Jump to content
MAINOS

Töinä ainoastaan La-su yövuoroja tai sunnuntaivuoroja, onko mahdollista ja miten päästä alkuun?


Miikahoitaja

Recommended Posts

Heippa kaikki hoitajat!

Oon valmistumassa Lähihoitajaksi kolmen kk päästä pääkaupunkiseudulla ja mun unelmani olisi saada tehdä ainoastaan viikonloppuisin sunnuntaivuoroa tai la-su yövuoroa. Mulla on todella pienet menot elämässä ja olen laskeskellut, että ainoastaan yhdellä vuorolla viikossa saisin kaikki tarvittavat rahat elämiseeni, jolloin aikaa muille harrastuksille ja opinnoilleni jäisi todella paljon.

En kuitenkaan tiedä lainkaan, mistä pääsisin liikenteeseen jotta voisin saada kyseisenlaisen toimeentulon sekä työpaikan. En tiedä miten keikkalistat toimivat ja kuinka helppoa on saada vakituisesti joka viikonlopulle vuoroja esim. keikkalaisena, tai onko mahdollista saada vakituista työpaikkaa, jossa olisi sovittuna ainoastaan yksi vuoro viikossa.

En myöskään tiedä, että mitä kaikkea voin tehdä Lähihoitajana la-su tai sunnuntaivuoroissa, minkälaista työtä ja missä on tarjolla.

Kiteytettynä pyytäisin ja arvostaisin siis suuresti, jos voisitte antaa kultaista tietoanne hoitoalasta sekä sille työllistymisestä, jos haluaisin vastavalmistuneena tehdä ainoastaan la-su yö- tai sunnuntai vuoroja? Mistä lähteä liikenteeseen, sekä onko ideani alkunperinkin tuomittu epäonnistumaan?

Olen yrittänyt kysyä tukea työkkäristä, koulumme opolta sekä opettajilta, mutta kukaan ei tiedä työnhausta tai lähihoitajien työstä tai yllämainitunkaltaiseen työhön pääsemisen polusta hölkäsen pöläystä, joten tajusin että jos joltain kysyä apua ja jos joku asiasta tietää, niin se on muut lähihoitajat!

Auttakaa siis minua ja kysykää kysymyksiä niin halutessanne, vastailen mielelläni. Suuri kiitos tuesta jo etukäteen sekä oikein mukavaa alkavaa syksyä kaikille!

Hei hei. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

No aika pienet kulut saa elämässäsi olla, jos meinaat pärjätä yhdellä työvuorolla viikossa eli sunnuntaista saa noin 150 euroa miinus verot. Asut ilmeisesti kotona vielä, jos tuolla rahalla oletat pärjääväsi.

Sunnuntaisin tehdään ihan samat työt kuin esim maanantaisin oikeastaan joka paikassa eli ihan sitä normaalia lähihoitajan tekemää pääosin perushoidollista hoitotyötä. Vakipaikkaa et saa tuolla kriteerillä etkä tuskin vakituista keikkaakaan mutta esim Seuren (tai Sarastia Rekryhän se taitaa nykyään olla) kautta voi  yrittää, sillä siellä on keikkoja niin moniin paikkoihin. Tosin muutkin ovat kiinnostuneita pyhätöistä ja la-su-yöstä ihan samasta syystä kuin sinäkin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Itsekästä ajatella, että kukaan muu työpaikalla ei halua sunnuntai vuoroja eli tuskin onnistuu yhden työantajan leivissä. Itse en suostuisi työpaikalla siihen, että yksi työntekijä saisi aina tehdä ns parhaan palkkavuoron.  

  • Tykkää 2
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä sanoa mutta ei tule toteutumaan, missään työpaikassa ei näinkään hyväpalkkaisella alalla ole mahdollista kävellä ovesta sisään ja ilmoittaa tekevänsä pelkkiä viikonloppuja. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ovat kaksi ihan eri firmaa, Sarastia rekty tarjoaa keikkoja ympäri Suomenmaata. Seure taas toimii pääkaupunkiseudulla eli HELSINKI ja jotkut kehus kunnissa ja sieltä usein HUS -alueet.  Näitä  uusia keikka firmoja tulee  jatkuvasti....saa olla tarkkana ja nolla-sopimusta jatkut tarjoavat vieläkin.

Yksi esim. työnhausta: 

TE:n etusivu ja avoimet työpaikat;  Kirjoita ;Lähihoitaja / Helsinki ,niin pääset alkuun tai duunitori avoimet työpaikat; Lähihoitaja ja uusimaa.  Ei, sen vaikeampaa. Luet, etsit sieltä mikä kiinnostaa lukee selvästi; haettaako keikkalaisia.  Myös jotkut keikkafirmat vaativat kirjautumisen sivulle eli saat tunnuksen/ salasanan omaan sähköpostiin ja tallenna . Pääset kirjautumaan seuraavan kerran suoraan ja tietosi löytyvät sieltä. Jotkut pitävät 6kk:ta tallessa, jos annat luvan.

Avaat sivun ja pääset eteenpäin. Usein pääsen suoraan firman sivulle ja monella on omat hakuohjeet siellä, täytät vain  ja lähetät. Jos, menee väärin, et pääse eteenpäin, ennen kuin olet korjannut.  Joissakin kysytään jo etukäteen mitkä työvuorot sopii, risti vain sinne  eli kannattaa lukea tarkkaa.  Sitten odotat yhteydenottoa , jos tulee. Sovit haastatteluajan ja taas odotat jos sait paikan. Usein, eivät edes vastaa, vaikka lupaavat.  Nyt koronan takia, voi olla video, puhelinhaastattelua ym. Aina tulee viesti omaa puhelimeen tai sähköpostiisi. Jos, ei tule et ole pääsyt työhaastatteluun. 

Tai voi kirjoittaa itse omanäköisen CV :n . Netistä löytyy hyvät ohjeet ja yksinkertaisia asiakirjamalleja.  Tallenna ja myöhemmin voit vain korjata niitä tai lisätä tietoja.   Ihan normaali työhaku on keikkapaikkaa hakiessa. Asia selvenee aina tarkemmin työhaastattelussa.  

Tiedoksi keikkasopimus voi myös  olla määräaikainen , siis ei ole aina voimassa. Kannattaa oikeasti tarkkaa lukea, mihin nimensä laittaa. Jos, otat keikan vastaa, taatusti menet sinne.  Säännöt ovat tiukemmat kuin ennen. Vaatii  omaa nettiä ja eroja löytyy kirjaamisessa / kuittaamisessa. Myös saatko tehdä ylitunteja ja ainakin missä itse keikkailen vastaus; EI. Johtajat keskustelevat keskenään asiasta ja kaikki menee johtajien kesken. Ei, siis keikkalainen lupaa, sitä sun tätä vaan lupa tulee johtajilta , mikä koskee työvuoroja ei siis lähiesimieheltä Vaan OIKEA JOHTAJA.

Nyt on vielä tullut tarkemmat säännöt, kiitos näille juu-ei-juu-ei hoitajille. Otetaan ja sitten ei tulla edes paikalle tai ilmoiteta. Tätä saa kuulla jatkuvasti ja sitten taas tarjotaan samalle tyypille keikkaa. Kun tiedetään ennestään, ei saavu työpaikalle. Hyvä veli-systeemi on tuttu monessa keikka työpaikassa. Työnteko sivuseikka vaan kaverisysteemi jyllää. Olen saanut hävetä silmät päästä näitä keikkalaisia, itse eivät ymmärrä.

Itse teen  siis ihan eri keikkafirman kautta ja palkkataso sama kuin SEURELLA.  Nyt on hiljaiseloa ja eräisiin työpaikoihin kieltäydyn . Syy; todella karsea työilmapiiri työntekijöiden kesken. En, pilaa päivää, muutaman euron takia. 

Toisin sanoen; Tarjotaan keikkoja juuri suosikeille ja valitukset tulevat kaikille yhteisesti. Näin , ei mene ainakaan viesti oikealle henkilölle  perille tai ylenkatsovat sen. Jotkut työskentelevät oma älypuhelimen kanssa ja varaavat työajalla. Sitten ilmoittavat, eivät ota vaan rahakampi työpisteeseen lähtö. Usein vielä ajat ovat päällekkäin. Tahallaan myöhästyvät toisesta työpisteestä. Katsottu liian usein tätä toimintaa läheltä. Osaavat kyllä "kusettaa " johtajia armotta.  Mikä on KIELLETTY !

Olin sellaisessa työpaikassa ; 2 hoitajaa valikoivat todella työvuorot nykyaikana, kieltäytyvät iltavuoroista ja yöistä.  Yksineläjät ja kiirettä piisaa vapaalla? Eräät olivat arkisin "ns. sairaita" , mutta viikonloppuina olivat saaneet ihmeparannuksen. Maanantaina soitettiin taas sairaita. Minulla oli sellainen työkaverina x2 ja johtaja sai kiinni . Seuraamukset olivat selvät; Lähtö eli suomeksi POTKUT.  Minua myös varotettiin näistä välittömästi ensimmäisinä päivinä. Kyllä jokainen tajuaa; jos soitettaan kun pitäisi olla jo työvuorossa tai jatkuvasti myöhässä.  Tullaa vääränä päivänä työhön, seli, seli.. Varsinkin Helsingissä bussit ajavat tiuhaan ja metrot.  Toiset käyttävät systeemiä törkeästi väärin, muut saavat kärsiä.

Paras oli muutama viikko sitten. Uimarannalla, nuori nainen ilmoitti kovalla äänellään; Pitäisi olla jo työssä , laitoin tekstiviestin työkavereille. No, kiire oli koiran kanssa leikkiminen uimarannalla. Kiirettä, ei ollut ja lähempää taloon kävelymatka ainakin 10min. Näin leväperäistä on joidenkin töihin meno ja hällä väliä työkaverista. 

Keikkalaiselle tulee usein hälytys töihin nykyisin 30-1h varauksella. Mitä ei ennen ollut ja nyt melkein viikottaan. Ei, koskaan viikonloppuisin vaan maanantai / perjantai ovat yleiset päivät. Äkkiä tajuat ketkä ovat teidän porukassa näitä. Sen takia moni hoitopaikka on siirtänyt mm. suihkutuksen myös viikonloppuihin. Nämä kyseiset  henkilöt, eivät luista aina töistä. 

Mutta, nyt hyviä uutisia; Kirjoitin eilen työsopimuksen ihan uuteen yksikköön. Oli järkytys, kuinka hyvä vastaanotto tuli kaikilta hoitajilta ja asukkailta. Johtaja todella asiantunteva ja sairaanhoitajasta sai hyvän kuvan välittömästi.  Jokainen keikkalainen, vaki kehui työpaikkaa ja johtaja kertoi avoimesti tilanteen. Tunsin olin arvostettu  ja tervetullut töihin heille. 

Tulevana torstaina saan työvuoroni alustavasti.  

Paras on ; vaihdoin ikä-ihmisistä ihan toiseen alueeseen, vaativampaa tai sanotaan koko lähihoitajan osaamisalueet tulevat käyttöön ja lisää heruu uutta päivittäin.  Kaikkiin on satsattu hienosti, apuvälineitä , fysioterapiaa, avustajia näkyi. Yhteistyö työtekijöiden kanssa ,oli sanoin kuvaamaton. Yhteen hiilen puhaltaminen. Yksikään ei näyttänyt mieltään.  Myös opiskelijat todella otetaan mukaan töihin , ei istumaan ja sanelemaan mitä suostuu tekemään tai leikkii omalla puhelimellaan.  

Sitten vielä 2 johtajaa tekee yhteistyötä eri paikkakunnilla ja minut on valittu myös toiseen 2kk:n uutteen yksikköön töihin toiselle paikkakunnalle. Sijaistan näitä  kahta yksikköä. Paras uutinen; Kummikaan ei ole pääkaupungissa.  Tämä paikka tuli samalla kun kirjoitin tietojani netiin  eli johtaja oli toisessa päässä samaan aikaan. Soitti välittömästi.

Viime viikolla olin video -haastattelussa ja yllätys myös täältä sain keikkatyöpestin, määräaikaisen. Kaikki tapahtui netin kautta ja  sähköinen allekirjoitus työsopimukseen tuli vielä samana päivänä.  Opin itsestäni uutta jatkuvasti ja  opin itsestään uutta jatkuvasti, mitä en ole tehnyt tai on aikaa siitä. 

Nyt torstaina pyydettiin  uuteen työhaastatteluun ja sieltä menen suoraan toiseen työhaastatteluun.  Eli 4 työhaastattelua  viikon sisällä ja 2 työpestiä poikinut ei ikä-ihmisten hoitokoti. 

Kuitenkin teen lähihoitajan työtä ja koulutus menee totaalisesti käyttöön.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...