Jump to content
MAINOS

trexan vahinko


brenda

Recommended Posts

Minulla oli yhdet hansikkaat kun olin antamassa lapselle trexan-injektiota ja siinä mylleryksessä sain käsilleni lääkettä.  Ohjeiden mukaisetsi olisi kuulunut olla kahdet hanskat? Pääseekö yhden läpi imeytymään kun en heti päässyt vaihtamaan hanskaa? Kun en ole yleensä tekemisissä näiden aineiden kanssa niin olen huolissani....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minulla oli yhdet hansikkaat kun olin antamassa lapselle trexan-injektiota ja siinä mylleryksessä sain käsilleni lääkettä.  Ohjeiden mukaisetsi olisi kuulunut olla kahdet hanskat? Pääseekö yhden läpi imeytymään kun en heti päässyt vaihtamaan hanskaa? Kun en ole yleensä tekemisissä näiden aineiden kanssa niin olen huolissani....

Et siis pistänyt itseäsi vaan lääkeainetta tuli kädelle ? Siihen ei kuole.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla oli yhdet hansikkaat kun olin antamassa lapselle trexan-injektiota ja siinä mylleryksessä sain käsilleni lääkettä.  Ohjeiden mukaisetsi olisi kuulunut olla kahdet hanskat? Pääseekö yhden läpi imeytymään kun en heti päässyt vaihtamaan hanskaa? Kun en ole yleensä tekemisissä näiden aineiden kanssa niin olen huolissani....

Et siis pistänyt itseäsi vaan lääkeainetta tuli kädelle ? Siihen ei kuole.

Sytostaatista kun on kyse, niin huoli on ymmärrettävä (kun mistään Primperanista ei ole kyse). Vesihuuhtelu kylmällä juoksevalla vedellä ja sen jälkeen saippuapesu. Luultavasti mitään vakavampaa ei kuitenkaan tapahtunut, koska hanskat olivat kuitenkin kädessä.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan kovimmasta sytostaatista ei kyse ole, Trexan on tabletteina myös apteekkitavaraa, käytetään tavallisimmin reumasairauksien hoidossa. Muina käyttöaiheina psoriaasi ja tosiaan sitten kasvaimet. Pakkaukset kyllä tulevat sytostaattipussukassa. Mutta tosiaan reumasairauksissa on tainnut kuulua siihen keskeiseen yhdistelmälääkehoitoon, jolla pyritään reumasairaus nitistämään alkuunsa - joskus tällainenkin onnistuu, ja yleensä hyvä tulos alussa vähentää reumasairauksien vaikutuksia myös jatkossa.

Metotreksaatti ei onneksi ole niitä sytostaatteja, jotka pamauttavat itsensä kiinni johonkin DNA:han ja aiheuttavat samantien mutaatioita ja syöpäriskin. Mm. raskaana olevan ei tulisi metotreksaatillekaan lähtökohtaisesti altistua, ja Pharmaca mainitsee kyllä lymfooman melko harvinaisena käytön sivuvaikutuksena. Metotreksaatti toimiipi foolihapon vastavaikuttajana ja estää sitä myötä DNA:n sun muun rakentumista ja vilkkaasti toimivien solujen jakautumista. Trexanin rinnalla tavallisesti käytössä on kuitenkin foolihappolisä, jolla turvataan normaalimmin toimivien solujen toiminta. PF (Pharmaca Fennica siis) mainitsee kyllä, että metotreksaatin on näytetty aiheuttavan kromosomivaurioita, mutta merkitys on epäselvä.

Metotreksaatilla on kyllä saatu potilaita hengiltäkin, kun vahingossa annosohjeessa on esim. 6 tablettia kerran vuorokaudessa, kun pitäisi olla 6 tablettia kerran viikossa. Lääkärin "selkeä" käsiala ja lyhenteiden vk ja vrk samankaltaisuus ovat voineet olla osatekijöinä...  :)

Edit: Surffasin vähän, metotreksaatti hanskoilla ei nyt vielä ole katastrofi. Metotreksaattia on kokeiltu lääkemuodoissa, jossa se imeytyisi ihon lävitse, mutta voimakas läpäisy vaatinee ns. iontoforeesin eli ei kulkeudu itsessään voimakkaasti ihon läpi. Sen kuitenkin kuvataan joskus ärsyttävän ihoa (eli ihon läpi imeytyminen voi olla altistusreitti), ja ihoaltistus kuvataan mahdollisena altistusreittinä. Ja lisää surffaamalla (methotrexate skin absorption exposure) löytyy lääkekehittelyä, jossa metotreksaattia on yritetty annostella ihon lävitse. Menee, ja kulkeutumista voi vahvistaa eri keinoin - rapiat puolet tosin on vielä tunnin sisällä ollut ihon sarveisessa, joka näyttää sitovan metotreksaattia. Toisaalla jos hanskat kastuvat, riski on pienempi, kun työperäistä altistumista on tutkittu, kontaminoituneita hanskoja on havaittu, mutta esim. virtsanäytteistä ei metotreksaattia ole löydetty.

Metotreksaatti ei ole täysin vaaraton, mutta vaikutusmekanisminsa vuoksi pienet määrät eivät ehkä aiheuta esim. stokastista riskiä, kuten kovimmat alkyloivat sytostaatit. Ja kovimpien sytostaattien kanssa kannattaa todella noudattaa erittäin hyviä työskentelytapoja - mitä kannattaa harjoittaa ja harjoitella miedompien sytostaattien kanssa...

Mutta silti, metotreksaattiin kannattaa suhtautua ammatillisesti sytostaattina. Jos alkaa yhdessä lepsuilemaan, niin lepsuilee helposti toisessakin - siksi vähän mietin, miten kirjoittaa (tai kirjoittaako mitään) siitä, että metotreksaatti ei ole ihan rajuimpia sytostaatteja. Jos sytostaattien kanssa joutuu pelaamaan, on ihan hyvä selvittää etukäteen suojautumistoimet, toimia niiden mukaan - ja myös selvittää itselleen toiminta, jos käsiteltävänä olevalle sytostaatille sattuu altistumaan. Joskus niitä vahinkoja kuitenkin sattuu, ja kyllä se aina vähän lohduttaa, että heti toimii oikein altistumisen minimoimiseksi.

Samoin vahingon sattuessa voi samantien ottaa yhteyttä yksikköön, jossa on runsaasti kokemusta sytostaattien käytöstä, koska sitä kautta tietoa saa tavallisesti nopeasti. Kun suunnilleen on ohjeistusta noudattanut (tai ainakin voi väittää näin toimineensa...), niin kyseessä on kuitenkin työperäinen altistus ja työhön liittynyt tapaturma/vahinko. Joskus voi olla järkevää kirjauttaa tällainen. Eräs tuttu kemian alan henkilö totesi, että heidän puljustaan saatetaan kysellä 10 - 20 vuotta vanhoja altistumistapahtumia, poliisi/vakuutusyhtiö kyselee. Jos tietoa varsinaisesta altistumisesta ei ole, onpi kuulemma ollut merkitystä sellaisellakin tiedolla, että jokin tietty, ehkä harvinaisen ja tunnistettavan vaikutuksen aiheuttava kemikaali on ollut ylipäätään käytössä, ja altistuminen on ollut mahdollista sen ajan työmenetelmissä.

Neulanpisto- yms. tapaturmia häpeillään vähän liikaa, syyllisten etsiminen, syyllistäminen tms. ei auta ketään. Toisekseen voi myös miettiä, ovatko ohjeet ja työtavat kunnossa, jos vahinkoja sattuu. Ei voi vaatia käyttämään turvakanyylejä, tekemään sitä ja tätä ja laittamaan neulan siten ja täten, jos turvakanyylejä ei ole, ei ole henkilökuntaa pitämässä levottomasta potilaasta kiinni sun muuta, eli tällattisiakin pitäisi pystyä noissa vahingoissa kirjaamaan työntekijän edun suojelemiseksi.

On kyllä pomoja, joita ei vähempää voi moiset kiinnostaa, tai jotka hyökkäävät työntekijän päälle. Tai eräässä entisessä emofirmassa, riski tapaturmalle erään laitteen kohdalla oli ilmeinen, mutta mitään ei tapahtunut - paitsi se tapaturma. Käräjät tuomitsivat sitten koko johtoketjua ylöspäin parikin porrasta, olivat tietoisia riskeistä, mutta toimenpiteisiin ei ryhdytty. Oma asenne on vähän sellainen, että jos jossain on riski, mutta johto vähät välittää tai länttää vastuun vain työntekijälle, niin silloin pomo on vähän k*sipää. Siitä tulee taas miinus työpaikalle, ja alkaa miettiminen, kannattaako ko. paikassa duunia tehdä. Onnex nykyinen duuni on sellainen, että ääneen voi ajatella, mahdollisesti tuliko tehtyä moka (-> sen voi ehkä yrittää korjata), ja kun tyrittiin hieman yhdessä kuviossa, jossa minä ja työkaveri oltiin molemmat hoidettu asiaa vähän huonosti informaatiota siirtäen, niin kinasteltiin sitten siitä, kumman vika se oli. Itse kun olin sitä mieltä, että en ehkä muistuttanut yhdestä asiasta, ja työkaveri oli sitä mieltä, että hän saattoi ajatella täydellisesti toista asiaa, kun hänelle kerroin asiasta, eikä kuunnellut kaikkea... Noo se oli vaan pienen euromäärän tyrä, mutta sattuu vaan näkymään tileissä aika hyvin...

Tee siinä sitten töitä tuollaisten työkaverien kanssa.  :o

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kuulin huhun, että kollegat pistelee sitä hanskoitta... Joten eipä se varmaan kuolemaks oo, mut en suosittele. (Potilaalta kuultua.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla itellä on nyt vika harkka menossa sairaanhoitajan vastaanotolla. Siellä käy lähes päivittäin näitä reumaatikkoja, joille pistetään trexanee. Itse olen pistänyt lääkettä vain kerran. Ohjaajani ei anna minun pistää enää ellei ole pakko  :o Minusta on lähinnä herttaista, että tämä vanhempi hoitaja ajattelee minun tulevaisuuttani.. koska onhan toi trexane kuitenki melko myrkkyä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla oli yhdet hansikkaat kun olin antamassa lapselle trexan-injektiota ja siinä mylleryksessä sain käsilleni lääkettä.  Ohjeiden mukaisetsi olisi kuulunut olla kahdet hanskat? Pääseekö yhden läpi imeytymään kun en heti päässyt vaihtamaan hanskaa? Kun en ole yleensä tekemisissä näiden aineiden kanssa niin olen huolissani....

Et siis pistänyt itseäsi vaan lääkeainetta tuli kädelle ? Siihen ei kuole.

Sytostaatista kun on kyse, niin huoli on ymmärrettävä (kun mistään Primperanista ei ole kyse). Vesihuuhtelu kylmällä juoksevalla vedellä ja sen jälkeen saippuapesu. Luultavasti mitään vakavampaa ei kuitenkaan tapahtunut, koska hanskat olivat kuitenkin kädessä.

Lääke on minulle erittäin tuttu. Toki sillä hengenkin saa lähtemään , mutta ruiskahdus kädelle....

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kuulin huhun, että kollegat pistelee sitä hanskoitta... Joten eipä se varmaan kuolemaks oo, mut en suosittele. (Potilaalta kuultua.)

Hmm.. tähän sortunut itsekin.  ;D

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke on minulle erittäin tuttu. Toki sillä hengenkin saa lähtemään , mutta ruiskahdus kädelle....

Ei ole tosiaan kova sytostaatti. Vaste tulee enemmänkin annoksen ollessa riittävä. Tosin turha altistua enempää kuin tarvis, jos on esim. raskaana. Osa lääkkeistä ja kemikaaleista kun läpäisee myös ihon, ja metotreksaatti tosiaan osin menee ihosta läpi, osin jää ihon pintaan. Foolihapollahan pystyy kumoamaan osan Trexanin vaikutuksia (foolihappo = b-vitamiiniryhmään kuuluva aine, löytyy erikseen, vitamiineissa, vihreissä vihanneksissa)... Noissa metotreksaattia ihon läpi syöttävissä lääkevalmistetesteissähän on kokeiltu mukana liuottimia ja iontoforeesia, ja laastari olisi varmastikin pidempään paikallaan. Yksittäinen roiske, not a big deal. Toistuvat roiskeet, jotain pielessä?

Sytostaateissa ja kemikaaleissa on sitten kyllä aineita, joita ei todellakaan halua ihollensa - ei kannata tuudittautua, että vaikka jotkut pistelevät Trexania hanskoitta, niin kaikkia aineita kannattaa käsitellä samalla tavalla. Ja siltä väliltä on paljon aineita, joille altistuminen ei ehkä ole välittömästi haitallista tai datan mukaan aiheuta pitkälläkään aikavälillä ongelmia, mutta joidenkin aineiden kohdalla esim. kotona askarrellessa suojanaamarin päälle laittaminen ei ole iso vaiva. Hittoako sitä liuottimia hengitellä vähääkään, jos niiltä voi helposti suojautua. Kyllähän niistä vuosien varrella tietyistä litkuista kerää kuormaa itsellensä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Formaldehydi on myös sellainen aine, jota tulisi käsitellä nitriilihanskojen kanssa. Kuinka moni on niitä PAN-purkkeja käsitellyt kyseisten hanskojen kanssa. Ainakin täällä unohtuu monilta se.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Formaldehydi on myös sellainen aine, jota tulisi käsitellä nitriilihanskojen kanssa. Kuinka moni on niitä PAN-purkkeja käsitellyt kyseisten hanskojen kanssa. Ainakin täällä unohtuu monilta se.

Mä käytän nitriilihanskoja PAD-purkkien kans, mut muut pitää sitä ylireagoimisena... :) (ja mä vähät välitän muiden mielipiteistä.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...