Jump to content
MAINOS

Yökköjen sairausloman korvaamisesta.


entinen  yökkö

Recommended Posts

Tervehdys

Olin vuonna 2007 erään kaupungin yöhoitajana. Kun sairastuin,niin jouduin aina korvaamaan klo 24.00-07.15 välisen ajan.Tämä siksi, että vuorokausi vaihtuu klo 24 ja lääkärit eivät kirjoita sairauslomia huomioimalla tämän. Tulee siis korvattavaa 7 tuntia 15 minsaa joka kerta kun olet kipeä. Ihmettelen,ettei muiden aamu -ja iltavuorossa olevien tarvitse korvata, niinkuin oikein onkin. Tämä epäkohta pitäisi saada kyllä poistettua. Miksi liitot eivät puutu. Yökön homma on vaativaa ja raskasta. Missä arvostus. Lisäksi sai aina toisten työntekijöiden syljet päälle,kun kehtasi sairastaa. Olen miespuolinen ja olen kyllä pettynyt hoitoalaan. Olen rauhallinen ja en provosoi ketään ja aina olen pyrkinyt tekemään kunnolla työt.onko kateus alalla miespuolisia kohtaan. Onko kellään samanlaisia tarinoita. Kiinnostaa, sillä mietin lähdenkö alalle enää. Isot opintovelat vain jäi.Tällä tavoin ei hoitajat pysy alalla ja maine kiirii.olisiko miehenä siis pitänyt pistää luut kurkkuun?? En usko siihen toimintamalliin. miksemme-hyvät työkollegani-naiset-miehet vedä yhtä köyttä. Kaikilla olisi helpompaa ja työ tulisi mielekkäämmäksi. Sairauspoissaolot vähenisivät. Työssäni huomasin asiakkaiden luottavan kun on mies. Lisäksi miespuoliset asiakkaat pitivät kun sai jutella miesten juttuja. Hoitoala tarvitsee miehiä siis. Otatteko meidät vastaan......huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos mä olen sairastunut niin, että s-loma on ollut loppumassa kesken valvomisten, olen suoraan sanonut lekurille, että joko kirjoitat siihen asti kun yöt loppuu tai sitten joku kellonaika s-loma todistukseen (esim 10.9.08 klo 12 asti). Silloin ei tarvi korvata edelliseltä yöltä tunteja ja voi mennä seuraavaan yöhön töihin.

Hyvin on meillä ainakin toiminut. itse siinä on vain pitänyt suunsa avata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin kuin Lyricalla. Useita vuosia pelkkää yötä tehneenä tuo piti vaan itse huomioida, yksikään lääkäri ei kieltäytynyt kirjoittamasta saikkua yhtä "ylimääräistä" päivää kun selitti tilanteen.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Komppaan edellisiä. Kun olen itse lääkärissä sanonut, että sairasloma loppuu kesken työvuoron, niin lääkäri on huomioinut tämän sairaslomaa kirjoittaessaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Aika kirjavaa on ollut tuo käytäntö eri työnantajilla. Periaatteessa kun työvuorosi alkaa esim. 21.00 niin jos sille päivälle on kirjoitettu sairaslomapäivä niin sen vuorokauden aikana alkaneet (päättymisajankohdalla ei väliä) työvuorot ovat sairaslomaa.

Itse olen myös pyytänyt kirjoittamaan esim. kellonajan niin ei tule epäselv.

Laita liittoon sähköpostia ja kysy asiaa niin sillä selviää.

Ainakin Tehyn edunvalvontayksikkö vastaa parin päivän sisällä kysymyksiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei

Sitä samaa yritin mutta se ei vaan käyny. Ja ylimääräisellä ei mitään virkaa, kunpomo sano että et voi tulla klo 21.00 korvaamatta niitä tunteja ja myöskään  ei 24.00.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla kävi niin, että olin vapailla, ja vapailta suoraan öihin. Vapaat sairastin niinkuin hyvä työntekijä tekee  8) Ekan yön ollessa edessä  (olikohan mulla neljä tai viis yötä edessä) tunsin etten pysty vielä meneen yöhön, mutta heti aamulla oli jo hyvä olo ja olin aloittamassa sitten illalla yöt. Siis mitään lääkärintodistusta ei tarvinnut kun oli vaan se yks poissaoloyö ja sen saa sillä pikkulapulla olla pois.

Mutta sitten koin yllätyksen kun pomo sanoi, että kirjoitat siihen pikkulappuun että olet sen yönaloituspäivän (sen 2h45min) pois etkä laita sitä 24-7.15 välistä aikaa sairaslomapäiväksi, sillä olinhan tulossa vielä illalla yöksi. Kun enhän voi olla samana päivänä sairas (ainakaan pomon/KVTES? mukaan) ja ollakin illalla terve. Joten jouduin korvata sen 7h15min myöhemmin. Ja tein ne jäljelläolevat yöt normaalisti. Kökköä, mutta niin se vaan oli. Mutta aina tosiaan kun olen lääkäriltä sairaslomaa pyytänyt, niin öiden loppuun olen saanut. Eri asia on kai noi "omalla luvalla" sairastelut. Tosin oisin voinut olla pois ne kaikki yöt, mutta olisin tarvinnut jonkun todistuksen silti kun oli 4-5 yötä silloin.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika jännä, on meillä oltu sairaana myös yksi yö kesken valvomisen eikä kukaan meidän osastolta ole koskaan joutunut mitään korvaamaan.

Näyttää pomot soveltavan ohjeita ihan sen mukaan miten työntekijöitä / tarvetta keikkalaisille on (siis jos puutoksia paljon, eikä keikkalaisia saada niin tuohan on hyvä keino saada omaa väkeä tekemään ikään kuin yksi päivä lisää).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos on saanu aikahyvityksiä, on periaatteessa velvollinen korvaamaan poissaolleensa tunnit, vaikka syy poissaoloon onkin sairasloma. Pomosta ja käytännöstä riippuen osa työpaikkoja vaatii korvaamaan aikahyvitys tunnit, osa ei.

Jos taas sairasloma päättyy puoleen yöhön siten, että pitäis vielä olla töissä, on senkin korvattavuus pomosta kiinni. Periaatteessa sun vuoro on alkanu saikulla, joten sitä ei pitäs joutua korvaamaan, mutta osa pomoista vaatii korvauksen.

Noista johtuen mä vaadin aika saikkulapun siten, että saikku päättyy sillon ku on nukkumapäivä, enkä mä aikahyvityksiä oo ottanu nykysessä työpaikassa ollenkaan vanhasta tottumuksesta, ku entisessä niitä ei annettu.

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Hyvin kirjavaan käytäntöön olen itse törmännyt, miksiköhän tästä asiasta ei ole tehty mitään yhtenäistä ohjeistusta  huh.gif vai onko, viisaammat kertokoot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen ollut vastaavassa tilanteessa vuosia sitten. Paitsi en ehtinyt korvaamaan puuttuneita tunteja koska työvuorolistat vaihtuivat juuri seuraavana päivänä. Joten puuttuvat tunnit otettiin pois palkastani. Suomeksi sanottuna maksoin töistä saadusta paskataudista 94 euroa ja rapiat....melko kallista. :)

Aikoinaan yövuorojen korvaamista puitiin pääluottamusmiehen ja tehyn lakimiesten toimesta koko lafkan johtoryhmää myöten lähemmäs vuoden ajan.  Lopputulos oli että työehtosopimuksen mukaan samana päivänä ei voi olla töissä ja kipeä. Tehyn mukaan sitä voisi yrittää sopia järkevammäksi paikallisissa työehtoneuvotteluissa, mutta tietääkseni asialle ei ole tapahtunut mitään.

Koko juttuhan on ihan älytön, niin työntekijä kuin työnantajan kannalta. Työnantaja maksaa mielummin sairastuneen ja sairastuneen sijaisen palkan kun joustaa moisessa asiassa. Ja työntekijä makaa terveenä tai tervehtyneenä kotona. Aikaisemmasta oppineena harkitse hyvin tarkaan aloitanko yöputken jos olen vähän kipeä tai tulossa kipeäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä työterveyslääkäri kirjoitti saikun kestävän esim 15.9.2008 klo 7.15 asti.

Kyllähän sen lääkärin saa kirjoittamaan yleensä sinne öiden loppuun asti, tai sit just tolleen tiettyyn kellonlyömään asti, tuskin siinä sen kummempaa ongelmaa on. Mutta monella on ollut ymmärtääkseni tässä kyse siitä, että on omalla luvalla ollut saikulla yhden/useamman yön ja sitten tullut yöksi töihin. Siinä on sitten niitä kirjavia käytäntöjä korvataanko niitä öitä.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Meillä ei saa omalla luvalla olla päivääkään pois ja työterveyslääkärille on turha yrittää päästä eli yleensä joutuu hakemaan sairauspoissaolotodistuksen joko oman kunnan terveyskeskuksesta tai yksityiseltä lääkäriltä. Omalle kohdalle ei ole vielä tullut tarvetta sairauslomaan mutta mietin tässä vaan että jos joudun hakemaan sairauslomatodistuksen esim yksityiseltä niin kirjoittavatkohan he sairauslomaa tyyliin sairausloma alkaa 18.9 ja loppuu 21.9 klo 7.15  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kehäkukka

Eikö kelpaa tthoitajan tai oman terv.aseman terveydenhoitajan lappunen? vaativatko nimenomaan lääkärintodistuksen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö kelpaa tthoitajan tai oman terv.aseman terveydenhoitajan lappunen? vaativatko nimenomaan lääkärintodistuksen?

Riippuu paikasta, kysy oman työpaikkasi käytännöt sieltä.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nightmare74

Eikö kelpaa tthoitajan tai oman terv.aseman terveydenhoitajan lappunen? vaativatko nimenomaan lääkärintodistuksen?

Meillä ei kelpaa kuin lääkärintodistus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entisessä työpaikassa vaadittiin myöskin korvaamaan puuttuvat 7 tuntia, jos sairasloma loppui kesken yöpuken. Siellä ei kelvannut edes se, että lääkäri oli kirjoittanut sairaslomatodistukseen, että sairasloma päättyy klo 7.00. Lääkäri ei kuulemma voi päättää sairaslomaa johonkin tiettyyn kellonaikaan, vaan sairasloma kestää aina kokonaisen vuorokauuden. Muistaakseni asiaa selvitettiin ihan liittoa myöten, eikä siihen saatu muutosta.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkäri ei kuulemma voi päättää sairaslomaa johonkin tiettyyn kellonaikaan, vaan sairasloma kestää aina kokonaisen vuorokauuden. Muistaakseni asiaa selvitettiin ihan liittoa myöten, eikä siihen saatu muutosta.

Aargh. Tää on NIIN väärin että mun oikeudentuntoa kuristaa.

Kerta kaikkiaan ei mitään järkeä. Sairasloma liittyy työn tekemiseen, ja jos työvuorot ei mee vuorokauden mukaan niin miksi sairasloman pitäisi?

Asia ei sinänsä mulle kuuluu (ainakaan vielä ei ole ollut tilannetta että kuuluisi) mutta suututtaa vaan ;D

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut yksityisellä yöhoitajana minäkin.

Mikäli lääkärin määräämää sairaslomaa ei oltu kirjoitettu siihen, mihin yövuoro päättyi, eli klo 7.30, jouduin tekemään tuon 7,5 tuntia takaisin. Ja mikäli olisin mennyt illasta töihin, työnantajan ottama vakuutus ei olisi korvannut, jos jotain olisi sattunut. Näin kertoi työnantajan edustaja silloin aikoinaan.

Meillä ei kyllä ollut ongelmaa työterveyslääkärin kanssa siitä, hän kirjoitti sairasloman päättymään noin, kun vain itse älysi pyytää. Sanoi, ettei hän ollut edes koskaan ajatellut tuota asiaa.  Siitä työpaikasta jäin kaipaamaan erittäin hyvää ja asiallista työterveyslääkäriä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...