Jump to content
MAINOS

Littmanin stetarit


Lanssari

Recommended Posts

Tuli mieleen, kun tässä näitä rekvisiittoja vertaillaan, niin onko kellään kokemusta Litteistä ensihoitokäytössä? Lieneekö hintansa väärtit kun seII:t maksavat halvimmillaan 100€ paikkeilla ja perusstetarin saa 15€ sijoituksella...

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuli mieleen, kun tässä näitä rekvisiittoja vertaillaan, niin onko kellään kokemusta Litteistä ensihoitokäytössä? Lieneekö hintansa väärtit kun seII:t maksavat halvimmillaan 100€ paikkeilla ja perusstetarin saa 15€ sijoituksella...

Itse ostin Littmannin Cardiology III Ebaysta. Ero on kuin yolla ja paivalla peruskuulokojeisiin. Ja paljom miellyttavammat kayttaa. Kaytan tosin niita sairaalan sisalla...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Stetarin valinnassa painaa paljon myös se mitä sillä stetarilla pitää kuulla.

Olet oikeassa. Ensihoitokäytössä (ambulanssityössä siis tässä tapauksessa) pitäisi kuunnella hengitysääniä, läppä-ääniä ja joskus harvoin suoliääniä. Joten aika yleismalliset pitää olla, kompromissi.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs korotkoffin äänet? Kyllä se meikkiksellä ainakin rajoittuu hyvin pitkälti RR mittaukseen ja hä kuuntelemiseen.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itellä on Riesterin Duplex De Luxet ja hyvin ovat ajaneet asiansa. Ovat semmoset välimallit stetarit - yksputkiset, mutta kuitenkin selkeesti karvalakkimallia paremmat. Cardiostetareiden tekniikka tms edustaja höpisi...Opiskelijaporukalla saatiin 40% alennus tilaukseen ja hinnaksi jäi muistaakseni jotain 60 ekee (, kun teräksisenä otti).

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opiskeluaikana tuli ostettu Littmannin Master Classic II stetarit. Hyvät käytössä sekä sairaalan sisällä että ulkona. Hintansa väärti ehdottomasti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs korotkoffin äänet? Kyllä se meikkiksellä ainakin rajoittuu hyvin pitkälti RR mittaukseen ja hä kuuntelemiseen.

Kyllä automaattimittarin (LP12) tultua aikoinaan, on jäänyt hra. Korotkoff sinne ambulanssin pitkän penkin alle huilailemaan... vuodessa kenties 5-6 kertaa tulee mitattua manuaalilla  :)

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Classic SE II:n saa halvimmillaan n. 60eurolla. Itselläni on sellainen Master Classicin ja Master Cardiologyn yhdistelmä. Eli Classicin letkut ja Cardiologyn kalvopää. Ostin tuon classicin itselleni ja tuosta cardiologyn päästä saan kiittää yksityisen sairaalan lääkäriä, joka meni hajottamaan stetaristaan letkut jättämälle ne autonoven väliin(tosin se sai työnantajalta uuden, jonka vielä joku vakuutus maksoi). Kyllä siinä Cardiologyssä on aivan ylivoimaiset äänet verrattuna moniin stetareihin. Itselleni ne on vielä senkin takia hyvät että niillä kuulee sikiön sydänäänet.

Littmannilla on (ainakin) yksi stetari, jota kannattaa välttää, nimittäin Select. Nimensä mukaisesti se valikoi jotain, mikä on yleensä kohinaa. Kyllähän sillä pulssin laskee, muttei sitten muuta.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kyllä siinä Cardiologyssä on aivan ylivoimaiset äänet verrattuna moniin stetareihin. Itselleni ne on vielä senkin takia hyvät että niillä kuulee sikiön sydänäänet.

Wow. Tuon jälkimmäisen takia voisin harkita noita itselleni. Nyt käytössä on ihan peruskamaa eli Littmann Classic II SE, jotka sain Jenkkilästä tilaamalla alle 30 egellä, mutta siihen, mihin olen noita käyttänyt eli lähinnä manuaalisessa RR mittauksessa, niin olen noihin tyytis.

Jos tolla kardiologisella stetarilla saisi sikiön sydänäänet kuuluviin niin sitten en stressaisi enää sen Pinardin torven kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs korotkoffin äänet? Kyllä se meikkiksellä ainakin rajoittuu hyvin pitkälti RR mittaukseen ja hä kuuntelemiseen.

Kyllä automaattimittarin (LP12) tultua aikoinaan, on jäänyt hra. Korotkoff sinne ambulanssin pitkän penkin alle huilailemaan... vuodessa kenties 5-6 kertaa tulee mitattua manuaalilla  ;D

Silloin tulee "manuaalisesti" mitattua, kun jollekkin sellaiselle tehtävälle ei jaksa kantaa defibrillaattoria jolla tuntuu että peruselintoiminnoissa ei todennäköisesti ole niin kovin paljon häikkää.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäs korotkoffin äänet? Kyllä se meikkiksellä ainakin rajoittuu hyvin pitkälti RR mittaukseen ja hä kuuntelemiseen.

Kyllä automaattimittarin (LP12) tultua aikoinaan, on jäänyt hra. Korotkoff sinne ambulanssin pitkän penkin alle huilailemaan... vuodessa kenties 5-6 kertaa tulee mitattua manuaalilla  ;D

Silloin tulee "manuaalisesti" mitattua, kun jollekkin sellaiselle tehtävälle ei jaksa kantaa defibrillaattoria jolla tuntuu että peruselintoiminnoissa ei todennäköisesti ole niin kovin paljon häikkää.

Jep jep  ;) Nyt kun oikein (lomalla ollessani) kaivelin aivolokeroitani niin veikkaan että meillä on B-pakissa Riesterit. Mallista ei hajuakaan. Hyvin on niillä pärjätty, joskin korvakappaleita joutuu uusimaan aika ajoin kun irtoilevat ja hukkuvat tai sitten kierteet jotenkin kosahtaa niin että se stetarin "varsi" tulee läpi korvakappaleesta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Itellä on Riesterin Gardiophon stetarit, ollut todella tyytyväinen. Äänet kuuluu todella hyvin, jos ei saa heng.äänistä tai sydän äänistä selvää, kannattaa putsata korvat. sikiön sydänäänetkin kuuluvat todella hyvin. Todella loistavat stetarit.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ostin aikanaan Riesterit paikallisen apteekin kautta (siis ei mikään sairaala-apteekki), vaan tavallisille tallaajile tarkoitettu putiikki. Ei maksaneet paljoa (tilaustyönä asian hoitivat) ja ovat olleet hintansa väärtit.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aiheen ohi, mutta miksi noita pitää itse ostella? Onko jossain päin käytäntö että työpaikka ei tarjoa työvälineitä, vai onko porukalla jotain yrittäjätoimintaa, vai tuliko ostettua ihan omaksi iloksi kotiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ostin, etta saan paremmat ja miellyttavammat, kuin tyonantaja tarjoaa. Eika tarvitse toisen korvavaikkuja omiin korviin laittaa, eli hygienisempaa.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aiheen ohi, mutta miksi noita pitää itse ostella? Onko jossain päin käytäntö että työpaikka ei tarjoa työvälineitä, vai onko porukalla jotain yrittäjätoimintaa, vai tuliko ostettua ihan omaksi iloksi kotiin?

Jotkut haluavat parin korvatulehduksen jälkeen omat stetarit. Valitettavasti stetareita ei taideta ensihoidossa pestä kuin kerran viikossa, jos silloinkaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäs muuten kuljetatte noita stetareita, jotta  tulevat aina kyytiin?

Äkkiä on joka tasku, holsteri ja vyön vapaa pinta-ala täynnä jos jonkinlaista vehjettä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missäs muuten kuljetatte noita stetareita, jotta  tulevat aina kyytiin?

Äkkiä on joka tasku, holsteri ja vyön vapaa pinta-ala täynnä jos jonkinlaista vehjettä.

Mulla ne on ihan vaan takin taskussa pipon seurana.. Työnantajan puolelta hankitut ja ihan riittävät mun käyttöön mitä kentällä tarvitsee kuunnella. KFG on sitten niitä harvinaisempia ääntelyitä varten... Ja keuhkoista kuuluu tarvittavat vinkunat ja rahinat mitä mun kentällä tarvii kuulla vaikka on kohtalaisen edullista ja vanhaa mallia.

Tuo on kyllä totta, että äkkiä on vyö täynnä ja kai sitä jonkun rekvisiittaReinon vikaa on kun pelkästään vyöltä löytyy kännykkä, kamera, pieni maglite,leatherman ja kaasu.

Kaikki on vuosien saatossa siihen kerätty ja kaikkea tarvii säännöllisesti paitsi kaasua en ole kertaakan käyttänyt.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietinkin, että enää takin taskussa voisi olla tilaa..

Takkia ei vaan aina viitsisi kesällä mukana kantaa.

Tosin siinä tulee monta erilaista turvallisuus tekijääkin esiin, jotka suosivat sitä takin kantamista.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä hankin omat ihan just ton hygieenisyyden takia. Ei viitsi tunkea korviin niitä jaskasia, pakissa lojuvia stetareita, joita ei varmaan oo ikinä pesty.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosin siinä tulee monta erilaista turvallisuus tekijääkin esiin, jotka suosivat sitä takin kantamista.

no en mä takkia yleensä kyl pidä päällä. paitsi ulkona jos pidempään joutuu oleilemaan...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräältä kardiologilta valmistujaislahjaksi sain aikoinaan Yamasu 140 Kardiologisen stetoskoopin, 2-letkuisen vihreän. En muita käytä vaikka töissä repussa onkin. Koen että omat ja henk.koht. on paremmat.  Kalvoja muutaman vaihtanut. Edelleen kuin uudet.

Pelastuslaitos iltaa, älkää rouva hätäilkö, me parannamme teidät tuota pikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse oon pitänyt Littmannin ratkaisusta tehdä stetareiden kaariosat (eli ne metalliset, joiden päässä on ne "oliivit"(<-siis ihan oikeasti niitä sanotaan oliiveiksi)). Kaartuvat juuri sopivasti ja ovat jämäkät.

Stetareiden letkut pysyvät hyvässä kunnossa, kun silloin tällöin vetelee ne Armor-All:n vinyylikiillotteella (Valmiita liinoja paketissa. Löytyy melkein kaikilta huoltoasemilta ja prismoista yms paikoista). Tätä suositellaan ainakin muutaman stetarivalmistajan huolto-ohjeissa (mm. Littmann).

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän aiheen ohi, mutta miksi noita pitää itse ostella? Onko jossain päin käytäntö että työpaikka ei tarjoa työvälineitä, vai onko porukalla jotain yrittäjätoimintaa, vai tuliko ostettua ihan omaksi iloksi kotiin?

Jotkut haluavat parin korvatulehduksen jälkeen omat stetarit. Valitettavasti stetareita ei taideta ensihoidossa pestä kuin kerran viikossa, jos silloinkaan...

Pirtulla putsaillaan kun muistetaan, parikymmentä vuotta on halpis-stetareita ollut yhteiskäytössä (niin polilla kuin lanssissa) eikä korvatulehduksia ole vielä ollut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...