Jump to content
MAINOS

miten menet sisälle?


ginna

Recommended Posts

Miten ambulanssikuskit pääsevät sisälle taloon jos ovet on lukitut ja potilas ei itse pääse avaamaan, eikä ole ketään muutakaan joka avaisi oven  sisältäpäin?

Esimerkki 1 > mummeli soittaa rintakipuisena yöllä, ei pääse avaamaan ja kerrostalon ulko-ovi on lukossa ja tietysti oman huoneiston ovi on lukossa. Ei ketään omaisia, jotka pääsisivät avaamaan ovia.

Esimerkki 2 > omakotitalossa asuva papparainen kaatunut eikä pääse liikkeelle, on lukkojen takana.

Onko eroa asutaanko kaupunkialueella tai jossain haja-asutusalueella?

Lisääkin saa kertoa.....itse olen vasta opiskelemassa alaa ihan alkuvaiheessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Miten ambulanssikuskit pääsevät sisälle taloon jos ovet on lukitut ja potilas ei itse pääse avaamaan, eikä ole ketään muutakaan joka avaisi oven  sisältäpäin?

Jos potilaan kanssa saadaan puhekontakti, ja potilas itse haluaa apua, soitetaan esim. huoltomiehelle ja pyydetään avaamaan ovi. Ellei huoltoukkoa tai vastaavaa ole (omakotitalo tms.), pyydetään tulipalokunnasta apua, tai kopautetaan joku pikkuruutu hajalle omin pikku kätösin. Ambulanssissa pitäis olla myös sorkkarauta sen kuuluisan 70-luvun ohjeen mukaan, mutta sen käyttö avaimena vaatii vähän harjoittelua, ei onnistu kylmiltään.

Epävarmemmissa tapauksissa (esim. sisältä ei kuulu mitään ääntä ja ilmoitus tullut muualta) tarttee konsultoida poliisia. Sama jos potilas kieltää tulemasta sisään. Ensihoidolla ei ole lupaa mennä kotirauhan suojaamaan tilaan omin päin, eikä viedä ketään väkisin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensihoidolla ei ole lupaa mennä kotirauhan suojaamaan tilaan omin päin, eikä viedä ketään väkisin.

Tämä on hyvä muistaa; jos talon omistajan lupaa paikkojen hajottamiselle ei ole niin poliisiin yhteys ja toiminta virkavallan ohjeiden mukaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lähinnä mietin noita hätäkyytejä..

Eli pitääkö potilaan muistaa sanoa häkeen soittaessaan, että saa sitten tulle sisälle vaikka ovet rikkoen?

Pienillä paikkakunnilla poliisipartio  voi olla tosi kaukana. Jääkö potilas sitten lukkojen taakse hoitamatta jos hän ei esim ole itse enää puhekykyinen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli pitääkö potilaan muistaa sanoa häkeen soittaessaan, että saa sitten tulle sisälle vaikka ovet rikkoen?

Tätä ei taideta hätäkeskuksessa juurikaan kysellä, tarkoitus kun on että ovet saadaan auki ennen sakun paikalle saapumista.

Pienillä paikkakunnilla poliisipartio  voi olla tosi kaukana. Jääkö potilas sitten lukkojen taakse hoitamatta jos hän ei esim ole itse enää puhekykyinen?

Kyllä aina kohteeseen on päästy, joskus on odotettu huoltomiestä tunnin verran ja joskus muuten kulunut aikaa oven saamiseen auki.

Valtaosa näistä keikoista liittyy jollakin tavalla alkoon tai mt-ongelmiin, eli yleensä ei ole vastaavaa hyötyä heti rynnätä karmien kanssa sisälle aivan jokaisessa keississä. Mutta toiminta tilanteen mukaan, jos vahva epäily vakavasta sairaskohtauksesta niin kyllä se ovi tarvittaessa saadaan kohtalaisen ripeästikin auki, oli poliisi sitten missä tahansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lyhyellä urallani ovista pääsy ei ole muodostunut esteeksi.

Tuo on hyvä muistaa tuo poliisi, jos meinaa ruveta lakeja rikkomaan.

Hätäkeskus varmaankin kysyy ovista pääsyä, koska todella usein häken viestissä on juttua ovista pääsystä tai häke huutelee kanavilla asiasta.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko äkäsiä kotieläimiä(=koiria) joutunut väistelemään tai muu taho pyydystämään edestä pois?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko äkäsiä kotieläimiä(=koiria) joutunut väistelemään tai muu taho pyydystämään edestä pois?

Joskus takavuosina vielä luotin siihen että isäntä sanoi koiraansa kiltiksi, erään ei niin mukavan episodin (klassinen schäferi-persuksissa tilanne..) jälkeen en ole noussut ambulanssista ennen kuin koira on todistettavasti lukkojen takana/pois talosta.

Fiksut koiranomistajat tekevät tämän kylläkin käskemättä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kohteessa koira, käskytys tulee kyllä että laittavat koiran kiinni/ toiseen huoneeseen. Useimmiten potilaat/omaiset huutelevet että ei se meidän musti mitään tee. Mutta enpä ota sitä riskiä. Koirat saattaa kuitenkin käyttäytyä ärhäkästikin kun vieraat ihmiset lähestyy omistajaa, voipi olla että siinä joutuu sitten ottaan ihan juoksuaskeliakin ja toivoa että on koiraa nopeampi  >:D

Mieleen ei tuu kertaa että olis kotieläimet estänyt kohteeseen pääsyn

Minä synnyin tällaiseksi, mikä on sinun puolustuksesi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienillä paikkakunnilla poliisipartio  voi olla tosi kaukana. Jääkö potilas sitten lukkojen taakse hoitamatta jos hän ei esim ole itse enää puhekykyinen?

Ei toki sitä poliisia jäädä odottamaan paikalle jos on hätä, mutta poliisin (yleensä kenttäjohtajan) siunaus pitää saada.

Juridisesti se menee niin että poliisilain 15§ perusteella poliisilla on oikeus päästä paikkaan jossa on oletettavasti vaarassa oleva henkilö. Saman lain 27§ nojalla poliisi voi delegoida tehtäväkohtaisesti avustavalle henkilölle poliisin oikeuksia.

Eli poliisi antaa luvan avata oven, ja sitten esim. palokunta avaa sen. Koska sisään on menty poliisilain perusteella, poliisin tulee kuitenkin tehdä asiasta (tutkinta)pöytäkirja. Tämän vuoksi olisi hyvä jos esim. mahdolliset "murtojäljet" voitaisiin dokumentoida esim. kuvaamalla.

Tää on semmoista perusjuridiikkaa, joka kyllä pitäis kyytijullikoulussa opettaa, ettei tule käräjillä sanomista. Pitäis, pitäis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina on sisään päästy mitä erilaisimpia keinoja käyttäen. Tulikunnan "yleisavaimet" on lähinnä epäselviä/ varmasti korkeariskisiä keikkoja varten.

Joku pela jakoi joka kotiin pienen "huoneistossa kotieläimiä" -tarran, joka oli sitten tarkoitettu oveen liimattavaksi. Ihan fiksu ajatus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää menee nyt hiukan OT, mutta menköön.

Joku pela jakoi joka kotiin pienen "huoneistossa kotieläimiä" -tarran, joka oli sitten tarkoitettu oveen liimattavaksi. Ihan fiksu ajatus.

Mulla tuollainen tarra on liimattuna ovessa ja olen kokenut sen hyvin hyödylliseksi.

Esimerkiksi huoltomiehet tai vastaavat ei tule mun asuntooni jollen itse satu olemaan kotona. En tiedä muista, mutta mua ainakin puistattaa ajatus, että mun kotona on joku tuikituntematon tyyppi ihan issesseen. Vaikka uskonkin siihen, että suurin osa huoltomiehistä on ihan ammattimaista porukkaa ja tekee siellä asunnossa vain sen työnsä, olen kuullut sen verran hurjia juttuja (ihan niiltä huoltomiehiltäkin), että mun kämppään niistä ei yksikään astu ilman allekirjoittaneen valvovaa silmäparia ;D

Mutta sitten itse siihen asiaan...

Ei ole munkaan kohdalle vielä sattunut tilannetta ettei sisälle oltais päästy. Kaupunkisairaankuljetusta tehdessäni päästiin aina huoltomiehen avustuksella sisälle. Kerran on pyydetty poliisien kanssa lukkoseppä paikalle kun oli turvalukko sisäpuolelta kiinni. Potilas X-1, eli ei silloin onneksi enää kiirettä.

Täällä maalla taasen tuntuu kaikkien talojen ovet olevan auki ja me kovin tervetullutta porukkaa. Yleensä ainakin.

Eikä ne elukatkaan vielä toistaiseksi ole tietä tukkinut. Joskus joutui lähteä peruuttelemaan pois pihasta kun useasta pyynnöstä ja käskystä huolimatta sitä hampaita näyttävää ja murisevaa Mustia ei laitettu kiinni/toiseen huoneeseen. Siinä vaiheessa kai ymmärsivät, että ihan tosissaan oltiin.

Optimisti näkee rinkilän. Pessimisti vain reiän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kohteessa koira, käskytys tulee kyllä että laittavat koiran kiinni/ toiseen huoneeseen. Useimmiten potilaat/omaiset huutelevet että ei se meidän musti mitään tee. Mutta enpä ota sitä riskiä. Koirat saattaa kuitenkin käyttäytyä ärhäkästikin kun vieraat ihmiset lähestyy omistajaa, voipi olla että siinä joutuu sitten ottaan ihan juoksuaskeliakin ja toivoa että on koiraa nopeampi  ;)

Mieleen ei tuu kertaa että olis kotieläimet estänyt kohteeseen pääsyn

Sama täällä. Itsekin olen koiraihminen ja ajattelen niin, että koira saattaa puolustaa isäntäänsä arvaamattomalla tavalla. Toisekseen, ei se ole kovin mukavaa että "kiltti Muffe" nuohoaa pakkeja ja nuoleskelee kyytimiehien käsiä. Tai haaruväliä. Tai nylkyttää jalkaa...  ;D

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin olen koiraihminen ja ajattelen niin, että koira saattaa puolustaa isäntäänsä arvaamattomalla tavalla. Toisekseen, ei se ole kovin mukavaa että "kiltti Muffe" nuohoaa pakkeja ja nuoleskelee kyytimiehien käsiä. Tai haaruväliä. Tai nylkyttää jalkaa...  ;D

Juu, tuota hain.

Nimenomaan ns. koiraihminen tietää ja tuntee elukat ja jos vastassa tosikko esim. omani rotuinen, niin ei siitä hyvä heilu.

Lähinnä hain sitä, että yksittäinen mamma/pappa tuupertunut ja kodinvahti poikkiteloin ovella sillä asenteella, että "vain hampaideni yli".

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran elvyteltiin semmosen pikku snautserin omistajaa. No elpymistilanne päättyi X-1 ja sitten siltä omaiselta pääs koira irti ni sehän kävi nuuhkii omistajaansa ja sitten hyökkäs meikäläisen päälle. Onneks ei isommin ehtiny puraseen, sain vähän pakkia työnnettyä väliin. Vaistot on ne mitkä koiraa ohjaa... Tämän takia en nouse autosta jos koira ei ole kytkettynä enkä mene sisälle jos koira ei ole lukitussa huoneessa.

lihasmuisti on paras muisti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pienillä paikkakunnilla poliisipartio  voi olla tosi kaukana. Jääkö potilas sitten lukkojen taakse hoitamatta jos hän ei esim ole itse enää puhekykyinen?

Ei toki sitä poliisia jäädä odottamaan paikalle jos on hätä, mutta poliisin (yleensä kenttäjohtajan) siunaus pitää saada.

Juridisesti se menee niin että poliisilain 15§ perusteella poliisilla on oikeus päästä paikkaan jossa on oletettavasti vaarassa oleva henkilö. Saman lain 27§ nojalla poliisi voi delegoida tehtäväkohtaisesti avustavalle henkilölle poliisin oikeuksia.

Eli poliisi antaa luvan avata oven, ja sitten esim. palokunta avaa sen. Koska sisään on menty poliisilain perusteella, poliisin tulee kuitenkin tehdä asiasta (tutkinta)pöytäkirja. Tämän vuoksi olisi hyvä jos esim. mahdolliset "murtojäljet" voitaisiin dokumentoida esim. kuvaamalla.

Tää on semmoista perusjuridiikkaa, joka kyllä pitäis kyytijullikoulussa opettaa, ettei tule käräjillä sanomista. Pitäis, pitäis.

Ei sitä tarvitse noin monimutkaisesti tehdä: arvioidaan ilmoituksen luotettavuus häkestä ja tämän jälkeen mennään sisään mahdollisimman pienillä vaurioilla, kuten esimerkiksi ikkuna särkemällä tai ovi murtamalla. Pakkotilasta säädetään rikoslain 4. luvun 5§:

----klip-----

"Muun kuin edellä 4 §:ssä tarkoitetun, oikeudellisesti suojattua etua uhkaavan välittömän ja pakottavan vaaran torjumiseksi tarpeellinen teko on pakkotilatekona sallittu, jos teko on kokonaisuutena arvioiden puolustettava, kun otetaan huomioon pelastettavan edun ja teolla aiheutetun vahingon ja haitan laatu ja suuruus, vaaran alkuperä sekä muut olosuhteet.

Jos oikeudellisesti suojatun edun pelastamiseksi tehtyä tekoa ei ole 1 momentin perusteella pidettävä sallittuna, tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos tekijältä ei kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon pelastettavan edun tärkeys, tilanteen yllätyksellisyys ja pakottavuus sekä muut seikat."

-------klap-------

Harvoin oikeuteen asti edes joutuu, mutta näissäkin tilanteissa yksilön terveys ja henki ajaa aina materiaalin ohitse, varsinkin max. 1000€ tappioissa. Yllätyksellisyys ja pakottavuuskriteerit täyttyvät aina, jos käyttää hiukan maalaisjärkeä.

Jännittää, sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei sitä tarvitse noin monimutkaisesti tehdä: arvioidaan ilmoituksen luotettavuus häkestä ja tämän jälkeen mennään sisään mahdollisimman pienillä vaurioilla, kuten esimerkiksi ikkuna särkemällä tai ovi murtamalla. Pakkotilasta säädetään rikoslain 4. luvun 5§:

Ikkunan tietysti saa rikki jos varma tieto kohteessa olevasta hätätilanteesta on, mutta ovien särkemiseen ei kyllä löydy välineitä, kokemusta eikä ammattitaitoa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös murtorauta (tai sorkkarauta) kuulu perusvarustukseen? Turvalukkojen ketjuja varten on myös hyvä olla pulttisakset eli "voimapihdit"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös murtorauta (tai sorkkarauta) kuulu perusvarustukseen? Turvalukkojen ketjuja varten on myös hyvä olla pulttisakset eli "voimapihdit"

Kyllähän jonkun rintamamiestalon alkuperäisen ulko-oven avaa vaikka Leathermanilla, mutta yritäppä avata nykyaikainen alumiinilla/teräksellä vahvistettu ulko-ovi jossa on murtosuojaraudat, saranatapit ja turvalukko. Vaatii kohtuullisen jämäkät työkalut ja käyttöfrekvenssi on sen verran vaatimaton että ollaan jätetty nämä hommat sen paremmin taitaville. Joku pieni sorkkarauta autossa kyllä on mutta sen varaan en laske mitään.

Taitaa olla niin jos oikein muistan ettei itselläni ole kahteenkymmeneen vuoteen ollut tarvetta edes yrittää murtautua ovesta läpi; aina on ollut aikaa odotella ovenavaajaa, palopoikia tai ollaan päästy sisälle muilla kuin voimakeinoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei sitä tarvitse noin monimutkaisesti tehdä: arvioidaan ilmoituksen luotettavuus häkestä ja tämän jälkeen mennään sisään mahdollisimman pienillä vaurioilla, kuten esimerkiksi ikkuna särkemällä tai ovi murtamalla. Pakkotilasta säädetään rikoslain 4. luvun 5§:

Jos sisällä kiljuu joku niin asiahan on ihan selvä. Mutta jos ei elonmerkkiä näy tai tiedot on muuten jotenkin epämääräiset, niin väkisin sisälle meno pelkällä omalla päätöksellä on riski, jota en itse ottaisi.

Poliisilla on yksiselitteisesti oikeus mennä sisään, pakkotilan aiheellisuus arvioidaan sitten jälkikäteen vrt. hätävarjelu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo harvemmin tarvitsee sisälle mennä paikkoja rikkomalla. Itse olen käynyt ovia ihmisten luona kolkuttelemassa kohta  kymmenen vuotta ja kerran olen joutunut murtautumaan sisälle.

"Mamma oli soittanut ambulanssin rintakipujen vuoksi. Päästyämme varsinaiselle pelipaikalle, niin rouva roikutti päätään keinutuolissa. Talo oli vanha rintamamies tyyppinen talo.  Kopautin oven pikku ikkunaruutuun maglitella ja koko ruutu tipahti pois paikaltaan eteisen matolle, muttei mennyt rikki. Mummulla oli nitrokollapsi ja ikkuna ruutu asetettiin takaisin paikoilleen vielä lähteissä. (Yksityisellä palvelu asenteella)"

Apinakin voi oppia intuboimaan ja laittamaan tipan !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on kaks keskenään ihan samantyyppistä tapausta ollu, joissa postiluukusta kurkistaessa nähtiin kuinka hypoglykeemikko möngertää eteisen lattialla. Sorkkaraudalla mentiin sisään ja ku potilas nousi pintaan soiteltiin huoltomiestä... eikä kumpikaan tapaus valittannu oven rikkomisesta. Paitsi huoltomies oli näreissään kun ei ymmärtänyt, että tilanne oli ollut alussa ehkä vähä vakavempi kuin mitä sitten kun se ite kerkes paikalle  ;D

Joskus kuuntelin semmosta polemiikkia, että pelastustoimen töissä on ikäänkuin "enemmän oikeutta" mennä väkivalloin sisälle kuin yksityisen hommissa. Mutta en tiedä mikä ajatus siinä niinku oli... Tietäiskö joku muu?  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ison veden takana kolleega kysyi samaa asiaa. Selitin että jos ei potkusta ja Nahkamiehen käytöstä aukea niin toppahousut tekee moottorisahalla ovesta saluunanoven. Oli hetken aikaa hiljaa ja kysyi sitten:" Teilläpäin ei siis ole panssariovia ja murtovahvistettuja ikkunoita?"  Oli aika maalainen olo.

Meillä on käytäntönä että jos hätätilanne niin läpi vaan. Epäselvässä tilanteessa yhteys poliisin Kenttä 1:n jonka kanssa mietitään paras keino.

Kollegalle käynyt kultaisella 80-luvulla että koira laski lanssiväen sisälle katsomaan vainajaa mutta ei enää ulos. Sukulaiset kokeilivat rauhoitaa koiraa, ei tulosta. Koirapoliisi paikalla kokeilemaan, ei tulosta. Koirapoliisi otti revolverin, tulosta tuli. Ei taida mennä enää läpi tuollainen. Pari kertaa on tullut koita koipeen kiinni mutta ei onneksi pahempia vauroita.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kollegalle käynyt kultaisella 80-luvulla että koira laski lanssiväen sisälle katsomaan vainajaa mutta ei enää ulos. Sukulaiset kokeilivat rauhoitaa koiraa, ei tulosta. Koirapoliisi paikalla kokeilemaan, ei tulosta. Koirapoliisi otti revolverin, tulosta tuli. Ei taida mennä enää läpi tuollainen. Pari kertaa on tullut koita koipeen kiinni mutta ei onneksi pahempia vauroita.

Haa, the Söppe on selkeästi tätä Wanhaa kastia, silloin koirat oli koiria ja koirina pysyivät!

OT: kivä nähdä sua langoilla ;D.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakko tulla takaisin, alko tulla sen verran kuittailua jengiltä...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...