Jump to content
MAINOS

Haavelääke


Farmanautti

Recommended Posts

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle :P

Hota-pulverista on tainnut olla kyse.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle :P

Hota-pulverista on tainnut olla kyse.

Saas nähdä, mitä antavat kun apteekista menen moista kyselemään...Empä tullu muuten kysyneeksi, milloin mummo on edelliset pulverinsa ostanut, kun tuon Hotan valmistus on näköjään lopetettu jo 2002. Eli taitaa tulla apteekkarilta silmien pyörittelyitä vaan, ku meen piänsärkypuluverrii ostattelemaan.

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle :P

Hota-pulverista on tainnut olla kyse.

Saas nähdä, mitä antavat kun apteekista menen moista kyselemään...Empä tullu muuten kysyneeksi, milloin mummo on edelliset pulverinsa ostanut, kun tuon Hotan valmistus on näköjään lopetettu jo 2002. Eli taitaa tulla apteekkarilta silmien pyörittelyitä vaan, ku meen piänsärkypuluverrii ostattelemaan.

Taidat ostaa mummolle finrexiniä, eikö siinä oo aikalailla samat aineet. Sanot että maku oli vaihtunu, mutta tässä on hota-pulverit 8)

Edit: Kirjotin lauseen ekaksi tuonne johonkin quotejen väliin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseasiassa kyseistä päänsärkypulveria saa edelleen. Osa yliopistollisista apteekeista tietääkseni valmistavat sitä itse. Viimeksi olen nähnyt sitä muutama viikko sitten Vantaalla Jumbon apteekissa. Valmiste myydään isomassa pahvisessa "pussissa" jossa päällä muistaakseni oli mitä vaikuttavia aineita kyseinen valmiste sisältää. Pussin sisällä on pienempiä valkoisia pusseja jossa itse jauhe on :P

Äitini ja isoäitini vannovat kyseisen valmisteen nimeen ja täytyy myöntää, että itse kun olen muutaman kerran koittanut niin kyllä se sellaiseen normi-päänsärkyyn tehoaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle :P

Hota-pulverista on tainnut olla kyse.

Aikoinaan "ammattikäyttäjät" vetivät hotaa ja pilsneriä sekaisin.

Kyllä noita päänsärkypulvereita on melkein kaikissa apteekeissa. Joko esim yliopistonapteekin valmistamana tai sitten apteekin itse valmistamana.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikoinaan "ammattikäyttäjät" vetivät hotaa ja pilsneriä sekaisin.

Ei ihan tuo tullut mieleen, mutta aika lähelle. Eli miten tuo pulveri toimii ns. itseaiheutettuun päänsärkyyn? Ja voiko sitä ylipäätänsä siihen ottaa, kuten ibuprofeinia voi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ot myös, mutta kun tuolla joku kaipaili lääkkeitä jotka ois vaan vaik. aineen nimellä. Ainakin briteissä näin oli, ja se oli kyllä pahuksen hyvä systeemi.

Sellanen yleislääke olis hyvä. Eli olis vaan yksi pilleri joka osais parantaa vaivan kun vaivan. Jos jostain kolottaa tai juilii, heität pillerin huiviin, se diagnosoi mikä on vaivana ja parantaa sen.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ot myös, mutta kun tuolla joku kaipaili lääkkeitä jotka ois vaan vaik. aineen nimellä. Ainakin briteissä näin oli, ja se oli kyllä pahuksen hyvä systeemi.

Sellanen yleislääke olis hyvä. Eli olis vaan yksi pilleri joka osais parantaa vaivan kun vaivan. Jos jostain kolottaa tai juilii, heität pillerin huiviin, se diagnosoi mikä on vaivana ja parantaa sen.

Ai tallainen vai?

JlmEc8rd_Nw

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liki joka apteekissa on Päänsärkypulveri, jossa on kofeiinia ja etsenamidia (EDIT TYPO: pitäisi olla etentsamidia).

Finrexinissä on kofeiinia, c-vitamiinia ja asetyylisalisyylihappoa, eli tuo viimeinen on sitten Marevan- yms. potilaille ongelmallinen, samoin asa-allergikoille, osalle astmaatikoista ja lapsille ja nuorille (Reyen syndrooman harvinainen mahdollisuus infektioissa).

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liki joka apteekissa on Päänsärkypulveri, jossa on kofeiinia ja etsenamidia.

Finrexinissä on kofeiinia, c-vitamiinia ja asetyylisalisyylihappoa, eli tuo viimeinen on sitten Marevan- yms. potilaille ongelmallinen, samoin asa-allergikoille, osalle astmaatikoista ja lapsille ja nuorille (Reyen syndrooman harvinainen mahdollisuus infektioissa).

Alkuun kiitokset MaHalle loistavasta videosta :P

Sitten Pöllön viestin kimppuun:

Mitä tuo etsenamidi on, en ole koskaan kuullut eikä internettikään tiedä siitä mitään?

Ehkä hämärät arabisaitit ei ole niitä luotettavimpia paikkoja kasvattaa lääketietämystään, mutta olen tämän informaatioyhteiskunnan tuotos ja luotan siihen, että lähes kaikesta mitä on olemassa, löytyy ainakin viitemaininta netistä 8)

Reyen-syndrooma oli mulle ihan uus juttu, en ole kuullutkaan että aspiriini voi aiheuttaa tappavan sairauden, muuten perusterveelle ihmiselle. Vaikkakin harvinaista, mutta silti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tuo etsenamidi on, en ole koskaan kuullut eikä internettikään tiedä siitä mitään?

Et varmaan löydä, kun suomeksi se kirjoitetaan etentsamidi (engl. (ethenzamide). Anteeksi typo. On siis salisylaattijohdannainen.

Reyen syndrooma on toki harvinainen (n. 1/40 000) ja aktivoitunee lähinnä vesirokossa ja influenssassa lapsilla/nuorilla, mutta juuri tästä syystä asa ei ole heidän ensisijainen kuumelääkkeensä. Syndrooma on harvinainen, mutta vaikea, kuolleisuudesta on tullut nähtyä vaihtelevia lukuja, kymmeniä prosentteja kuitenkin: vaikea enkefalopatia ja maksavaurio tyypillisenä oireena.

Harvinainen, mutta jos sadat tuhannet lapset/nuoret influenssa-aikaan vuodesta toiseen popsisivat asaa reilusti, niin kyllähän siinä tätä syndroomaa useammalle tilastollisesti tulisi.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En löytänyt  mitään linkitettävää suomeksi etentsamidista. Kyllä se Lääkelaitoksen sivuilla on mainittu yhdeksi yhdistelmävalmisteen osaksi ja löytyy lääkeluetteloista.

CR kirjoittelikin tuosta Reyen syndroomasta, mutta lisäilen vielä jotain, mitä sain pengottua:

Tässä  lainaus lääkeraamatusta  "Farmakologia ja Toksikologia":

"lisäksi ASA:n harvinaisena haittana on raportoitu lapsilla Reyen oireyhtymä joidenkin

virusinfektioiden yhteydessä. Oireyhtymään kuuluu maksavaurio

sekä aivo-oireita, ja siihen liittyy 20–24 %:n kuolleisuus."

Eli pilteille Panadolia eli parasetamolia!!!

YA: päänsärkypulveria on tosiaan olemassa vielä ja kai sitä voi olla vielä ihan tavallisissakin apteekeissa.

Joskus aikanaan veivasin käsin valtavan kokoisessa kipossa sellaisen 10 kg: satsin ja sain pari kuukautta kestävän jännetuppitulehduksen käteen. Särki niin pirusti !:P Ei auttanut pulveri...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tuo etsenamidi on, en ole koskaan kuullut eikä internettikään tiedä siitä mitään?

Et varmaan löydä, kun suomeksi se kirjoitetaan etentsamidi (engl. (ethenzamide). Anteeksi typo. On siis salisylaattijohdannainen.

Reyen syndrooma on toki harvinainen (n. 1/40 000) ja aktivoitunee lähinnä vesirokossa ja influenssassa lapsilla/nuorilla, mutta juuri tästä syystä asa ei ole heidän ensisijainen kuumelääkkeensä. Syndrooma on harvinainen, mutta vaikea, kuolleisuudesta on tullut nähtyä vaihtelevia lukuja, kymmeniä prosentteja kuitenkin: vaikea enkefalopatia ja maksavaurio tyypillisenä oireena.

Harvinainen, mutta jos sadat tuhannet lapset/nuoret influenssa-aikaan vuodesta toiseen popsisivat asaa reilusti, niin kyllähän siinä tätä syndroomaa useammalle tilastollisesti tulisi.

Ja jostain syystä edelleen on melkein kaikkien koulujen lääkekaapeissa vain ASAa. Jos ASA tulisi nyt markkinoille, niin siitä tulisi taatusti reseptikamaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rakas joulupukki...Vitutuksen poistava lääke olisi unelma. Pelkästään sillä hoitaisi monta sairautta. Puhumattakaan siitä että jäljelle jäävät sairaudetkaan ei enää haittaisi. Myös alkoholin vastalääke olisi kiva keksintö. Se säästäisi monelta riesalta ja helpottais ainakin akuutimmalla puolella töitä tekeviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Et varmaan löydä, kun suomeksi se kirjoitetaan etentsamidi (engl. (ethenzamide).

Johan alko löytymään :P Kiitos tästä korjauksesta.

Reyen syndrooma on toki harvinainen (n. 1/40 000) ja aktivoitunee lähinnä vesirokossa ja influenssassa lapsilla/nuorilla, mutta juuri tästä syystä asa ei ole heidän ensisijainen kuumelääkkeensä. Syndrooma on harvinainen, mutta vaikea, kuolleisuudesta on tullut nähtyä vaihtelevia lukuja, kymmeniä prosentteja kuitenkin: vaikea enkefalopatia ja maksavaurio tyypillisenä oireena.

Itse löysin lähteen jossa puhuttiin, että puhkeaa 1:1000000 ihmiselle. Asaa käyttäneitä sairastuneista oli yli 90%. En muista lähdettä enää, joten en tietenkään vanno että se oli luotettava miltään osin.

En löytänyt  mitään linkitettävää suomeksi etentsamidista. Kyllä se Lääkelaitoksen sivuilla on mainittu yhdeksi yhdistelmävalmisteen osaksi ja löytyy lääkeluetteloista.

Eipä meinaa mitään, kyllä tuo englantikin taittuu, eikä kaikkea tarvi muutenkaan ilmaseksi nokan eteen kantaa :)

Joskus aikanaan veivasin käsin valtavan kokoisessa kipossa sellaisen 10 kg: satsin ja sain pari kuukautta kestävän jännetuppitulehduksen käteen. Särki niin pirusti !8) Ei auttanut pulveri...

Kohtalon ironiaa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas toivon nimettömiä lääkkeitä, niin että paketissa lukee vaikuttava aine ja valmistaja sen sijaan.

Alkuperäiselle ketjun aloittajalle topicciin liittyen vastaan että Sistahin esittämä lausahdus olis hyvä uudistus. Ja sitten Oskun keksimä viikon kestävä depotpilleri olisi varmasti myös ihan ok. Muitakin hyviä ja hauskoja ideoita tuntuu olevan :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa pillerissä sais lukea vaikuttava aine tai lääkkeen nimi ees.

Menee vähän OT:ksi, mutta mummo käski tuoda juuri itselleen apteekista päänsärkypulveria. Minä kysymään, että jotain Panadol-poretta vai mitä pulveria...No, se sit kaivaen laatikosta semmoisia paperista taiteltuja Hesburgerin suolapussin näköisiä pusseja, joissa lukee tosiaan yksinkertaisesti tuo PÄÄNSÄRKYPULVERI. Ei mitään vaikuttavia aineita, vahvuuksia tms. Jotain vanhan kansan lääkettä tuo ilmeisesti...

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle ;D

Jepsis tota pulveria tosiaan myydää apteekista. Yleensä saa ku kysyy tiskiltä. Olin jonkin aikaa apteekis teknisen apulaisena, ni ekan kerran olin kyllä ihmeissäni että mitä se asiakas haluaa :P

"Aikuisten juhlat ei oo kivat, koska silloin tulee aina joku hoitaja." - Antti 7v

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Reyen syndrooman esiintyvyydestä)

Itse löysin lähteen jossa puhuttiin, että puhkeaa 1:1000000 ihmiselle. Asaa käyttäneitä sairastuneista oli yli 90%. En muista lähdettä enää, joten en tietenkään vanno että se oli luotettava miltään osin.

Ää en ole nyt lähiaikoina missään, mistä näkyisi kunnon artikkeleita aiheesta. Tuokin esiintyvyys on hyvin mahdollinen, sillä luvut voivat kuvata eri asioita:

1) kuinka monta ASAa käyttäneestä [nuoresta] saa Reyen syndrooman

2) kuinka paljon Reyen syndroomaa esiintyy esim. vuodessa koko väestössä

ASAn käyttökulttuuri ja -määrät vaihtelevat maittain, joten ihan tarkasti yksi yhteen eivät jossain muualla maailmassa annetut luvut ole Suomen kanssa. Hyvin harvinainen, mutta vakava oireyhtymä. Jos suuret määrät ihmisiä sitä käyttävät, niin jollekulle se sattuu. Vuosittain kohdalle osuu useitakin mahdollisia lääkkeiden sivuvaikutuksia "alle joka 1000. käyttäjä saa", mutta kun vastaan tulee ihmisiä tuhansia vuodessa, niin tilastotodennäköisyydet alkavat toteutua. Tai ainakin toteutuu todennäköisyys, että henkilö saa sattumalta jostain muusta syystä oireen, joka sopii myös lääkkeen sivuvaikutukseksi...

Reyen syndroomaan herkisti jokin metaboliageenin erilaisuus, jos oikein muistan... Mutta eiköhän tuossa tuo olennainen ollut jo esillä.  ;D

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

luvut voivat kuvata eri asioita:

1) kuinka monta ASAa käyttäneestä [nuoresta] saa Reyen syndrooman

2) kuinka paljon Reyen syndroomaa esiintyy esim. vuodessa koko väestössä

Juuri näin.

Mutta eiköhän tuossa tuo olennainen ollut jo esillä.  ;D

I agree :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laihdutuspilleri joka otetaan illalla ja simsalapim, aamulla olis 10 kiloo läskiä hävinnyt kropasta!

Mä ostan.

Sellainen antibiootti olisi kiva, joka pystyisi itse tunnistamaan infektion aiheuttajan ja muokkaamaan siihen sopivan vasta-aineen.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja jostain syystä edelleen on melkein kaikkien koulujen lääkekaapeissa vain ASAa. Jos ASA tulisi nyt markkinoille, niin siitä tulisi taatusti reseptikamaa.

Jos ASA tulisi nyt markkinoille, niin se ei saisi lääkelaitokselta edes myyntilupaa haittavaikutusten vuoksi. Ainakaan tulehduskipulääkkeen indikaatiolla. Verisuonitautien hoitoon olisi ehkä mahdollisuus.

ps. hauskaa historian havinaa ASA:sta sen tullessa markkinoille - "Does not affect the heart" - niinpä niin =)

bayer-aspirin.gif

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Miten olisi lääke yleiseen v*tutukseen? Sellainen joka poistais myös kaikilta kännisiltä sen niiden humalatilan, tekis niistä sellaisia mukavia hoidettavia (eikä sellaisia mitkä k*see ja p*skoo alleen kun ei jalat kanna), se vois myös poistaa sen järkyttävän vanhan viinan hajun. Niin ja tietenkin se vois toimia myös sellaisilla epeleillä, jotka käyttäytyvät agressiivisesti tilanteessa kuin tilanteessa.

Nyt joku sanoo, että rauhoittavat on keksitty... Mut mä tarkoitankin nyt niin maagista pilleriä, jonka voi potilaalle antaa ihan huomaamatta. Tai ei sen tarvii ees pilleri olla; voi olla vaikka semmoinen sumutettava spray-lääke. Tai ampulli jonka voi laittaa neulan ja ruiskun sijasta vaikka tikkataulun tikkaan, mut sit heittäjän on oltava kyl aika tarkka. Mut täs olis taas aihe uuteen lääketenttiin; pistokokeiden sijasta pitäs kaikkien heittää tikassa vähintään 3 napakymppiä, yhtään kutosta ei sallita...

Joo-o, kello on 02.05, se selittää mun selitykset.  ;D.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisiko tällainen mitään?

___fukitol_thumb.jpg

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisiko tällainen mitään?

Käyhän tuo paremman puutteessa  ;D. Muistaakseni tuosta muuten on se "reseptipaita" kans tehty...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...