Jump to content
MAINOS

Melatoniinista - kumpi on oikea tapa?


Sari-Helena

Recommended Posts

Unirytmiä korjaavasta melatoniinihormonista tuntuu olevan lääkäreilläkin ristiriitaista tietoa. Joku lääkäri määrää sitä otettavaksi TARVITTAESSA, toinen lääkäri on sitä mieltä, että melatoniinin hyöty tulee esiin vasta muutaman viikon SÄÄNNÖLLISEN käytön jälkeen.

Löytyykö hoitajatnettilaisilta tietoa ja/tai kokemuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

olen törmännyt ainoastaan siihen ohjeeseen, että melatoniiniä tulisi käyttää säännöllisesti, tarvittavana sitä en ole kuullut käytettävän. potilaskokemuksien mukaan olen kuullut vaikutuksen näkyvän aikaisintaan kahden kolmen viikon kuluessa käytön aloittamisesta.

Mielenkiintoinen aihe, koska aika vähän tätä on meidän yksikössä käytetty (psyk. avopuoli). Kotisairaanhoidossa oli sitten jo vähän "buumi", että melatoniinia käyttäviä oli suhteessa paljon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Mun tyttö piti saada nukkumaan uni-eeg:ssä keskellä päivää. Uni ei ottanut tullakseen. Sai sitten melatoniiniannoksen, jonka jälkeen simahti n.20 minuutissa. Että kyllä tuota voisi aika nopean vaikutuksen lääkkeeksi tituleerata. Ainakin lapsilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse sain aikoinani neurologilta unirytmin palauttamiseen. Hyvänä lääkkeenä sitä piti, mutta korosti, että vaikutus on  havaittavissa vasta noin kahden viikon säännöllisen käytön jälkeen ja on säännöllisesti otettava lääke.

Vaikutus, oliskohan ollut lumetta  :o Nukutti kovasti jo ensimmäisen pillerin jälkeen ja kuukauden käytön jälkeen olin sitä mieltä ( 31 hyvin nukuttua yötä), että teki tehtävänsä! Hyvä lääke siitä, ettei mitään jalat alta tunnetta tullut, yöllä jos heräsi oli "ajatus selkeä" eikä aamulla väsyttänyt.

Annostusta en muista tarkkaan, pilleri oli 1 mg ja olisi ollut mahd. ottaa 3 mg iltaisin. 1 mg riitti.

Paikoissa missä olen ollut töissä, menee säännöllisesti listalla-

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Säännöllinen käyttö varsinkin vanhuksilla.

Vanhuspuolella ainoa tapaus, johon olen törmännyt. Ja silloin ko. rouvalle lääke meni "listalla", säännöllisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Säännöllisesti mäkin olen nähnyt niitä syötävän. 3mg/ilta on kuulemma hyvin tavallinen annos. (Lapset että aikuiset). Aika paljon koululääkärit näyttää käyttävän koululaisilla näitä. Yleensä taustalla sekava perhetilanne tai joku perussairaus, joka aiheuttaa jonkinasteista levottomuutta. Ja joskus vissiin sekin, että vanhemmat ei vaan saa päivärytmiä aikaan lapsilleen.

Pharmacastahan löytyy se joku valmiste, joka on 2mg, mutta YA valmistaa sitten toiveen tai tarpeen mukaan, kunhan lääkäri reseptiin kirjoittaa mitä halutaan ja miten paljon.

Mä en tätä tiennyt ja kerran yks sekava äiti halus uusituttaa lapsensa melatoniini-reseptin. Rec tietty hukkunu eikä purkkiakaan mukana. VANNOI ja VAKUUTTI, että purkissa luki melatoniini 3mg. Mä plärään ja plärään pharmacaa eikä mistään tuu vastaan sellaista valmistetta.  Lääkärikin otti NEVER HEARD-asenteen ja käski tivata äidiltä vielä sitä annostusta... Lopulta sit soitin appiukolle, joka on lääkelaitoksella ja kysyin voinko mä uskoa rouvaa ja miten se resepti sit pitää tehdä... ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pharmacasta löytyy melatoniinia Circadin 2mg nimellä ja yliopist. apteekissa sitä on valmiiksi tehtynä 1mg tabletteja. Tarvittaessa tekevät sitten vahvempaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pharmacasta löytyy melatoniinia Circadin 2mg nimellä ja yliopist. apteekissa sitä on valmiiksi tehtynä 1mg tabletteja. Tarvittaessa tekevät sitten vahvempaa.

Joo, niinpä. Se rouva sitten lopulta kaiken selvittelyn jälkeen muisti, että kyseessä on YA:n erikoisvalmiste...  ;D Mut tää rouva nyt oli vissiin muutenkin vähän yksinkertaista sorttia, kun heillä kävi sossun täti 4h arkiaamuisin auttamassa että kotirouva saa lähetettyä lapset kouluun. Tällaisissa herää aina epäilys, että asiassa voi olla virheitä tai väärinkäyttöä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...