Jump to content
MAINOS

Vanhustyön työvoimapula (!?)


mäykky

Recommended Posts

Oletteko törmänneet seuraavaan:

"voi voi kun vanhustyöhön ei löydy tekijöitä, nuoret eivät valitse sitä opiskeltavaksi, sijaisia ei löydy jne..."

Siinä mä istun ja kuuntelen ja meinaa taukolimppu tukkeutua väärään kurkkuun! Itse olen toistuvasti kysellyt jatkoa sijaisuudelleni, mutta vastausta vain ei saa (kuulemma vasta kuin päivää ennen kun pitäisi pois jäädä tai sen huomaa uusista työvuorolistoista.. työkavereiden kertoman mukaan..). Olen vanhustyöhön koulutettu, nautin työstäni ja työni olen hoitanut hyvin ja kehujakin saanut, ei pitäisi siitä olla kiinni.

Ja sitten  kummastellaan, että mihin ne tekijät katoavat.. Hm, etsisivätkö MUUALTA töitä, eipä oikein ole varaa odotteluun, kun elääkin pitäisi ja palkan juosta suht säännöllisesti... Äh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Entinen vanhuksiin suuntautunut kanssa oli ihmeissään.  :)

Yks oh lupasi minulle ja yhdelle toiselle n20 v vakkari paikat heti ku ne tulee hakuun... No se oli suullinen lupaus ja ketään muita ei ollut paikalla! Paikat tuli hakuun arvaas saiko paikan? Noup! Kumpanenkaan meistä ei päässyt edes haastatteluun SYY; (joku "vahingossa" kertoi) 

-olimme kuulema niin nuoria ikää oli ehkä se 23,

-olimme perheettömiä (kuitenkin ne on samantien mahat pystyssä (hups joku kertoi tonkin)

-vanhukset ei jaksa kiinnostaa kuitenkaan (mä suuntauduin vanhuksiin eikö se jo kerro jotain?)

-Omaiset pitää liian pätemättöminä! kiesus....

No jotka sai ne paikat oli yli 40 ja iän mukaan kuulema heille piti jo suoda vakkari paikat oh sen jopa myönsi. Joten jos olet nuori ja vanhustyössä olet sylkykuppi siihen 40 ikävuoteen asti ehkä sen jälkeen voit haaveilla vakkaripaikasta tai jopa pitempi aikaisesta muusta työsopimuksesta... Ja tämä tapahtui tk osastolla

Arvaa jäinkö sinne sitten edes tekee keikkaa tän episodin jälkeen?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämähän siinä on. Valitetaan, ettei saada työntekijöitä ja silti samaan aikaan sijaisia "kyykytetään" ja heidän työtään vähätellään. Vanhustyöhön on pesiytynyt todella paljon(no paljon ja paljon. Itsellä on kokemusta n. 10 eri paikasta harjoittelujen ja keikkojen kautta) sellaisia "kokeneita" (lue vanhempia) hoitajia, jotka ovat sitä mieltä, että heidän tapansa tehdä asia on ainoa oikea. Sijaiset, varsinkin keikkaa tekevät opiskelijat, eivät osaa mitään ja heitä täytyy koko ajan kytätä ja tulla kommentoimaan jos ei tee, kuten hän. Sijaiset usein suljetaan sosiaalisen piirin ulkopuolelle. Ja sitten osa näistä vanhemmista hoitajista on jossain vaiheessa edennyt esimiesasemaan ja jatkaa samaa toimintaa siellä. Ei kerrota jatkuuko sijaisuus vai ei. Moni saa tietää sen siitä, että seuraavassa listassa on heille laitettu vuorot, työsopimus tulee sitten joskus perässä, jos tulee. Töysopimusta ei jatketa, jos joku tulee epähuomiossa neuvomaan näitä vanhoja hoitajia esim potilassiirroissa, käsihygieniassa tms. Eihän se nyt sovi, että sijainen tulee kertomaan kaiken tietävälle ja osaavalle VAKITUISELLE hoitajalla, että niitä käsineitä ei saa huuhdella käsidesillä ja käyttää seuraavan potilaan kanssa. Ja usein olen nähnyt sitä, että oikein pätevä ja ahkera sijainen savustetaan pois osastolta, kun on esim. sattunut neuvomaan sitä kokenutta hoitajaa. Kun sijainen on saanut tarpeekseen kaikesta siitä p*skasta jota niskaan kaadetaan ja lähtee toiseen paikkaan töihin, niin sitten tämä vakiporukka alkaa suorastaan haukkumaan tätä sijaista keskenään ja usein sanovat "minähän näin heti, ettei se osaa tätä työtä. Lähti heti helpompiin töihin." Usein näkee suoranaista työpaikkakiusaamista vanhemman polven taholta. Paljon seläntakana puhumista ja jatkuvaa työn kyseenalaistamista.

Surullista tässä on se, että moni uusi työntekijä lähtee näiden vanhempien mukaan näissä jutuissa ja heistä tulee huomaamattaan samanlaisia. Alunperin he taatusti ovat lähteneet mukaan juttuihin ihan oman selviämisen takia, mutta ajan myötä muutos tapahtuu myös heissä. Uskaltakaa olla oma itsenne.

Tätä tosin tapahtuu myös monissa muissa paikoissa, kuin vain vanhustyössä. Ja vanhustyön puolella on paljon todella mukaviakin työpaikkoja. Jostain syystä nimenomaan vanhainkodeissa, TK:n kroonikkopuolella yms paikoissa on törmännyt tähän enemmän kuin muualla. Nyt en ole pidempään aikaan tehnyt keikkaa vanhustyön puolella. Olisi oikeastaan mielenkiintoista mennä keikalle johonkin sellaiseen paikkaan, missä asiat olivat huonosti edellisellä kerralla ja katsoa, ovatko asiat muuttuneet.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hui mitä kauhukokemuksia  angry.png Itse olen tehnyt paljon keikkaa vanhustyön puolelle, olen myös vanhustyöhön suuntautunut lähihoitaja. En ole kauhean usein törmännyt vastaavanlaisiin paikkoihin, vaan olen ollut sen suhteen todella onnekas. Useimmiten vastaanotto on ollut hyvä, ja niissä paikoissa, mihin olen tehnyt pidempää sijaisuutta, on otettu iloisesti ja avoimin mielin vastaan nuori ja innokas vanhustyöntekijä. Omia ajatuksia ja uutta tietoa on saanut tuoda rohkeasti esille ja koetettu käytännössä.

Mielestäni oikea ratkaisu tällaisiin "tapauksiin" törmätessä on olla menemättä keikalle. Jossain vaiheessa, kun sijaisia ei ole mistä ottaa, aletaan miettiä tosissaan missä tökkii. Jos keikkaa tarjotaan, kannattaa suoraan kertoa miksi ei halua tulla keikalle ja miten on tullut kohdelluksi. Kun tarpeeksi tulee tällaista palautetta, ne vanhat hoitajat huomaavat tekevänsä itse kaikki työt kun sijaisia ei vain tule. Siinä menee lomat ja vapaat sekaisin, eikä pitkiä vuorojakaan kauhean usein jaksa. Jossain vaiheessa kai ne hälytyskellot lähtee soimaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulun noihin vanhoihin vakinaisiin hoitajiin ja täytyy sanoa että tuntuu tosi keljulta kuulla  miten osa meistä "vanhoista" kohtelee uusia tulokkaita ja varsinkin sijaisia.

Henk.koht. olen aina pyrkinyt satsaamaan uusien sijaisten sekä nuorempien työntekijöiden viihtymiseen. Olen ollut usein perehdyttämässä heitä ja ainakin saamani palautteen mukaan en kuulu noihin edellä mainittuihin, kaavoihinsa kangistuneisiin hoitsuihin  >:D

Toivon että me kaikki ymmärrämme oman menetyksemme jos emme saa enää uusia tai nuoria työntekijöitä. Nuorikin hoitaja voi olla aidosti vanhustyöhön suuntautunut ja erittäin hyvä työssään nm. kokemusta heistä on...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä työskentelen pitkäaikaspotilaiden vuodeosastolla ja meillä on työntekijöistä pulaa. Mä olen pitkäaikainen sijainen, tosin työkaverit pitää mua vakkarina koska oon ollut niin kauan talossa. Ja nyt kun on ollut toimia auki ja olen hakenu niihin en kuitenkaan oo koskaan tullut valituksi. Kaksi kertaa valittii kauemmin olleet sijaiset minkä hyvin ymmärrän ja sit kun olis pitäny tulla ns. mun vuoro niin mut sivuutettiin koska olin tullut raskaaksi. Tätähän ei suoraan sanottu mut kautta rantain sekin sitten selvis. Ja seuraavan kerran kun hain paikkaa, se meni talon ulkopuoliselle siitä syystä että olen äitiyslomalla. Nyt kun äitiyslomani loppuu alku vuodesta, aion tehdä määräyskirjani loppuun ja lähden sen jälkeen muualle töihin. Mä viihdyn hyvin tuolla missä nyt olen, mutta kun työntekijöitä on niin vähän ja oh on välillä mitä on niin se käy liian raskaaksi. Ja yks syy miks meillä on hoitajapula, vaikka sitä ei ylempi taho myönnäkkään, on se et miten johto kohtelee työntekijöitä ja sijaisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

OT: Mä luin vahingossa otsikosta että "Vanhusten työvoimapula"  :nauraa:... Ja kello on vasta 23.55 ja yövuoro vasta alussa  :nauraa:. Ehdin jo ajatella, että mitenkäs ne vanhukset nyt työttömyydestä kärsii *blondi?*


Onhan se totta, että vanhuspuoli kärsii myös työvoimapulasta. Niin hoitajista, kuin muistakin vanhustyötä tekevistä tahoista (mm. vapaaehtoisjärjestöt, kotihoidon eri osa-alueet, jne.). Vakavimmin työvoimapula näkynee tällä hetkellä terveyskeskusten vuodeosastoilla ja vanhainkodeissa.

Osasyynä työntekijöiden puuttumiseen on varmasti tuo uusien työntekijöiden kohtelu, samoin kuin myös alan palkkaus. Aina ei niinkään ole edes johdosta kiinni tuo uusien kohtelu (vaikka kyllä sielläkin puolella aika usein joku mättää), vaan ennemminkin se on sitä kollegoiden käytöstä. Itse ainakin aikanaan uutena hoitajana eräässä paikassa törmäsin aliarvostukseen, v*ttuiluun ja muutenkin epäasialliseen käytökseen. Olin siellä yhden työvuoron töissä ja se riitti.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minä olen valmistunut 2006 vanhustyön lähihoitajaksi ihan sydämen asialla.

Olen tehnyt sijaisuutta siitä saakka ja viimeisin sijaisuus loppui oh:n ensin luvattua suullisesti jatkoa, lokakuussa.Oli antanut jatkon toiselle ja minulle selitteli miksi ei työt jatkunut, että olin OLLUT LAISKA.

No siitä mulla proput paloi ja laitoshoidon johtajaa myöten asiaa vatvottiin, mutta työt ei jatkuneet.Taispa siinä tulla muutamat patoutumat osastosta paukutettuakin.Nyt sitten työttömänä eikä kunnon keikkaakaan tiedossa.Henkilökohtaiseksi avustajaksi pääsin onnettomalla palkalla sit kyllä...

Nyt tunnen kun ammattitaito valuu hiekkaan ja ennenkaikkea itsetunto on nolla.Ja suuret oli halut vanhusten pariin ja nyt ihan muualle töihin, kun ei niitä vanhuspaikkoja ole.Huom.olen Jyväskylässä.Tiedän kuitenkin et työvoimapulaa on, mutta sitte ei kelpaa mihinkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työvoima pulaa on, mutta aina sitä ei kyllä muisteta käytännössä oikeasti. Muutama vuosi takaperin kysyin helmikuussa osastonhoitajalta - itse olen siis vakituinen - että joko hän on hankkinut kesälomia ajatellen sijaisia. Osastonhoitaja totesi, ettei niillä vielä ole kiire, kun lomiin on monta kuukautta. Tuumasin silloin, että sijaiset kyllä menevät juuri niihin paikkoihin, joista ensin luvataan töitä. Kuinka ollakaan, sinä kesänä meillä oli aivan valtava työvoimapula. Teki mieli sanoa, että mitäs mä sanoin... :)

Meilläkin oli pitkään sellainen tilanne, että sijaiset saivat määräyskirjaa lista kerrallaan ja koskaan ei tiedetty, että jatkuuko työt vai ei. Sitten saimme uuden hoitotyön johtajan, jolla onneksi on oikeanlainen asenne: nyt sijaisille kirjoitellaan pidempiä sopimuksia heti kerrallaan ja työvoimatilannekin on selvästi parantunut. Silti edelleen on ja tulee varmasti aina jatkossa olemaankin se ongelma, ettei lyhyisiin sijaisuuksiin ole ketään tulemassa.

Nuorista hoitajista ja heidän vastaanottamisestaan: Itse olen juuri sitä noin 40v. hoitajapolvea, joka on ollut aina töissä ja tietää juuri kuinka asiat pitää tehdä ja jonka muutamat sanoivat olevan varsinaisia työpaikan syöpiä ::).

Itse olen pyrkinyt aina olemaan vastaanottava ja ystävällinen uusia nuoria hoitajia kohtaan kuten myös muita uusia työntekijöitä kohtaan. Kaikkea ei tarvi tehdä samalla tavalla kuin itse teen, mutta yritän omalta osaltani opastaa ja ohjata kollegaa siltä osin kuin hän neuvoja tarvitsee. Joka työyhteisössä on mm. sovittuja käytäntöjä, joiden noudattaminen helpottaa työn sujumista. Mielestäni niistä on myös kerrottava uudelle työntekijälle. Jos kukaan ei kerro, ei niitä itsekään voi oikein mistään keksiä ja tajuta ja sitten tulee helposti sellaista syntipukki-meininkiä: Se ei ikinä tee niin jne.. No, miten olisi voinut tietää tehdä, jos kukaan ei kerro?

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitäis varmaan kehitellä tällainen joulukortti otsikolla "Pidä tunkkis". Postikortti, jossa on vain tuo teksti ja tunkin kuva. Ei mitään muuta.

Kortilla olisi yksi tehtävä. Kerran vuodessa voisi lähettää työpaikkaan, jossa kohtelu on ollut asiatonta, ja johon ei aio palata. Yksittäisiä purnaajia nyt voi sattua mihin tahansa, mutta jos kortteja tulee lukuisia, niin siitä voisi jo vetää vähän johtopäätöksiä. Tietysti siinä on omat riskinsä, jos kanalauma alkaa taas supattelemaan omiaan, ja kauna kohdistuu väärään henkilöön. Ja kortin ideahan oli siis olla nimetön, ilman mitään muuta herjaa tai rikosoikeudelliseen vastuuseen johtavaa. Jos ja kun esim. osastotasolla ei ole ollut vuoden mittaan kovin montaa kantapäillään äänestänyttä, niin kortin voisi osoittaa esim. sairaalan tms. johdolle, niin yksittäinen hoitajapolo ei leimautuisi niin pahasti.

Jenkkiläisessä opiskelijakulttuurissahan on huomattavasti hienovaraisempia tapoja osoittaa opiskelijoiden tyytymättömyys esim. opetuksen tasoon. Kuten kietoa onnettoman luennoitsijan omakotitalo vessapaperilla... Merkityksen ymmärtävät kaikki naapureista lähtien...

Reclaimer 1: Ja jos joku nyt ei hoksannut, niin tuo "Pidä tunkkis" tai "Pitäköön tunkkinsa" viittaa siis eripuraan, jossa joku hieman hankalampi henkilö voi pitää renkaan vaihdossa tarvittavan kapistuksensa, jos sen lainaaminen on niin helkutin vaikeaa tai jos vaikka ko. Mr. Dorqvistille on oman tunkkinsa lainannut, ja nutipäälle on ihan liian vaikeaa palauttaa sitä - ilman että tekee mieli samalla ns. oikoa hänen hampaitaan (luonnostaanhan hampaat eivät ole suorassa, vaan kaareutuvassa rivissä suussa). Ja viisaampi luovuttaa ajoissa ja pääsee vähemmällä.

Reclaimer 2: Jos joku kietoo erään oppilaitoksen jossain päin maata valtavaksi wc-paperiturbaaniksi, niin en ole ollut asialla. Vaikka mieli ehkä tekisi.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

''Valitetaan'' ettei vanhuspuolella ei ole työntekijöitä! *ittujen marjat!

Kaverini valmistui vanhuspuolelle, haki erääseen paikkaan. Siihen asti oltiin kiinn. kunnes ilmoitti paikkakuntansa. Heti tökkäs siihen  angry.png

Itse olen tuleva LH(vanni), toisaalta odotan kauhulla ja jännityksellä mitenkä itselleni käy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tekisi mieli kuristaa seuraavaa, joka puhuu työvoimapulasta. Kyllä kuitenkin taitaa eniten painaa ihan pärstäkerroin ja sopiva ikä; eli tarpeeksi nuori/vanha, joka ei ihan heti/enää tule raskaaksi.  cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...