Jump to content
MAINOS

Lääkäri lisää ensihoidon tehoa


Buddha

Recommended Posts

MAINOS

Ahaa, eli perustasolla ollaan "sairaankuljettajia" ja hoitotasolla sitten "ensihoitajia". Taas opin uutta.

Ensihoitoa voidaan antaa usean tasoisena: Perustason ensihoitoa antavat sairaankuljettajat. Hoitotason ensihoitoa antavat ensihoitolääkärit ja ensihoitajat.He käyttävät kehittyneempiä hoitomenetelmiä, kuten erilaisia lääkityksiä ja nestehoitoa, ja tekevät vaativampia toimenpiteitä, kuten potilaan ilmatien turvaaminen putkella.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa, eli perustasolla ollaan "sairaankuljettajia" ja hoitotasolla sitten "ensihoitajia". Taas opin uutta.

Tuollahan tuohon liittyvää tittelinviilausta löytyy http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=15103.0 mutta riippuu paikasta

Touché! Tuolta löytyy vielä enemmän http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=2713.0

Lainasin vain Mediuutisten artikkelia josta tässä kai oli tarkoitus keskustella? Millään muulla terv. alan sektorilla tätä viilausta ei harrastetakkaan tässä mittakaavassa. Nyt viilaukseen osallistuu myös yksi alan ykkösmedioista. Se sai hymyn huulille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin tää oli tää juttu missä annettiin ymmärtää että sydäninfarktin liuotushoitoa kentällä voi antaa vaan lääkärit.

*ihmettelee ketä varten pakissa on laatikko Metalysea*

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hohhoijaa..

No, eipä kai sitä voi paljon laadukkaampaa artikkelia odottaa jos toimittaja on joku työkierrossa oleva markkinoinnin ammattilainen (http://www.tietoviikko.fi/doc.te?f_id=1282284) joka siteeraa stakesin ulkomaisista kirjoista/tutkimuksista tehtyä kirjallisuuskatsausta jossa nimenomaan sanotaan että "katsauksen perusteella

ei ole mahdollista arvioida tutkimustulosten sovellettavuutta Suomen oloihin."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin olen aina pitänyt Mediuutisia luotettavana tiedonlähteenä. Tämän "asiantuntija-artikkelin" jälkeen täytyy lukea juttuja paljon kriittisemmin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäreiden keskuudessa olen kuullut puhuttavankin enemmän "mediseiskasta" kuin mediuutisista. Kertonee jotain mielipiteistä lehdestä.

ps. itsellekin kyseinen lehti kolahtaa postiluukkuun  >:D

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lehtijutut sikseen ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ensihoito on jaettu kolmeen sellaiseen tasoon jota mä ymmärrän: Perustaso, hoitotaso ja "lääkäritaso". Perustasolla hoidetaan kevyemmin ja vähemmän kipeitä, hoitotasolla enemmän lääkkeellisesti enemmän kipeitä ja tosi kipeitä ja sitten lääkäritasolla sit oikeasti hoidetaan kohteessa ja annetaan sellaista hoitoa johon tietoisesti halutaan lääkäri paikalle.

Vasteet sen mukaisesti että oikeat yksiköt kohteeseen, tarvittaessa tietenkin etupainoitteisesti. Henk.koht olen sitä mieltä että lääkäri lisää ensihoidon tehoa tietyillä keikoilla edellyttäen tietenkin että lääkäri on sellainen kuin ensihoitorintama vaatii.

Mitä liuottamiseen tulee, niin en ole sen hoitomuodon vankkumaton kannattaja, koska liikaa nähnyt tilanteita joissa tullut pahoja ongelmia. Jos vaan on mahdollisuus primääri/rescue plastiaan niin ehdottomasti se. Edelleen liuotus tilanteessa kuin tilanteessa on joidenkin ihmisten puheissa se the most heroistinen juttu ja aina saan kylmiä väreitä kun joku on liuottanut stemin.

En kuitenkaan poissulje sitä hoitomuotona, koska silloin kun se auttaa niin upea juttu se on kun muutokset tasaantuu ja kivut hellittää eli ihminen saa avun.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lehtijutut sikseen ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ensihoito on jaettu kolmeen sellaiseen tasoon jota mä ymmärrän: Perustaso, hoitotaso ja "lääkäritaso". Perustasolla hoidetaan kevyemmin ja vähemmän kipeitä, hoitotasolla enemmän lääkkeellisesti enemmän kipeitä ja tosi kipeitä ja sitten lääkäritasolla sit oikeasti hoidetaan kohteessa ja annetaan sellaista hoitoa johon tietoisesti halutaan lääkäri paikalle.

Vasteet sen mukaisesti että oikeat yksiköt kohteeseen, tarvittaessa tietenkin etupainoitteisesti. Henk.koht olen sitä mieltä että lääkäri lisää ensihoidon tehoa tietyillä keikoilla edellyttäen tietenkin että lääkäri on sellainen kuin ensihoitorintama vaatii.

Näin se voisi mennä. Monessa pitäjässä perustaso hoivaa kaikki potilaat ja lääkäriä ei välttämättä ole saatavilla. Laadukkaan perustason tarve on siis ilmeinen. Lääkäri ja hoitoyksiköt nousevat prioriteeteissä (mediaseksikkyytensä takia?) liian tärkeiksi. En kylläkään missään nimessä sano että lääkäri /hotayksiköt olisivat turhia, mutta kyllä perustason ambulanssihenkilökunnan tulee pystyä toimimaan itsenäisesti laadukkaasti ihan ilman lisävoimiakin. Tässä on vielä paljon kehitettävää. Voihan se olla että lääkäri /hotayksikkö ei aina pääse kohteeseen vaikka sellainen olisikin. Huomattavaa on myös että ei se hoitotason toiminta mitään rakettitiedettä ole perustasoon verrattuna. Jos perustason asiat eivät ole kunnolla koulutettuja ja opittuja niin on aika huonot pohjat hoitotason toiminnalle. Lisää koulutusta perustasolle toivoo siis hän hiukan ot:na.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niillä pelimerkeillä pitää mennä mitä on jaettu. Kaikilla ei oo mahd. ottaa toista yksikköä kohteeseen jossa on sitä ja tätä. Perustasoa täytyy kehittää maanlaajuisesti, se on fakta josta ei pääse mihinkään. Ei kasvukeskuksissakaan aina oo saatavilla korkeantason edustajia, eli perustason pitää pärjätä sielläkin. Tyvestä puuhun noustaan ja pyramidin huipulla se raha piilee... Kiikki kii... Ottia tuota...

Lehtijutut sikseen ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen. Sikäli mikäli olen oikein ymmärtänyt niin ensihoito on jaettu kolmeen sellaiseen tasoon jota mä ymmärrän: Perustaso, hoitotaso ja "lääkäritaso". Perustasolla hoidetaan kevyemmin ja vähemmän kipeitä, hoitotasolla enemmän lääkkeellisesti enemmän kipeitä ja tosi kipeitä ja sitten lääkäritasolla sit oikeasti hoidetaan kohteessa ja annetaan sellaista hoitoa johon tietoisesti halutaan lääkäri paikalle.

Vasteet sen mukaisesti että oikeat yksiköt kohteeseen, tarvittaessa tietenkin etupainoitteisesti. Henk.koht olen sitä mieltä että lääkäri lisää ensihoidon tehoa tietyillä keikoilla edellyttäen tietenkin että lääkäri on sellainen kuin ensihoitorintama vaatii.

Näin se voisi mennä. Monessa pitäjässä perustaso hoivaa kaikki potilaat ja lääkäriä ei välttämättä ole saatavilla. Laadukkaan perustason tarve on siis ilmeinen. Lääkäri ja hoitoyksiköt nousevat prioriteeteissä (mediaseksikkyytensä takia?) liian tärkeiksi. En kylläkään missään nimessä sano että lääkäri /hotayksiköt olisivat turhia, mutta kyllä perustason ambulanssihenkilökunnan tulee pystyä toimimaan itsenäisesti laadukkaasti ihan ilman lisävoimiakin. Tässä on vielä paljon kehitettävää. Voihan se olla että lääkäri /hotayksikkö ei aina pääse kohteeseen vaikka sellainen olisikin. Huomattavaa on myös että ei se hoitotason toiminta mitään rakettitiedettä ole perustasoon verrattuna. Jos perustason asiat eivät ole kunnolla koulutettuja ja opittuja niin on aika huonot pohjat hoitotason toiminnalle. Lisää koulutusta perustasolle toivoo siis hän hiukan ot:na.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oma kokemus ensihoidosta on melko rajallista, joten pieni kommentti ns ulkopuolisen vinkkelistä:

Itsestäänselvä fakta että lääkärin mukanaolo lisää ensihoidon tehoa, aivan kuten minkä tahansa hoidon tehoa. Samalla tavalla minkä tahansa vuodeosastojen toiminta tehostuisi jos paikalla olisi aina oma erikoislääkäri.

Vielä tehokkaampaa olisi jos jokaisessa ambulanssissa ja osastolla olisi aina moniammatillinen lääkäritiimi, johon kuuluisi ainakin kirurgi, anestesialääkäri, sisätautilääkäri, psykiatri ja psykologi. Lisäksi potilaan luokse, paikasta ja ajasta riippumatta olisi hyvä saada röntgenlaitteet, labrat ja tietenkin myös täydellinen leikkaussalivarustus.

-> Sanomattakin on selvää että tuossa mallissa tulee kustannustehokkuus aika nopeasti vastaan. Yhteiskunnalla ei ole kerta kaikkiaan varaa lähettää lääkäriä jokaiseen ambulanssiin, kuten ei ole jokaisella vuodeosastolla lääkäreitä paikalla 24h/vrk.

-> Samaten lääkäreissäkin on eroja, korkea koulutus ei suinkaan takaa että olisi myös ensihoidon rautainen ammattilainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää kyräilkö. Se on vai totta jos kenttälääkäri on kohteessa moni asia toimii paremmin

Tottahan tuo. Mutta kun se kenttälääkäri on ehkä 1%:ssa kohteista niin homman täytyy toimia ilman lääkäriäkin. Niiden loppujen 99% joukkoon mahtuu myös paljon todellisia hätätilapotilaita joiden luokse sen lääkärin mielellään haluaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan että lääkäri olisi saatavilla ja konsultoitavissa. Sen sijaan sellanen meininkin mitä kuulemma jossain on, että joka bertalle pitää tohtorin ängetä mukaan, on turhaa. Ilomielin se lääkäri saa tulla tekeen mun potilaille hätäkrikotyreotomian tai johtamaan elvytystä, sopii oikein hyvin. Kritisoin vaan sitä kun nämä tutkimukset uutisoidaan aina niin kuin nytkin jo potilaat ei saisi sitä hoitoa kentällä, mitä muka lääkäri sitten voisi tuoda mukanaan. Niinkuin nyt tuo liuotus.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paras lääkäri on sellanen joka on kohteessa koulutus mielessä ja puuttuu tarvittaessa toimintaan. Antaa määräykset lääkkeistä joihin ei hoitajien omat luvat riitä ja jolta voi tarvittaessa kysyä.

Kuten edellä on jo mainittu, on iso osa keikoista niitä joissa ei sitä doctoria paikalle saa ja omatoimisesti joutuu niiden potilaiden kanssa toimimaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää kyräilkö. Se on vai totta jos kenttälääkäri on kohteessa moni asia toimii paremmin

Minkä verran "prosessin tehostuminen" johtuu siitä, että paikalla on lääkäri, vai siitä että joku ylipäänsä johtaa tilannetta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei riipu siitä, että sitä ylipäätään joku johtaa, vaan kuka ja miten. Tilanteen johtajan on oltava ajan tasalla tehtävässä ja ennakoida tapahtumia sekä omata edes jonkin verran pedagogisia kykyjä. Niitä saadaan kouluttautumalla ja johtamalla tarpeeksi "kovaa" keikkaa. Harva hoitotason julli tai L4 omaa sellaista auktoriteettia tai statusta vs. eh-lääkäri. Ainakaan siinä organisaatiossa, jossa itse toimin. MH01-alueella tulen itse mieluummin johdetuksi lääkärin toimesta kuin lääkintäesimiehen, koskien korkeariskisiä tehtäviä.

No one dies a virgin, Life screws us all

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...