Jump to content
MAINOS

Mmol ja mekvin ero?


Sistah

Recommended Posts

Farmakologiassahan tämä varmaan tiedetään, meinasin jo kirjoittaa tuonne yleiskliiniselle osastolle :-)

Mikä ero on mekvillä ja millimoolilla? Tarkoittavatko ihan samaa määrää? Miksi sitten käytetään kahta eri ilmaisua? Biukarbonaatista puhutaan aina mekveinä, lääkäri määrää sen mekveinä, mutta ilmeisti mekv/ml on ihan sama luku kuin mmol/ml. Bikarbonaattipullon kyljessä pitoisuus ilmoitetaan mmoleina.

Tämä herätti osastolla tänään ja eilen ja kuulemma aina kun bikarbonaattia potilaalle pitää antaa suurta hämmennystä, ja lopulta vaan todetaan, että "no se 1 mekvi on noin yksi millilitra sitä 7,5 %:sta bikarbonaattia" ja kaikkia ärsyttää kun joku asia on tällainen "niin se nyt vaan kuulemma on" -tason juttu.  Sama tieto muuten löytyy myös ensihoito-oppaasta, mutta ei sitä siinäkään selitetä.

Osaako joku selittää?

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mooli on massan yksikkö ja ekvivalentti kertoo liuoksessa olevien varausten määrän. Yhden arvoisissa ioneissa ekvivalentti ja mooli -arvot ovat samat. Kahden arvoisissa ioneissa mooli on puolet ekvivalenttiarvosta ja kolmen arvoisissa ioneissa se on kolmasosa.

Eli millimoolin ja milliekvivalentin välinen suhde riippuu aineen ioniarvosta. Millimooli on mielestäni selkein tapa ilmoittaa asia.

Näin olen asian itse oppinut. Joku fiksumpi voi korjata virheet.  :P

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"MEkv = milliekvivalentti (yksikkö, joka kertoo liuoksessa olevien varausten määrän litraa kohden)."

MEkv riippuu siitä, mitä molekyylejä aine sisältää. KCl:ssä ja muutamassa muussa se on sama määrä, kuin mmol, mutta joidenkin aineiden kohdalla se on aivan eri(näin olen siis itse käsittänyt). Yksiarvoisissa suoloissa, kuten KClssä ja NaCl:ssä se on 1mekv=1mmol.  Lääkkeethän pitäisi määrätä ainemäärän mukaan, joka on esim KCl:ssä mmol. Eikä sen varauksen mukaan. Ei lääkkeitäkään määrätä mooleissa vaan milligrammoissa yms yksiköissä. Se nyt vaan on semmoinen "yhteisesti käsitetty asia". Mutta samalla tavalla virhe määräyksissä, kuin "antakaa stesolidia milli tarvittaessa." Niin ml vai mg?

Asiantuntijat selventäköön paremmin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...