Jump to content
MAINOS

Henkilöllisyyden tarkastaminen työhönoton yhteydessä


-VF-

Onko työnantaja tarkastanut henkilöllisyytesi rekrytoinnin yhteydessä?  

157 ääntä

  1. 1. Onko työnantaja tarkastanut henkilöllisyytesi rekrytoinnin yhteydessä?

    • Kyllä
      27
    • Ei
      131


Recommended Posts

Henkilöllisyyttä ei oo pyydetty todistamaan, koulutodistukset haluttiin nähdä. Mitään rekisteröintitodistusta mulla ei edes ole. Koulun kautta oon kyllä rekisteröitynyt, tai ainakin siitä maksanut, mutta ei mulle siitä mitään todistusta ole tullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

ei ole kysytty koskaan henkilötodistusta nähtäville ja itseasiassa sain kuukauden työsopimuksen pelkän puhelinsoiton perusteella, eli ei tarvinnut todistuksia tms toimittaa ENNEN työsopimuksen allekirjoittamista..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilöllisyyttä ei oo pyydetty todistamaan, koulutodistukset haluttiin nähdä. Mitään rekisteröintitodistusta mulla ei edes ole. Koulun kautta oon kyllä rekisteröitynyt, tai ainakin siitä maksanut, mutta ei mulle siitä mitään todistusta ole tullut.

kannattaisi varmasti todistusitselleen hankkia, jos sinulla sellainen on. Voi olls nyt niin, että näitä syynätään (ja oikeinhan se onkin) nyt toivottavasti entistä tarkemmin, kun tämä asia on pinnalla.. itsellä se kokemus, että enempi työnantajat on olleet haastattelussa kiinnostuneet näkemään sen TEOn lappusen kuin itse todistuksen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä ole työnantajalle näyttänyt kuin TEO:n lapun. Muuta ei ole kyseltykkään...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole kyllä kukaan henkkareita ikinä missään kysynyt. Kaikkialla ei ole ees kysytty laillistuspapereita. Itse asiassa kaikkialla ei ole edes tarvinnut käydä näytillä. Erään pk-seudun välitysfirman listoille pääsin puhelinsoitolla, yhtäkään keikkaan en tehnyt, kun päivänä seuraavana sain vakiduunin, mutta keikkaa tarjottiin seuraavan vuoden ajan sitkeistä en tee keikkaa-ilmoituksista huolimatta. Puhelimitse, tunnin varoitusajalla oli kai pienin aikaikkuna. Ikinä en firmaan ollut kuin puhelinkontaktissa. Olisin voinut olla kuka vaan. Toki he ois voineet samalla tavalla jättää palkan maksamatta kenelle vaan. Mutta aika hurjaa, että vuodeosaston sh:n sijaisuuteen iltavuoroon ainoaksi sh:ksi olisivat mut olleet valmiit tosta vaan välittämään missään välissä tapaamatta ja tutustumatta, saati että olisivat varmistaneet, että mulla on edes minkään sortin alan koulutusta. Samainen firma kukoistaa edelleen, aikaa tästä on yli 8 vuotta. Eli en edes mikään kokenut konkari siinä vaiheessa ollut.

Kunnallisessa koiranvirassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sijaisrekryyn ilmoittautuessa (kaupunki) pyysivät haastattelussa näyttämään ajokorttia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, mulla on paperit tarkistanut eka yh+oh haastattelun yhteydessä, sit palkkatoimisto ja henkilöstötoimisto (saattaa olla kyllä sama paikka) kun palkkaa laskivat ja muutama viikko myöhemmin miettivät mun oikeutta hlökohtasen lisän saantiin. Viimesenä henkkarit tsekkas henkilökortin kuvaaja...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koskaan ei ole hankkareita kysytty eikä jostainsyystä todistuksia eikä rekisteröintipaperita. Hokasin vasta ajatella että lieneekö miten tarkistaneet ammattipätevyyteni?? Yksityisillä olen työskennellyt.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika jännää, kun ei ole henkilöllisyystodistusta kysytty kuin harvoilta. Varmaan luottavat aika paljon siihen, että ei niitä tutkintotodistuksia/opintosuoriterekisterejä ole joutunut kenenkään ulkopuolisen käsiin. Helpostihan itselleen voisi jostain hankkia toisen paperit tai väärentää ne. Luottavat varmaan myös siihen, että tällaiset henkilöt jäisivät kiinni viimeistään osastoilla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon vissiin niin epäluotettavan näkönen kun olen kahdesti näyttäny ajokorttia. :nauraa:

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja taasen tänään. Uuteen duuniin "ilmoittautuessani" oli kaikki paperit mukana asianmukaisesti. Tutkintotodistuksen ja rekisteröinnin pyysivät näyttämään, mutta eipä sitten varmistettu missään vaiheessa että olen juuri se sairaanhoitaja Lauha, jonka nimi niissä papereissa lukee.

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Todistukset olen 13 vuotisen hoitajan urani aikana näyttänyt kolme kertaa; TYKS pyynnöstä x 2 ja kerran vanhainkodilla itse niitä tyrkyttäen. Henkilöllisyyttä ei ole tarkistettu koskaan. Lienee keikkapaikkat mukaan lukien viisi eri työnantajaa; kymmenkunta yksikköä.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Tänään olin työhaastattelussa ja paperit katsottiin kyllä aika suurennuslasin kanssa. Ja henkkarit pyydettiin näyttää. Näköjään alkaa vaikuttaa noi "vale"lekurit ja hoitajat aikalailla kaikkeen... Ihan hyvä vaan et tarkistetaan tässä tilanteessa olisin jopa ollut ihmeissään jos näin ei oltaisi tehty? Katotaan miten paikan kanssa käy...? tuleeko musta taas huusilainen :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen ollut työssä opiskeluajoista lähtien , ja valmistumisen jälkeen (2003) on kysytty jokaisessa työpaikassa henkkarit samalla kun on tarkastettu todistusten oikeellisuus. Osassa on tietty selvinnut kun on näyttänyt ne kertaalleen rekryssä, ja rekryyn ovat sitten muut luottaneet. Eli tottunut olen henkilöllisyyden todistamiseen, ja pidän sitä hyvänä tapana. Harmi vaan, että piti mennä näin pitkälle, että se otetaan vakituiseksi käytännöksi muualla.

Jos vasara on ainoa työkalu, niin kaikki ongelmat alkavat näyttämään nauloilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hussissa kuulemma nykyään soitetaan myös edelliseen työpaikkaan että saadaan tietää vähän minkälainen tyyppi on.

Henkilöllisyyspaperit ja todistukset on multa aina pyydetty näyttämään.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hussissa kuulemma nykyään soitetaan myös edelliseen työpaikkaan että saadaan tietää vähän minkälainen tyyppi on.

Henkilöllisyyspaperit ja todistukset on multa aina pyydetty näyttämään.

Tuota perään soittelua on ollut kautta aikojen, tai sitten mä olen ollut niin epäilyttävän näköinen tyyppi, ettei mua ole uskallettu palkata ilman taustojen tarkastusta ;) Onkohan tuollainen kyseleminen ilman työntekijän lupaa edes ihan luvallista. En kyllä ole varma, mitä kyselemisestä saa irti, sillä mitään negatiivistahan työntekijöistä ei saisi sanoa. Tietysti ellei entisellä työnajtajalla ole mitään positiivistakaan kerrottavaa, kertoo jotain.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En kyllä ole varma, mitä kyselemisestä saa irti, sillä mitään negatiivistahan työntekijöistä ei saisi sanoa.

Onko tää oikein joku laki vai eettinen linjaus? Tekee tosiaan vähän tyhjäksi ton koko soittelun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä muistelisin että olis olemassa joku pykälä tms. että esimiehet ei saa kertoa työntekijöistään ilman työntekijän lupaa. Eli soittaa ja kysyähän saa mutta jos ei itse ole antanut lupaa, niin ei saisi kertoa. Mutta ehkä Osku muistaa paremmin, miten se meni...

Mä olen kyllä aina sanonut mun pomolle jos oon käynyt haastattelussa (siis en mä jokaista haastattelua oo raportoinut, mutta esim kun hain ulkomaille töihin, niin ilman muuta kerroin pomolle) että jos musta soitetaan ja kysytään, niin saa kertoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...