Jump to content
MAINOS

Haavelääke


Farmanautti

Recommended Posts

Eli jos saisi toivoa ihan mitä tahansa nykyistä potilaiden lääkitystä tai muuten vaan lääkkeisiin liityen, mikä olisi haaveesi?  Vähemmän pahanmakuinen? Parempi murskattavuus? Paremmat ohjeistukset?... Ja mihin troppiin liityen? Nyt saa antaa mielikuvituksen lentää.... 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 53
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Depot pillerit mitkä kestäis ainakin viikon. Kaikista yleisimmistä napeista. Eli tarvis ottaa troppia vaan maanantaisin 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan Oskua.

Mielellään helposti nieltävä. Tai muuten helposti lähestyttävä. Ja pitkäaikaiskäytössä olevat lääkkeet vois ilmoittaa olevansa ottamatta, aina kun se maanantai tulee - ja lääke on otettava.  8)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selkeät ja suomenkieliset ohjeet (esim. infuusiot miten laimennetaan, mihin määrään ja millä nopeudella voi mennä), suurimmalla osalla lääkkeistä kunnossa mutta joskus tulee vastaan näitäkin mistä ei ota mitään selvää...

Sitten nuo helposti nieltävyys tai nestemäisiä muotoja enemmän (ja tietty sitten paremman makuisina ne, ainakin kalisolin maku olisi muutettava heti)...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke kuin lääke olisi semmoinen pieni suihkautettava spray, vaikka päin pläsiä. Siitä sitten hiukkaset näppärästi imeytyy ihon läpi ja avot, terve potilas. ;D

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli jos saisi toivoa ihan mitä tahansa nykyistä potilaiden lääkitystä tai muuten vaan lääkkeisiin liityen, mikä olisi haaveesi?

Depotlääke shoppailumaniaan ja hyvä PMS-stabilaattori... ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: kalisol maistuu hyvälle. Ihan salmiakkikossulle. Tai no, ei siitäkää tiete kaikki tykkää..

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli jos saisi toivoa ihan mitä tahansa nykyistä potilaiden lääkitystä tai muuten vaan lääkkeisiin liityen, mikä olisi haaveesi?

Depotlääke shoppailumaniaan ja hyvä PMS-stabilaattori... ;D

Tässä olis yks asiakas  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli jos saisi toivoa ihan mitä tahansa nykyistä potilaiden lääkitystä tai muuten vaan lääkkeisiin liityen, mikä olisi haaveesi?

Depotlääke shoppailumaniaan ja hyvä PMS-stabilaattori... ;D

Hihhihhiiiii!!!!  Mä olisin varmasti ihan eka käyttäjä. Tulis NIIN tarpeeseen  :nauraa:

Näitä on jo olemassa, mutta en ole kuullut Suomessa käytettävän: oraaliruiskut ja niihin sopiva yleiskorkki. Korkki on kumia ja porrastettu, joten se sopii kaikkiin pulloihin (paitsi laktuloosiin, mutta se onkin omaa kaliiberiaan) ja oraaliruiskut sopii siihen korkkiin, mutta eivät iv-kanyyliin. Potilas ei siis voi saada mikstuuraa iv:sti vaikka hoitaja olisi miten tumpelo.

Tämä on loistava idea ja olen jopa nähnyt näitä Suomessakin. Tosin vain edustajalla.

Olisin ilman muuta halunnut ne meidän osastoille käytettäväksi, mutta hinta nousi esteeksi. Tuli vaan mieleen silloin, että kuinkahan nopeasti ne olis itsensä takaisin maksaneet, jos olisi saanut yhdenkin väärään paikkaan tökätyn ruiskun estettyä.. :P

Lisää hyviä ideoita!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Näitä on jo olemassa, mutta en ole kuullut Suomessa käytettävän: oraaliruiskut ja niihin sopiva yleiskorkki. Korkki on kumia ja porrastettu, joten se sopii kaikkiin pulloihin (paitsi laktuloosiin, mutta se onkin omaa kaliiberiaan) ja oraaliruiskut sopii siihen korkkiin, mutta eivät iv-kanyyliin. Potilas ei siis voi saada mikstuuraa iv:sti vaikka hoitaja olisi miten tumpelo.

Jorvin pediatrisella näin näitä jo kaksi vuotta sitten. Olivat vielä erivärisiä, että kaikki mahdollinen oli tehty, että niillä ei väärään paikkaan saataisi lääkettä.

Mutta sitäpä en muista, että sopiiko se ruisku nenämahaletkun tulppaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun tytär 5v toivoo korvaan annosteltavia ummetuslääkkeitä... ;D (Tai siis hän aikoo ne isona keksiä.)

Mä toivoisin marevanin jonka potsku voi vaan niellä ja se marevan tietää ihan itse paljonko pitää liueta potilaaseen.  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä taas toivon nimettömiä lääkkeitä, niin että paketissa lukee vaikuttava aine ja valmistaja sen sijaan. Jos nyt on joku äly hankala vaikuttava aine niin siitä joku standradisoitu kansankielistysversio.

Hyviä haaveita teillä. Kyllä helpottuisi hoitotyö jos nämä toteutuisi.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun listalla olis selektiivinen äänihuulten salpaaja... Huutelijoille, hörhöille ja muuten vaan ärsyttäville  ;D

Sellainen dinitin tyyppinen suihkuttelu olis ihan passeli muoto...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääke kuin lääke olisi semmoinen pieni suihkautettava spray, vaikka päin pläsiä. Siitä sitten hiukkaset näppärästi imeytyy ihon läpi ja avot, terve potilas. ;D

Hähhäää..Mä olen itse miettinyt, että sellainen lääkehiusmuotovaahto olis hyvä. Imeytyis suoraan aivoihin ja olis aina tukka hyvin..  ;D

Lisää... Nää on todella hyviä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus miettinyt, että miksi pamit aiheuttaa potilaille riippuvuutta mutta antipsykootit ei.

Miksi lääkärin määräämistä lääkkeistä tulee sellaisia sivuoireita että lääkitys on pakko mennä itse lopettamaan. Viinasta ja amfetamiinista en ole kenenkään kuullut saavan niin huonoa oloa että kieltäytyisi ottamasta.

Mutta mitä sitä toivos??

Riippuvuutta aiheuttavan neuroleptin?

No porukalla on kyllä toivottu Zyprexan depot injektiota. Markkinamiesten puheissa se on just tulossa, mutta odottavan aika on pitkä.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus miettinyt, että miksi pamit aiheuttaa potilaille riippuvuutta mutta antipsykootit ei.

Miksi lääkärin määräämistä lääkkeistä tulee sellaisia sivuoireita että lääkitys on pakko mennä itse lopettamaan. Viinasta ja amfetamiinista en ole kenenkään kuullut saavan niin huonoa oloa että kieltäytyisi ottamasta.

Mutta mitä sitä toivos??

Riippuvuutta aiheuttavan neuroleptin?

Tämähän olis kaiken lisäksi helppo toteuttaa. Tehdään vain comp -valmiste neuroleptista ja esim tosta pamista/amfetamiinista jne. :-X

Erilaiset sumutteet olisi käteviä. Potilas kun riehuu, niin ei tarvitsisi alkaa h-vitamiinia tms neulalla työntämään, riittäisi kuin sumuttais hieman päin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toisaalta jos tollanen sumutinlääke olis niin vaarana vois olla että sumuttelee myös kolleegaa tai saa itteensä samaa ainetta :-X muuten kyllä ois hyvä ^^ (jos siis tarkotettiin sellasta samanlaista sumutin kuin esim.kaasusumutin)

Tuosta samasta ollaan opiskelukaverin kanssa haaveiltu ku Sistahkin että ei ois mitään kauppanimiä, pelkästään vaikuttavat aineet purkin kyljessä ;D

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Tää nyt menee vähänsen ohi lääkkeistä, mutta oon kauan funtsinu miksei ole keksitty semmosta ainetta, että piikki vaan iholle nii hiusten väri muuttuis, joku geenisysteemi. Alkais sitte kasvamaan just sen väristä juurikasvua ku haluais  *nolona* Ratkaisis ikuisen juurikasvuvärjäilyn ja ainakin minä saisin ne tummat hiukset ilman ainaista värjäilyä. :D

Mutta jooh. Maailmassa on vielä muutakin mitä ei ole keksitty. Paljon tärkeämpää. Eihän kaikkii sairauksiikaa oo vielä saatu poistettua. Mut voihan sitä aina haaveilla, eihän se oo kiellettyä :P

"Aikuisten juhlat ei oo kivat, koska silloin tulee aina joku hoitaja." - Antti 7v

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa pillerissä sais lukea vaikuttava aine tai lääkkeen nimi ees. Kauheen mieltäylentävää setviä intoksikaatiopotilaalta kaupan hedelmäpussin pohjalta sellasia puoliksi jauhautuneita sekalaisia pillereitä että mitähän nää on ja mitähän se näistä on ottanut.

Toisekseen: kaikkien suomalaisten kaikki lääkitystiedot yhtenäiseen rekisteriin. Ei enää ikinä "aamulla menee valkoinen sydänpilleri, päivällä menee keltainen turvotuspilleri, illalla menee pitkulainen hermopilleri ja tarvittaessa otan vielä punaisen unipillerin." Jassoo  :-

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa pillerissä sais lukea vaikuttava aine tai lääkkeen nimi ees. Kauheen mieltäylentävää setviä intoksikaatiopotilaalta kaupan hedelmäpussin pohjalta sellasia puoliksi jauhautuneita sekalaisia pillereitä että mitähän nää on ja mitähän se näistä on ottanut.

Toisekseen: kaikkien suomalaisten kaikki lääkitystiedot yhtenäiseen rekisteriin. Ei enää ikinä "aamulla menee valkoinen sydänpilleri, päivällä menee keltainen turvotuspilleri, illalla menee pitkulainen hermopilleri ja tarvittaessa otan vielä punaisen unipillerin." Jassoo  :-

Ja sitten kun noissakin värit ja muodot - ehkä käyttötarkoituskin - muistetaan väärin...

Nettifarmakassa on kohtuullinen se lääkkeentunnistamistoiminto värin, merkkien yms. pohjalta, jos on tietokoneella käytössä netin tai cd:n/tms. muodossa.

Kieltämättä kysymykseen "mitähän lääkkeitä Teillä on käytössä" saa mitä erilaisimpia vastauksia. "Viisi, kuusi tai seitsemän, yhden otan aamulla, yhden illalla, yksi on sydänlääke, yksi on pyöreä valkoinen pilleri, näistähän sinun pitäisi jo tietää!!!" Myös "se on valkoisessa pyöreässä purkissa" on hyvin tavallinen vastaus. Voide, "joka on tuubissa", on myös helppo arvata... Noo, parhaimmillaan lääkettä on käytetty kolmekymmentä (30) vuotta, ja sattumoisin keskustelussa sitten lääkkeen todellinen käyttötarkoitus avautuu potilaalle. Erittäin positiivista sinänsä lääkettä oli käytetty vaikeahkoon vaivaan hyvin säännöllisesti! On kyllä ymmärrettävää, että elämän arvojärjestykset ja mietittävät asiat ovat joskus muuta kuin mikä-jokin-lääke-oikeasti-on.

Reseptejä, purkkeja sun muita on tietysti kiva etsiskellä, ja jos on otettu kaverin, tutun tai varastetut lääkkeet, niin mistäänhän et tietoa saa. Et edes sähköisestä reseptitietokannasta, kun sellainen tulee. Ja senkin jälkeen takuuvarmasti lääkkeitä saa vielä paperiresepteilläkin... Ja erittäin huonolla tuurilla kun kyseessä on ulkomailta tuotu lääke, tai ehkä design -huume, tai pienessä labrassa valmistettu pilleri, joka saattaa vielä sisältää ihan jotain muuta, mitä diileri väittää, niin...

Mutta lohdutuksena - onhan myös oireiden kuvaamisessa sama tarkkuus elämän suolaa: "onhan sitä jotain sellaista jotain ollut, mutta ei kipuja". Takana tuossa lausahduksessa oli ilmeisesti pelko vakavamman sairauden mahdollisuudesta, joten diagnostiikka lähti sitten avautumaan muita reittejä pitkin.

Mutta tätä tämä on, ihmisiä, joilla asiat unohtuu iän, sairauden, stressin tai väsymyksen myötä, tai sitten niin moni muu asia vaikuttaa siihen, miten tieto on löydettävissä. Enpä kyllä itsekään rautakauppaan mennessä muista jokaista hilavitkutinta nimeltä, vaan varmasti aika hupaisia kuvauksia tuotteista on tullut kerrottua...  *nolona*

Ai niin, aika lailla tulee vastaan myös Englannista/Yhdysvalloista/Virosta/Venäjältä/Espanjasta/Thaimaasta/Tiesmistä ostettuja lääkkeitä, joita ei löydy kauppanimeltä tai vaikuttavalta aineelta välttämättä suomalaisesta lääkevalikoimasta ollenkaan. Silloin hyllystä voi kaivaa esiin Martindalen (kattava hakemisto lääkkeiden vaikuttavista aineista lyhyine peruskäyttötarkoituksineen ja ominaisuuksineen), ja joskus myös netti tarjoaa tietoa. Joskus kemian alan ChemId -hakemistoa (sis.nlm.nih.gov -> ChemId) joutuu käyttämään, jotta tunnistaa jonkin lääkeaineen tai apuaineen synonyymin, ja...

Maailmalta tuotujen rohdosvalmisteiden vaikutukset (ja yhteisvaikutukset!) ovatkin sitten jo haastavampi juttu... (joskus löysin Yhdysvaltain lääkeviraston FDA:n sivuilta kivaa materiaalia monen mutkan takaa rohdosten ja lääkkeiden yhteisvaikutuksista, mutta en ikinä löytänyt sinne takaisin; tuollahan löytyy kuitenkin suoliston motiliteettiin -> imeytymiseen vaikuttavaa tavaraa, serotoniinijärjestelmään vaikuttavaa, dopamiiniin vaikuttavaa, rauhoittavaa ja ties mitä tavaraa, maksatoksisia, maksametaboliaa indusoivia aineita, veren hyytymiseen vaikuttavia ja kaikkea kivaa...).

Kaikenlaiseen törmää, kun vaikka maksa-arvot ovat katollaan ja pitäisi löytää tietoa, onko jokin luonnonvalmiste voinut olla osatekijä. Google, Google Scholar ja MedLinen ilmainen osio PubMed ovat joskus tällaisessa hakuvälineitä.

Yhteisvaikutusohjelmistot (SFINX) kun eivät aina kerro, että otat kahta diatsepaamivalmistetta, voi nukuttaa enemmän, samoin joskus voi joutua itse laskeskelemaan haittavaikutusten kautta (kaksi ainetta voi laskea verenpainetta haittavaikutuksena) tai tuo vaikuttaa dopamiinijärjestelmään tuolla tuolla tavalla, tämä taas toisella tavalla, että mitenkähän käy... Farmakan vaikutus-, haittavaikutus-, yhteisvaikutus-, farmakodynamiikka- ja farmakokinetiikkaosiot (metaboliareitit, samat, eri...) ovat silloin ihmettelyssä...

Ja kun lääkkeet ovat uudehkoja, ei yhteisvaikutusohjelmistot tiedä, ei yksinkertaisesti ole kokemusta kaikkien tuhansien lääkeaineiden vaikutuksista kaikkiin muihin tuhansiin lääkeaineisiin. Ja (myrkytyksissä), kun nautitut määrät ovat suuria, saattaa huonolla tuurilla tulla odottamattomia yhteisvaikutuksia.

Siinäpä sitä! Ihmiselle itsellekin voi joskus jäädä vastuuta, mistä ostaa lääkkeet ja rohdokset, miten asianmukaisesti käyttää ja vetääkö niitä viinan kanssa ilman, kourallinen kerrallaan vai ei, kaverin pussista tarjoamana ja repiikö purkeista etiketit irti vai ei...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa pillerissä sais lukea vaikuttava aine tai lääkkeen nimi ees.

Menee vähän OT:ksi, mutta mummo käski tuoda juuri itselleen apteekista päänsärkypulveria. Minä kysymään, että jotain Panadol-poretta vai mitä pulveria...No, se sit kaivaen laatikosta semmoisia paperista taiteltuja Hesburgerin suolapussin näköisiä pusseja, joissa lukee tosiaan yksinkertaisesti tuo PÄÄNSÄRKYPULVERI. Ei mitään vaikuttavia aineita, vahvuuksia tms. Jotain vanhan kansan lääkettä tuo ilmeisesti...

"Work smart, not hard." Dr. House

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokaisessa pillerissä sais lukea vaikuttava aine tai lääkkeen nimi ees.

Menee vähän OT:ksi, mutta mummo käski tuoda juuri itselleen apteekista päänsärkypulveria. Minä kysymään, että jotain Panadol-poretta vai mitä pulveria...No, se sit kaivaen laatikosta semmoisia paperista taiteltuja Hesburgerin suolapussin näköisiä pusseja, joissa lukee tosiaan yksinkertaisesti tuo PÄÄNSÄRKYPULVERI. Ei mitään vaikuttavia aineita, vahvuuksia tms. Jotain vanhan kansan lääkettä tuo ilmeisesti...

Menee pidemmälle offtopiciksi mutta muistan jonkun joskus puhuneen päänsärkypulverista. Sisälsi kofeiinia ja jotain kipulääkettä mitä saa ihan vapaakauppatuotteena. Ehkä ibuprofeenia tai asetyylisalisyylihappoa. Nyt kun olet täältä virallista kautta saanut tietoosi mahdollisesti oikean reseptin niin voi sekoitella itse pulverit mummolle :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...