, avun liian myöhään saapumiseen taas voi olla toisin.. Joskus kun se apu ei niin dramaattisen vakavaa olekkaan tai vaikka olisikin vaan pienellä lisäavulla jo päästään melkein kuuhun asti..

Espoossa on kopioitu Helsinkiä ja sen uskotaan olevan avain onneen. Onhan Helsingissä Suomen tehokkain ensihoitojärjestelmä tuloksilla mitattuna.

Typerin kommentti mitä olen muuten kuullut vastaavanlaisessa (sajon esimerkki) tilanteessa on ollut virveen ennen kohteessa oloa karjuttu "te ette siihen kohteeseen jää vaikka kohteeseen osuittekin. Yksityiset ei meiän kyytejä ajele" Ja näillä sanoilla saatiin ainoa kohteessa jo oleva yksikkö jatkamaan matkaansa ja potilas jäi valtatielle odottamaan varsinaisia sankareita. Niinhän se pelan L4 x90:sta (ylijumala) käski. Typerää, eikö totta?  Mutta bisnes is bisnes..

muoks : taas typerästi ilmaistu, muutin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Janne

Onhan Espoossakin hiukan kummallinen tilanne että pelastuslaitoksen ambulanssi menee kohteeseen putki punasena edelliseltä keikalta kun vaan pääsee irti. Paljon aikaisemmin kohteen ohi jonne laitoksen lanssi menossa niin meni terkkarin ambulanssi joka ei tiedä tilanteesta mitään eikä kuulu systeemiin kai millään lailla porhaltaa ohi. Näitä on kuulemma aika usein.. Eli siis että terkkarin lanssit kun niitä suhaa pitkin kylää virka-aikana (7kpl) niin voi olla useinkin se lähin yksikkö kun ne on melkein aina liikkeessä jossakin. Kehittämällä tuossa olisi iso voimavara ja varmaan motivaatiotakin siellä työssä oleville kun jotain muutakin pääsisi tekemään kuin vain ajamaan autoa. Totta kai sellainen ensivaste sitten sotkisi päiväohjelmaa mutta ei kai siihen kuole, avun liian myöhään saapumiseen taas voi olla toisin.. Joskus kun se apu ei niin dramaattisen vakavaa olekkaan tai vaikka olisikin vaan pienellä lisäavulla jo päästään melkein kuuhun asti..

Käsittääkseni Espoon terveyskeskusten ambulansseissa ensihoitoon liittyy ainoastaan auton ulkonäkö, sillä ei kovin montaa ihmistä auteta.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Tuota mietittiin kolleegojen kanssa, että jos sakut on ostettu vartin lähdöllä ja/tai muodostuu kyytityhjiöitä, niin onko oikea  tapa paikata ensivasteella kyytivaunun puutetta? Tarkoittaen tässä sitä, että ensivasteelle viedään lääkkeitä repertuaariin.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
sajo

Käsittääkseni Espoon terveyskeskusten ambulansseissa ensihoitoon liittyy ainoastaan auton ulkonäkö, sillä ei kovin montaa ihmistä auteta.

Ei liity nyt niin, mutta potenttiaalia siellä on ja asialle jotain kyllä ollaan tekemässä, koska jotakin muuttuu niin siitä ei tiedä varmaan kukaan.

Muokkaus:lainaukset korjattu

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
bifaasinen

Tuota mietittiin kolleegojen kanssa, että jos sakut on ostettu vartin lähdöllä ja/tai muodostuu kyytityhjiöitä, niin onko oikea  tapa paikata ensivasteella kyytivaunun puutetta? Tarkoittaen tässä sitä, että ensivasteelle viedään lääkkeitä repertuaariin.

Satakunnassa on ainakin suuniteltu ev käyttöön koulutuksen ja tenttien jälkeen annettavaksi mm; Dinit, rect. pami, glucaken, ja epipen...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Toisaalta, miksi ei, koska maallikotkin antaa opastuksen jälkeen GlucaGenia, EpiPeniä ja diatsepaamia p.r.

Mutta esim. rintakipupotilaan ollessa kyseessä mun mielestä on jopa tärkeämpää evyn toimesta potilaan rauhoittaminen, vitaalien mittailu ja happihoito kuin Dinitillä kikkailu. Siinä pian unohtuu perusasiat kun aletaan liikaa monimutkaistamaan asioita.

Sitten taas jos evyssä on th-alan ammattilaisia niin asia erikseen. Toisaalta, jos ei se sakujamppa vapaapäivänään pääse lähtemään evykeikalle ja tämä nimenomainen potilas ei saa sitä nitroa, onko potilaat silloin eriarvoisessa asemassa?

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Iipi

Potilaiden saama hoito ei ole koskaan vakio evyssä, perustasossa, hoitotasossa, jne... Mutta jonkun näköiseen standardiin joka paikassa tulisi pyrkiä.

Ei veronmaksaja ymmärrä, jos viime viikolla joku tuttunsa sai hapen, tipan, dinitin ja vielä asankin punaisesta autosta ja sit iskee oman talon isännälle samat vaivat, joka ei saakkaan punaisesta autosta juuri mitään.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Hoitsu1

Jesh, kiitoksia Waltte, itse en tuota löytänyt. Koko stoorihan tuossa ei ole ja harmillisesti juuri tuo toimittajan mielipide jäi nettijutusta pois.

Mitenkähän vaikeaa olisi rakentaa jonkinlainen "sähköinen leikekirja" näitä lehtijuttuja varten?

*Off-topic* Tuollaista olen kaivannut jo vuosia. Joku (ensihoidosta) kiinnostunut bittinikkari voisi kehittää sellaisen palvelun, johon kerääntyisi suht. reaaliaikaisesti kaikki ensihoitoon liittyvät uutisjutut yms. Onhan näitä tietysti "manuaalisesti" näillä keskustelupalstoilla keräilty ja jaettu uutisia, mutta ei oikein kattavasti. Melkoisesti menee nimittäin päivittäin aikaa surffaillessa ja googlettaessa koko Suomen lehtiä ym. materiaalia, jotta saisi kaiken ajantasaisen tiedon. Tietysti jos tuollaisen palvelun joku tekisi, niin liekkö teknisesti sama tehdä sitten sellainen, jolla saa valintansa mukaan myös pelastustoimenkin uutiset jne.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Torsola

On totta että Espoossa tuntuu välillä autot olevan auttamattomasti vähissä. Yksityiset ovatkin tässä tehneet kokeilua lisätä tiettyinä päivinä kapasiteettia sen verran mihin autot riittää, ihan siis toistaiseksi hyvää hyvyyttään, ilman sopimusta kaupungin kanssa. Jonkin verran homma tökkii myös häken taholta siinä mielessä, että yksityinen auto saatetaan lähettää D-kotikeikalle lähes paloaseman naapuriin ja samalla piikittää laitossiirtoja. Eihän laitossiirroilla toki ole sitä suurinta hoppua, mutta kyllä sitä itteä ainaki vähän riepoo ajaa aseman ohi jossa lanssi seisoo sisällä ja itse saa suhata tauotta koko päivän. Ruokatauko tulee nykyisin aina pidettyä ns keikka vastaanotettuna.... Lisää autoja kyllä tarvittaisiin, mutta myös hieman järkeistystä siihen että mikä yksikkö hälytetään mihinkin.

Nim. yksi yksityinen öisin ajossa, viime yönä 15keikkaa/12h, siitä on hyvä laskeskella tuota keikkatahtia...

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
kops

Espoossa kun olin harjoittelussa, sain lounaspöytäkeskusteluissa kuulla juuri tästä järjettömästä kiireestä ja keikkatahdista joka yksityisillä ja laitoksen perustason autoilla siellä on. Jo silloin oli puhetta että pitäisi lisätä kuljettavia yksiköitä. Kuka sen sitten tekee, yksityiset vai pelastuslaitos, ei käynyt ilmi.

Kahjoimpina päivinä ajeltiin hoitoyksiköllä ruuhkanpurkua kun sitä kyytiä vaan oli niin pirusti. Itsestä tuntui hieman keljulta muiden puolesta se, että me lonnitaan asemalla ja koko muu laitoksen autokalusto ja yksityiset ajelee peräsuoli pitkällään pitkin kyliä.

Yksi syy tähän keikkamäärän kasvuun tietty voi olla myös hätäkeskuksessa, jossa on ilmeisesti hälytyskynnys ymmärrettävästi laskenut alas joidenkin oikeusprosessien tuloksena..

Itsekin siellä espoossa yksityisellä olleella, voin turhauttavien asioiden listaan lisätä sen X-kyytien prosentuaalisen määrän. Mutta pakkohan ne kyydit on jonkun ajella.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Söppe

Sepänkylään olisi tarkoitus saada päiväauto, ilm. 12h/vrk valmiudessa. Ei se suurta helpotusta tuo mutta suunta on oikea.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Luuriapina

Jos hätäkeskuksien puhelumäärät kasvavat 3-6 prosenttia vuodessa, Hesassa jopa yli 10% pahimmillaan, niin oletteko sitä mieltä, ettei ensihoidon keikkamäärät voisi kasvaa?? Ei tarvitse edes riskinarvion muuttua käytännössä mitenkään, kun keikkamäärät kasvavat puhelumäärien suhteessa... Joka vuosi on ihmiset entistä huonokuntoisempia, koska perusterveydenhuolto ontuu lähes kaikkialla ja erikoissairaanhoitoon ei pääse muuten kuin pää kolmantena jalkana. Useimmiten vielä ambulanssin kyydissä...

Resurssien vähyys on ongelma monessa muussakin Suomen kaupungissa, eikä asiaa edesauta sekään, että päivystyspisteiden karsimisesta johtuvien siirtojen määrää kukaan ei ole osannut laskea.  4-6 tunnin D-jonot ovat aivan arkipäivää, valitettavasti joskus myös kotiosoitteisiin, mutta hoitolaitoksiin varsinkin. Ambulansseja ei ainakaan sen takia ole juurikaan lisää tullut. Poikkeuksiakin toki on, kuten myös "resurssitaivaita" muutamassa maakunnassa.

Tehtävä vastaanotettu-statushan on juuri sitä varten, että tehtävä on välitetty sitä hoitavalle viranomaiselle tai suorittajalle, ja vastuu siirtyi samalla tehtävästä myös. Toki voi syödä vaikka tunnin, jos siltä tuntuu. Monet "lavetit" ovat yli tunninkin vastaanottaneina. On heidän organisaationsa ongelma, jos keikkaa jaetaan hieman muillekin, eikä tuloja kerry suunnitellusti.

Ja mitä tulee X-keikkoihin, niin kun ihmiset puhelimessa nykyään valehtelevat aivan suvereenisti ja liiottelevat omia ongelmiaan, niin eipä luurin toisessa päässä ole vaihtoehtoja, kuin laittaa saku ajoon. On terveysviranomaisten ongelma, jos kapasiteetti ei riitä. Ja varsinkin kun luette ensihoidon valtakunnallista riskinarvio-opusta, niin huomaatte kuinka usein jopa aliarvioidaan riskiä puhelutietojen perusteella verrattuna hälytyksessä tulleeseen koodiin tai lähinnä sen kiireellisyyteen. Kohteessa tilanne voi toki olla jotain aivan muuta.

Jossain viestissä oli mainittu, että D-keikalle menee yksityisen auto aivan paloaseman naapuriin. Onko tullut mieleen, että paloasemalla saattaa olla auto valmiutta ylläpitämässä aitoihin ensihoidollisesti tärkeämpiin tilanteisiin? Esim. C-tehtävään, joka on aivan eri asia kuin D... Mun puolesta D-tehtävät voisivat mennä vaikka taksilla, mutta ongelma on juuri siinä. Eivät pysty, tai jonkun edes pitää käydä paikalla arvioimassa tilanne.

Kaikista ärsyttävintä on olla luurin päässä ja kämpän ollessa täynnä henkilöitä, eikä keneltäkään saa yhtään mitään järkevää tietoa. "Laita vaan se auto tänne..."

Muistakaa myös, että puhelimessa "äksätään" keikkoja n. 60% tahtiin... eli miettikää jos aivan taksikeskuksena niitä kentälle jaeltaisiin...  8) (Kentällä toimivien oma-aloitteiset tehtävät kun laskee mukaan, niin taitaa välitetyt tehtävät meillä olla n. 48% luokkaa kaikista ilmoituksista)

PS. Mainittakoon, etten ole töissä Lumassa.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×